Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hollando

Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:15

Aller eerst, graag alleen respectvolle ractie's, als je niet eens bent met iets hou het dan netjes.t is niet mijn bedoeling om een reltopic te openen.

Ik ben dus 18 jaar, ben met het christelijke geloof opgevoed,maar ik ben niet echt "gelovig" en heb ook vrijwel geen verbintenis met deze manier van galoof. Echter wil ik me in een ander geloof verdiepen, en door middel van de pvv wil ik graag meer weten over de Islam.

Of ik me laat bekeren? geen idee, ik wil er graag meer over te weten komen,de gedachte's achter het geloof.

Ik hheb gekeken op internet, maar daar stonden steeds weer wat anders over het zelfde ding, dus graag een site die betrouwbaar is.

En eigen verhalen, bn je zelf moslim? heb je je laten bekeren, ja of nee en waarom?

CtjeLief

Re: Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:18

Jameyskatje hier op bokt is moslima, zij weet ontzettend veel te vertellen over de Islam, misschien kun je haar eens een pbtje sturen, ook kun je door middel van de zoekfunctie al veel posts van haar vinden over haar geloof, wellicht heb je daar al wat aan! Succes

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:21

Ik ben ook christelijk opgevoed, maar doe hier weinig mee.
Ook met de islam heb ik niets, omdat het in mijn ogen te veel overeenkomsten heeft met het christendom.
Juist het Hindoeisme en boedhisme trekken mij meer, maar ik heb nog nooit de kans gehad me er echt heel erg in te verdiepen.
Vooral het reincarnatie gebeuren, wat bij de islam en het christendom ontbreekt, klinkt voor mij zo vertrouwd. Omdat het hele leven eigenlijk een kringloop is. Een organisme leeft, sterft word afgebroken en er ontstaat een nieuw organisme.
Waarom zou dit dan niet zo zijn met onze 'ziel'? Waarom zou onze ziel niet weer opnieuw ergens terecht komen maar naar een hemel.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:36

Hindoeisme en boedhisme wil ik me ook nog in gaan verdiepen, maar Islam eerst, mede doordat mijn zwager moslim is, en heel nieuwschierig ben naar de gedachte gangen achter het geloof.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:52

Natuurlijk zijn die gedachtengangen verschillend per persoon en kan ik niets over 1 kant scheren. Maar bij moslims (nee, niet de moslims van televisie, maar moslims die ik ken) bevalt me die gedachtegang toch niet. Heb vele discussies gehad maar ik kan me er niet in vinden. Het is te klein en bekrompen in mijn ogen.
Het zijn hele aardige mensen hoor, maar pfoejj.. op gebied van geloof kan ik er niet mee door 1 deur.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 17:31

Mjn zwager zei laatst iets heel moois:
Ieder geloof is goed, maar de mensen niet..
Zo is de Islam goed, maar Moslims niet
Christendom is goed, Christenen niet

Hel geloof is volgens hem onstaan met "goede bedoelingen" maar door de jaren heen is alles zo vervormd. iedereen legt het geloof op zijn eigen manier uit.
Net als verhalen uitde bijbel, die zijn pas jaaaren (zo niet eeuwen) na dat het gebeurd is opgeschreven. zo raakt er heel veel misvormd, als de verhalen mondeling worden over gbracht

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:51

Ik ben zelf geen Moslim maar vind het een heel mooi geloof en heb me er inmiddels aardig in verdiept. Je kan al je vragen idd gerust aan Jameyskatje stellen, maar er zijn ook een boel boeken waar je je mee in kunt lezen. Ik heb zelf bvb het boek "De Islam" van "Ruquaiyyah Maqsood" maar de Islam voor dummies schijnt ook interessant te zijn. Zou niet zomaar beginnen met de Koran want het is een enorm boekwerk en als je de "basis" snapt snap je de Koran en de soenna's veel beter :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:31

hoihoi.

tnx Heino en CtjeLief.

ten 1e vind ik het heel dapper dat je hier een topic over opent! heel mooi dat je er ook zo eerlijk over bent. vind het echt prachtig om te lezen, ookal ken ik inmiddels zoveel niet-moslims die geinteresseerd zijn in de islam, het bezorgt me iedere keer weer kippenvel en zoveel vreugde!

zelf ben ik 3 jaar geleden moslima geworden. ook ik heb me eerst flink verdiept in de islam en andere religies.

ik wil je graag verder helpen! met boeken, netwerken/contacten, betrouwbare internetsites, vragen etc.

mijn pb staat altijd voor je open!

heel heel heel heel heeeeel veel succes en ik hoop van je te horen!

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:17

jameyskatje schreef:
hoihoi.

tnx Heino en CtjeLief.

ten 1e vind ik het heel dapper dat je hier een topic over opent! heel mooi dat je er ook zo eerlijk over bent. vind het echt prachtig om te lezen, ookal ken ik inmiddels zoveel niet-moslims die geinteresseerd zijn in de islam, het bezorgt me iedere keer weer kippenvel en zoveel vreugde!

zelf ben ik 3 jaar geleden moslima geworden. ook ik heb me eerst flink verdiept in de islam en andere religies.

ik wil je graag verder helpen! met boeken, netwerken/contacten, betrouwbare internetsites, vragen etc.

mijn pb staat altijd voor je open!

heel heel heel heel heeeeel veel succes en ik hoop van je te horen!

Nou word ik ook nieuwschierig! :+
Ben je een nederlander of buitenland? Omdat je zo in een keer moslim word.
Ben je echt gaan zoeken naar een geloof wat bij je paste?

sorry ben bang dat ik het verkeerd of rasistis overbreng maar bedoel het gewoon goed en uit intresse :o

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:19

Door middel van de PVV wil je meer te weten komen over de Islam? Dat lijkt me niet echt een neutrale informatiebron!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:20

Ik denk dat ze bedoelt dat de PVV haar nieuwsgierig gemaakt heeft naar de Islam en dat ze de Islam beter wil leren kennen om te zien waar de PVV het allemaal over heeft :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:21

ik vind geloven echt 10x niks
kerkdiensten zijn saai en er hangen regeltjes aan. Waar je maar zin in heb :P

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:22

Nee dat is ook geen neutrale informatiebron de pvv haha. Nee wat Heino zegt. en was benieuwd naar het verhaal van jameyskatje

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:23

Heino schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat de PVV haar nieuwsgierig gemaakt heeft naar de Islam en dat ze de Islam beter wil leren kennen om te zien waar de PVV het allemaal over heeft :)

Ik wil graag meer weten over verschillende geloven, maar de Islam heeft me altijd al geboeid.en mede door de pvv is mijn interesse naar de Islam gegroeid

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 21:23

shilady schreef:

Waarom niet? want met deze reactie kunnen we niks

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:29

nee hoor, ik vind het helemaal niet racistisch overkomen. dat mag je gewoon vragen hoor! *D

ik ben inderdaad nederlands, ook niet religieus opgevoed.

bij mij was het een combinatie van factoren.

ik geloof dat ieder mens behoefte heeft om 'iets' te geloven, ookal is dit niets, ieder mens doet op een eigen manier een soort van zoektoch naar de zin van het leven. (in de islam heet dit fitrah, van nature de aanleg om in de 1heid van God te geloven) dit was bij mij altijd wel het geval. op de basisschool nam ik bijbelles, in de pubertijd ging ik me bezig houden met spirituele zaakjes en was altijd wel geinteresseerd in religie (overigens niet de islam. ik dacht bij de islam alleen maar aan bommengordels en onderdrukte vrouwen)

ook kwam ik in de pubertijd in aanraking met allerlei mensen waaronder ook moslims (overigens, niet de meest praktiserende, in de ramadan deden ze mee met het vasten en ze aten geen varkensvlees, verder praktiseerde ze vrijwel niet en deden alles wat god verboden had). ik was een periode best wel rebels en trok een tijdje met turkse en marokkaanse jongeren op (want die domineerde op de straatcultuur). tijdens de ramadan hadden ze ineens geen tijd meer voor me en hadden ze het druk met vasten, wat mij irriteerde en waardoor ik vragen ging stellen over hun geloof, dat geloof wat eerst niet tussen ons in stond en nu ineens wel. (allemaal lekker cynisch). ooit was er 1 zo bijdehand mij een stapeltje boeken te geven, ik nam de uitdaging aan en probeerde zoveel mogelijk negatieviteit en tegenspraken uit de boekjes te halen. maar op een moment (voor ik het zelf door had) las ik deze boekjes vol volwondering, het leek allemaal zo logisch, puzzelstukjes vielen op hun plaats, de tegenspraken kon ik niet vinden, ik vond het mooi en fijn om te lezen... toen moest ik mezelf even achter mn oren krabben hihi. IK moslim??!!

daarbij kwam ook nog eens dat ik me ging beseffen dat de media wel heel erg negatief was over de islam. was het werkelijk zo gevaarlijk als de media mij liet geloven? want volgende de moslims om mij heen was het allemaal onzin.... hoe negatiever de nieuwsberichten hoe nieuwsgieriger ik werd.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:31

shilady schreef:

er zijn ook topics over het geloof in het algemeen. daar zou deze reactie beter op zn plaats zijn denk ik *D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:39

ik vind het heel goed van je jameyskatje! zeker omdat (denk ik) het niet makkelijk is om ineens om te gaan naar Islam.. hoe reageerden je ouders en familie hier op?

ik sta namelijk ook best open voor het islam. ik zelf ben Christelijk opgevoed en voel hier (nog) niet echt wat bij.. soms.. maar als ik aan de inslam denk, moet ik voornamelijk denken aan ramadan, hoofddoekjes en niet eten van varkensvlees. eigenlijk vind ik van er hangt zoveel om heen..

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:41

Moon schreef:
Ik ben ook christelijk opgevoed, maar doe hier weinig mee.
Ook met de islam heb ik niets, omdat het in mijn ogen te veel overeenkomsten heeft met het christendom.
Juist het Hindoeisme en boedhisme trekken mij meer, maar ik heb nog nooit de kans gehad me er echt heel erg in te verdiepen.
Vooral het reincarnatie gebeuren, wat bij de islam en het christendom ontbreekt, klinkt voor mij zo vertrouwd. Omdat het hele leven eigenlijk een kringloop is. Een organisme leeft, sterft word afgebroken en er ontstaat een nieuw organisme.
Waarom zou dit dan niet zo zijn met onze 'ziel'? Waarom zou onze ziel niet weer opnieuw ergens terecht komen maar naar een hemel.

Zelfde bij mij :j

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:48

Ik heb me 2 jaar geleden ook verdiept in de islam. Ik had een vriend die marokkaans is. Kwam veel bij mij thuis en die sfeer en normen en waarden bij hun thuis bevielen mij wel. Toen onze relatie echt serieus werd ben ik me gaan verdiepen in zijn geloof. Ik heb een koran gekocht. Heb mee gedaan met de ramadan en veel met mijn vriend (inmiddels mijn ex) en zijn familie over de islam gepraat.
Wat mij vooral duidelijk is geworden, is dat het bij de islam (tenminste bij hun overtuiging) het vooral gaat om respect voor andere mensen, goed voor jezelf en voor je familie zorgen, allah liefhebben en zelfrespect. Vooral van dat laatste heb ik heel veel geleerd. Heb vroeger een aantal dingen mee gemaakt waardoor mijn zelfrespect ver te zoeken was, door de dingen die ik geleerd heb toen ik me verdiepte in de islam is mijn zelfrespect weer heel erg gegroeit.
Ik ben zelf heel erg positief over de islam, het geeft me een fijn gevoel en ik vind het geloof heel puur. Toch heb ik het idee dat het niet helemaal bij mij past maar heb zeker dingen uit het geloof meegenomen om voor mijzelf te geloven zeg maar, ik ben ook christelijk opgevoed en heb voormezelf nu een weg gevonden waar ik me helemaal thuis in voel, die weg past niet precies bij 1 geloof.
Ik kan je niet zoveel vertellen over de islam als jameyskatje maar mocht je vragen hebben dan mag je me gerust pben :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:57

klopt, ik heb er best wat dingetjes voor 'op moeten geven' (alhoewel ik het persoonlijk niet echt zie als opgeven, ik heb er zoveel voor terug gekregen) er zijn bv wel vriendinnen geweest die na mijn bekering mij voor gek verklaarde en niets meer met me te maken wilde hebben. dan leer je je echte vrienden kennen, dus heb ik er ook geen moment wakker om gelegen.

voor mijn ouders/familie was het inderdaad niet makkelijk. mijn vader gelooft niets mijn moeder is wel een beetje zweverig haha. maar ook hun mening was gevormd door de media en zijn beeldvorming. iedere ouder heeft een bepaald toekomstbeeld voor zijn/haar kind, het is moeilijk als je die ineens 'in duigen ziet vallen' (want zo zagen hun dat op dat moment) ze dachten dat ik nu onderdrukt zou gaan worden, geen baan meer kon vinden, mezelf zou afsluiten van de maatschappij, in een zwart gewaad zou gaan lopen, gepest zou gaan worden, niets meer zou kunnen bereiken etc etc. ze waren voornamelijk bang dat ze hun eigen dochter niet meer zouden herkennen.. haar kwijt te raken.

ook was ik pas 17 jaar. ze waren ook bang dat ik 'gehersenspoeld' was, beinvloed door verkeerde mensen. dus mocht ik niet meer met moslims omgaan en kreeg ik een soort van huisarest (tenminste, moest precies zeggen waar en met wie ik ergens heen ging).

islamitische boeken waren materiaal voor hersenspoeling, moslims hadden een slechte invloed op mij, alles op het nieuws over moslims werd direct op mij afgereageerd (zie je wel die moslims....) en onee, de familie mocht van niets weten.

maar dit alles was uit bescherming, dus ik neem ze absoluut niets kwalijk. ik heb een islamitische vriendin die heel veel voor mij heeft bemiddeld en zij en haar familie hebben mijn ouders deels laten inzien dat hun ook mensen zijn..

ik heb alles heel langzaamaan gedaan en geduld gehad. beetje bij beetje werd het onderwerp islam steeds minder taboe.

en nu..
*mijn moeder gaat gerust mee naar islamitische bijeenkomsten.
*we spreken regelmatig over de islam (maak mijn ouders niets wijs hoor, want ze praten je zo onder de tafel haha)
* ze zien in dat ik er niet slechter op ben geworden, enkel beter in gedrag en gelukkiger
* ze hebben nu ingezien dat ik het echt meen, dat ik ervoor heb gevochten (ben nu bijna 21, dus volwassen)
* het is mijn keus, mijn leven, ze accepteren mij
* het is geen geheim meer in de familie, mijn ouders kiezen mijn kant.
* mijn moeder helpt me zelfs met het combineren van mijn hoofddoeken hhahaha
* mijn ouders kopen halalvlees voor me
* heb inmiddels een islamitische partner, en ze houden van m haha!
* en ik denk het belangrijkste dat mijn ouders hiervan hebben geleerd, is dat iedere religie er mag zijn. dat ook moslims en/of allochtonen mensen zijn. ze zijn nu super openminded geworden.

uiteindelijk ben ik er alleen maar sterker van geworden.

maar ik moet er wel bij zeggen.. ik ken bv meiden die bekeerd zijn tot de islam. en hier ineens heel 'ver' in gingen, daarbij hun ouders vergaten en geen begrip toonde voor hun situatie (hoe gemeen ouders soms ook lijken). vaak worden deze meiden uit huis gestuurd door hun ouders of kiezen ze er zelf voor om te vertrekken. omdat er niet meer te leven valt onder 1 dak. ik was hiervan op de hoogte en heb ervoor gekozen om het allemaal rustig aan te doen. en ik ben gelukkig met het resultaat.

ik ken een verhaal van een congierge op de school van een islamitische vriendin van mij. hij sprak haar aan over de islam. en uiteindelijk vertelde hij dat zijn dochter ook moslima is geworden. maar ze leek haar ouders te vergeten en drukte de regels van de isalm van het ene op het andere moment heel strikt door bij haar ouders. die man zei uiteindelijk, bijna huilend: ik vind het niet erg dat ze moslim is geworden, ik heb ook niets tegen moslims en het blijft mijn dochter, maar ik had gewenst dat de islam haar een beter mens had gemaakt..'.
dit heeft mij echt geraakt, omdat ik vind dat je als moslim zijnde de isalm represent en het is belangrijk om te leven volgens de islamitische regels(zo goed als je kan, hierin moet je ook groeien) en tegelijkertijd geliefd te zijn bij je medemens, zodat zij zeggen 'wat een goed karakter heeft die moslim'.

klopt, de islam is veel meer dan het niet eten van varkensvlees, hoofddoekjes en ramadan. helaas kan ik ieder moment opgehaald worden, dus kom er graag later nog op terug.

groetjes!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:01

erg mooi om te lezen feliciaa!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:08

Wat ik zo mooi vind aan de Islam is hoe men met de armen om gaat. Hoe men deelt, zelfs als men zelf eigenlijk helemaal niets te delen heeft. Hoe men zo blij is met wat men zelf bezit, maar ondertussen ook zo beseft dat niet iedereen dat geluk heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:16

[NM] > [LZP]

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:14

Ook ik ben bekeerd, heb me overigens niet laten bekeren, maar heb het zelf gedaan ;)
Waarom? Omdat de islam een erg mooie en overtuigende levensvisie biedt. Het heeft mij antwoord gegeven op alle onduidelijkheden, frustraties en moeilijkheden in het leven. Ik heb er een heel erg goed gevoel over, hoewel het zeker niet makkelijk is.

Als je meer wil weten stuur mij gerust een of meer pb's!

Overigens vandaag ontdekte ik deze site:
http://www.groenemoslims.nl/ nog niet doorgenomen maar ziet er erg boeiend uit. Ik ben zelf erg bezig met groen, diervriendelijk, voeding, consuminderen etc, veel info op deze site!