De gestoorde moeder van mijn vriend

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imaginaerum
Berichten: 3713
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 21:55

- Omdat de aanvraag van een schuilaccount na 2 weken nog niet rond is, heb ik besloten dit te plaatsen onder mijn eigen account. Ik hoop dat de mensen uit mijn omgeving (meelezers) inzien dat dit niet aan de grote klok hoeft te worden gehangen. -

Sinds 3 maanden heb ik een ontzettend lieve vriend. Beide jong, ik 15, hij 17, maar flink serieus. :)
We komen bij elkaar thuis, maar eigenlijk hij aldoor bij mij en ik niet bij hem, vanwege zijn moeder.
Zijn moeder, een enthousiaste gezondheidswetenschapper, die nogal lijkt doorgeslagen in haar vak, reageert zo hypocriet dat het gewoon niet meer normaal te noemen valt.
Mijn vriend is 17 en ontzettend lief en braaf, luistert prima en is absoluut geen ruziemaker. Zijn moeder behandelt hem alsof hij 12 is.
Veel pubers zeggen dit over hun ouders, meestal gaat dat over uitgaan tot in het diepste van de nacht, drank, drugs, foute vrienden etc. Mijn vriend heeft geen behoefte aan dit alles, net als ik. Ik ben in dat opzicht dus geen slechte invloed.
De moeder van mijn vriend verbiedt hem alles, hij mag niet 's avonds weg omdat hij 's avonds samen moet zijn met haar en zijn vader, dit zou namelijk goed zijn voor de synapsische ontwikkelingen. Ook mocht hij geen verdoving bij een diep gaatje bij de tandarts, omdat dat niet goed is voor het centrale zenuwstelsel, wat zich ontwikkelt tot en met zijn 21e.
Allemaal van dit soort doorgeslagen argumenten, hij mag níks.
Ook boort ze hem regelmatig af, dat hij stinkt ( :7 ik merk niks, niemand in zijn omgeving merkt wat), waardeloos is etc. Vanmiddag scheen het dat ze een kopje thee voor hem had ingeschonken met een briefje, waar op geschreven stond: "Kun je hem wel zelf leegdrinken, of moet ik je daar ook nog mee helpen?".
Ze foetert mijn vriend en zijn vader uit om niets, is niet voor rede vatbaar. Ook de vader schijnt gek van haar te worden en er is zelfs een incident tussen hen geweest vorig jaar, waarbij de politie betrokken is geweest.
Ik mag niet meer langskomen omdat hun huis rommelig is, terwijl het er de keer dat ik er was ook al rommelig was.. En opruimen komt niet in haar op, blijkbaar.
Ik vind het ontzettend vervelend voor mijn vriend, juist omdat het echt geen lastig kind is. Hij probeert vanalles om het zijn moeder naar de zin te maken, maar ze blijft hem maar de grond inboren.
In maart wordt hij 18, hij wil ook zo snel mogelijk uit huis. En tot die tijd, wat dan? Dat mens verpest hem door haar achterlijke gedrag.
Mijn vriend en ik hopen samen oud te worden, maar uiteraard valt de toekomst niet te voorspellen, dat terzijde, het is gewoon vervelend dat ik nu al weet dat ik mogelijk nageslacht nóóit naar die moeder van hem breng voor een dagje oid. Leuk, zo'n "schoonmoeder". Zij verpest het leven van mijn vriend, wat kan ik er aan doen?
De keer dat ik haar gezien heb, heb ik me redelijk introvert gehouden (normaal kan ik het wel eens zeggen, als ik het ergens niet mee eens ben ;) ), maar het schijnt dat ze dus ook niet voor me open staat.
Hebben jullie tips hoe ik er misschien beter kan zijn voor mijn vriend, beter kan steunen etc? En misschien tips hoe ik om kan gaan met zijn moeder?

Bedankt voor het lezen, mijn excuses als het verhaal nogal warrig overkomt.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:01

Kraak vooral zijn moeder niet af tegen je vriend, het is en blijft zijn moeder. Verder; probeer het te laten. Wees blij dat jullie bij jullie thuis wel lekker kunnen afspreken :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:06

Beleefd blijven naar de moeder, en luisterend-ondersteunend naar je vriend, en verder niet teveel de confrontatie zoeken.

Je kunt de moeder van je vriend niet veranderen. Dat is simpelweg iets dat ver buiten je macht ligt nu, gewoon omdat jij nu als 'maar een puber' gezien wordt, en daar moet je dus maar mee werken. Toon je de meest volwassene daarin, dat kun je wel volgens mij :j
Als je de confrontatie opzoekt maak je het stukken moeilijker voor je vriend. Ten eerste omdat zijn moeder het hem kwalijk zal nemen, ten tweede omdat het hoe dan ook wel zijn moeder blijft. Waardoor er, hoe onverdiend misschien ook, toch een bepaalde loyaliteit is. Als je daar te heftig op reageert gaat je vriend vermoedelijk toch z'n moeder verdedigen, en dan bereik je het omgekeerde.

Wat je bovendien ook niet moet doen is dezelfde positie innemen, door de beslissingen over te nemen. Je vriend moet zelf leren om dit los te laten - en zich gewoon niet te laten verpesten. Hij zal moeten beseffen dat de opmerkingen die zijn moeder maakt, uit zijn moeder voortkomen, niet een reactie zijn op wat hij doet. (Snap je wat ik bedoel? Zijn moeder zegt dat omdat ze zelf op een of andere manier in de knoop zit. Dat is dus een emotie van de moeder, niet van jouw vriend. Je vriend moet dat als het ware in dat hokje houden: 'opmerkingen van een ander die niet direct met mij te maken hebben'.) Klinkt makkelijk, is heel moeilijk, maar een andere manier is er niet. Je kunt helpen door dit zo heel af en toe rustig ter sprake te brengen. Maar je kunt het niet voor hem doen...

En zorgen over kinderen later zou ik laten waar ze zijn: in de verre toekomst. Dat doet er nu simpelweg niet toe. Eerst allebei zelfstandig zijn, dan zie je daarna wel weer verder.

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:38

pfoe, ik ben het eens met de 'tips' die shadow en daisies hebben, maar klinkt wel alsof het mens behoorlijk ziek is..., dus sterkte meid, alleen zullen anderen daar haar mee moeten helpen. Jij kunt alleen je vriend helpen door af en toe wel te zeggen dat hij een goed persoon is en het inderdaad gewoon te laten. :(:)

Anoniem

Re: De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 01:32

probeer het niet teveel op je zelf te betrekken idd... Sommige mensen zijn gewoon zo...

Maar wat denkt je vriend hier zelf van... Wil hij ook zo snel mogelijk het huis uit? Als hij echt last heeft van de situatie zijn er ook wel mogelijkheden dat hij nu al uit huis gaat.. Persoonlijk vind ik het namelijk niet echt klinken als een gezonde situatie, maar daar kan ik moeilijk over oordelen vanaf internet.

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Re: De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:11

Geloof me, het kan veel erger!!!!
De ouders van mijn ex sloegen echt alles.
Maar dat was meer tegen mij gericht. Ik was niet goed genoeg.
Achteraf blij van het hele zooitje verlost te zijn. Als zij haar mond opendeed kreeg ik al kriebels. Haar stem snijt nog in mn kop na al die jaren.
Jammer meid, ik zou er zo ver mogelijk vandaan blijven als ik jou was!
Mannen zat op de wereld en je bent nog zo jong dat dit waarschijnlijk echt niet de relatie van je leven is.
Good Luck!

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:58

@ 1Boefje:
Moet ze dan werkelijk haar vriendje verlaten omdat hij zo'n moeder heeft?
Dat vind ik ook weer erg ver gezocht.

En jij kunt zeggen dat ze jong is en misschien nog niet weet of dit wel de relatie van haar leven is.

Nou waarom mag ze dat niet denken? Ondanks dat ze 15 is, wil dat nog niet zeggen dat ze niet kan liefhebben.
Stel dat dit niet de relatie is waarmee ze oud word en kids krijgt. Dan hoeft ze hem nu toch nog niet te verlaten omdat z'n moeder geen geweldige schoonmoeder is?

En de ene ouder met de andere ouder vergelijken heeft ook weinig nut, want ieder huisje heeft z'n kruisje. (zegt mijn moeder altijd ;) ) !

IngridB
Berichten: 2376
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: Terheijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:15

Oh wat een ramp zo'n schoonmoeder zeg 8)7

Het is wel zo, als je hem wil 'houden' om het zo maar te zeggen, dan krijg je
haar er gratis en voor niks bij. En daar kun je helemaal niets aan doen!!! Hoe vervelend het ook is.
Het is en blijft zijn moeder hoe achterlijk ze ook doet.
Wil je echt verder met hem? Probeer dan zoveel mogelijk ergens anders af te spreken of bij jou thuis, maar
ga zo weinig mogelijk naar zijn huis toe.
Ik vind het voor zijn vader toch ook wel heel sneu hoor. Je zult zo'n vrouw hebben zeg!
Kan hij z'n mond niet eens goed open trekken? Lijkt of hij het allemaal maar pikt.

In ieder geval veel sterkte met je 'schoonmoeder' .

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:23

Moeilijke situatie. Sorry dat ik het zeg, maar wat is 3 maanden? Misschien moet zijn moeder enorm wennen aan de situatie? En voelt het voor haar als of jij haar zoon af probeert te pakken, en dat kan ze zo op hem reageren. Tenminste, dat is de eerste gedachte die ik krijg bij het leven van jou begin post.
Haar man is ook een volwassen-vent, en kan ook best tegen haar in gaan hoor.

Pff... Moeilijk om uit te leggen, maar ik denk dat er meer aan de hand kan zijn, dan dat jij haar 3 maanden kent. Of dit is haar opvoeding, en dan kan jij niks meer doen dan enkel het te accepteren.

*Even er bij zetten: Ik weet niet hoe lang je je vriend kent, hoe lang je zijn moeder kent, en of jij zijn eerste vriendinnetje bent. Ik denk dat ze zich enorm ongemakkelijk voelt als jij in huis bent, omdat ze jou ook nog niet goed kent. (wat ik uit je bericht haal)*

missRosanne

Berichten: 691
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:31

Ik zou er persoonlijk ook afstand van nemen. Ik heb deze situatie ook met mijn ex gehad.
Maar uiteindelijk wekt het toch te veel irritaties op want je zit bijna altijd met hem bij jou, ouders van hem gaan daar over zeuren dus dan kom je weer even daarlangs tegen je zin in. Verder zal je dit patroon (waarschijnlijk) niet kunnen doorbreken agz hij inmiddels al 18 is en het waarschijnlijk al die 18 jaar op deze manier gegaan is. Daarbij neem ik aan dat je vriend ook geen kritiek op zijn moeder van je accepteert.
Ik zou stoppen met de relatie en lekker verder leven. Succes!

Imaginaerum
Berichten: 3713
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:27

Bedankt voor jullie reacties. :) Ik probeer zoveel mogelijk op iedereen te reageren, maar maak er wel een geheel van. Ik wil niemand aanvallen en ik ben al blij dat jullie de moeite hebben genomen het te lezen en te reageren.

Ik begrijp niet helemaal waarom ik mijn vriend zou moeten dumpen, vanwege zijn moeder. Ik zie zijn moeder amper en dat hoeft van mij ook niet, waar ik mee zit is dat zij zijn leven verzuurt en ik zie dat hij daar onzeker van wordt. Ook niet bepaald onlogisch met een moeder die zulke fratsen uithaalt, als je het mij vraagt..

Mijn vriend en ik kennen elkaar nu zo'n 2,5 jaar, waren eerst maatjes, wisten niet dat we wat voor elkaar voelden. Beide dachten we dat de ander ons toch niet leuk zou vinden, we zijn ook niet elkaars eerste. Eindelijk maar toch zijn we nu samen en dat gaat goed. Natuurlijk hebben we wel eens ruzie, maar dat is altijd zo weer goed als we elkaar weer spreken (ruzie is voornamelijk mijn schuld, ik begrijp niet alles vanwege mijn Asperger).
(1Boefje) Ik denk niet dat je zo direct kunt oordelen over mij en mij in combinatie met mijn vriend. Niemand weet wat de toekomst ons brengt, maar voor mij weet ik wel vrij zeker dat ik niet snel op anderen val, laat staan zij op mij. En zelfs als dat gebeurt, dan lukt een relatie nog niet. Wat mijn kant betreft, kan ik op dit moment (let op :) dit moment, ik durf zelf ook geen speculaties te doen over verre toekomst) vrij zeker zeggen dat ik geen behoefte heb aan iemand anders. Hij zegt hetzelfde, maar ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken.
(Femke_L) Ik kan me vinden in je reactie.

Hij wordt zelf ook gek van zijn moeder, wil heel graag uit huis. Echter wil hij dat niet voor zijn 18e, omdat hij dan nog niet volwassen is. Een meisje uit onze omgeving heeft ook zo'n traject gehad (hoewel ik moet zeggen dat zij wat meer tot een "tokkie" behoort, zeg maar), hij is bang dat hij hetzelfde lot treft als hij nu al weggaat.

Overigens, zijn moeder haalt niet zo uit naar mij. Toen ik er was, deed ze aardig, maar voor zover ik kan oordelen, was dat ontzettend gespeeld.
Ik heb niet zoveel problemen met als ze moeilijk doet naar mij toe, mijn leven wordt er momenteel niet anders van of ik haar eens in de twee weken of twee jaar zie, iemand die zo doet tegen mijn vriend kan ik gewoon niet aardig vinden.
Het is wat dat betreft meer dat ik echt medelijden heb met mijn vriend en ik me afvraag of ik meer voor hem kan doen dan wat ik nu doe of denk, ik kijk namelijk snel over dat soort sociale kwesties heen.

IngridB
Berichten: 2376
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: Terheijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:39

Je zegt dat je je vriend al 2.5 jaar kent.
Hoe was zijn moeder in die tijd dat jullie nog niets met elkaar hadden?
Kwam je toen ook bij hun thuis?

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:47

Sja, hij is te oud om de kinderbescherming erbij te halen, hij is bijna 18. Je zou kunnen spreken van emotionele mishandeling en bedreiging van de ontwikkeling is sommige ernstige gevallen. Natuurlijk weten wij daar te weinig van af, maar de voorbeelden die je noemt zijn wel opmerkelijk.

Je vriend kan besluiten het ouderlijk huis te verlaten maar hij geeft redenen om dit niet te doen. Praktisch of vanuit loyaliteit, we weten het niet maar het is blijkbaar zijn keuze, het enige wat je daarin kan doen is hem steunen. Jij kunt niets veranderen aan de situatie, hoe erg het je ook irriteert en hoe rot je het ook vindt. je vriend heeft hierin toch zijn vrije keuze en wil je hem niet kwijtraken denk ik dat je afstand moet nemen/blijven houden van deze situatie tussen zijn moeder en hem.
Wachten op betere tijden zeg maar..

sterkte!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:48

deze moeder is heel neerbuigend naar haar kind en dat heet geestelijke mishandeling daar kan jij verder eigenlijk niets aan doen. steun hem en laat hem zn verhaal doen als er weer wat is voor gevallen. vertel hem dat het weinig zin heeft om te proberen het haar naar de zin te maken al begrijp ik dat hij dat wel wil. het probleem is dat ze toch altijd wel wat zal vinden, sterkte en succes

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:49

:\

Ik zou hem nu nog lekker bij jou thuis laten komen.
18 word je zo, met een beetje hulp en uithuiswonende-stufi moet hij wel op kamers kunnen. :)

Heel veel sterkte en laat jullie vooral niet uit het veld slaan. :)

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re: De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:26

Over die geestelijke mishandeling... ja dat is zo... maar volgens mij is er gewoon iets zelf met dat mens. Zo klinkt het wel iig en misschien moeten ze eerst naar de achterliggende reden kijken. En misschien weet je vriend dat ook wel, ik weet niet zo zeker of maar gewoon op jezelf gaan en het probleem negeren/vermijden zo verstandig is.

Denkt je vriend zelf dat er meer aan de hand is? Of praat hij er niet zo over?

Urko
Berichten: 2964
Geregistreerd: 05-01-05

Re: De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:32

leuk he schoonmoeders :D geloof me... ze hebben allemaal wat, want jij komt aan hun kleine jongen.

Gewoon aardig blijven, niet te veel van aantrekken, ja en amen knikken en als je de deur uit loopt volledig je eigen plan trekken. Doe ik ook al jaren -> werkt prima!

Imaginaerum
Berichten: 3713
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 13:44

Voor ik een relatie had met mijn vriend en we nog gewoon maatjes waren, ben ik niet bij hem thuis geweest. Denk dat dat dezelfde reden heeft gehad; zijn moeder.

Ikzelf heb ook al gedacht aan problemen van haar kant, uit haar jeugd, misschien dat ze mogelijk overspannen is door haar werk, etc. Mijn vriend weet 't ook niet. Ik ben er aan de ene kant wel benieuwd naar zodat ik misschien kan helpen, maar aan de andere kant denk ik niet dat ze daar op zit te wachten.

Hij mag ook gewoon bij me thuis komen hoor, geen enkel probleem. Mijn moeder mag hem, hij mag haar. :)

Wat is de mogelijkheid van uit huis gaan als je wel meerderjarig bent, maar nog twee jaar middelbare school moet doen?
Hij is namelijk eens blijven zitten en stroomt nu nog eens op, krijgt hij dan wel studiefinanciering?

Urko, denk dat dat inderdaad is hoe ik me moet gedragen. := Gewoon doen alsof mijn neus bloedt, ruziemaken met haar lijkt me niet verstandig. :=

Anoniem

Re: De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:23

ja dan krijg je gewoon studiefinanciering op je 18e, ook als je nog gewoon thuiswoont :) ..

Ik krijg 100 euro per maand geloof ik (ik ben over een paar weken 18) en woon nog bij moeders.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: De gestoorde moeder van mijn vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:44

Wat vervelend zeg, wat doet je vriend hiermee? Laat hij dit allemaal op zich afkomen?
Wat je ook doet, probeer geen kant te kiezen (te veel negatieve dingen over zijn moeder zeggen) maar blijf neutraal, het is en blijft zijn moeder en voordat je het weet heb jij het gedaan. Probeer wel te luisteren als hij zijn verhaal kwijt wilt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:48

Menino schreef:
ja dan krijg je gewoon studiefinanciering op je 18e, ook als je nog gewoon thuiswoont :) ..


Dit is onjuist. Je krijgt alleen studiefinanciering als je ingeschreven staat in het hoger onderwijs, dus een opleiding aan MBO, HBO of universiteit doet.
Als je de middelbare school nog af moet maken kun je een tegemoetkoming scholieren krijgen: http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... lieren.asp
en
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... dragen.asp

Citaat:
Ik krijg 100 euro per maand geloof ik (ik ben over een paar weken 18) en woon nog bij moeders.


Dat begrag klopt wel ongeveer, maar als je nog middelbaar onderwijs volgt is het geen studiefinanciering.