particulier een woning huren waar op letten ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

particulier een woning huren waar op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 13:46

ik kan een huis huren van een particulier
waar moet ik op letten
ik bedoel stel er gaat wat kapot van een leiding ofzo
ik heb dan geen stichting achter me die het komt repareren.....
wat als hij zegt ik maak het..... maar het dan toch niet doet ?
ik heb altijd via een woning stichting gehuurd
heb hier totaal geen ervaring mee
wie kan me opweg helpen ?

Mars

Re: particulier een woning huren waar op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:48

[MW] >> [LZP]

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:51

cerescity schreef:
waar moet ik op letten

Wij huren particulier. Je huisbaas is idd verplicht om kapote leidingen ed te laten repareren. Je kunt in je contract op laten nemen dat als de huisbaas weigerd de taken uit te (laten) voeren binnen een bepaalde tijd, je het zelf mag laten doen en je de rekening door mag sturen.

En verder moet je eventjes goed (samen!) de meterstanden opnemen, zodat er geen verwarring ontstaat zodra de rekening binnen komt.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 14:05

Vjestagirl schreef:
cerescity schreef:
waar moet ik op letten

Wij huren particulier. Je huisbaas is idd verplicht om kapote leidingen ed te laten repareren. Je kunt in je contract op laten nemen dat als de huisbaas weigerd de taken uit te (laten) voeren binnen een bepaalde tijd, je het zelf mag laten doen en je de rekening door mag sturen.

En verder moet je eventjes goed (samen!) de meterstanden opnemen, zodat er geen verwarring ontstaat zodra de rekening binnen komt.

maar wat als dat niet in een contract staat (
of hij dat niet in het contract wil hebben staan
bestaat er zoiets als een instantie die als tussen persoon kan fungeren ?
dat je bvb een bepaald bedrag per maand betaald en dat ik iets heb om op terug te vallen
en kan hij je zomaar op straat zetten als hij ineens beslist dat hij het huis toch wil verkopen ?

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:18

Als bepaalde dingen niet in het contact staan en de verhuurder wil ook pertinent niet mee werken aan oplossingen dan zou ik er toch 2 keer over nadenken of je wel via deze persoon wil huren.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 14:40

juline schreef:
Als bepaalde dingen niet in het contact staan en de verhuurder wil ook pertinent niet mee werken aan oplossingen dan zou ik er toch 2 keer over nadenken of je wel via deze persoon wil huren.

ja ik let ook goed op
maar heb geen ervaring hiermee
weet ook niet hoe zon contract eruit ziet
en wat de valkuilen kunnen zijn

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:41

Als hij dat niet in een contract wil hebben staan moet je je afvragen of je wel wat met deze man te maken wil hebben. Als hij namelijk alles netjes op zou lossen altijd was er totaal geen reden om dat niet in een contract te willen hebben.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:44

Heb je het contract al gezien?
Anders zodra je een gesprek hebt met de verhuurder (kopie) contract vragen, rustig op je gemak alles doorlezen thuis, wat aantekeningen maken bij de dingen die je niet begrijpt en dan nog een keer om de tafel gaan zitten met de verhuurder. Als hij je op dat moment niet de juiste antwoorden kan geven dan van een samenwerking afzien.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:49

Inderdaad HEEL erg goed opletten, blijf aardig, maar ook 'streng'. Altijd op je hoeden blijven.
Ik ben zo vaak opgelicht met particulier huren, kan de keren niet tellen. Van extra geld dat er ineens in rekening werd gebracht, tot afgesloten water en weet ik veel wat allemaal nog meer.

Mijn ervaring is dat je er vrij weinig aan kan doen. Instanties of het juridisch loket zijn niet echt behulpzaam en je word al gauw met een snauw de deur gewezen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:45

Doe ook de huurprijscheck op de website van VROM, op die site kun je ook meer info vinden over de huurcommissie en wat die doen (o.a. optreden bij geschillen tussen huurder en verhuurder).

En je kunt ook de onderhoudscheck doen om te zien wie voor welk onderhoud verantwoordelijk is.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:31

Vjestagirl schreef:
Als hij dat niet in een contract wil hebben staan moet je je afvragen of je wel wat met deze man te maken wil hebben. Als hij namelijk alles netjes op zou lossen altijd was er totaal geen reden om dat niet in een contract te willen hebben.

Idd, hij geeft hiermee zelf aan dat hij niet helemaal 'zuiver' is.
En laat even een advocaat naar het contract kijken! Kan nooit kwaad en deze kan je direct op dingen wijzen waar je eventueel problemen mee kan krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:36

Of een notaris...

Wat trouwens ook verstandig is om in het contract op te laten nemen welke kosten voor jou zijn, en waarvoor de verhuurder aansprakelijk is. Zo ben ik in mijn studentenhuis gigantisch hard van de trap af gevallen en heb daar een zwaargekneusde arm aan overgehouden omdat de huisbaas het niet nodig vond dat er een trapleuning kwam (bij een gelakte en spekgladde trap). Ze vond dat dat voor eigen rekening was als we dat wilden, want een trapleuning was niet nodig om het huis leefbaar te maken...

Maar ze wilde ons ook de kosten voor een nieuwe ketel (de oude was 24 jaar oud en ze heeft ons een maand in de kou laten zitten toen hij kapot was) en een nieuwe keuken (de oude was van spaanplaat en viel uit elkaar van elende) aansmeren...

Dus ik zou idd opnemen dat jij verantwoordelij bent voor het vervangen van lampen ed maar dat de grotere dingen (structurele veranderingen) op kosten van de huisbaas gebeuren.