Mijn lieve Opa is overleden, het ging zo snel, we hebben eigenlijk geen afscheid kunnen nemen!
Zomer 2009: Mijn opa zat lekker in het zonnetje in de tuin samen met mijn oma. Tot mijn opa ineens door ze hele lichaam zen spieren per 10 cm begonnen te trillen. Hij vertelde dat het het zelfde gevoel als een slaapvoet was. Na een tijdje ging het weer over, maar het kwam wel vaker terug.
Winter 2009/2010: En net zoals elk jaar gaan mijn opa en oma overwinteren in spanje. Voor dat ze de auto in stapten om te vertrekken, is mijn opa toch nog voor de zekerheid even langs de HA geweest. Daar konden ze uit onderzoeken niks aan hem vinden of aan de klachten die hij had. Het zou allemaal met ''ouderdom'' te maken hebben. (mijn opa was nog maar 67 jaar)
Toch met de auto naar spanje gaan rijden, caravan op de camping neer gezet en even lekker genieten en uitrusten van de reis. De volgende dag wilden mijn opa en oma de voortent op gaan zetten. Maar mijn opa kon zijn rechter hand/arm niet meer goed gebruiken. Ook viel mijn opa steeds meer af. En zijn ze in spanje naar de Dokter geweest met een tolk erbij.
Mijn Opa kwam er binnen en gelijk zag de dokter al dat het niet goed met me opa was. Ze hebben diezelfde dag nog onderzoekjes gedaan, dezelfde als in Nederland + nog een paar nieuwe. Waaruit bleek dat mijn opa de Vreselijke ziekte A.L.S had. Deze ziekte hadden ze in de zomer van 2009 in nederland al moeten constrateren.
Mijn opa deed met moeite zijn hand omhoog om te vragen : '' dokter, heb ik nog 5 jaar''. Met 5 vingers in de lucht. De dokter vond het moeilijk maar knikte uiteindelijk nee. Mijn opa had het er moeilijk mee, maar klaagde nooit.
En vanaf die tijd hebben ze er alles aan gedaan om zo snel mogenlijk weer naar nederland te komen. Wat onwijs lang duurde omdat de verzekering en de ANWB niet mee werkte. 17 januari 2010 kwam mijn opa thuis. We zijn toen veel op bezoek geweest, Maar echt leuk was het niet. Ik zag hoe mijn opa achteruit ging. Toen werd hij opgenomen in Utrecht omdat het zo slecht ging. En 26 januari kwam hij thuis om daar rustig thuis te overlijden. 27 januari is de laatste dag dat ik hem gezien heb. En in de nacht van 30 januari 2010 is mijn opa in zijn slaap overleden.
Opa was iemand die nooit klaagde En nooit voor zichzelf vraagde.
Al heel snel kwam de Cramatie, en heb ik een mooi gedichtje voor hem gemaakt en daar voorgelezen.
Lieve opa,
U bent nu al een tijdje weg, Weg van ons, weg van hier., Het wordt zo definitief, Lieve opa, U bent nu al een tijdje weg Maar in mijn herinneringen altijd even lief Altijd zal ik terug denken. Aan hoe u was, en hoe u deed Altijd weer hetzelfde grapje van Wie ben jij ken ik jou, Altijd moest ik lachen. En zij ik herken je me nou. Lieve opa, U bent nu al een tijdje weg, Maar dat veranderd niks aan hoe ik mij Nu voel Aan hoe ik over u denk Voor mij bent u geweldig Ookal bent u nu al een tijdje weg
Lieve opa i will always love you
xxx mariska
30-01-'10
Chiron_
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-10 15:51
Voor meer info over A.L.S. me pb'box staat ervoor open!
Jeetje meis, wat naar! Misschien nog een fijne gedachte dat je opa in zijn slaap is overleden, schijnt de vredigste dood te zijn.
lisanne1989
Geplaatst: 07-07-10 15:56
Gecondoleerd met het verlies van je opa, heb zelf mijn opa dit jaar ook verloren, ook zonder echt afscheid te hebben genomen, dus weet hoe moeilijk dit is. Veel sterkte met het verwerken, hoop dat je het een plekje kunt geven (Pb staat open als je wilt praten)
ALS is een spierziekte toch? bij ALS krijgt je lichaam steeds minder zuurstof en neemt dus de werking van je spieren langzaam af. Je kunt dus steeds minder, tot ook je hartspier ermee stopt. Even heel kort samengevat, sterkte ermee
Chiron_
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-10 12:53
intral inderdaad ik ben even een stukje aan het typen waar alles duidelijk in staat
Laatst bijgewerkt door Chiron_ op 29-07-10 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Chiron_
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-10 12:53
Amyotrofische laterale sclerose of ALS is een tamelijk zeldzame neurologische ziekte waarbij de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg afsterven waardoor progressief krachtsverlies en verlamming ontstaat, die in relatief korte tijd tot de dood van de patiënt door verlamming van de ademhalingsspieren leidt. De aandoening wordt soms nog wel de ziekte van Charcot genoemd naar de eerste beschrijver.
De ziekte begint meestal op volwassen leeftijd (gemiddeld 50 tot 60 jaar). De jaarlijkse incidentie (het aantal nieuwe gevallen per jaar) is ongeveer tussen de 1,4 en 3 per 100.000 mensen, en de prevalentie (het aantal patiënten op een bepaald ogenblik) ligt tussen de 4 en 6 per 100.000 mensen. In Nederland zijn er ongeveer 1000 ALS-patiënten.
ALS begint vaak met krampen en kleine onwillekeurige spierbewegingen, die een soort golfvormige bewegingen op de huid veroorzaken (fasciculaties). Ze zijn soms pijnlijk, vooral als ze in de kuiten optreden. Tegelijk met de krampen en fasciculaties of enige tijd later ontstaan ergens in het lichaam spierzwakte en verschrompeling (atrofie) van een of meer spieren. Dit kan bijvoorbeeld een hand of been zijn, maar soms ook in de keel of tong. Soms beginnen de spierzwakte en atrofie in een ademhalingsspier, maar dat is zeldzaam. De spierzwakte en atrofie breiden zich langzaam uit tot andere spieren. Krampen en fasciculaties verdwijnen in spieren die krachteloos worden. Soms zijn spieren (bijvoorbeeld in de armen en benen) enige tijd stijf of spastisch voordat ze slap en krachteloos worden. Na verloop van tijd verzwakken ook de keelspieren: het spreken wordt onduidelijk, en spreken en slikken worden later vaak onmogelijk. Bovendien krijgen veel ALS-patiënten in het eindstadium klachten over dwanghuilen en/of dwanglachen (bij het minste of geringste in huilen of lachen uitbarsten). Door aantasting van de ademhalingsspieren kunnen kortademigheid en ademnood optreden. De meeste mensen overlijden uiteindelijk doordat de longspieren zo verzwakt zijn dat deze ook uitvallen. Door de grote overeenkomsten qua symptomen wordt ALS ook wel eens verward met PLS, SMA type III, of PSMA.
Het enige medicijn dat momenteel geregistreerd is voor de behandeling van ALS is Rilutek (werkzame stof riluzol). Dit middel verlengt het leven echter slechts enkele maanden. Verder bestaat de behandeling vooral uit verschillende therapievormen zoals fysiotherapie, ergotherapie, en logopedie. Spasticiteit kan behandeld worden met injecties met botulinetoxine of een spierverslapper. Ademhalingsproblemen kunnen verlicht worden door verschillende methoden van mechanische beademing.
Ik hoop dat je zo wat meer teweten bent gekomen over A.L.S Als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel!