9/11: herinner jij het je nog?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:34

Ik was op stal toen het gebeurde en de TV stond daar aan. Ik kon het niet geloven. heb mijn man gebeld en die deed wat laconiek maar toen ik later thuiskwam zag ik hem met open mond voor de TV zitten.
Bij Pim Fortuijn was ik ook op stal(ik ben altijd op stal ofzo :+ ). Ik weet wel dat ik toen heel erg kwaad was!

Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:35

Karin schreef:
Tallie1979 schreef:
ook die kan ik mij nog herinneren, dat was op een zaterdagavond en het eurovisie songfestival zou uitgezonden worden.. Mijn tante is op 13 mei ook jarig.. Dus al met al was het niet zo'n feest meer die avond..

Dat hoorde ik om 4 uur 's middags op het radionieuws, toen was het net gebeurd.

Ik had die dag een sportdag van mijn werk op de Uithof in Utrecht, bloedhete dag. Net een heel eind geskate, vervolgens éven met de auto naar de Dag van het Paard bij Diergeneeskunde... En op de terugweg naar het sportcomplex hoorde ik het op de radio.

Apart dat je je dat soort dingen nog zo haarscherp voor de geest kunt halen.

Ooit een onderzoek gelezen: 'Where were you when Kennedy was shot?' Typisch wat mensen zich daar nog allemaal van kunnen herinneren.


Ja, bizar he! Zeker omdat de vuurwerkramp nog langer terug is..

Zo is het geen ramp, maar toen Michael Jackson overleed, hoorde ik het de ochtend van de 26e juni vorig jaar. Ik was een dagje vrij en zat ook toen toevallig met mijn ontbijt voor de tv.. ( jaja, ik kijk 's morgens altijd wat er in de wereld is gebeurd 's nachts :D )

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:36

Ik was thuis van school en had de tv aan staan.
Het leek zo onwerkelijk, net een film, drong pas later door dat dit écht was :\

Ik vind het wel heel naar voor de nabestaanden dat al die documentaires en films gedraaid worden op tv.
Een vrouw zegt in een voorstukje (digitale tv, geen idee welke zender) ook; 'Every time I see those images, I'm watching my son die'.

Dee_Es

Berichten: 3672
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:38

Ik was op schoolkamp. De leiding had telkens de tv aan staan maar ze vertelden ons niks (geluid stond ook uit). Een vriendin van mij vertelde dat het een soort simulatie was met kleine nepvliegtuigjes. Ik vond het maar een raar verhaal maar ik geloofde haar maar. Heb verder nog een super tof kamp gehad.

Thuis ben ik pas rustig voor de tv gaan zitten en hebben mijn ouders uitgelegd wat er was gebeurd. Het heeft toen toch nog best een tijd geduurd voordat ik het echt geloofde. Ik kon er gewoon echt niet bij dat het allemaal 'echt' was.

Met koninginnedag stond ik op het station en belde mijn zus me met het nieuws. Gaf ook een vreemde sfeer op straat.

(Van gogh en fortuyn kan ik me allemaal niet herinneren, dat maakte toch minder indruk op me denk ik)

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:39

Ja ik was nog aardig jong toen en baalde alleen maar heel erg dat mijn tvprogramma's niet op tv kwamen O:)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:40

Koninginnedag hoorde ik van mijn beste vriendin op de braderie, ik vond het al zo verdacht rustig overal. Blijkt dat heel veel mesnen thuis zijn gebleven daarna. Wij zijn ook vrij snel naar huis gegaan daarna en ik heb mijn boktdinnetje die in Apeldoorn woont direct een sms gestuurd of het goed met haar ging :j

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:41

Tallie1979 schreef:
Zo is het geen ramp, maar toen Michael Jackson overleed, hoorde ik het de ochtend van de 26e juni vorig jaar. Ik was een dagje vrij en zat ook toen toevallig met mijn ontbijt voor de tv.. ( jaja, ik kijk 's morgens altijd wat er in de wereld is gebeurd 's nachts :D )

Dat had ik met het overlijden van Diana. Dat hoorde ik de volgende ochtend na een korte nacht op het radionieuws, was laat thuis na het uitgaan en mijn wekker stond per ongeluk nog op doordeweekse wektijd. Dat was vreemd wakker worden, ik mocht haar wel, vond het een groot gemis, zeer onwerkelijk.

Pim Fortuyn weet ik zo even niet meer, althans niet wat ik op dat moment deed. Theo van Gogh wel: ik ging op het werk even naar het toilet en hoorde op een andere afdeling het radionieuws. Kwam dus terug op mijn eigen afdeling met heftig nieuws, uiteraard meteen iedereen zoeken op internet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-09-10 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Druif_01

Berichten: 8844
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:42

Ik kwam thuis uit school en mijn vader zat thuis voor de tv en zei: "Het is helemaal mis daar in Amerika".

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:43

koninginnedag kan ik me nog ontzettend goed herinneren, ik woon zelf dicht bij apeldoorn, en zit daar dan ook op school, vele mensen die ik ken gingen er kijken natuurlijk, ook op dat punt. Je schrikt je helemaal dood als je opeens zoiets op tv ziet.

Van gogh kan ik me niet meer herinneren, fortuyn wel, ik zat net in de auto opweg naar een feest (receptie vooraf) toen dat uitgezonden werd..

Vuurwerk ramp weet ik ook nog wel, we hadden toen die middag een ijsje gehaald met aardbeiensmaak? nouja dat is het enigste wat ik er nog van weet eigenlijk...

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:44

ik was uit van school en zag t 2de vliegtuig zich in de toren boren in de kantine daarna heb ik verder alles thuis gevolgd...
ik vond t ook net een hele erge film die afgespeeld werd zo erg....

vind t nog steeds heel erg onwerkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:45

Diana kan ik nog steeds niet geloven :n

Dat hoorde ik ook 's ochtends in bed bij m'n moeder (was 12).

Pim Fortuyn kreeg ik via msn te horen, dacht toen dat hij 'gewoon' beschoten was... schrok wel toen ik hoorde dat het zo heftig was.

Theo van Gogh weet ik eigenlijk niet meer...

Koninginnedag werd ik gebeld door een vriendin en toen zijn we meteen voor de tv gaan zitten... Ik schrok me trouwens afgelopen 4 mei ook echt het leplazarus!

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Re: 9/11: herinner jij het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:47

Ik weet er nog maar heel weinig van :') Ik geloof dat ik boos werd omdat ik niet de film kon kijken die ik wilde zien omdat óveral dat instortende gebouw was. :') Vond het echt niet grappig. Ach ja, ik was nog jong _O-

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:47

Ik kwam net thuis van Roldermarkt toen het tweede vliegtuig zich in het gebouw boorde. Kwam de keuken binnen en zag het gebeuren :\

Dat het alweer zo lang geleden is....

De rest weet ik allemaal ook nog wel. 4 mei heb ik eigenlijk niet veel van meegekregen, zat toen namelijk in Finland en kon de uitzending niet volgen (lang leve NOS die het vertikt om in sommige landen via stream uit te zenden...)

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:50

Op Koninginnedag zou ik met een vriendinnetje uit het buitenland dat bij mij logeerde naar Eindhoven gaan. Ik was echter al een paar dagen ziek, behoorlijke griep, dus besloot thuis te blijven. Zij ging wel. Ik had even tv gekeken, vervolgens het geluid uit gezet, toen las ik het op internet (Bokt of nu.nl, weet het even niet meer precies) en de rest van de dag heeft de tv hier dus ook aan gestaan.

In Eindhoven (maar ook in andere plaatsen waar mensen de hele dag buiten waren) kwam het nieuws maar heel langzaam door, pas 's avonds voor de tv realiseerde mijn vriendinnetje zich wat er zich die dag had afgespeeld. Kan ik me voorstellen als je het niet direct meekrijgt met beelden en alles erbij.

Olle

Berichten: 2727
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:50

pff heftig was dat hoor.

ik kwam net thuis van school, toen riep mijn broer me dat ik eens moest komen kijken. En toen zagen we net de tweede vliegtuig het wtc gebouw binnengaan. Het was echt een vreselijke aanblik.

Koninginnedagramp zat ik net bij een vriendin thuis om daarna naar amsterdam te gaan. Dat hebben we dus even een uurtje of wat uitgesteld.


even terug te komen op een reactie die hier is geplaatst over dat een ramp zoals deze niet erger is dan natuurrampen ben ik het volledig mee eens. Alleen zit er bij deze ramp voor mij meer een schokkerende feit achter, aangezien dit door mensen veroorzaakt is. De zieke geest van de mens en een natuurramp is door de natuur. Daar kan men helemaal niets aan doen. Maakt het natuurlijk niet minder erg dat er ook zoveel mensen zijn verongelukt bij deze rampen.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:51

Ik weet dat ook nog wel, zat in groep 6 en had er verder geen beelden van gezien. WEl wat dingen gehoord en de volgende dag op school uitgebreid over gehad en weet nog dat ik er geen bal van snapte. Pas aantal jaar later beelden gezien en toen drong de hele impact tot me door. Vreselijk.
Met Fortuin waren we op schoolreis en had iemand een klein radiootje waarop we het hoorden, 's avonds gingen we levend stratego ed doen en onderweg in de auto was iedereen doodstil naar de radio aan het luisteren. Vuurwerkramp weet ik niet meer, waarschijnlijk lag ik al te slapen en volgende dag pas gehoord. Van gogh weet ik ook niet meer, wel bewust meegekregen. En konninginnedag was ik aan het paardrijden(ja ik vind die feestdingen in dorp nooit leuk en ontloop dat altijd), toen ik thuis kwam las ik op Bokt een topic erover en heb toen journaal ook opgezet.

Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:52

Karin schreef:
Tallie1979 schreef:
Zo is het geen ramp, maar toen Michael Jackson overleed, hoorde ik het de ochtend van de 26e juni vorig jaar. Ik was een dagje vrij en zat ook toen toevallig met mijn ontbijt voor de tv.. ( jaja, ik kijk 's morgens altijd wat er in de wereld is gebeurd 's nachts :D )

Dat had ik met het overlijden van Diana. Dat hoorde ik de volgende ochtend na een korte nacht op het radionieuws, was laat thuis na het uitgaan en mijn wekker stond per ongeluk nog op doordeweekse wektijd. Dat was vreemd wakker worden, ik mocht haar wel, vond het een groot gemis, zeer onwerkelijk.

Pim Fortuyn weet ik zo even niet meer, althans niet wat ik op dat moment deed. Theo van Gogh wel: ik ging op het werk even naar het toilet en hoorde op een andere afdeling het radionieuws. Kwam dus terug op mijn eigen afdeling met heftig nieuws, uiteraard meteen iedereen zoeken op internet.



Ohh jaaa, Diana!! Ik werd op een zondagmorgen wakker en zag het op de tv..

Jeetje, ook dát weet ik nog.. Damn Ka.. Ik word oud! :+

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:52

Goh, ik kwam thuis van de paarden en mijn moeder belde. Dat ik CNN moest aanzetten want er was iets ergs gebeurt. Begon ze over vliegtuigen en gebouwen en dat 't een film leek en ik maar denken 'ach, 't zal wel loslopen, vliegtuig op een gebouw gevallen' totdat ik toch maar die tv aanzette...
En ipv totale ontzetting was mijn eerste gedachte 'Goh, nu heb ik ook een Kennedy-moment'. :o

En natuurlijk zijn natuurrampen net zo erg, alles waarbij mensen het leven laten is erg, maar ik denk zelf dat dit zo'n 'hype' is geworden omdat het, hoe zuur voor Pakistan bv., veel 'dichterbij' en herkenbaarder is, zo schokkend omdat het moedwillig gebeurt is en omdat het maar de vraag was, iig bij ons, hoe zou Amerika reageren? Helaas blijven rampen, al dan niet natuurlijk, waarbij westerse mensen betrokken raken toch 'belangrijker' dan dat er een kudde Verwegistaanse keuterboertjes het leven laten. Tsunami destijds was ook zo uitgebreidt in het nieuws, en ik durf te wedden dat dat ook was omdat het o.a. om een aantal toeristische plaatsen ging.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:52

Ja heel goed zelfs, school was net weer begonnen en had best een leuke dag op school gehad :) Mijn moeder was werken, mijn vader ook en broertje zat op school.

Ik was dus als enige thuis, kwakte m'n schooltas neer zette de tv aan en ging wat te eten pakken in de keuken.. waar ik hoorde wat er gebeurd was.. Heb een hele tijd verbaasd zitten kijken, het was rond één uur.. half 2 ofzo, vrij vroeg in de middag.

Heb mijn moeder toen gebeld, aangezien ik dit aan verder niemand kwijt kon..

Vreemd is dat.. kan het bijna tot in detail vertellen als ik me het zo bedenk.

---

En Koninginnedag zaten wij in Dubai, we hingen wat rond op het strand etc.. en mijn tante kwam thuis met het nieuws dat er een 'ramp' was gebeurt, heel vaag.. ze zeiden het op radio CNN .. en toen was het eigenlijk ook al overal op tv.

__PrinCes

Berichten: 2552
Geregistreerd: 14-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:53

11 september weet ik nog goed. Ik (7jaar) was die dag vroeg uit school, mama ging boodschappen doen en ik zat voor de tv toen alles onderbroken werd.
Papa zat op dat moment ergens in een land, geloof Eritrea, hij probeerde ons te bellen en dat lukte maar niet. Schrok me helemaal kapot toen de telefoon ging.

Pim Fortuyn weet ik ook nog goed, we kwamen terug van ponykamp toen het gebeurden.

Theo van Gogh, toen zat ik in groep 8. Ineens moesten we tv kijken op een moment dat we dat nooit deden.

Koninginnedag zat ik net even rustig tv te kijken toen de uitzending voorbij kwam. Of volgens mij werd het zelfs live uitgezonden.

Michael Jackson was na een lange nacht schoolfeest.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:55

Olle schreef:
even terug te komen op een reactie die hier is geplaatst over dat een ramp zoals deze niet erger is dan natuurrampen ben ik het volledig mee eens. Alleen zit er bij deze ramp voor mij meer een schokkerende feit achter, aangezien dit door mensen veroorzaakt is. De zieke geest van de mens en een natuurramp is door de natuur. Daar kan men helemaal niets aan doen. Maakt het natuurlijk niet minder erg dat er ook zoveel mensen zijn verongelukt bij deze rampen.

Aardbevingen en neergestorte vliegtuigen... Hoe verschrikkelijk erg het ook is, dat soort dingen gebeuren vaker. Kan me voorstellen dat je bij zulke gebeurtenissen niet meer precies weet wat je deed en waar je was toen je dat hoorde. De tsunami van 2004 heeft ook indruk op me gemaakt, maar ook daarvan weet ik niet meer precies waar ik was toen ik het hoorde.

Wel weet ik nog dat die Swiss Air-vlucht neerstortte voor de kust bij Halifax. Dat is gebeurd terwijl ik zelf op de terugweg was uit Australië. Heel apart om dat dan 's morgens op Schiphol in de krantenkoppen te zien als je zelf net de halve wereld bent overgevlogen en veilig bent geland, dat vergeet ik dus ook nooit meer.

Kitty_luna

Berichten: 268
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:55

ik snapte er helemaal niks van, was 9 jaar oud, dacht eerst dat mijn ouders film aan het kijken waren,,pff this wel al weer een tijd geleden, tijd gaat wel erg snel, maar dat heb ik met veel dingen dan denk ik huh iis dat alweer zolang geleden

het zelfde als nathelee holoway, dat dat ook al weer 5 jaar geleden is kon ik me ook niet voorstellen eigenlijk,
( zag van de week toevallig een reportage ofzo van joran spreekt )

Nagano

Berichten: 3172
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:56

ja helaas wel
ik en mijn pa waren aan het werk met de bestelbus
daar leverde wij snoep aan winkels aan
toen het gebeurden waren we net bij een patatzaak in r.dam aan het uitladenen daar hadden ze de tv aan staan
we zijn toen gaan kijken heb ook het tweede vliegtuig zien borren in een van die flat s
van werken is die dag niets meer gekomen
denk dat niemand dit meer gaat vergeten waar ze ook waren op dat moment het blijft je altijd bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:56

We zaten voor engels, op school, CNN te kijken.. toen er in eens overgeschakeld werd en we het eerste vliegtuig zagen gaan. We zijn meteen naar huis gestuurd, de hele school.. en thuis (ik woonde 5 minuten bij mijn middelbare school vandaan) vloog toen ik thuis kwam net het tweede erin.. deze beelden staan op mn netvlies en ik vrees dat die ook nooit zullen verdwijnen..

Heb nagenoeg alle films gezien, en vooral die met interviews met nabestaanden vind ik zo aangrijpend.. tranen staan elk jaar weer in mijn ogen. Ga ze dit jaar bewust voor het eerst niet kijken.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:57

Tallie1979 schreef:
Jeetje, ook dát weet ik nog.. Damn Ka.. Ik word oud! :+

Herinner je je de ramp met de Space Shuttle (de Challenger) ook nog? Ik wel. En dat was in januari 1986. ;)