Digitaal tekenen, tablet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

Digitaal tekenen, tablet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:24

Ok ik ga uiteindelijk modern doen of althans dat wil ik,
Vandaag naar de winkel geweest en informatie aanvragen over een Tablet, hier hadden ze twee soorten. Een bamboo en nog een waarvan ik de naam niet meer weet.

Nou is mijn vraag aan jullie :)
Hoe vinden jullie de werking hiervan?
Wat voor tablet raden jullie aan?
Wat voor tekenprogramma's hebben jullie op jullie PC hiervoor en waarom deze?
Maakt het uit hoe groot het tablet is, ik werk gewoonlijk met tekenen op A4 papier en heb ook informatie gekregen dat ik deze tekeningen kan overnemen op het tablet om ze digitaal te maken, maar moet ik hier een tablet voor hebben die A4 maat heeft?

Ik gebruik thuis een Apple computer Mac software, ik kan ook op windows komen maar Mac is fijner te gebruiken.
Ik wil alle richtingen nog op kunnen met tekenen, cartoon manga, maar ook realistisch.

Dus ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen :)
En misschien kunnen jullie ook wat resultaten laten zien met wat jullie voor elkaar hebben gekregen.

Alvast bedankt

Groetjes Jodie
Laatst bijgewerkt door Mireille op 20-07-10 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [INFO] is niet nodig. Titel uitgebreid.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 00:40

Werk zelf met een Wacom Bamboo fun medium formaat, zeer prettig ding om mee te werken. :) Niets teveel, niets te weinig en kwalitatief goed.

Een van de Wacom tabletten. Dit is de marktleider en kwalitatief gezien gewoon de beste. Ik zou niet voor de B merken als Trust gaan, deze werken over het algemeen slechter. Daarnaast heeft Wacom een groot assortiment; ga niet naar de duurste en uitgebreidste zoeken, die functies heb je voor puur tekenen niet nodig.

Ik werk zelf met Adobe Photoshop CS3, gewoon een standaard, fijn programma dat aan al mijn eisen voldoet. Omdat ik erg lang met Jasc PSP heb gewerkt, doe ik sommige dingen ook nog in Corel PSP X. Corel Painter, SAI, etc zijn ook aan te raden.
Voor de gratis programma's is denk ik The GIMP het beste, maar zelf geen ervaring mee.

Maakt het uit hoe groot het tablet is, ik werk gewoonlijk met tekenen op A4 papier en heb ook informatie gekregen dat ik deze tekeningen kan overnemen op het tablet om ze digitaal te maken, maar moet ik hier een tablet voor hebben die A4 maat heeft?
Nee. Maat maakt niet erg veel uit. Ik heb eerst met A6 formaat getekend, ging prima. Heb nu medium formaat en dat is A5. A4 formaat voor een tablet is groot, zoveel ruimte heb je niet nodig als je digitaal tekent.

Geen idee of alles ook werkt op een Mac, maar ga er vanuit van wel. :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:02

-Ik heb zelf een Wacom Intuos 3. Dit is mijn eerste tablet, maar wij wouden liever wat duurder en dan meteen goed. (niet dat ik vind dat bamboo oid niet goed is hoor! ) Ik heb hem op A5 formaat. Ik ben blij dat ik hem vrij klein heb. want veel meer ruimte heb ik niet op m'n bureau

Ik raad sowieso een wacom tablet aan. Die zijn over het algemeen van betere kwaliteit

Ik gebruik GIMP. zeer uitgebreid, en gratis.

Ikzelf werk op een A5 blad. De linkerhoek van je tablet staat gelijk aan je linkerhoek van je beedscherm. dsu groter hoeft echt niet.

Ik weet niet waar je er eentje wil kopen. maar als je hem wil bestellen, ik weet nog wel een goede en betrouwbare internetshop (daar heb ik hem ook weg.)
Succes
Groetjes Leonie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:09

Ik zou zeker voor de bamboo gaan :j Andere merken als Trust en Medion zijn lang niet zo goed, en worden niet door elk programma en met alle functies ondersteunt.
Qua programma zou ik kiezen voor Photoshop of GimP. Maar bij Wacom krijg je er als ik t goed heb ook nog Corel Painter bij, die is ook erg leuk omdat je er schildertechnieken mee kan nabootsen zoals aquarellen en olieverf en airbrush enz, uitgebreider dan Photoshop op dat gebied.
Ik heb zelf een wacom volito maat A6, maar persoonlijk vind ik dat een beetje té veel priegelwerk. Ik zou gaan voor de A5, dat is een leuke middenmaat.
Ik ben zelf aan t sparen voor de A4. Voordeel daaraan is dat je bijna op ware grootte kan tekenen, en inderdaad gewoon een echte A4 tekening erop kan leggen en over kan trekken.

Jodieee

Re: [INFO] Digitaal tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 08:19

alvast heel erg bedankt voor de informatie :)

AlexandraM

Re: [INFO] Digitaal tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:22

ik hou dit ook ff in de gaten :)

Mireille

Re: Digitaal tekenen, tablet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:06

[UK] > [TV]

Zoek ook even op Bokt op 'Wacom' en 'Tablet'. Er zijn eerder topics voorbij gekomen met ongeveer dezelfde vragen. Misschien heb je daar wat aan.

_Denise_

Re: Digitaal tekenen, tablet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:26