Stinkende schone was

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:50

Hoi bokkers,

Even een vraag aan de moeder/huisvrouwen/op zichzelf wonende bokkers die de was zelf doen :+

Wij heb onlangs ( 1,5 maand geleden) een nieuwe wasmachine gekocht omdat uit de oude machine de was niet lekker ruikend eruit kwam ondanks de wasverzachter en goede wasmiddelen..

En nu met de nieuwe wasmachine gebruiken we advies minder waspoeder (robijn intensief). Ongeveer 2 a 3 eetlepels. En nu komt de was er nog steeds stinkend uit (niet ruikend naar wasmiddel) De was is verder wel goed schoon.

We wassen bijna alles op 40 graden . En 1x per 2 a 3 weken een lege machine op 90 graden..

We hebben ook al wat meer poeder geprobeerdt en nog steeds hetzelfde probleem...

Wie herkend dit of weet de oplossing? Wil eigenlijk bij voorkeur geen wasverzachter gebruiken omdat niet goed voor de machine zou zijn?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:52

Misschien een beetje wasverzachter erbij?? ik doe het er standaard bij, altijd lekker ruikende kleren. ik doe overigens ook maar 2/3 eetlepels waspoeder erin.

Edit: sorry niet goed gelezen :o dan weet ik zo ook geen oplossing.

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:54

Ik herken dit wel.

Bij mijn vader thuis stinken de schone kleren ook, en bij mijn moeder thuis dan weer niet.
Naar mijn idee komt het door het verschil van het water.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:55

Je zou ipv wasverzachter witte azijn kunnen gebruiken. Ik weet dat vloeibare wasmiddelen niet goed zijn voor je wasmasjien en dat je regelmatig een kookwas moet draaien.

Misschien dat er anders iets is met je afvoer?

chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:56

@Mossel, Ruikt jouw was wel lekker zonder de wasverzachter en maar 3 lepels poeder?

Afvoer? Daar komt alleen vuil water in toch? Dat water komt niet terug in de machine...
Laatst bijgewerkt door chance op 30-08-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Espoir_
Berichten: 1650
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:56

Wij hebben dit af en toe ook. Laat je je was toevallig nog even in de machine zitten voordat je het eruit haalt? Dan kan het namelijk ook gaan stinken. Eigenlijk meteen je was eruit halen nadat de wasmachine klaar is, misschien dat dat het is. Anders zou ik het echt niet weten!

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:57

chance schreef:
@Mossel, Ruikt jouw was wel lekker zonder de wasverzachter en maar 3 lepels poeder?

Afvoer? Daar komt alleen vuil water in toch? Dat water komt niet terug in de machine...

Mwah matig, niet heel erg net gewassen was geur

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:58

Is dit bonte was of lichte was?

Vele wasmiddelen voor bonte was laten de was namelijk ontzettend stinken.
Lucht krijg je er moeilijk uit.

Was meteen uit de machine halen als die klaar is en meteen uithangen.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:58

Komt doordat er op te lage temp. gewassen wordt tegenwoordig.
Even een paar handdoeken op 95 graden wassen, misschien wel twee keer en dan is het over.
Als je tussen de rand van de trommel kijkt met de rubberen rand zit daar zwarte aanslag, dat heet vetluis :oo en dat zorgt voor de stank.
Succes met de was!

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:59

Wat Espoir_ zegt :j

Als natte was langer in de machine blijft zitten gaat het wat (naar mijn mening ;) ) zurig ruiken. Direct na het wassen eruit halen dus.

Niezel

Berichten: 903
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:00

Is je afvoer wel in orde? Als je de schone was direct nadat het programma is afgelopen uit de wasmachine haalt is dat het enige dat ik kan bedenken waar vies water uitkomt wat de stank kan verklaren.
Laatst bijgewerkt door Niezel op 30-08-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:01

Bij ons vorige huis stonk de was ook na het wassen, en we halen de was er altijd meteen uit..
Kleren die nat zijn geworden door regen laten we eerst drogen voor die de machine ingaan...

Deze wasmachine pompt na elke wasbeurt leeg..

@Flicka, Witte azijn? Ken wel gewone schoonmaak azijn :+
Gaat je was daarvan dan wel lekker ruiken?

@chanicha, dit is een nieuwe machine en die had dit al vanaf het begin... Machine is perfect schoon..

@_CS_, dit is idd bonte was... We gebruiken de robijn intensief.. oranje verpakking...
Laatst bijgewerkt door chance op 30-08-10 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinata
Berichten: 2980
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:02

Wij hebben dat met donkere handdoeken, die nemen mijn broers mee naar de voetbal, en gaan nat in de tas bij de bezwete kleren en vieze voetbal schoenen, en die stinken dus altijd. Ook al zijn ze gewassen stinken ze. De andere kleren ruiken wel allemaal schoon, alleen de donkere handdoeken stinken altijd.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:03

Citaat:
Als je tussen de rand van de trommel kijkt met de rubberen rand zit daar zwarte aanslag, dat heet vetluis en dat zorgt voor de stank.

Dit is een heel goeie tip. Vooral als je regelmatig paardendekjes, hondenwasjes draait moet je de machine heel schoon houden, zeker de rubbers.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:04

Ik heb het met de droger, bij mij komt het wel min of meer fris uit de wasmachine (ik vind mijn machine ondanks het A-label eigenlijk niet zo best wassen :( ) maar na de droger meurt het behoorlijk muf. Ik los het nu op met geurdoekjes :o

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:06

Donkere/bontere was stinkt inderdaad behoorlijk snel.
Dus meteen ophangen, en z.s.m. laten drogen.

Qua wasmiddelen kan ik zo geen tips geven, mijn moeder ging net zo lang andere merken proberen tot ze de goeie had, waardoor de was niet ging stinken, haha.

Het ligt denk ik niet aan je machine, maar aan de middelen.
Ga eens wat andere middelen proberen, en kijk goed, hoe je was het daarop doet.
Uiteindelijk vind je de goeie, hoewel ze maar schaars zijn (volgens mijn moeder dan haha)

* Zal straks even spieken welke ze gebruikt *

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:06

Sorry overheen gelezen!
Bij de iets oudere machines is het wel vaak het geval (haal er maar eens een wattenstaaf tussendoor) en dat ruikt echt vies maar bij een nieuwe vind ik het wel raar!

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:07

Heb je vloeibaar of poeder wasmiddel? Bij ons meurt de was na het wassen met vloeibaar (behalve bij robijn klein en krachtig voor witte was), en na wassen met poeder ruikt het heerlijk! Wat ook helpt, is de deur niet dicht doen als je de wasmachine niet gebruikt, maar die op een kier(tje) laten staan.
Laatst bijgewerkt door Pytje op 30-08-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:08

Was je handdoeken apart van de rest van je was, of zit er kleding etc bij in?
Zijn handdoeken erg nat geweest (bv op badkamervloer liggen?)
Daar zitten nl bacterien in die niet doodgaan bij 40 graden en een muffe geur geven na afloop.

chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:09

_CS_, is goed, ben wel benieuwdt welk middel jouw moeder gebruikt..

Ik zal idd de handdoeken en theedoeken apart gaan wassen op een hogere temperatuur.

We zetten altijd de deur open als de was eruit is zodat de machine kan luchten

Randen controleer ik na iedere wasbeurt of er niks in is blijven zitten zoals stro/haren etc...

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:10

Hoe droog je je was??
Het kan namelijk ook komen door te langzaam drogen van zware stoffen aan bijvoorbeeld een droog rek.Dat probleem had ik van de winter namelijk.

Kipje39
Berichten: 3868
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:10

De geur kan ook in je handdoeken zitten, en dan neemt je andere schone was die geur ook weer over...
Als mijn was stinkt was ik altijd een was met biotex en dan is er weer een poosje niets aan de hand...
En aangezien het een nieuwe machine is zal de filter nog brandschoon zijn ;)

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:11

Ik had laatst ook ineens last van stinkende kleren ondanks de waspoeder, wasverzachter en meteen uitkloppen & ophangen.
Bleek dat waar je waspoeder en wasverzachter in doet helemaal achterin verstopt te zijn (ben even naam van dat bakje kwijt)
Nu ruikt alles weer heerlijk fris :#

Er komen hier heel wat handige tips langs :)*

chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:12

loontje schreef:
Hoe droog je je was??
Het kan namelijk ook komen door te langzaam drogen van zware stoffen aan bijvoorbeeld een droog rek.Dat probleem had ik van de winter namelijk.


De was stinkt al zodra het uit de machine komt, we hebben geen droger dus alles gaat aan het rek met raam open , en bij mooi weer alle ramen en deuren open zodat het lekker droog waait

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:14

Heb je witte handdoeken?
Draai eens een witte was op hogere temperatuur en voeg ook een scheutje bleek toe.
(Deden ze vroeger ook voor extra witte was). Niet het beste voor het milieu, maar het dood wel even de bacterien die ik verdenk de boosdoener te zijn.

Daarna kleding op 30 of 40 en witte was op 60 en heel soms, voor de machine, op 80-90.