Wasnoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Wasnoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:01

Sinds een tijdje doe ik mijn was voor een groot deel met wasnoten. Voor wie niet weet wat dat zijn: klik. Sommige natuurwinkels verkopen ze, en je kunt ze op veel plekken ook online bestellen.

Tot nu toe bevallen ze me heel goed! Echt vieze was krijg je er niet mee schoon, maar de gewone wekelijkse was gaat prima. Wasverzachter hoeft niet meer en de was ruikt heerlijk fris. Alleen voor de echte vlekken heb ik wel een vlekkenmiddel en normaal (ecologisch) wasmiddel staan, maar ik gebruik toch voornamelijk de noten.

Met een kilo noten schijn je een jaar te kunnen doen, ik ben benieuwd of ik dat ook inderdaad red! Ik merk nu in ieder geval wel al dat mijn wasmachine minder snel vies wordt (geen zeepresten).

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen met wasnoten wassen en wat jullie ervaringen zijn :)

Blue_Eyes

Re: Wasnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:05

Ik ben wel erg benieuwd inderdaad, want het klinkt best interessant!

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:08

En dan hoef je buiten de wasverzachter ook geen wasmiddel gebruiken? En je stopr gewoon een paar van die noten los in je wasmiachine (of ook de droger)?

En wat zijn nu precies de voordelen? Goedkoper, beter voor het milieu?

Klinkt idd heel aantrekkelijk!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:10

Je hoeft naast de noten niets extra's te gebruiken, ook geen wasmiddel. Wasverzachter dus ook niet, want je was is gewoon zacht. Je stopt een paar noten (of ja, eigenlijk zijn het de schalen van de noten) in een klein zakje en dat stop je idd gewoon bij je was. Niet in de droger, dat heeft geen zin (er moet vocht bij komen om ze te laten 'zepen') :)

De voordelen zijn dat het goedkoper is, beter voor het milieu, beter voor de wasmachine ook. En beter voor je lijf, als je allergisch reageert op synthetische wasmiddelen (en ik denk ook als dat niet zo is).

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:12

Nou dat wil ik zeker wel proberen, ja!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:20

Justy schreef:
En beter voor je lijf, als je allergisch reageert op synthetische wasmiddelen (en ik denk ook als dat niet zo is).

En als je lijf vooral reageert op natuurlijke producten? Mijn allergieen zijn toch vooral stuifmeel, vers fruit en dieren...

(Ja, ik weet, het doet niet echt terzake, maar ik vind 'natuurlijk is beter' soms wat neigen naar het dogmatische.)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:34

Shadow0 schreef:
(Ja, ik weet, het doet niet echt terzake, maar ik vind 'natuurlijk is beter' soms wat neigen naar het dogmatische.)

Niet terzake? vind ik eigenlijk wel :) Mijn vriend heeft hooikoorts en is allergisch voor allerlei soorten bloemen/planten. Durf dit niet zo goed te gebruiken, noot komt van een plant/boom = allergie? Of is daar meer over bekend?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:43

Kunnen die noten voor alle was gebruikt worden? Ook voor ondergoed met kant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:46

Ik heb juist gehoord dat het stof van de noten je wasmachine kan doen vastlopen?

Anders lijkt het mij ook ideaal.. Hoewel je met mijn kleine kinderen toch eigenlijk wel flink vlekverwijderend bezig moet gaan... denk dat die noten niet afdoende zijn.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:50

verschillende verhalen.. het klinkt ideaal! ga nog wat meer reacties afwachten.
Zijn er nog verschillen tussen de noten in bijv de natuurwinkel en die die je online koopt?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:51

Nu krijg ik de kinderwas toch al niet schoon met alleen wasmiddel. Daar komt Ariel vlekkenverwijderaar, wipp express en shout bij aan te pas. Maar voor mijn eigen was zou ik het wel willen proberen. Nog nooit van gehoord. Kun je die dingen ook ergens kopen, of alleen via internet ?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:44

Ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen. Vind het wel wat, maar vraag me af of het ook daadwerkelijk schoon wordt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:48

Ook ik ben erg benieuwd, ben wel in voor iets nieuws :j

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:55

ik heb er al meer over gehoord,maar wat ik me nu ook afvraag is;
wat kosten die notendoppen dan?
en kun je vlekverwijderaar in combinatie met die noten gebruiken? of gaan ze dan kapot?
en hoeveel noten moeten er bij de was? want vind het wel belangrijk om nog genoeg was in mn machine te kunnen doen.(2 kids en manlief is werkzaam in de wegenbouw= heel veel was!)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 08:42

Shadow: daar zeg je iets, geen idee. Je kunt natuurlijk overal allergisch op reageren :j

Emytje: Dat durf ik niet te zeggen. Alhoewel ik het idee heb dat het heel zacht is.

Rock: misschien als je de noten los in je machine doet, maar dan wordt je was ook niet echt schoon omdat er inderdaad wel schilfertjes vanaf komen. Maar als je ze in zo'n zakje doet heb ik niet het idee dat er iets uitkomt.

Voor kinderwas, tja, erge vlekken krijg je er niet mee uit. Mijn schoonzusje heeft een kindje van 8 maanden en die gebruikt ze ook, maar ook alleen voor de 'optisch schone' was :+

Supersambo: sommige natuurwinkels verkopen ze ook. EN Cynthy, geen idee of er verschil tussen zit want ik heb ze nog maar één keer gekocht :) En aangezien je een jaar met een kilo schijnt te doen duurt het even voor ik nieuwe moet kopen :+

Rachel_j: bij de internetwinkel waar ik ze gekocht heb kostten ze 9 euro de kilo. Vlekverwijderaar kun je gewoon samen met de noten gebruiken. En je doet 5 tot 7 notenschalen per was in zo'n zakje, dat ongeveer 1/4e washandje groot is. Ruimte genoeg over voor je was ;-) Maar of je er ook wegenbouwwerkkleding mee schoonkrijgt weet ik niet.

Het is ook geen volledige vervanging hè, maar voor gewone niet megavuile was ben ik er erg blij mee :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:53

Maar kun je ook noten de ene keer gebruiken en de volgende keer weer traditioneel waspoeder?

Want mijn paardenwas zal ik er niet schoon mee krijgen, vrees ik.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 08:57

Ja hoor, dat kan :j Dat doe ik ook, want mijn paardenwas krijg ik er ook niet mee schoon :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:03

Je zegt wel dat het beter voor het milieu is, maar... ik weet niet hoe snel die noten groeien of hoeveel er van zijn. Raken ze niet op, waarmee je dus die noten laat uitsterven op een gegeven moment? (Misschien een rare gedachte, maar dat schiet me even te binnen.)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:05

Ffortuna schreef:
Je zegt wel dat het beter voor het milieu is, maar... ik weet niet hoe snel die noten groeien of hoeveel er van zijn. Raken ze niet op, waarmee je dus die noten laat uitsterven op een gegeven moment? (Misschien een rare gedachte, maar dat schiet me even te binnen.)

Plus import kosten ;) Lekker het vliegtuig in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:08

Ja precies... dat is dus ook weer niet zó goed voor het milieu. Lijkt me. Tenzij ze in Nederland kunnen worden verbouwd.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 09:10

Daar heb ik ook al aan gedacht en dat vind ik ook iets moeilijks :j Maar ja, andere wasmiddelen worden hier ook niet naast de deur gemaakt en transportkosten hou je toch... En dit is maar voor een kilo per jaar... Dat vind ik dan toch te prefereren boven kilo's Ariel. Maar ik ben er wel mee bezig geweest.

Wat het uitsterven van de boom betreft, ik heb geen idee op welke schaal die bomen gekweekt worden maar ik heb wel begrepen dat ze redelijk snel groeien. Maar als de hele wereld wasnoten gaat gebruiken dan ontstaat er wel een probleem denk ik :+ Dat geldt ook wel voor een hoop duurzame oplossingen denk ik, koolzaadolie is ook niet op wereldschaal te gebruiken als brandstof tenzij we allemaal in koolzaadvelden gaan wonen. Uiteindelijk zullen we het lokaal moeten gaan oplossen met de middelen die daar op dat moment voor handen zijn.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:19

Ik gebruik ook wasnoten. Mijn moeder gebruikt er vlekken zout bij. Dan wordt het echt schoon. Echte vieze was doe ik ook met gewone waspoeder.

Tja dat probleem heb je eigenlijk wel met alles. Fiets is in gebruik ook milieu vriendelijk maar het produceren en transpoteren ook niet.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:49

Ook ik gebruik de wasnoten. De was wordt er heerlijk zacht van! :j