wat is nu bijtelling??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

wat is nu bijtelling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 11:07

als je tegenwoordig een auto koopt spreken ze over ...procent bijtelling..??? Kan iemand mij uitleggen wat dat inhoud????

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:11

waar ze daarmee volgens mij op doelen is bijtelling privé gebruik auto.
als je een auto van de zaak hebt/krijgt en daarmee ook privé rijdt krijg je een zogehete bijtelling in je aangifte inkomstenbelasting. En afhankelijk van wat voor auto je hebt (energiezuinig en milieuvriendelijk) kan de bijtelling van je auto lager zijn dan het gebruikelijk tarief. Het kan dus aantrekkelijk zijn om een zo zuinig mogelijke auto aan te schaffen omdat dan de bijtelling lager is.

Er zijn overigens wel een heleboel regels voor over de hoogte en toepassing van de bijtelling.

Karl66

Re: wat is nu bijtelling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:34

[NM] > [LZP]

verootjoo

Re: wat is nu bijtelling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:36

Dat is niet als je hem koopt maar als je hem least via de zaak. En dan idd wat chexgirl zegt.
Alles wat je privé rijdt met die auto van de zaak moet je bijtellen bij de belasting. Maar als je een zuinige auto hebt, heb je minder bijtelling en is het dus voordeliger.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:09

De bijtelling (25% voor niet-zuinige auto's, 14% bij zuinige auto's en bij hybride zelfs 0%) is zoveel procent van de catalogus waarde van de auto, als je deze "voor de zaak" rijdt en daarnaast privé gebruikt.
Dit bedrag tel je op bij je inkomsten in box 1, ieder jaar opnieuw zolang je de auto ter beschikking hebt.
Het gebruik van de auto van de zaak wordt zo gezien als "loon in natura"

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:16

verootjoo schreef:
Dat is niet als je hem koopt maar als je hem least via de zaak. En dan idd wat chexgirl zegt.
Alles wat je privé rijdt met die auto van de zaak moet je bijtellen bij de belasting. Maar als je een zuinige auto hebt, heb je minder bijtelling en is het dus voordeliger.

Nee, dat klopt niet. Als je per jaar meer dan 500 km prive rijdt moet je over de volledige nieuwwaarde bijtelling betalen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:17

Ik neem aan dat je het over particulier kopen van een auto hebt, dan is het voor jouw niet van belang om te weten wat het is ;) Geldt alleen voor leasecontracten :)

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:18

Bienotje schreef:
Ik neem aan dat je het over particulier kopen van een auto hebt, dan is het voor jouw niet van belang om te weten wat het is ;) Geldt alleen voor leasecontracten :)

Wat maakt dat nu uit? Als je t wil weten wil je t weten toch....
Of je nu particulier koopt of niet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:29

celano schreef:
verootjoo schreef:

Nee, dat klopt niet. Als je per jaar meer dan 500 km prive rijdt moet je over de volledige nieuwwaarde bijtelling betalen.

Ow ja, klopt. Idd boven de 500 km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:29

Ik vroeg me ook altijd af wat dat nou precies inhield, maar nu snap ik het :D