Spreekbeurt-angst.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMaud

Spreekbeurt-angst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:33

Hoi bokkers,

Ik zal maar eens beginnen bij het begin dan is het ook wat logischer voor jullie. ;)

Nou.. ik heb al sinds groep 4 in de basisschool heel erg last van spreekbeurt-angst. ik noem het maar even zo
In groep 4 moesten we dan 2 spreekbeurten houden in het jaar, die zijn me toen nog gelukt maar met heel veel hulp van de juf.
Ik was/ben gewoon te bang om een spreekbeurt te houden, het klinkt eigenlijk best wel raar maar ik klap dan gewoon dicht en dan komt er geen woord uit mijn keel.

Nou zit ik in groep 8 en we moeten nu allemaal projecten doen en die ook voor de klas oplezen.
Ik heb er bijna iedere keer onderuit weten te komen omdat ik van mezelf heel misselijk was omdat ik die spreekbeurt moest houden.
Mijn ouder zeggen dan van "stel je niet zo aan" hun snappen het gewoon niet. Daarom kan ik er thuis ook niet over praten.
Zelf heb ik al zovaak tegen mezelf gezegd: stel je niet zo aan! Maar op de één of andere manier, lukt het gewoon niet om mezelf
onder "controle" te houden.

en dat is niet alleen met spreekbeurten maar ook met gedichtjes die ik voor de klas op moet lezen.
En zelfs een modelinge beurt (gewoon op mijn plaats) is voor mij heel moeilijk zonder dicht te klappen.

De juf die ik nu heb die snap het ook niet van mij, maar ik weet gewoon niet hoe ik het uit moet leggen.

Maar straks als ik in de 1e klas zit, hoe moet ik dat dan duidelijk maken aan mijn Mentor.
Ik durf best zelf daar naar toe te gaan alleen wat moet ik dan zeggen?
Dat ik harstikke bang ben om dicht te klappen tijdens een spreekbeurt? Zouden ze dat begrijpen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Spreekbeurt-angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:53

Ik heb dat ook heel erg gehad. :j
Snap dan ook wel wat je bedoeld, wat bij mij toen heel goed werkte was een spreekbeurt over de Shetland pony en had de shet meegenomen. Daar praatte ik heel makkelijk over. :)

Bij ons in op de middelbare school deden ze er echt heel erg veel aan, we hadden een zogenaamde BOF klas (Beter om leren gaan met Faalangst). Voor sommige werkt het, voor andere niet. Mij heeft het toendertijd niet veel geholpen..

Ik ben pas gaan praten toen ik in 4 havo zat, ik was vaak de oudste. Zo durfde ik meer, het echte praten is pas gekomen in Havo5 en het HBO, HBO moet ook wel.. Je hebt dan zoveel presentaties die je moet doen, je komt er dan vanzelf over heen! :)

Gewoon heel eerlijk zijn tegen je mentor en vertellen dat je het eng vind om voor de klas te staan of iets te moeten vertellen. :)

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:45

ikzelf heb het niet gehad maar ik weet dat een klasgenooitje van mij dat wel heeft en die gebruikt een spray om rutiger te worden zodat ze zich niet zo zenuwachtig voelt. je wordt er wat rustiger van
het heet bachbloessem volgens mij.
moet je even googlen. is bij ''de tuinen'' te koop.
sterkte ermee!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:47

Kaart het zeker aan als je naar de middelbare school gaat, kunnen ze er rekening mee houden..

En je moet het wel veel gaan doen, pak de kansen om te praten voor een groep, hoe meer je het doet, hoe minder je angst wordt :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:34

[MW] >> [STW]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:37

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:57

ik had dit vroeger ook, ben zelfs een keer de klas gewoon uitgelopen tijdens een presentatie (was wel basisschool gelukkig).
maar het gaat nu heel goed eigenlijk, hoe meer je oefent, hoe makkelijker het wordt.
ik denk altijd gewoon; 'ik hoef alleen maar een verhaal te vertellen, maar dan voor een paar mensen. niks aan de hand.'
zal het zeker vertellen aan je mentor, hij/zij kan je zeker helpen, veel mensen hebben hier last van (;
succes!

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 12:30

Quir schreef:
Ik heb dat ook heel erg gehad. :j
Snap dan ook wel wat je bedoeld, wat bij mij toen heel goed werkte was een spreekbeurt over de Shetland pony en had de shet meegenomen. Daar praatte ik heel makkelijk over. :)

Bij ons in op de middelbare school deden ze er echt heel erg veel aan, we hadden een zogenaamde BOF klas (Beter om leren gaan met Faalangst). Voor sommige werkt het, voor andere niet. Mij heeft het toendertijd niet veel geholpen..

Ik ben pas gaan praten toen ik in 4 havo zat, ik was vaak de oudste. Zo durfde ik meer, het echte praten is pas gekomen in Havo5 en het HBO, HBO moet ook wel.. Je hebt dan zoveel presentaties die je moet doen, je komt er dan vanzelf over heen! :)

Gewoon heel eerlijk zijn tegen je mentor en vertellen dat je het eng vind om voor de klas te staan of iets te moeten vertellen. :)

Oke, ik heb wel eens een spreekbeurt over paarden gehouden, die ging wel goed. :P

sannnnee schreef:
ikzelf heb het niet gehad maar ik weet dat een klasgenooitje van mij dat wel heeft en die gebruikt een spray om rutiger te worden zodat ze zich niet zo zenuwachtig voelt. je wordt er wat rustiger van
het heet bachbloessem volgens mij.
moet je even googlen. is bij ''de tuinen'' te koop.
sterkte ermee!

Die spray heb ik al. ;)
Maar hij helpt niet echt, natuurlijk wel een beetje maar ik klap nog steeds dicht. :o

MaaikeMo schreef:
Kaart het zeker aan als je naar de middelbare school gaat, kunnen ze er rekening mee houden..

En je moet het wel veel gaan doen, pak de kansen om te praten voor een groep, hoe meer je het doet, hoe minder je angst wordt :)

Ja, ik probeer zo veel mogelijk te praten voor een groep, maar meestal lukt het niet en dan moet ik weer gaan zitten. :(

Ew_love schreef:
ik had dit vroeger ook, ben zelfs een keer de klas gewoon uitgelopen tijdens een presentatie (was wel basisschool gelukkig).
maar het gaat nu heel goed eigenlijk, hoe meer je oefent, hoe makkelijker het wordt.
ik denk altijd gewoon; 'ik hoef alleen maar een verhaal te vertellen, maar dan voor een paar mensen. niks aan de hand.'
zal het zeker vertellen aan je mentor, hij/zij kan je zeker helpen, veel mensen hebben hier last van (;
succes!

Ja, ik doe altijd alsof er niemand zit, laatst heb ik een gedicht voor moeten lezen toen deed ik mijn ogen dicht en ik probeerde me helemaal te concentreren op het stukje tekst. ;)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:49

Ik heb er ook last van, liet altijd expres mijn werkstuk liggen zodat ik het niet hoevde te doen, of melde me ziek, heb uiteindelijk maar één keer alleen moetten doen, omdat ik er echt niet onderuit kwam, en het best herinner ik me één die we met zn 4en moesten doen, ik was als derde aan de beurt, en de zenuwen gingen van kwaan naar erger, toen het mijn beur was had ik het gevoel dat ik zo zou instorten, echt vreselijk.

Ik heb er nu ook last van met mijn opleiding als instructriece, heb het eerste jaar voltooid, het les geven als enigste van de groep dan konden ze me bijna niet meer hooren, mentor heeft me zelf aan het huilen gehad, en nog wel voor iedereen, schaamde me kapot, ik was voor de rest gewoon niet te hooren, en als alleen de mentor naast me stond lukte het ong. gellukkig moesten we geen les geven bij het examen maar alle fouten op zeggen van een ander van de proef die me moesten rijden. uiteindelijk met goeie sijfers gehaald.
Begin dit jaar aan het tweede jaar, doe deze zaterdag toelatings examen, en dan moet ik weer 30min les geven, en loop me er al druk over te maaken sinds ik het wist, moet dit jaar heel veel les geven tijdens de opleiding, dus hopelijk kom ik er van af.

Hier begrijpt ook niemand mij, iedereen vind dat ik me aanstel, vooral omdat ik bij ons op de manege het niet ereg vind om mijn leerlingen les te geven, maar dat is voor mij niet het zelfde.

Als je iets weet wat goed help hoor ik het graag, heb al rescue(van bach) geprobeert, en pillen warmee mijn zus haar rijbewijs uiteindelijk wist te haalen, maar merk er totaal niks van

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 20:56

anoushka schreef:
Ik heb er ook last van, liet altijd expres mijn werkstuk liggen zodat ik het niet hoevde te doen, of melde me ziek, heb uiteindelijk maar één keer alleen moetten doen, omdat ik er echt niet onderuit kwam, en het best herinner ik me één die we met zn 4en moesten doen, ik was als derde aan de beurt, en de zenuwen gingen van kwaan naar erger, toen het mijn beur was had ik het gevoel dat ik zo zou instorten, echt vreselijk.

Ik heb er nu ook last van met mijn opleiding als instructriece, heb het eerste jaar voltooid, het les geven als enigste van de groep dan konden ze me bijna niet meer hooren, mentor heeft me zelf aan het huilen gehad, en nog wel voor iedereen, schaamde me kapot, ik was voor de rest gewoon niet te hooren, en als alleen de mentor naast me stond lukte het ong. gellukkig moesten we geen les geven bij het examen maar alle fouten op zeggen van een ander van de proef die me moesten rijden. uiteindelijk met goeie sijfers gehaald.
Begin dit jaar aan het tweede jaar, doe deze zaterdag toelatings examen, en dan moet ik weer 30min les geven, en loop me er al druk over te maaken sinds ik het wist, moet dit jaar heel veel les geven tijdens de opleiding, dus hopelijk kom ik er van af.

Hier begrijpt ook niemand mij, iedereen vind dat ik me aanstel, vooral omdat ik bij ons op de manege het niet ereg vind om mijn leerlingen les te geven, maar dat is voor mij niet het zelfde.

Als je iets weet wat goed help hoor ik het graag, heb al rescue(van bach) geprobeert, en pillen warmee mijn zus haar rijbewijs uiteindelijk wist te haalen, maar merk er totaal niks van

Hoe bedoel je, je werkstuk laten liggen? Maakte je het dan gewoon niet?

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:59

ik maakte het wel, maar leverde het niet de juiste dag in, dan hield ik het thuis, en dan een tijdje laater gaf ik het gewoon als ik de leerar langs de gang zag, koste me wel me cijfers, maar deed er alles aan om er onderuit te komen

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:26

't is ook heel erg vervelend. Spreekbeurt-angst. Ik heb er zelf ook last van. Een hele tijd faalangstreductietraining gehad, met slechts een minimaal effect. (Dat gedeelte van vragen beantwoorden in de klas hou ik ook niet van. Klap ik ook nog regelmatig bij dicht)
Ik heb ook een aantal keren gehad dat ik inderdaad ben dichtgeklapt voor de klas, en dat geeft niet bepaald een positief gevoel om het de volgende keer weer opnieuw te doen (vooral niet als mensen je gaan uitlachen).
Ik heb mezelf wel aangeleerd om niet weg te lopen voor de presentaties. Tenminste niet voor een cijfer. Anders probeer is ze wel eens uit te stellen, in de hoop dat de leraar hem dan vergeet (en soms lukt dat ook, waarna ik me weer schuldig voel :o ).
Wat volgens mij heel belangrijk is dat je bij de presentaties een beetje een positief gevoel opbouwt. Mijn presentatie angst is gekomen in groep 7, waarna ik een aantal keren ben uitgelachen toen ik niet uit m'n woorden kon komen. Op gegeven moment is dat zo erg geworden dat er gewoon helemaal niks meer uit kwam als ik voor de klas stond, en dat ik al een week voor een presentatie slaapproblemen begon te krijgen.
Dat is nu iets minder. Nog wel steeds slaapproblemen, maar in ieder geval komt er nu min of meer wat uit. Al is het vaak wel een chaotisch verhaal.
Dat hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat geloof ik niet echt in. Dat is mij altijd verteld, vanaf groep 7. Pas sinds dit schooljaar gaat het wat beter(zit nu in de 5e klas), en na groep 7 is het eerst nog heel wat beroerder geworden. Wat voor mij dus echt geholpen heeft is het opbouwen van positieve ervaringen (en nog wat gesprekken over mijn zelfbeeld, wat vrij negatief is, maar dat is weer wat anders :P ).
Verder is het denk ik wel belangrijk dat je dit aankaart bij je mentor. Zij kunnen je hier waarschijnlijk wel bij helpen. Verder lijkt het mij best handig dat andere leraren er ook vanaf weten (waar je les van hebt). Bij mij op school weten de meeste leraren wel dat ik last heb van faalangst. Hier wordt met presentaties ook rekening mee gehouden. Meestal geen of weinig vragen op het eind, en ze zijn iets strenger wanneer mensen gaan kletsen zodat je niet elke keer uit je concentratie wordt gehaald.
Vaak heb je in het begin van het schooljaar ook een gesprekje met je mentor (bij ons op school dan), waarin ook wordt gevraagd of er nog bijzonderheden zijn, of je moeite had met sommige dingen etc. Daar kun je het mooi in aankaarten.
(had dit zelf nooit aangekaart, omdat ik het niet durfde :o , dus ze kwamen er na de eerste presentatie vanzelf achter)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:32

Allereerst, denk vooral niet dat je de enigste bent met dit probleem. Zelfs de meest populaire mensen in de klas zijn meestal zenuwachtig, alleen dat valt jou niet zo op. Maar bijna iedereen heeft er, in meer of mindere mate, last van.

Om te beginnen moet je even heel, heel goed onthouden: Je komt er niet onderuit!
Hoe je het ook wend of keert, zowel nu en straks op school, als in je vervolgopleiding, als in je verdere leven, zal je van tijd tot tijd voor een groep moeten spreken. Je kan nu twee dingen doen. Ofwel je gaat door zoals nu, je probeert het zoveel mogelijk te ontwijken, en als het niet anders kan ben je er letterlijk ziek van. Of je kiest ervoor deze angst nu aan te pakken, en er iets van te leren. Want ja, hoe hopeloos het nu voor jou ook lijkt, je kan echt leren voor een groep te spreken! Maar...dan moet je het wel willen.

Bedenk dus even of jij bereid bent er energie in te steken, maak een duidelijke keuze. Dat is heel belangrijk voor de manier waarop je met de tips die je krijgt om zal gaan. Ik zal straks of morgen nog even in het topic kijken en als je wilt, zal ik je dan nog uitgebreide tips geven ok?

Editje...morgen dus, het is al laat ;)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:48

Wat mij af en toe wel helpt, dat heb ik toen ik iets moest uitleggen voor de klas met mn opleiding gedaan, niet naar vooren kijken, naar de klas, maar heb gewoon gedaan of mijn mentor het aan mij gevraagd had terwijl ik alleen met hem was, en naar hem gekeerd het uitgelegd, dat vond hij niet ereg omdat het me dan ong. wel lukte, en de klas weet ervan,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:51

Wat ik altijd doe, ik leer de feiten, en dan voor de klas banketstaaf ik gewoon een verhaal. Niks van te voren opschrijven en uit me kop leren, gewoon puur de feiten leren, en daar voor de klas een verhaal uit bouwen (wel even een insteek, van eerst dit dan dat maken)

Ik heb helaas slecht nieuws voor je.
Op het voortgezet onderwijs moet je wel elke maand een presentatie houden voor je eigen klas, en op het HBO en Uni word dit nog eens veel groter. Je komt er niet onderuit, of dit gaat ten koste van je opleiding. Spreken voor een menigte is moeilijk als je het niet gewend ben, maar probeer veel te oefenen dan gaat het makkelijker. Probeer ook eens samen met een groepje te doen, dat iedereen een klein stukje doet (jij dus ook) zodat niet alle aandacht de hele tijd op jou gericht is.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:56

Ik heb er ook last van maar wat bij mij redelijk hielp was om de klas niet aan te kijken, maar om net er boven te kijken. Bijvoorbeeld tegen de muur. Dan lijkt het voor hun net of je ze aan kijkt. :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:59

Ik heb er zelf geen last van, maar je moet het niet uit de weg gaan. Probeer zo veel mogelijk situaties op te zoeken met veel mensen. Zoals met een sport als turnen met veel publiek, wedstrijd, prijsuitreiking, playbackshow, zulk soort kleine dingetjes. Zo raak je er aan gewent.
Misschien als je straks in klas 1 zit de mentor vragen of hij er wat aandacht aan wil besteden. Die kan vast wel iets bedenken

En dan vooral niet mensen aankijken. Dat voelt ongemakkelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:01

Oefenen oefenen oefenen
En vooral gáán. Wanneer je het nu steeds uit gaat stellen durf je op een gegeven moment helemaal niet meer... Terwijl je er nog een heleboel zal moeten gaan geven op de middelbare school.
Misschien een idee om jezelf een keer met een camera op te nemen en dan te kijken hoe je het doet? Het voelt namelijk vaak verschrikkelijker dan dat het overkomt op anderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:02

Ik ken het wel. :) Maar idd - ookal is dat wat het veiligst lijkt - je moet het niet uit de weg gaan. Zo wen je er namelijk nooit aan. Verstand op nul en toch doen is eigenlijk de enige remedie.. En dat is heel eng in het begin, maar je komt er wel overheen. :) Bedenk dat bijna iedereen het wel een beetje eng vind, en dat iedereen het moet doen. Succes!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:31

hier nog een hoor:P heb 14 juni presentatie (voortgezet onderwijs) heb nu wel zoiets van ojee maar als ik er eenmaal sta is er niks aan de hand. niet uit de weg gaan iedereen heeft er spanning voor

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:34

Ik heb dat ook :j
Probeer relax te blijven en ik denk dat je mentor het wel begrijpt :))

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:41

meid bedenk wat er eigenlijk kan gebeuren dat is niet zoveel. je gaat daar staan en vertelt gewoon wat jij wilt vertellen laat je niet gekmaken. op school vinden anderen het vaak leuk in je klas om je op stang t jagen. dat is flauw van hun en voor jou gewoon goed om op te oefenen, kaats een opmerking terug. buiten dat een spreekbeurt is om er van te letren voor later je hoeft het niet meteen te kunnen. nou succes.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:58

Ik denk dat veel mensen het hebben.. Ik heb het ook heel lang gehad, remedial teaching gehad, sociale vaardigheidstraining e.d... Hielp allemaal niets. Nu debatteer ik sinds november en het is bijna helemaal over.

Probeer rustig te blijven en ook stil te blijven staan, niet heen en weer gaan lopen, dat oogt erg onrustig. Rechtop staan, net iets over de hoofden heen kijken en om je heen kijken. Geen hele zinnen op papier zetten, daar kan je je toch niet op concentreren en zorgt er alleen maar voor dat je in je papier duikt en de tekst kwijt bent. Wat steekwoorden en de rest gewoon vertellen.. Niet aan de mensen denken.

Ook helpt het vaak als je een onderwerp kiest dat je leuk vindt.. en zoveel mogelijk doen is de beste oplossing. Bovendien, als het dan gelukt is geeft het echt wel een enorme kick..

Bij mij hielp trouwens ook erg om het niet heel zwaar op te nemen, maar ook om mezelf te kunnen lachen als ik een fout maakte etc., het iets luchtiger maken :j