co2 Aarde opwarming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

co2 Aarde opwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:22

Ik vroeg me eigenlijk wat af,
Bij de verbranding van benzine of diesel komt CO² vrij. Er word gezegd dat CO² ervoor zorgt dat de aarde opwarmt.
Hoe komt het dat dit gas ervoor zorgt dat de aarde opwarmt?

En Waarom rijdt nog niet iedereen rond in een auto op waterstof?

Patriciavt

Re: co2 Aarde opwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:39

Je kan je beter afvragen, waarom iedereen zich zo druk maakt om de opwarming van de aarde als het zo'n koude winter is :P

Nee zonder grapjes, ik geloof dat die stoffen de ozonlaag aantasten waardoor die dunner wordt en meer warmte doorlaat ofzo? O:)

En die tweede vraag.. t zal wel allemaal heel veel geld kosten, dat is meestal het probleem :o

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:40

Op internet vind je genoeg hoor, en geduld is een schone zaak :D

Het komt er op neer dat door de CO2 er een laag onder de ozonlaag komt. Hierdoor kunnen zonnestralen die naar de aarde komen niet meer terug kunnen de ruimte in, maar blijven hangen. Daardoor warmt het geheel op.

En niet iedere auto op waterstof: niet iedereen heeft zin om een nieuwe auto aan te schaffen ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:41

Co2 is onzin verhaal, want wat hebben bomen en struiken nodig om te groeien? CO2 :))
Er klopt niet zoveel van het hele opwarmen van de aarde, het is de grootste massa bezeikerij ooit ;)
http://www.tegenwicht.org/12_moraal/aarde.htm

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:50

Al riekt dit naar huiswerk.
let Google be your friend
Alle voors en tegens op een rij.
En H2 heeft te maken met opslag en distributie
;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:53

waarom we niet al allemaal in auto's op waterstof of biodiesel rijden is simpel. om dit in te voeren moeten eerst de technologieën geperfectioneerd worden, zo slijt een motor voor biodiesel nog enorm snel door kleine vaste deeltjes in de diesel en is dus nog niet effectief te gebruiken, ook zijn er verschillende soorten die nog getest/in ontwikkeling zijn.
van de waterstofauto weet ik niet zoveel, maar dit zullen waarschijnlijk vergelijkbare problemen zijn.

ook zou het enorm veel kosten omdat iedereen zijn auto/motor moet laten vervangen wil je het 100% doorvoeren.. ook hebben niet alle merken dit soort/type auto's op de markt/in ontwikkeling waardoor de keuze in auto's behoorlijk beperkt zou worden.

@chocobroodje
het klopt dat planten en bomen co2 nodig hebben om te groeien, alleen gebruiken ze dit alleen overdag (fotosynthese). in sommige gevallen produceren bomen snachts ook een bepaalde hoeveelheid co2. een ander punt is dat er door ontbossing steeds minder bomen en planten zijn om de co2 te verwerken. en wij gebruiken met z'n allen steeds meer benzine en produceren daarmee steeds meer co2, meer als dat de planten gebruiken. daardoor komt er dus steeds meer co2 in de lucht en dat is dus wel degelijk een probleem.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:37

[MW] >> [LZP]

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:43

Je kan het ook anders bekijken. Autorijden is juist goed voor het milieu. Als je een kilomter in een auto aflegd produceer je minder Co2 dan wanneer je datzelfde stuk zou lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:46

Ik vind het nogal opgeblazen.
Imo heeft de mensheid er vrijwel niets mee te maken, of waren er in de ijstijden (waar het ook warmer werd) ook mensen met auto's die de atmosfeer gingen verpesten?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:36

stefan3 schreef:
Je kan het ook anders bekijken. Autorijden is juist goed voor het milieu. Als je een kilomter in een auto aflegd produceer je minder Co2 dan wanneer je datzelfde stuk zou lopen.

euh.. en waarom dan?? ik heb hier nog nooit wat van gehoord en zou dan ook graag de achterliggende gedacht en feiten van willen weten

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:40

Rintah schreef:
stefan3 schreef:

euh.. en waarom dan?? ik heb hier nog nooit wat van gehoord en zou dan ook graag de achterliggende gedacht en feiten van willen weten

Ik denk vanwege het in en uitademen dat je dan doet.

Overigens, laat die verwarming maar komen, en snel ook!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:48

quote="Chantal___"]
Rintah schreef:
stefan3 schreef:

Ik denk vanwege het in en uitademen dat je dan doet.

Overigens, laat die verwarming maar komen, en snel ook![/quote]

hmm, lijkt me sterk, in de auto adem je ook gewoon door, misschien iets minder als wanneer je loopt (uitgaande van dezelfde tijd dan he ;) ) bovendien ontstaat er bij de verbranding van benzine/diesel dusdanig veel co2 dat je meer produceert wanneer je met de auto gaat (zeker met korte afstanden ivm opwarmen van de motor)

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:08

:D
Het is ook een beetje onzin.
Maar die kilometer in de auto leg je ongeveer 20 keer zo snel af, dus per kilomter adem je 20 keer zo weinig als je met de auto gaat (nog afgezien van de extra Co2 die je uitstoot in die Km doordat je lichamelijk actiever bent). Als je een auto hebt die zuinig is en weinig Co2 uitstoot, kom je uiteindelijk op minder Co2 per kilometer dan wanneer je loopt.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:47

Er zijn 2 verschillende dingen he! Je hebt de aantasting van de ozonlaag en je hebt het broeikaseffect..

Bij het broeikaseffect hoopt co2 en nog wat stoffen (als methaangassen en distikstofoxide) op in de atmosfeer. Een stof als co2 is slecht oplosbaar dus vandaar dat i.p.v. dat die verdwijnt komt die terecht in de atmosfeer. De zon schijnt op de aarde en verplaatst zijn licht en warmte daarheen .. die straling kaatst ook weer van de aarde terug maar wordt zo voor een groot deel tegengehouden door de sluier co2 dat in de atmosfeer zit. Hierdoor blijft er een groter percentage warmtestraling etc. van de zon hier hangen omdat er niet meer voldoende meer terug kan worden gekaatst en dat maakt de aarde warmer.

Bij aantasting van de ozonlaag tasten de gassen ook nog eens de ozonlaag aan ... De ozonlaag remt UV stralingen af maar bij het dunner worden/ het wegraken van de ozonlaag komen er dus veel meer UV stralingen de aarde binnen en een te hoge consentratie UV stralingen is niet gezond voor de mens. Dat zie je bijv. bij Australië daar heb je een gebied waar mensen heel veel huidproblemen hebben als huidkanker enz. doordat daar al een deel van de ozonlaag is opengebroken.

En dat iedere auto nog niet op waterstof rijdt is puur economisch ... Er vald zo ontzettend veel te verdienen aan olie dat als die hele markt wegvald dan vald die hele economie in elkaar. Denk bijvoorbeeld aan Royal Dutch Shell ... Dat is de op één na grootste oliemaatschappij van de wereld en ook een deel Nederlandse maatschappij ... Als die weg gaat vallen hebben wij een groot probleem.
Het zou alleen gaan lukken als het verplicht wordt in de hele wereld om op waterstof te rijden omdat je dan die concurrentie niet meer heb. Maarja voor de landen levert olie ook nog genoeg op dus logisch dat ze er niet aan beginnen...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:42

Auto's die op waterstof rijden rijden toch niet op water, maar op waterstof? (Klinkt een beetje krom zo :') )
Ik meende dat dit ook moeilijk te vervoeren is omdat het erg brandbaar is, en het dus ook nog gevaarlijk kan zijn?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:47

Undefined schreef:
Auto's die op waterstof rijden rijden toch niet op water, maar op waterstof? (Klinkt een beetje krom zo :') )
Ik meende dat dit ook moeilijk te vervoeren is omdat het erg brandbaar is, en het dus ook nog gevaarlijk kan zijn?

jup, zeker bij een ongeluk kan dat dus tot desastreuze gevolgen leiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:20

Is benzine dan niet ontzettend makkelijk ontvlambaar ;)
Auto's rijden op verbranding, dus het is wel nodig dat het redelijk invoudig ontvlambaar is.

Maar wedden dat we over een aantal jaren gewoon op water kunnen rijden? Meen dat er ook al auto's/brommers/scooters zijn op zonne-energie.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:58

Ik ga met Kelly mee :j
En nog iets: Het hoeft niet alleen warmer te worden. In het algemeen stijgt de temperatuur wel, maar het weer zal vooral extremer worden. Dus koudere winters, hetere zomers. Plus dat het op de noordpool wel degelijk warmer wordt door het gát in de ozonlaag, waardoor er meer UV straling daar binnenkomt. Het ijs smelt -> hoogte zeeniveau stijgt, wat kan resulteren in meer overstromingen + meer wolken, omdat er meer water verdampt. Meer wolken is meer regen. En wolken zorgen er ook weer voor dat de UV straling die de aarde heeft bereikt, weer teruggekaatst wordt naar de aarde. Eén zonnestraal kan zo wel 5x het aardoppervlak verwarmen.

Het broeikaseffect wordt onder andere versterkt door CO². Let op; het broeikaseffect was er altijd al (maar goed ook, anders lag de temperatuur hier op aarde standaard zo'n 30 graden lager), maar wordt door ons hevig versterkt. Er zou hevig bezuinigt moeten worden op uitlaatgassen. Maar dat kost geld. Bovendien vinden een groot aantal landen dat ook zij het recht hebben om fabrieken te hebben die goedkoop draaien (en milieuonbewust zijn), omdat landen in Europa en Amerika al tijdens de Industriële Revolutie die kans hadden gehad, omdat ze toen nog zo weinig over het milieu wisten.

De gevolgen van alles bij elkaar zijn onmogelijk te voorspellen, hoewel je wel kan gissen. Dat is het lastige; niemand weet wat er gebeurd als we zo door blijven gaan.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:13

Ik vind dit altijd een heel interresant onderwerp, vooral omdat je het niet kunt voorspellen. Maar in elk geval: wat ook nog niet meehelpt is dat de maan verder van de aarde verschuift,het gaat langzaam maar daardoor word het klimaat op aarde steeds minder stabiel.

Dat van auto's: we wachten net zo lang totdat het misgaat, dan pas zouden we gebruik gaan maken van auto's op waterstof of zonne-energie.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:16

Ik kreeg pas iets intressants te horen.

We zouden weer een ijstijd krijgen waardoor de opwarming weer afneemt en het dus in evenwicht schijnt te blijven. Het schijnt dat dat in de middeleeuwen (of daarvoor) ook zo is geweest..

Vond het wel intressant, geen idee of het waar is of iets eigenlijk.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:32

Het zou kunnen, ik heb ook zoiets gehoord.. Als ik het over dit soort dingen heb ga ik er altijd eeuwig over na denken :+

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:54

Bizzybijtje schreef:
Auto's rijden op verbranding, dus het is wel nodig dat het redelijk invoudig ontvlambaar is.

Maar wedden dat we over een aantal jaren gewoon op water kunnen rijden? Meen dat er ook al auto's/brommers/scooters zijn op zonne-energie.

Benzine is eigenlijk niet gevaarlijk. Je zou eenvoudig je sigaret kunnen doven in de benzinetank van een auto zonder dat er iets gebeurd. Zodra de benzine 'verdampt' en dus gasvormig wordt is het gevaarlijk. De brandstof benzine ontbrand het beste bij 1:14.7 wat betekend 1 gewichtsdeel benzine tegen 14.7 delen zuurstof. Zodra je redelijk ver bij dat getal vandaan zit ontbrand het steeds minder goed. In een tankwagen zit geen zuurstof, dus geen gevaar.

Ik denk dat hybride of groene energie opwekkers ons ook niet gaan redden. Kernenergie is simpelweg de enige manier die aan onze energieverslindende leefwijze kan voldoen.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:57

Toch wel apart dat topics als dit, over opwarming van de aarde of wat dan ook, max 1 pagina halen en een topic over een bepaald paar schoenen zo aan het 10 voudige zit..... :D

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:23

stefan3 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Benzine is eigenlijk niet gevaarlijk. Je zou eenvoudig je sigaret kunnen doven in de benzinetank van een auto zonder dat er iets gebeurd. Zodra de benzine 'verdampt' en dus gasvormig wordt is het gevaarlijk. De brandstof benzine ontbrand het beste bij 1:14.7 wat betekend 1 gewichtsdeel benzine tegen 14.7 delen zuurstof. Zodra je redelijk ver bij dat getal vandaan zit ontbrand het steeds minder goed. In een tankwagen zit geen zuurstof, dus geen gevaar.

Ik denk dat hybride of groene energie opwekkers ons ook niet gaan redden. Kernenergie is simpelweg de enige manier die aan onze energieverslindende leefwijze kan voldoen.

Totdat het misgaat met kernenergie...

stefan3 schreef:
Toch wel apart dat topics als dit, over opwarming van de aarde of wat dan ook, max 1 pagina halen en een topic over een bepaald paar schoenen zo aan het 10 voudige zit..... :D

Ja, schoenen zijn ook veel makkelijker om een oordeel enzo over te geven..

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:54

Bij kernsplitsing (wat tot nu toe onder kernenergie verstaan wordt) heb je radioactief afval materiaal, bij kernfusie is dit niet het geval. Ongeveer het enige punt waarom dit nog niet zou kunnen is omdat er in de reactor temperaturen van 150miljoen graden benodigd zijn, een temperatuur waar simpelweg geen materiaal tegen bestand is.