Perfectionisme: als goed nog beter moet...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Perfectionisme: als goed nog beter moet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:27

Perfectionisme.
Ik 'kamp' er al jaren mee, al heeft het me vooral heel veel goeds gebracht.
Ik ben van nature erg ambitieus. Niet op alle gebieden: zo doet sport me helemaal niets, maar heb ik vooral op studie- en werkgebied de enorme drang mezelf te bewijzen :j

Ik heb er nooit heel hard aan hoeven trekken, dat maakt waarschijnlijk dat het redelijk vol te houden is.
Maar is zou wel eens willen dat ik wat minder perfectionistisch was. Dat ik eens genoegen kon nemen met 'gewoon' een 7. Want het risico dat schuilt in het altijd halen van hoge cijfers en goede beoordelingen, is dat je geen genoegen meer neemt met 'goed'. Ik blijf mezelf afvragen of goed niet altijd 'zeer goed' kan worden.

In december haalde ik voor mijn afstudeerscriptie voor de Pabo een 10. Vanzelfsprekend was ik enorm trots op mezelf, want eerlijk is eerlijk, hoger kan niet ;) Toch komt dan die drang naar meer: ik wilde niet alleen die 10, maar bekijken of mijn scriptie niet ook publiceerbaar was.

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerstage en het gaat werkelijk enorm goed. Mijn begeleider van de Pabo wilde mij naar aanleiding van mijn functioneren een 9 geven. Mijn coach gaf aan dat een 8 misschien beter was, want dan kon ik op mijn eindbeoordeling alsnog die 9 krijgen, anders zou er tussen nu en juni geen 'groei' meer mogelijk zijn. Op zich een logische redenering, maar voor mij reden om me nóg meer op alle fronten te willen verbeteren, terwijl er éigenlijk geen verbeterpunten genoemd zijn.

Om de voorbeelden over mijn eeuwige drang te besluiten :+ : vandaag had ik een functioneringsbezoek van de directrice van mijn stageschool. Een gesprek volgt nog, maar via de mail ontving ik al het verslag. Werkelijk vol lof...en toch lijkt het wel alsof ik, tussen de regels door, toch nog minpunten kan ontdekken die ik mezelf dan moeilijk kan 'vergeven'. Mijn vriend en ouders verklaren me voor gestoord en ergens weet ik dat ook, want er stáát nergens iets negatiefs :n Maar ik kan me dan afvragen waarom er bij 'algeheel functioneren' gekozen is voor 'goed', terwijl er gekozen kan worden uit 'zeer goed', 'goed', 'voldoende' 'nog niet voldoende' en 'onvoldoende'.

Het is geen kwestie van niet tegen kritiek kunnen (want die is er dus nauwelijks), maar het toch altijd blijven zoeken naar reden om mezelf nóg beter te maken. Ik ben enorm voor persoonlijke groei en ontwikkeling, maar ben me er ook van bewust dat ik mezelf soms téveel wil bewijzen :j

Ik ben benieuwd wie het herkent en hoe jullie er mee omgaan.
Het is soms moeilijk aan mijn omgeving uit te leggen, die vinden het al gauw aanstellerij, alsof je vist naar nóg meer complimenten. Terwijl dát het niet is, ik ben vrij bescheiden :o
Lastig ook om te doorgronden waarom die drang naar perfect zijn er toch inzit...

denice

Re: Perfectionisme: als goed nog beter moet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:30

Ik weet niet wat je eraan kan doen, maar wil je wel feliciteren met je goede cijfers en beoordelingen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:46

Vreselijk :o Ja sorry, maar ik kan me moeilijk plaatsen in iemand die nooit tevreden is.. Ik had ook zo'n meisje in me klas, die kon ik werkelijk niet uitstaan omdat ze altijd zo wijs was en nooooit tevreden was.. :n

Maar goed, nou ben ik zelf ook altijd erg tevreden met een 6, dus ik ben dan ook totaal anders..

Om het jezelf wat makkelijker te maken (want ook voor jezelf lijkt me dit best vermoeiend en er is een risico voor overspannenheid als je altijd zo doorgaat) zou ik toch eens iets makkelijker worden voor jezelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:52

Oei... Herkenbaar...

Hier ook een eeuwige perfectionist, nooit is het goed genoeg. Ik ben dus inderdaad overspannen geweest, depressief geraakt van het feit dat ik niet meer kon presteren, en daar ben ik inmiddels weer uit gekropen. Nu kamp ik nog met een eetstoornis, want tja... daar ben ik dus ook perfectionistisch in.

Onder mijn perfectionisme schuilt een enorme faalangst en onzekerheid, ik weet niet of dat bij jou ook zo is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:58

Als je jezelf nòg beter wilt maken : wees niet tè perfectionistisch ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:59

vreselijk herkenbaar! alleen stort ik ook totaal in als het niet zo gaat als het volgens mij zou moeten gaan.
maar wauw wat een geweldige cijfers! probeer er toch maar trots op te zijn en misschien is om je heen kijken, de andere zullen vast niet zulke mooie cijfers hebben als jij hebt (uh is dit goed nederlands?) misschien dat dat je kan helpen minder perfectionistisch te zijn ;)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:43

@ Relaxed: ik weet ook dat het eigenlijk vreselijk is, want er zijn mensen die nooit die cijfers zullen halen en het erg irritant zullen vinden om te horen dat ik dan nog moeite heb om er tevreden over te zijn _-:(
Overigens weten alleen mijn ouders en vriend dit, je zult mij nóóit in het gezelschap van anderen (studiegenoten, collega's) horen zeggen dat ik het nóg beter wil :n Ik ben juist eerder bescheiden en loop er echt niet mee te koop, uit angst dat mensen me een uitslover oid vinden.

@ Angela_ : ik ben van nature niet faalangstig en ook niet heel onzeker: ik weet best wat mijn kwaliteiten zijn, misschien daarom ook dat ik constant de drang heb om vooral aan mezelf te bewijzen dat ik die kwaliteiten nog meer kan ontwikkelen.

Overigens heb ik een kleine week geleden wel even zo'n moment gehad dat weer heel duidelijk werd dat ik soms wel onder dat perfectionisme gebukt ga: het ging op dat moment gewoon zó goed overal mee, dat ik andere gebieden leek te gaan 'zoeken' om mijn perfectionisme op te focussen: ook mijn gewicht dus. Het lijkt wel alsof het nooit genoeg is, en dat is heel moeilijk om anderen wijs te maken. Overigens ben ik gelukkig ook wel heel rationeel soms en me ervan bewust dat ik me júist niet moet focussen op mijn gewicht, dit zou namelijk ook door kunnen slaan en dat wil ik gewoon echt niet :n Overigens is het na een goed gesprek met mijn vriend en daarna ouders ook wel weer helder dat ik het mezelf af en toe niet zo moeilijk moet maken, ik heb alle reden om me goed te voelen en moet dat niet door mijn perfectionisme in de weg laten staan. Doe ik dat wel, dan loop ik net als jou het risico overspannen te raken of in een depressie te komen. Dat laatste is overigens al meegeven in mijn genen, dus ook echt wel iets om op te letten :j

@ Pmarena: Hele wijze woorden en helemaal waar :D

@ lenaa_tje: Ik ben ook zeker trots, maar lijk mezelf na die trots alleen maar meer te willen bewijzen naar mezelf toe. Het lijkt haast wel een verslaving := : na een goed resultaat moet ik méér, alsof ik mezelf constant moet bewijzen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:51

:)

Dus : gewoon kappen ermee , alles gaat je eigenlijk voor de wind en je hebt maar 1 probleem dat je enorm in de weg kan gaan zitten later.... je perfectionisme :)

Dat is nu een mooi moment om daar iets aan te doen , aan te werken.....heb je meteen weer een projectje :D

Is ook heel wat nuttiger om je tijd aan te besteden ook , het maakt weinig uit of je nu op heel erg goed nog een half puntje erbij kunt sprokkelen. Maar als je in de toekomst waanzin en depressies en burn-outs enzo bij jezelf kunt voorkomen....daar heb je veel meer op den lange duur denk ik ;)

Het begint nu her en der al zielige trekjes te vertonen , waak daarvoor hoor , je hebt het wel in de gaten gelukkig maar stel jezelf grenzen om te voorkomen dat je gek wordt :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:54

Dat je van jezelf weet dat je te perfectionistisch bent, is al een goed begin lijkt me. Vraag desnoods hulp aan iemand.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:56

pmarena schreef:

Dus : gewoon kappen ermee , alles gaat je eigenlijk voor de wind en je hebt maar 1 probleem dat je enorm in de weg kan gaan zitten later.... je perfectionisme :)

Zo klinkt het heel simpel, maar zo makkelijk is het niet helaas :n
't Is net een verslaving, als je begint kom je er nooit meer vanaf :))
Nou, een verslaving is het niet (bij mij in ieder geval), maar mensen verwachten dat je goed presteert en dat is ook leuk.
En als je dan ineens mindere cijfers haalt..
Het is niet echt iets waarmee je ineens kán stoppen, het is een eigenschap die gewoon in je zit.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:02

Ah, hier ook een. En het is hier zo dat ik niet tevreden ben met een cijfer onder de 9.5 voor Engels, terwijl ik weet dat er mensen zijn die er alleen maar van kunnen dromen. :\ Maar voor vakken waar ik slecht in ben ben ik al blij met een 5, omdat ik gewoon niet hoger kán halen.

Ik ben ook altijd zo dat ik gewoon..ja..teleurgesteld ben als mensen hogere cijfers dan ik halen (voor Engels vind ik dat echt..verschrikkelijk. 1x had een jongen 0.2 hoger dan ik, nou hoe pissig ik was..:\ ).

Maar ik ben niet alleen op school-gebied zo, ook voor mijn eigen uiterlijk ben ik onwijs perfectionisch.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:08

TE5, daar heb je zeker een punt: omdat ik altijd goed presteer, heb ik een bepaald verwachtingspatroon van mezelf en ga ik ervan uit dat anderen dat ook hebben :j

En ja, anderen hebben dat nu al gauw: medestudenten en collega's weten me gauw te vinden als er nog een klusje geklaard moet worden, want streberig als ik ben, zie ik het als een kans om mezelf te bewijzen. Misschien ook wel om aardig gevonden te worden, want nee zeggen...

Het positieve is, zoals NoeskaMoos al zegt, dat ik het dondersgoed weet van mezelf ;) En daarmee is de stap naar verbetering al gezet. En zoals pmarena dan weer zegt: het gaat me nu voor de wind, dus is dit het juiste moment om er iets aan te doen :)

Overigens zal dat een heel stuk makkelijker worden als ik straks student-af ben: geen cijfertjes meer. Al schuilt dan nog het gevaar in het zoeken naar perfectie in mijn werk: ik heb nu al dat ik avonden thuis aan de slag ben met het ontwikkelen van extra materiaal voor mijn leerlingen. Als ik dat straks, naast 5 dagen full-time werken, blijf doen, ben ik benieuwd hoe lang ik het volhoud in het onderwijs :D

Dus ja, het inzicht is er wel, nu nog de manier waarop ik nu eens genoegen kan nemen met wat ik nu al bereikt heb :)

@ Moiryn: Ik moet zeggen dat ik hier weinig moeite mee had, wat anderen presteren. Ik kon net zo trots zijn op iemand die hetzelfde cijferhaalde.

Maar gek genoeg de laatste tijd wél. Op de school waar ik nu stage loop is eveneens een stagiaire die het érg goed doet. Misschien omdat we allebei azen op een baan op deze school dat ik me ineens enorm bewust ben van dat een ander het ook goed kan doen en me hier erg mee bezig houd. Ik heb dan nóg meer de drang om mezelf te bewijzen, zowel naar mezelf toe, maar eerlijk gezegd ook naar de directie, die uiteindelijk moet bepalen of er voor 1 van ons een baan vrijkomt ;) Gezonde concurrentiedrang denk ik ook wel hoor, maar in combi met mijn perfectionisme op dit moment wel iets waar ik me erg mee bezig kan houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:14

TE5 schreef:
pmarena schreef:

Zo klinkt het heel simpel, maar zo makkelijk is het niet helaas :n
't Is net een verslaving, als je begint kom je er nooit meer vanaf :))
Nou, een verslaving is het niet (bij mij in ieder geval), maar mensen verwachten dat je goed presteert en dat is ook leuk.
En als je dan ineens mindere cijfers haalt..
Het is niet echt iets waarmee je ineens kán stoppen, het is een eigenschap die gewoon in je zit.

Net als bij een verslaving kun je in 1 keer stoppen hoor , als je maar graag genoeg wilt :)

Maar dat hoeft natuurlijk nog niet eens , je kunt het ook afbouwen.

Dus in plaats van dat je 3 dingen extra doet bovenop "normaal" , neem eens genoegen met 1 ding extra , en gebruik de overige tijd voor iets anders dat waardevol is om je voldoening ook wat meer uit minder moeilijke / belastende zaken te leren halen , jezelf te leren dat je ook een goed gevoel kunt krijgen zonder meteen ergens de beste in te zijn , best nuttig :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:51

Als je maar graag genoeg wil. Daar zit 't punt.. :+

Maar ikzelf ben er wel mee bezig hoor, ik zit natuurlijk in een heel andere fase, nl. de middelbare school,
maar waar ik bijv. best trots op ben is dat ik nu 32,5 uur neem volgend jaar, waar 31 het minimum is.
(Ter vergelijking: dit jaar had ik zo'n 35,5 geloof ik). Of dat ik soms ook gewoon blij kan zijn met een 7.

Ik ben tegenwoordig minder extreem. Al heb ik af en toe nog mijn momenten :+
Maar ik probeer de denkwijze maar even uit te leggen, het is niet alleen maar een probleem.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:06

Meld zich. Goed is bij mij ook nooit goed genoeg en het kan altijd beter. Ben nu bezig met autorijlessen en zelfs dan zit ik mezelf in de weg. Erg lastig.
Ik heb op school de lat altijd heel hoog gelegd, waardoor ik meer ging stressen en het alsnog verpeste, maar door mijn doorzettingsvermogen ben ik er gekomen.
Iedereen in je omgeving zegt inderdaad dat je het los moet laten, maar die drang in je die blijft. Ik heb in ieder geval nog niet veel gevonden wat helpt.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:42

Ik ben ook vreselijk perfectionistisch en merk vrij erg dat mijn klasgenoten dat vervelend vinden.. Ik wil alle vakken boven de 8 hebben.. Na elke toets heb ik het idee dat het hopeloos fout is gegaan en dat ik beter had moeten leren; meestal krijg ik dan dus toch een hoog cijfer terug.
Van lage cijfers kan ik echt behoorlijk overstuur raken ben zelfs een keertje, toen ik het niet aan zag komen, huilend weggevlucht na een 6,5 :o nu was dat wel héél extreem
Iedereen vind het aanstellen, en ik begrijp het ook wel, maar ik kan er niets aan doen. Heb met herkansingen een toets waarop ik een 7,7 had opnieuw gemaakt, vond het te laag.. Ook ben ik altijd aan het kijken of ik dingen niet fout doe, mag van mezelf absoluut géén fouten maken :\ Kan helemaal doordraaien als ik dingen moet doen waar ik niet zeker over ben, zorgt voor lastige situaties..
Omdat ik voor mezelf de lat zo hoog leg neem ik direct aan dat anderen (en dan met name docenten) dat ook doen.. Laatst wilde ik mijn natuurkunde cijfer niet weten; ik wist zéker dat ik een onvoldoende had.. was een 8,9 en kreeg opmerking dat ik best iets zekerder mocht zijn en dat het helemaal niet erg was áls eens iets fout ging..

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:37

Heel herkenbaar! :D
Ik kreeg het pas rond mijn 18de :P

Ja altijd eerste van de klas, ze noemde me altijd nertje. (kan ik wel begrijpen) In mijn laatste jaar ben ik ook afgestudeerd met onderscheiding en ben ik genomineerd geweest voor "stagair van het jaar". Maar nu voel ik me nog meer perfectionistisch, ik probeerde werk te zoeken maar vond alleen maar saaie dingen waar ik gek werd omdat niets perfect verliep. Had het ook vermeld als slechte punt toen ik ging solliciteren. :')
Ik ga in september verder studeren, ik wil nog meer bijleren en nog beter alles gaan doen.
Ik kan me echt inbeelden in je verhaal, zo negatieve dingen zien in een positieve mail.
Brr :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 04:11

Ik herken het zeker weten.
Op mijn werk kan en durf ii ook niet zo veel uit handen te geven, omdat je dan de regie niet meer hebt erover...
Als ik iets zelf doe, weet ik hoe het gedaan is en als het fout is, kan ik de schuld krijgen.
Krijg ik een taak die ik doorgeef en het gebeurd niet goed, krijgik het alsnog op me dak omdat ik eindverantwoordelijke ben...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 04:31

Ik heb niet alle reacties gelezen, daar heb ik de energie even niet voor op dit moment.

De titel van je topic sprak me aan, omdat ik ook heel perfectionistisch ben. Het is al minder gelukkig, maar daar heb ik een hele zware weg voor af moeten leggen.

Door mijn perfectionisme heb ik mezelf compleet de vernieling ingewerkt. Tijdens mijn opleidingen en studie ging het ook nog goed, haalde goede cijfer en er leek niks aan de hand. Toen ik na mijn studie aan het werk ben gegaan wilde ik me ook bewijzen. Ik eiste veel van mezelf, niet bewust, dat was ik nou eenmaal zo gewend. Zoals Angela schreef, zat / zit er bij mij ook een enorme faalangst achter.

Ik ben uiteindelijk thuis komen te zitten met een burnout en zwaar depressief geworden. Dat is een loodzware periode geweest, maar heeft me (door verschillende therapieën) wel veel inzichten gegeven. Pas dan kun je er daadwerkelijk aan werken om wat minder perfectionistisch te worden denk ik.

Ik denk dus dat je op zoek moet naar de achterliggende reden. Waarom wil je zo goed presteren? Waarom wil je zo graag bevestiging van anderen enz. Dit zijn geen vraagjes die je even in 2 minuten beantwoord, hier moet je dieper over nadenken.

Een therapeut van mij stelde ooit eens de vraag wanneer perfectionisme problematisch wordt. Die vraag wil ik hier ook stellen...
(Ik weet zelf inmiddels het antwoord, dus kom er later op terug ;) )

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 05:07

Ik denk dat perfectionisme problematisch wordt als het je hindert in je dagelijkse dingen. Zoals je werk, hobby, thuis situatie ed.

Het kopje faalangst is ook bij mij aanwezig. Hierdoor wil ik juist alles zelf doen en zo goed als mogelijk is. Hierdoor loop ik vaak tegen een muur van onbegrip aan en ga ik weer twijfelen aan mijzelf.
Mensen begriojpen niet dat ik het graag zelf wil doen, om de regie in handen te hebben en te houden. Op die manier weet ik hoe het gedaan is zoals ik al eerder vertelde...

Heb wel trainig gehad op het gebied van faalangst maar nooit over perfectionisme...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 05:14

De vraag is dan, wanneer hindert het je?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 05:40

Dat is idd een hele goede vraag.. Ik denk....
Het hindert mij wanneer ik teveel taken op mij neem, die ik eigenlijk niet in die tijd kan afronden en dus ga stressen, terwijl als ik iets uit handen had durven geven, het wel had kunnen redden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:50

Meld zich *D

Ook ik wilde alles perfect gepaard met een dosis faalangst.
Na veel vallen besef ik dat dit niet mogelijk is....
Ik heb nu hulp daarin en het gaat me allemaal redelijk goed af op dit moment.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:29

Mae schreef:
.......... ik ben van nature niet faalangstig en ook niet heel onzeker: ik weet best wat mijn kwaliteiten zijn, misschien daarom ook dat ik constant de drang heb om vooral aan mezelf te bewijzen dat ik die kwaliteiten nog meer kan ontwikkelen.

.......... ik heb alle reden om me goed te voelen en moet dat niet door mijn perfectionisme in de weg laten staan. Doe ik dat wel, dan loop ik net als jou het risico overspannen te raken of in een depressie te komen. Dat laatste is overigens al meegeven in mijn genen, dus ook echt wel iets om op te letten :j

........... maar lijk mezelf na die trots alleen maar meer te willen bewijzen naar mezelf toe. Het lijkt haast wel een verslaving := : na een goed resultaat moet ik méér, alsof ik mezelf constant moet bewijzen.

Drie stukjes uit een willekeurige post van jou..

Natuurlijk zeg je dat er geen sprake is van faalangst.. de 'perfectionist' zal immers niet toegeven dat er iets niet zo perfect is en 'foutjes' als (faal)angst worden dus vermeden! De overige dikgedrukte stukjes spreken voor zich denk ik..

Ambitieus zijn, iets zo goed mogelijk willen doen kan een positieve eigenschap zijn als je het binnen de grenzen weet te houden en accepteert dat het leven én jijzelf niet perfect is en bent. Aan het andere eind van het spectrum van perfectionisme ligt een 'compulsieve-obsessieve persoonlijkheidsstoornis' op de loer. Oppassen dus, praat er eens over met een deskundige voordat je in de gevarenzone komt. En echt, het leven is zo veel leuker als er 's wat rafeltjes aan zitten!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:43

Je bent mens, iedereen maakt wel eens een ''foutje''.
Maar ik ken het gevoel, en dan inderdaad ook op school gebied.

Maar je kan er niks aan veranderen. Beter dat je nog wat te vormen bent en kunt leren van je ''fouten'' dan dat je niet vormbaar bent omdat je het perfect wil doen.

Je moet het wat loslaten, krijg je er alleen maar meer plezier in.