Tinka schreef:Ik kan je het absoluut niet aanraden een freelander. Die van mij ben ik leeg gelopen kwa onderhoud/reparatie kosten. En op een gegeven moment was dus idd die visco koppeling kapot, 3000 euro reparatie, toen heb ik hem maar aan de garage verkocht. Ik geloof dat bij freelanders na 2002 dat probleem verholpen is. Gebruik viel mee, 1 op 12 ongeveer (ik heb een pittige rijstijl). Ik betaalde voor mijn auto op grijs kenteken 1000 euro wegenbelasting per jaar.
Nog even een vraagje aan Ikke, wij zijn nu aan het kijken voor een discovery, hebben die nog specifieke mankementen? En een iets jongere freelander, zeg na 2002, hoe is het daarmee?
We hebben nu een nissan terrano, lekkere auto, maar ook al behoorlijk wat kosten aan gehad.
Om te beginnen is een visco voor 3000 euri's schromelijk overdreven, dan is er of meer aan de hand geweest (de IRD-unit??) of je bent grofweg opgelicht en niet zo'n klein beetje ook! Een visco ligt rond de 400 euri's plus inbouw. Worst case zou zoiets je dus rond de 1000 euri's kosten.
Voor Freebees geldt gewoon dat ze goed onderhouden moeten zijn en dat jij ze goed blijft onderhouden, bij een bedrijf dat begrijpt waar het over gaat. Zoals ik eerder al schreef; het zijn geen auto's voor Beun de Haas.
Daarnaast is er natuurlijk de Land Rover club, waarvan de leden niet te beroerd zijn anderen te helpen, hetzij via het forum, hetzij fysiek.
Voor de Disco geldt net als voor elke Land Rover en feitelijk voor elke auto, indien goed onderhouden, zijn er geen bijzonderheden. Het probleem met de oliepomp in de td5 is ondertussen lang genoeg bekend dat alle betreffende motoren wel zijn nagekeken, bovendien is het een klus van niks.
Bedenk dat goedkope auto's altijd een risico met zich meebrengen. Wanneer jij dan voor elke zucht naar de garage moet hollen, dan loop je inderdaad leeg. Ik heb eerder dit jaar een koopje gedaan op een late RRC waar ik ondertussen ook voor 1000 euro aan heb verspijkert en ik ben nog niet klaar. Dat geeft niks, de prijs was ernaar en ik kan het zelf. Wanneer een garage dit had moeten doen had me dat zeker het drievoudige gekost (waarschijnlijk meer).