Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 20:34

Het is me al langer een raadsel maar aan het begin van de avond werd ik er weer eens mee geconfronteerd.
De onwil om elkaar de ruimte te geven op een smalle weg.

Wij wonen tussen de landerijen en maken daarom veel gebruik van smalle weggetjes die max. 1.5 auto breed zijn.
Als er dus een tegenligger aankomt moet je allebei met 2 wielen door de berm - so what?!

Maar schijnbaar is dat niet cool of om andere reden not done bij een deel van de weggebruikers. Die zie je dan met een hele stoere kop achter het stuur zitten, en ja, vaak in een dikke auto, en een blik in de ogen die van veraf al is af te lezen: 'ík ga NIET aan de kant!'
En elke keer vraag ik me dan weer af wat de moeite of weerzin nou is om allebei even met 2 wielen door de berm te gaan en elkaar ruimte te geven.
Oké de bermen zijn vaak niet mooi omdat het landbouwverkeer tegenwoordig zo breed en zwaar is dat het alles kapotrijdt, maar dan nog, de één heeft toch niet meer rechten dan de ander?

Persoonlijk heb ik er totaal geen moeite mee. Ga rustig aan de kant en als de berm te slecht is om door te rijden wacht ik even tot mijn tegenligger voorbij is.

Dit gedrag is in Duitsland heel anders moet ik zeggen. Daar gaat iedereen zover voor elkaar in de berm dat er bij wijze van spreken een auto tussendoor kan rijden maar in NL zie ik meestal alleen maar stoere koppen. Ik snap het probleem niet.

Vreemd is wel dat juist de grotere auto vaak 4x4's zijn en hoger op de wielen staan maar ze schijnbaar toch alleen maar over asfalt kunnen rijden en vallen ze uit elkaar als er een spatje modder opkomt want anders kan ik het niet verklaren.
Mijn eigen grotere auto, ja ook een 4x4, is gelukkig wel een degelijke auto die niet uit elkaar valt als we van het asfalt gaan en er modder opkomt. Dus tot de rest ook een niet alleen maar stoer uitziende auto aanschaft maar ook een auto die stoer ís zal ik maar degene zijn die aan de kant gaat.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:36

ja maar stel nu dat je auto vies word!
of dat iemand ziet dat je aan de kant gaat voor iemand!

nee ik begrijp dat ook niet. word er zo moe van....

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:38

Zoon weg hebben wij ook :j De smalle weg van Duitsland naar NL ? We reden daar vandaag en vond het dood eng hoe mijn moeder steeds de bermen diep in moest duiken. :n

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:40

word sowieso behoorlijk moe van het rijgedrag op de Nederlandse wegen....

Moet elke dag 88 km heen en 88 km terug voor het werk, en ik ben het zo zat dat gejaag en geduw en het opgefokte gedrag van menigeen...

Hoe groter je auto, hoe meer recht je hebt op de weg lijkt het wel.
Ben bijna geneigd een Hummer aan te schaffen om al die aso's in hun SUV's eens even van de weg te drukken of geen ruimte te geven bij het invoegen.

Vanavond was ik er zelfs zo klaar mee dat ik de hele weg van 88 km max 110 gereden heb en al het verkeer maar even lekker langs me heb laten zoefen.

hoofdstel2

Berichten: 909
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:40

Je auto zal maar vies worden he ;) Snap het zelf ook niet hoor, wees zo content ten opzichte van de andere weggebruikers om ook even aan de kant te gaan. Als je dat niet doet ben je echt niet sneller thuis hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:44

Ik heb er (jammer genoeg) ook ervaring mee, ik ga altijd zo ver mogelijk aan de kant, maar vaak ben ik alleen met die gedachte :+

Ergste vind ik dan nog dat wanneer de tegenligger in een grotere auto (4x4 :+) van mij lijkt te verwachten dat ik met mijn kleine Ford Fiesta bijna de gracht induik omdat meneer of mevrouw het niet nodig vind even aan de kant te gaan ...

Ik ga zo ver mogelijk aan de kant als ik een tegenligger zie, maar soms lijken de bermen gewoon niet ideaal om er zomaar in te duiken, kan me voorstellen dat je met een 4x4 of iets in die richting makkelijker aan de kant gaat, maar ik heb vorige zondag nog gemerkt dat mijn Fordje het niet zo heeft op grasbermen waar al door gereden is (dus fijne moddersporen) := Gelukkig wilde ik daar gewoon gaan stilstaan en was er geen verkeer dus kon ik er nog (achteruit) weer uitgeraken, maar als zoiets gebeurd als je aan het rijden bent ....

Dus ik hoop altijd maar dat degene met de grotere/zwaardere/sterkere auto's lief zijn voor mijn kleintje (en dat kleintje gaat echt wel zo ver als mogelijk aan de kant ;) ) .. maar heb jammer genoeg al vaak het tegendeel meegemaakt ...

Marleennn_
Berichten: 148
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:47

Wij wonen ook nogal achteraf en ik herken het probleem helemaal ;)
Mijn vader is zelf boer en zit dus regelmatig op de weg met grote voertuigen, opvallend is dat bijna niemand doorheeft dat ze daarvoor aan de kant moeten, omdat sommige landbouwvoertuigen simpelweg niet of nauwelijks de berm in kúnnen..
Maar verder gebeurt het ook weinig..Op de fiets is het ook vervelend, auto's, trekkers en weetikveelwat wat keihard langs je zoeft, terwijl dat dus niet helemaal veilig is.. :o Maar oke, zo gaat dat tegenwoordig......

Marielle82

Berichten: 313
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:50

Dat vind ik nou ook altijd zo aso. Ik rij dagelijks over een landweggetje naar m'n werk. Ook ik wordt bijna gedwongen om maar aan de kant te gaan omdat m'n tegenligger het dus niet doet!
Ze zien me natuurlijk aankomen in m'n 'koekblik' en denken dat ik wel aan de kant zal gaan als zij maar met hun dikke bak midden op de weg blijven rijden.
Ja, ik zal wel moeten he!? anders kan ik m'n autootje naar de schroot brengen!!

We kunnen toch wel beiden zo sociaal zijn om even aan de kant gaan? Dat vind ik persoonlijk 'stoerder' dan niet aan de kant gaan.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:54

heb inmiddels zo'n attitude "jij niet aan de kant, ik niet aan de kant"

Een keer is het zelfs zover gekomen dat we tegen elkaar aanschuurden, terwijl ík voorrang had (tegenligger had geparkeerde auto aan zijn kant en had op mij moeten wachten).
Hij heeft zich uiteindelijk wel verontschuldigd...was uiteindelijk aardige vent.
Hoop dat hij ervan geleerd heeft.

Schade was gelukkig nihil aan beide auto's

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:55

Als het echt persé moet en de anders dus echt persé niet aan de kant gaat, blijf ik met mijn Altootje gewoon midden op de weg staan. Ik heb zelden haast, itt de ander dus die ziet vanzelf een keer het licht.

Het is echt niet normaal meer tegenwoordig idd, dat zoiets simpels als elkaar even langs laten als iets speciaals gezien wordt. (overigens net als het even elkaar groeten als je iemand even voor hebt laten gaan ofzo. Krijg je vaak zo'n vuile kop te zien dat je de volgende keer zin hebt om gewoon door te drammen in je rechten ipv gewoon het verkeer door te laten stromen)

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:59

Herkenbaar!

In zulke gevallen blijf ik meestal zo lang mogelijk op de weg rijden en 'dwing' de ander ook een beetje de berm in. Moet zeggen dat ik ook al een paar keer de weg 'af' ben geduwd, stond met de hele auto in de berm, met naast mij de vaart. Niet grappig....

Maargoed, met een ibizaatje kun je niet altijd op tegen een dikke kia 4x4. Gelukkig wist ik wie het was, dus toen ik die persoon een paar dagen later tegen kwam heb ik hem erop aangesproken. Excuus 'ja ik had haast'. En bedankt :\

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:04

Heb ook een Seat Ibiza! Fijne auto, ik rijd ook meestal behoorlijk door op de snelweg (gemiddeld 130/140) maar je wordt gewoon NIET serieus genomen en alsnog de weg afgedrukt door dikke volvo's (vooral volvo's kunnen er wat van) en SUV's...

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:04

Okay je hebt asso er tussen zitten.
Maar met onze auto bijvoorbeeld ( okay die van me vriend) die is verlaagd, vaak kunnen wij de berm niet in omdat we er dan niet meer uit kunnen komen. Dit is niet altijd het geval, als het kan doen we het dan rijden we rustig de berm in. Maar als het echt geregend heeft, of de weg ligt heel hoog vergeleken met de berm. Ja sorry gaat niet lukken.
Wel minderen we altijd vaart, om het nog zo voorzichtig mogelijk te proberen.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:06

laetitia schreef:
Heb ook een Seat Ibiza! Fijne auto, ik rijd ook meestal behoorlijk door op de snelweg (gemiddeld 130/140) maar je wordt gewoon NIET serieus genomen en alsnog de weg afgedrukt door dikke volvo's (vooral volvo's kunnen er wat van) en SUV's...

Zal het aan het automerk liggen dan? :D

Volvo's zijn inderdaad met regelmaat ook behoorlijk asociaal. En er rijdt hier in de buurt ook iemand in een behoorlijk dikke mercedes. Is ook een fijne dat :\

Zit met regelmaat opgelucht adem te halen dat ik nog steeds heel ben. Mensen die opeens de binnenbocht nemen op een onoverzichtelijke weg terwijl jij daar rijd etc...

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:06

Ik ben dan heel makkelijk en ga totde helft van de verharde weg en zie wel hoever hun gaan.. Wel moet ik toegeven dat ik met invoegen mensen ook weleens niet voor laat, dit omdat ze dan tijdens filevorming de invoegstrook zover doorkomen dat ze natuurlijk weer voor 40 andere auto's komen bij wijze dan. Tsjah aan mij hebben ze een goede ik ga dan NIET aan de kant en geef geen ruimte omdat ze 600 meter daarvoor al zagen dat ze moesten gaan invoegen.

en ja ook hier een seat ibiza :D

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:09

Nou, ben duidelijk niet de enige met deze ervaring :\
Had ik ook niet echt verwacht, zou wel heel vreemd zijn.

@marieltje, idd, aan de kant gaan vind ik ook veel stoerder (als je het een naam wilt geven :D ) dan zo asociaal doorrijden.

Hier vlakbij hebben we zo'n smal weggetje waar ik dagelijks overheen kom en waar aan het begin 3 grote loodsen staan met grote opritten. Als ik ter hoogte van die loodsen ben en zie een tegenligger aankomen, schiet ik even snel zo'n oprit op. Hoeven we geen van 2-en door een slechte berm en iedereen blij denk ik dan maar.
Maar het gebeurt echt regelmatig dat de rollen omgekeerd zijn en mijn tegenligger ter hoogte van die opritten is maar even stoppen, ho maar, doorrijden en dan allebei door de prut moeten.

Kan er niets aan doen dat ik dan toch soms mijn hoofd wel eens schud hoor, gewoon omdat ik niets begrijp van dat gedrag.

Moet er wel bij vermelden dat, als ik met de trailer op pad ben, automobilisten daar wél heel goed rekening mee houden. Zélfs aan NL-se kant van de grens :D Maar ook dán heb je van die lui :n

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:13

Ik doe altijd heel sarcastisch mijn duim omhoog als ze dan voorbij komen :D

Ik maak me er ook niet meer druk om (meestal niet). Mijn leven is mij lief, liever dan een strijd om wie in de vetste auto rijdt, wie het hardste kan en wie het snelste optrekt bij het stoplicht.

Wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten, opgefokt zijn en zo gestressed zijn dat ze agressief op de weg zijn. Laat ze zichzelf lekker doodrijden of whatever als ze anderen maar niet in gevaar brengen. Mijn leven is mij lief.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:19

wemkelover schreef:
Okay je hebt asso er tussen zitten.
Maar met onze auto bijvoorbeeld ( okay die van me vriend) die is verlaagd, vaak kunnen wij de berm niet in omdat we er dan niet meer uit kunnen komen. Dit is niet altijd het geval, als het kan doen we het dan rijden we rustig de berm in. Maar als het echt geregend heeft, of de weg ligt heel hoog vergeleken met de berm. Ja sorry gaat niet lukken.
Wel minderen we altijd vaart, om het nog zo voorzichtig mogelijk te proberen.


Ik snap best dat er mensen zijn, toch vaak jongelui, die een verlaagde auto mooi vinden maar volgens mij moet je niet uit het oog verliezen dat hij bovenal praktisch moet zijn - toch?

Ik kwam vorige week bij een verkeersdrempel een verlaagde auto tegen. Moest er wel om grinneken. Ik was de drempel al over toen ik hem zag naderen en zag dat hij stevig in de rem ging, met een uitlaat waar een lawaai uitkomt waar je 3x U tegen zegt en je een klein dorp wakker maakt, moest hij supervoorzichtig tegen de verkeersdrempel op.
Zelf had ik er een heleboel lol om maar snap tegelijkertijd niet dat het fijn zo'n auto te hebben met al die verkeersdrempels die we overal hebben tegenwoordig.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Wat is dat toch met elkaar geen ruimte geven op smalle weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:23

Vind ik ook. Verlaagde auto is eigen keuze, wat heeft een ander eraan dat je daarom niet aan de kant kan gaan?

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:31

punt is miss dat die SUV's 4x4 of hoe je ze noemen wilt meestal toch lease of van de zaak zijn, dan wel all risk verzekerd. als wij daar met onze ' autootjes van de vorige eeuw' tegen aan rijden, dan ligt die van ons (en wij zelf miss ook) in de prak,
hun gaan naar de garage en 'lachen zich rot'... (voor een paar krasjes

of die sjappies (nog een officieel woord ook) die achterin je kofferbak willen omdat je niet harder durft, kan met extreem weer, (zoals die regen laatst, zag geen hand voor ogen, of sneeuw.

tja ik heb geen abs ed. ook geen geld voor een nieuwe andere auto.


trouwens met de station VOLVO (uit de vorige eeuw uiteraard) heb ik hier geen last van

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:34

Tsja, is ook niet mijn keuze. Vind het een onding.
Maar wij kunne is sommige stukken echt niet aan de kant, want dan komen we vast te zitten of kans op in de sloot. We gaan dan wel stilstaan en zo ver mogelijk de berm in of aan de kant.
Maar wij drammen absoluut niet door. Gaan we gewoon stilstaan. Of heel langzaam rijden als dat nog wel kan.

Maar ik wil er zelf niet zo een hahahaha.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:35

Heerlijk herkenbaar dit topic. Kom het elke dag tegen, want tja ik woon aan zo'n weg en voordat ik aan de hoofdweg ben zijn we alweer 3 km onderweg.

Ik heb echt een mini autotje (nissan micra) en er rijden hier vooral veel Duitsers en Polen langs. Nou moet zeggen dat die er ook wel wat van kunnen hoor! Pfff... wordt bijna dagelijks wel de berm ingedrukt! Geen idee wat ze denken met hun grote auto's vaak ook 4x4's maar ik baal altijd weer als ik in de berm wordt gedrukt! want tja één krasje op mijn auto en hij is bij wijze van al total loss, want is een oud beesje die het toch nog goed doet.

Daarbij rijden ze hier ook als gekken. Je mag hier maar 50 op de bewuste weg. Alleen worden er regelmatig snelheden gemaakt van 80+ := Dat is ook fijn als iemand zo langs je komt crossen dat gaat vaak nét goed :=

Ook zijn er hier van die versmallingen dat je maar met één auto door kan om de snelheid eruit te halen. Waar ik mij ontzettend aan stoor is het asociale gedrag dat als je van de kant komt waarbij je voorrang hebt alsnog 5 min. staat te wachten omdat de mensen aan de andere kant, die dus op je zouden moeten wachten, gewoon asociaal met z'n allen door blijven rijden. Ik snap dat écht niet! Ik kan dat ook niet ik stop netjes en wacht even voordat ik verder kan en verwacht eigenlijk dat anderen dat ook doen.

Het lijkt er inderdaad wel op dat hoe asocialer je rijdt hoe meer macht je op de weg hebt. Ik vind het soms levensgevaarlijk op de weg en dan vooral door de mensen die zich niet aan de regels houden en hun eigen regels hebben gemaakt.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:41

Dit is zooo vervelend. Ik heb dat ook heel vaak. En dan heb ik een wat oudere cabrio.. nou je kunt zo'n ding nou niet bepaald stevig noemen. Over een hobbelweggetje heb je het idee dat de hele auto uit elkaar rammelt (maar ja, daar is ie dan ook niet voor gemaakt). Maar daar heb ik geen boodschap aan, want als ik ergens wil komen, kom ik daar ook. Hoe dan ook. Maar als ik dan met mijn rammelcabrio zo ver de berm in moet duiken voor een 4x4 dan krijg ik er ook helemaal de pest in. Laatst ook iemand: volgens mij was het een bang vrouwtje. Maar die wilde haar volvo niet vies laten worden dus dacht lekker puh ik rijd niet door die plas. Ik tot voor haar gereden, met 2 banden in de berm en gestopt. Ik heb net zolang gewacht tot ze toch maar aan de kant ging. Want ja.. anders kon madam niet verder. Hihihi, ik kan daar ook wel heel gemeen van worden hoor!

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:41

Thats_Me schreef:
Heerlijk herkenbaar dit topic. Kom het elke dag tegen, want tja ik woon aan zo'n weg en voordat ik aan de hoofdweg ben zijn we alweer 3 km onderweg.

Ik heb echt een mini autotje (nissan micra) en er rijden hier vooral veel Duitsers en Polen langs. Nou moet zeggen dat die er ook wel wat van kunnen hoor! Pfff... wordt bijna dagelijks wel de berm ingedrukt! Geen idee wat ze denken met hun grote auto's vaak ook 4x4's maar ik baal altijd weer als ik in de berm wordt gedrukt! want tja één krasje op mijn auto en hij is bij wijze van al total loss, want is een oud beesje die het toch nog goed doet.

Daarbij rijden ze hier ook als gekken. Je mag hier maar 50 op de bewuste weg. Alleen worden er regelmatig snelheden gemaakt van 80+ := Dat is ook fijn als iemand zo langs je komt crossen dat gaat vaak nét goed :=

Ook zijn er hier van die versmallingen dat je maar met één auto door kan om de snelheid eruit te halen. Waar ik mij ontzettend aan stoor is het asociale gedrag dat als je van de kant komt waarbij je voorrang hebt alsnog 5 min. staat te wachten omdat de mensen aan de andere kant, die dus op je zouden moeten wachten, gewoon asociaal met z'n allen door blijven rijden. Ik snap dat écht niet! Ik kan dat ook niet ik stop netjes en wacht even voordat ik verder kan en verwacht eigenlijk dat anderen dat ook doen.

Het lijkt er inderdaad wel op dat hoe asocialer je rijdt hoe meer macht je op de weg hebt. Ik vind het soms levensgevaarlijk op de weg en dan vooral door de mensen die zich niet aan de regels houden en hun eigen regels hebben gemaakt.



ik noem dat schaapjes gedrag. gebeurd in de stad ook zo vaak, met zijn allen door rijden terwijl je van rechts komt.
het is dat de dagwaarde van mijn auto veel minder is dan de 'marktwaarde'

vraag me af wat er gebeurd als er 1 de brug afrijdt...... }:0


ik maak me daar ook veel ste druk om... zit al weer te stuiteren in de stoel.
'gelukkig' doet mijn claxon het niet

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:44

Wat ik nog erger vind als je met een trailer aankomt en ze geen streep aan de kant gaan...

Dus ik moet maar die bobbel hobbel modder berm in een heel eind met die trailer.
Nou echt niet!

Ik rij gewoon met 2 wielen in de berm langzaam door.

Als ik een trailer tegenkom ga ik altijd heel ver de berm in, zodat de tegenligger er niet ver in moet met die hobbelkar.