9/11: herinner jij het je nog?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22784
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:13

Bijlmerramp, ook zoeen.. Dat was op een zondagavond.. Kan mij nog herinneren dat mijn ouders waren wezen tennissen en ik alleen thuis was toen ik het op tv zag..

Ook weer zo'n moment..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:14

Herman Brood heb ik ook niet echt meegekregen. Pim Fortuin meteen vanaf het eerste moment, was in de stacaravan, heb toen een rondje over het terrein gelopen en iedereen had de tv aan. Mensen die geen TV hadden zaten bij een ander te kijken.. Theo was ik ook op de camping, precies hetzelfde als met Pim.

Yessy

Berichten: 23040
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:15

Dit zijn echt van die momentel die je je eeuwig blijft herinneren. Het was die dag mooi weer en ik zat met m'n ma in de auto naar stal. Tijdens het nieuws zaten we gezellig te kletsen dus niets van meegekregen. Eenmaal op stal belde m'n pa, die had die dag een meeting waar o.a. een minister zou zijn, en die kwam dus niet.
In de auto terug het (non-stop) nieuws geluisterd, thuis de tv aangezet, net op tijd om... mensen van die gebouwen af te zien springen... zal die beelden en geluiden nooit meer vergeten, ondanks dat ik niet zo heel jong meer was ben ik daar nog het meeste van geschrokken...

Apple

Berichten: 76227
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:15

O ja, de Bijlmerramp. Toen zaten we in het studentenhuis met zn alleen voor het tv'tje van een medestudent gekluisterd.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:16

Ik zat in de mediatheek van het NHB Deurne, daar zat ik toen nog op school. 's Avonds hebben we op de flat met z'n allen bij een klasgenootje op de kamer naar de beelden zitten kijken.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:16

Tallie1979 schreef:
Bijlmerramp, ook zoeen.. Dat was op een zondagavond.. Kan mij nog herinneren dat mijn ouders waren wezen tennissen en ik alleen thuis was toen ik het op tv zag..

Ook weer zo'n moment..

Bijlmerramp, toen woonde ik net een paar weken op kamers in Utrecht en ik had nog geen eigen tv-aansluiting. Ik woonde vlak bij de A2 en hoorde ineens enorm veel sirenes die kant op gaan. Dacht dat er een groot ongeluk op de snelweg was gebeurd totdat een huisgenootje riep dat er een vliegtuig was neergestort in de Bijlmer (ben toen op haar kamer tv gaan kijken). Hulpdiensten uit de wijde omgeving (heel wijd dus) trokken die kant op, dus niet zo gek dat we dat in Utrecht zo meekregen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:17

Tsunami weet ik ook nog wel, we waren bij mijn ouders thuis aan het eten ofzo :j
Maar de grotere schok kwam nog toen ik op 4 januari weer terug op de muziek kwam en daar de dirigent ons vroeg om "The power of the mega Tsunami" op de stander te zetten, ik dacht nog wat is dit voor misselijke grap :? Maar ik had de repetitie voor de kerstvakantie gemist en daar was het uitgedeeld. Wij speelden dus idd dat stuk en serieus het is zo'n mooi stuk, als je dat hoort zie ik nog steeds die beelden voor me het plaatje klopt gewoon......

Apple

Berichten: 76227
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: 9/11: herinner jij het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:18

Dat is ook nogal voorspellend geweest van de dirigent Sakkia :=

Gerbenfroh

Berichten: 15007
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:18

SAKKIA schreef:
Gerbenfroh schreef:
Ja dat blijft je toch bij wat je aan het doen was :j Met koninginnedagramp woonde ik in Afrika met weinig communicatie dus mijn moeder smste het toen.

Vuurwerkramp belde mijn oma me, die woont er vlakbij. Fortuyn was ik aan het sporten, van Gogh was ik volgens mij te jong of ik weet het gewoon niet precies meer.



Dat klopt niet want Theo van Gogh is later vermoord dan Pim Fortuyn ;)


Oh ja dat klopt inderdaad, ik twijfelde al toen ik het typte. Dan was het andersom!

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:19

Apple schreef:
De tsunami in 2004. Met Kerst zaten we bij mn ouders en toen zei mn vader nog voor de grap 'zo nu nog een gezellige kerstramp die we op de tv kunnen volgen' en vlak daarna de tsunami :oo


Ooops!
Ik was toen aan het werk, evenals met koninginnedag vorig jaar.

9/11 kan ik me nog het best herinneren van alle voorbeelden. Die heeft echt impact gemaakt, en nog steeds. Vanaf het begin dacht ik al aan aanslagen; het ding vloog veel te laag en uit de richting, toen vloog het tweede vliegtuig erin.... èn dat vliegtuig dat crashte, wat bedoeld was voor het pentagon... toen was het wel helder.....
Ik hoorde de eerste vage berichten op weg van universiteit naar huis. Eenmaal thuis de tv aangezet, welke de rest van de dag heeft aangestaan....

Diana; heel erg. Moest er vorig jaar nog sterk aan denken toen ik in Parijs was en door desbetreffende tunnel reed.

Die hele oude rampen zeggen me alleen vaag iets:
Tjernobyl; ja... de zure regen naderhand en dat je daar niet in mocht lopen / fietsen oid. ivm mogelijk radioactief materiaal dat dan neersloeg.
De spaceshuttle; inderdaad kan ik me nog herinneren dat het op het journaal kwam -> die ontploffing na opstijgen van het ding (en de ontzetting op de gezichten van de mensen die het vanaf de grond gadesloegen / waaronder familieleden van de bemanning).


De reden waarom 9/11 meer blijft hangen dan bv tsunami's enz. is doordat dit een terreur-aanslag was; gepleegd dóór mensen, om héél mensen met opzet te vermoorden.... Is zoveel onbegrijpelijker dan een aardbeving of overstroming, dat het meer impact geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:20

Bijlmerramp kreeg ik pas de volgende dag op school (groep 5) te horen. Een meisje uit mijn klas zat in de auto toen het vliegtuig (al in brand) overkwam. Dat kan ik me nog goed herinneren, dat ze dat vertelde... Is ook alweer 17 jaar geleden!

Ik besef me nu ineens dat in de tijd dat ik leef (ik ben 25) er al zoveel absurde schokkende momenten zijn gebeurd! Ik vraag me nu af hoeveel er in de rest van m'n leven nog zal gebeuren waar ik nu nog helemaal geen weet van heb?

Luigi
Berichten: 417
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Benschop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:21

Ik was die dag in Den Haag met school en toen het gebeurden zaten we in de bus en hebben er niks van meegekregen. Daarna ging ik naar een verjaardag van een vriendin van mij en iedereen had het alleen maar daarover en wij snapte eigenlijk niet helemaal waarom dat veel interessanter was dan de verjaardag zelf :P, het drong niet echt door.

wendy1987

Berichten: 6975
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:23

Ik kan me niet veel rampen herrineren. Maar de tsunami en vooral 9/11 wel!
Ik kwam net uit school gefietst. Kwam binnen. Werd gelijk stil gesssssttt.. Kijk wat er gebeurd. Om vervolgens een vliegtuig in de 2e toren te zien gaan. Daarna kreeg ik tekst en uitleg van pa en ma die beiden al zaten te kijken met open mond en grote ogen! Heb de hele avond verder zitten kijken. Was meen ik rond half 4 smiddags hierzo. Erg grote impact!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:25

Zoiets heet een flashbulb memory: http://en.wikipedia.org/wiki/Flashbulb_memory

Met 9/11 zat ik in de trein van de uni naar huis, thuis de tv aangezet en inderdaad net op tijd om het tweede vliegtuig in de toren te zien belanden... Krijg nog altijd kippenvel bij de gedachte en vooral het beeld van mensen die hand in hand van de tigste verdieping sprongen bezorgt me rillingen. Toevallig gisteravond een stukje van een docu gezien waarin geluidsmateriaal afgespeeld werd van mensen die aan het bellen waren op het moment dat de toren instortte... Totaal onwerkelijk.

Diana weet ik ook nog, zat zondagochtend tv te kijken en toen kwam er onder in beeld een mededeling langs. Maakte ook veel indruk destijds...

De Bijlmerramp weet ik niet meer precies, heb dat later pas gehoord denk ik. Was toen 10 jaar oud.

Bij Pim Fortuyn en Theo van Gogh weet ik niet meer wat ik aan het doen was. Weet wel dat ik het beiden ook bijna surreëel vond, die lichamen op straat :\

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:26

De tsunami weet ik ook nog heel goed! En denk er ook elk jaar aan terug.. Maar dat is misschien ook wel logisch, het is een data die je nooit vergeet, net als 11 september en alle andere grote rampen.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:27

nee ik zal denk niet snel 9/11 moe zijn, met name omdat het een daad van mensen is in tegenstelling tot natuurrampen en ongevallen

ik kwam thuis uit mijn werk toen het 2e vliegtuig in de toren vloog, had net een kledingkast gekocht voor een van mijn clienten. (kan zelfs de kast nog beschrijven) de volgende ochtend stond tegen alle gewoonten in de tv aan op het werk.


blijmer weet ik alleen dat ik echt jaren lang bang ben geweest als ik een vliegtuig laag hoorde overvliegen. Toestel was n.l. ook over ons huis gekomen

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:28

Was het niet rond etenstijd dat het tweede vliegtuig erin vloog? Ik kan mij herinneren dat mijn broer zei dat we CNN moesten gaan kijken, maar ik snapte het niet helemaal en wilde 'gewoon' gaan eten. Had pas na 5 min door wat er écht gebeurd was en natuurlijk helemaal toen het tweede vliegtuig kwam, het leek wel een film.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:30

nee, was ergens rond een uurtje of 3 dat die 2e erin vloog

pim fortuin hoorde ik pas op stal

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:32

Nou ben het niet vergeten hoor, was een jaar of 10 en ging naar een vriendinnetje.
Daar stond de TV ook aan. Alleen op die leeftijd bergijp je daar niets van en gingen wij gewoon buiten spelen.
Verschrikkelijk wat daar gebeurd is.

Maar bij ons zat de schrik er ook flink in.
Kennis van ons werkte (werkt nog steeds) bij de Amerikaanse Ambassade en had daar op die ochtend ook moeten zijn. Maar door iets met het vliegtuig zijn ze er veel laten aangekomen, gelukkig maar!!!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:34

Justy schreef:
Zoiets heet een flashbulb memory: http://en.wikipedia.org/wiki/Flashbulb_memory

Ik wist dat er een woord voor was, was hier echt niet zelf op gekomen. Thanks! :)

trustHim schreef:
blijmer weet ik alleen dat ik echt jaren lang bang ben geweest als ik een vliegtuig laag hoorde overvliegen. Toestel was n.l. ook over ons huis gekomen

Paar maanden eerder was er een F16 op een woonwijk in Hengelo gecrasht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hasseler_Es

Ik had dat toen ook wel even ja...

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:35

Bij 9/11 was ik thuis, mn moeder hoorde "iets" op de radio en zette snel de tv aan, paar minuten lang vol ongeloof zitten kijken naar die beelden, om daarna nog verwarder te worden toen we "live" een vliegtuig in de 2de toren zagen vliegen.

Ik zal nooit meer die man met zn actekoffertje vergeten die in een vlaag van blinde paniek uit het raam sprong en gefilmd werd. :n

Ook het moment waarop je hoop de grond ingeboord wordt toen de toren instorte, verdieping per verdieping, als een dun kaartenhuis... Krijg nog steeds kippenvel als ik die beelden zie brr...

Dianta

Berichten: 631
Geregistreerd: 27-12-04

Re: 9/11: herinner jij het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:37

Justy; koppen XL? Ik heb het ook gezien en ik heb echt moeten huilen. Hartverscheurend gewoon..

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:37

Ik kan weinig (grote) rampen herinneren wat ik toen aan het doen was en hoe ik dat hoorde etc. 9/11 echter wel. Stond in de ruitersportwinkel met mijn moeder en ik denk ook mijn zusje, maar dat weet ik niet zeker. De verkoopster zei dat er een vliegtuig in het WTC was gevlogen. Ik had echt werkelijk geen idee wat dat WTC dan moest voorstellen. Maar mijn moeder en verkoopster waren erg geschokt dus merkte wel dat het erg was, maar kon het me gewoon niet voorstellen en bevatten. Eenmaal thuis heb ik vastgekluisterd aan de buis gezeten. Wat verschrikkelijk zeg! Pas toen kon ik zien wat er nou eigenlijk gebeurd was..
Zag vorige week 'Raportage' op SBS6. Erg aangrijpend die audiofragmenten erbij, maar maakt het verhaal voor mij wel wat completer.

Ik ben overigens nooit bang geweest. Op geen enkel moment. Ook niet later met andere aanslagen ofzo.


Ik vraag me overigens wel eens af of de aandacht zo groot zou zijn (elk jaar opnieuw) als dit niet in Amerika was gebeurd, maar bijvoorbeeld in Engeland, of waar dan ook wat niet Amerika is.
Laatst bijgewerkt door Polivy op 08-09-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 9/11: herinner jij het je nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:38

Ja.. vooral het beeld van vallende mensen.. die in paniek hun einde tegemoet springen omdat ze weten dat het er toch aankomt.. dat gaat echt niet van mijn netvlies af -O-

blauw00gje

Berichten: 12547
Geregistreerd: 26-11-05
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:38

Het was op een dinsdag. Ik had keyboardles en hoorde het daar. Toen de rest van de avond naar de tv zitten kijken natuurlijk. Ik vond het erg ingrijpend!