Vinden jullie Hippotherapie een sport??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

naomifalkena

Vinden jullie Hippotherapie een sport??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 10:47

Ik hoor graag jullie mening!!

Voor mensen die niet weten wat Hippotherapie is, hieronder wat info:

Hippotherapie, ook wel Equine Assisted Therapie, is een soort therapie die nog niet veel gebruikt wordt. Zelfs bij veel artsen is Hippotherapie nog niet bekend. Deze vorm van therapie wordt gebruikt bij kinderen en volwassenen met psychische, sociale of lichamelijke problemen. Er wordt bij Hippotherapie gebruik gemaakt vaan een cotherapeut, het paard (pony kan natuurlijk ook). Het paard kan op verschillende manieren worden gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld op het paard zitten/rijden, je kunt het paard poetsen of je kunt “grondwerk” doen met het paard. Bij het grondwerk leid de patient het paard of hij/zij geeft het paard signalen met de stem en de lichaamstaal en houding. Wanneer de houding niet overtuigend genoeg is zal het paard het niet begrijpen en gewoon doorlopen. Hierdoor leren de patiënten hun lichaamstaal en houding te verbeteren. Ook kun je het paard gebruiken als communicator. Paarden reageren namelijk heel puur. Zij reageren vrijwel altijd constant, doordat de paarden weinig te maken hebben met emoties. Hierdoor reageert het paard eerlijk en openlijk in hun gedrag. Er wordt gezegd dat door de eerlijke communicatie mensen zich eerder uiten. Opgekropte gevoelens komen naar buiten. Een paard kan ook heel motiverend werken op veel mensen. Dit komt doordat het paard niks van je eist en niks van je verwacht. Dit geeft een gevoel van veiligheid.
Deze therapie kijkt eerst naar de mogelijkheden van het kind. Dus wat het kind wel kan. De kinderen of volwassenen moeten zich bewust worden van de dingen die ze wél kunnen. Dit kan ze helpen om beter te leren omgaan met de dingen waar ze moeite mee hebben. En lukt het dan niet, dan stelt het paard dat vanzelf aan de orde. Het paard spiegelt het gedrag en de emoties van het kind. Zo worden kinderen en volwassenen ervan bewust wat voor effect hun gedrag heeft en leren ze zichzelf beter begrijpen.

Voorbeelden voor klachten waarbij Hippotherapie geschikt zou zijn zijn:
• Ontwikkelings- of leerachterstand
• Motorische beperking en/of achterstand
• Communicatieproblematiek
• Pestproblematiek
• Verslaving
• Faalangst
• ADHD of ADD
• Autismespectrumstoornissen
• Hechtingsstoornissen
• Logopedische krachten.
• Lichamelijk beperkingen

BePa

Re: Vinden jullie Hippotherapie een sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:51

Ik vind hippotherapie geen sport maar een therapievorm. Dat wil niet zeggen dat er geen 'sportieve aspecten' aan de orde komen maar de insteek/ het doel is anders; namelijk gericht op een specifieke hulpvraag vanuit de client.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:57

Nee ik vind hippotherapie geen sport. Er KUNNEN wat sportieve aspecten bij zitten, maar dat hoeft zelfs totaal niet het geval te zijn omdat het vaak veel meer draait om het contact tussen client en paard dan dat het gaat om de beweging.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:18

RT-D ->> STW.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:11

Ik vind hippotherapie geen sport en paarden geen co-therapeuten. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:34

Kun je die mening eens toelichten MacavityL?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:39

Hippotherapie is idd een therapievorm. Wel zijn er veel ruiters die ooit met paardrijden zijn begonnen als therapie, maar die zich hebben ontwikkeld tot sportruiters.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:21

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:05

Sonja schreef:
Kun je die mening eens toelichten MacavityL?

Tuurlijk, naar mijn mening is hippotherapie, zoals de naam al zegt, een therapievorm. Naar de psycholoog gaan is ook geen sport (de toevoeging van het paard maakt het imo geen sport). Creatieve therapie (toevoeging van bv knutselen) is ook niet ineens een sport. Sport kan ook een therapeutische werking hebben, maar daar is de insteek anders (in eerste instantie de sport beoefenen en hierin beter worden - recreatief of in wedstrijdverband). Wat ik van hippotherapie heb meegekregen is dat de insteek dus anders is, dat je onder begeleiding tot zelfontplooiing komt (waar zelfontplooiing heel breed gezien kan worden door het scala aan mensen die er baat bij hebben). Tuurlijk zal dit voor sommige mensen anders zijn, maar ik zie zeker een verschil.

Paarden zijn hierin hulpmiddelen, net zoals papier/klei/potloden/etc hulpmiddelen zijn in creatieve therapie. Paarden zelf zijn niet de therapeut (imo geheel onmogelijk), dat is de persoon die het geheel in goede banen leidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:12

Duidelijk :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:06

Ik ben het helemaal eens met MacavityL :j

Vind co-therapeut ook geen goede benaming.
Ik heb zelf onder andere muziektherapie en daar is het drumstel ook geen co-therapeut ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:08

Maar een drumstel reflecteert niet, een paard wel...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:13

Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als de cliënt zonder de therapeut met het paard aan het werk zou gaan, heeft het totaal geen meerwaarde. Hetzelfde als ik met het drumstel bij muziektherapie. Door de interactie met de therapeut kun je als cliënt inzicht krijgen in wat er gebeurd. En dat is met een drumstel niet anders dan met een paard imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:14

Daar heb jij gelijk aan :j Ik dacht er even niet aan dat de cliënt geen verstand van paarden zal hebben en dat de therapeut dus idd de 'vertaling' zal moeten maken van de reflectie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:18

Ik vind een drumstel wel degelijk anders dan een paard - een drumstel draagt zelf niets bij, een paard doet dat wel degelijk wel. Co-therapeut is misschien een wat sterke benaming, maar een paard is zeker niet een willekeurig hulpmiddel vind ik.

Aan de TS: in een van je andere topics had ik gevraagd waarom je het graag een sport wilde noemen - wat is de meerwaarde van die term en wat heeft de discussie daarover van nut? Wat is de achtergrond van deze vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:19

Misschien iets met subsidiëring oid?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:19

Sonja: scherp! Daar had ik nog niet aan gedacht, maar klinkt wel aannemelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:22

Pest met dergelijke therapieën is dat ze soms niet vergoed worden en dat ouders al behoorlijk wat kosten hebben aan een kind dat extra zorg nodig heeft. Soms zijn er dan wel potjes voor sporten.