Ik word gestalked, update; ik weet wie het is.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Singur

Ik word gestalked, update; ik weet wie het is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 11:21

Dit is een goedgekeurd SA.

Allereerst mijn leefsituatie.
Ik ben in de 20, alleenstaand en woon een paar jaar in een flat in een dorp.
De huizen zijn klein en hebben een lage huur. De bewoners zijn ook bijna allemaal alleenstaanden, veel werkloos, een aantal waren werkloos en hebben nu een baan. De buurt is aan het opknappen van achterstand naar fijne buurt.
Ik zelf heb nu ook een goede baan met een leuk salaris.
Verder heb ik een paard en speel ik muziek.

Een paar jaar geleden is het begonnen. Ik kreeg met valentijn een anonieme kaart.
Ik kon er wel om lachen, maar had werkelijk geen idee van wie deze was.
Het jaar daarna hetzelfde verhaal.
Toen begon het ook met cadeautjes. Het is een paar keer gebeurd dat ik thuis kwam en er een plastic zakje aan de deur hing met een knuffelbeestje.
Zelfs een keer een barbiepaard.
Dat was een paar keer per jaar. Ook hier moest ik om lachen en heb er niet zoveel aandacht aan besteed. Zo vaak gebeurde dat niet.

Afgelopen valentijn kreeg ik weer een kaart. Beplakt met poëzieplaatjes en een gedichtje.
Vanaf toen kreeg ik vaker post.
Datzelfde gedichtje heb ik nog 2x gekregen. Nog een keer een knuffelbeestje. En toespelingen naar het muziek maken.
En vrijdag was de druppel. Een envelop met boekjes.
De boekjes hebben met muziek te maken.

Het klinkt misschien heel stom, maar het doet me denken aan een doorgeslagen en verliefde fan.
Nou ben ik niet beroemd of bekend, maar ik moest er wel aan denken. Wat je wel eens op tv ziet.

Ik ben gaan Googlen en kwam ook op deze site uit: http://www.sasam.be/indeling_stalkers.html

En dan de omschrijvingen van: 'De stalker wil een relatie met het slachtoffer' en 'De stalker leeft met het idee dat het slachtoffer avances maakt'.
Dat is het type waar ik nu mee te maken heb. Het is zo herkenbaar!
En dat is toch best creepy...

Ik heb een vermoeden (een buurman). Maar het zou ook best iemand anders kunnen zijn. Ex-vriendje bijvoorbeeld.
Ik ben al eerder gestalked door een ex-vriendje tot ik niet meer de straat op durfde.
Dat maakt het tegelijkertijd ook heel lastig. Ik wil geen herhaling van toen (ik was toen 16).
Aan de ene kant ben ik echt pislink. Waar haalt iemand het lef vandaan? Aan de andere kant ben ik ook best onder de indruk.
Als ik thuis kom doe ik als eerste alle gordijnen dicht, muziek spelen heb ik niet meer gedaan vanaf vrijdag (ik speel normaal elke dag), ik kijk continu om me heen als ik de deur uit ga. Ik maak mezelf helemaal gek.

Morgen wil ik naar de politie om melding of aangifte te doen.
Omdat ik niet zeker weet om wie het gaat kunnen ze er waarschijnlijk weinig mee. Maar dan staat het in ieder geval wel geregistreerd.
Wat kan ik hier nog meer tegen doen? Wie heeft hier ook ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door iefke op 25-03-10 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op vraag

yakima

Re: Ik word gestalked, maar geen idee door wie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:28

camara installeren bij jouw voordeur=

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:30

Goh meid wat ontzettend vervelend! Ik kan me wel voorstellen dat het wel naar voelt als er kennelijk zo op je gelet wordt en je weet niet wie het is. Je vermoed dat het je buurman is, is het misschien een idee om dat vermoeden uit te spreken tegen hem. Zorg dan wel dat er iemand bij is gewoon als getuige. Het is nu allemaal nog onschuldig, briefjes en cadeautjes maar het moet gewoon nu wel stoppen voor jou.

Singur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 11:35

Een camera installeren wordt lastig. Ik zou niet weten waar ik dat op moet hangen.
Dat zou buiten ergens moeten.
Een vriendin kwam ook al met de tip om de brievenbus dicht te plakken en aan TNT te vragen of ze de post ergens anders bezorgen (bij mijn ouders, op het werk).

De buurman aanspreken heb ik ook aan gedacht. Maar stel dat hij het niet is?
Daarbij: ik heb er niet om gevraagd, ik heb helemaal geen zin om met hem te praten. Sta overigens ook niet voor mezelf in als blijkt dat hij het is :o
De buurman in kwestie is overigens al een oudere man. Ik gok in de 60. Ik kan het me niet voorstellen, al wijzen wel veel dingen zijn kant uit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:37

waarom denk je dat, mag ik dat vragen?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:41

Wat vervelend.
Ik hoop dat de politie je er een beetje mee kan helpen.
Ik zou zeker aangifte doen ja, als het geregistreerd staat kunnen ze misschien af en toe een keer kijken of er wat verdachts bij jouw huisje gebeurt.

Ik hoop voor je dat het zo snel mogelijk stopt. Het is echt niet leuk om zoiets mee te maken ;)
Succes

Singur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 11:42

Lieveli: Dat het de buurman is bedoel je?

Om 2 dingen. Er is wel eens een pakketje afgeleverd bij hem toen ik niet thuis was. Hij heeft het toen aan de deur gehangen, met een knuffel erbij.
En ik krijg altijd een volgeschreven kerstkaart. Zijn handschrift lijkt op de adressering op de laatste envelop (met de boekjes). Nu heb ik de kerstkaart niet meer, die heb ik weggegooid. Dus echt vergelijken kan ik niet. Maar in die kerstkaart hemelt hij me ook helemaal op wat muziek spelen betreft.

Het is te toevallig. Maar goed, zeker weten doe ik het dus niet.

bokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:57

Ik zou inderdaad naar de politie gaan als ik jou was. En ook daar melden dat je vermoed dat je buurman het doet... Erbij vertellen wat je hierboven ook hebt gezegd.. Zij kunnen uitzoeken wie het is, en tegelijkertijd je huisje in de gaten houden door zo af en toe langs te rijden.

Ik snap dat je het erg vervelend vindt allemaal... Sterkte!!!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:59

yakima schreef:
camara installeren bij jouw voordeur=

Goed idee!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:01

Ja mag niet zomaar een camera ophangen die een openbare plek filmt.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:02

Is je voordeur een openbare plek?

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:06

nou daar zou ik dus mooi maling aan hebben dat dat niet mag.
Je hebt ook deurbellen met een camera erin.
Ik zou denk ik proberen een webcam of een camera neer te zetten ( verdekt opgesteld natuurlijk)
en anders een briefje op je brievenbus dat degene zich kenbaar moet maken...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:08

Hij mag toch ook niet stalken en ik vind best dat je erachter mag komen wie het is, ik zou het gewoon doen.
Maar wel vervelend.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:11

Ik weet natuurlijk niet de aard van de briefjes etc. maar je zou toch misschien wel aan je buurman kunnen vragen of hij weet van wie die dingen komen en dat je het erg vervelend vindt dat je allemaal dingen krijgt en je weet niet van wie. Bijv. omdat je de spullen niet wilt en ze wil teruggeven.
Dan beschuldig je hem niet meteen maar geef je wel aan dat je het niet leuk vindt. Nu neem je de zakjes steeds mee naar binnen en neem je het dus aan.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:12

Vervelende situatie..

Ik weet toevallig dat er van die kijkgaten in deuren gemaakt kunnen worden.. hoe leg je dat nou uit :+
Soort verkleinglazen dat je daar doorheen kijkt en precies ziet wie er voor de deur staat, zonder dat hun zien dat jij kijkt..
Veel oudere mensen hebben dit in hun deur zitten.. hoop dat je snapt wat ik bedoel?

Is het niet een mogelijkheid om zoiets te installeren en daar iets van een webcam of dergelijke voor te hangen? Gewoon tijdelijk tot je de persoon gezien hebt, is natuurlijk geen ideale oplossing maar toch.

Zou inderdaad even een melding maken bij de politie en dit ook ter sprake brengen wat je wel en niet mag proberen..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:14

Evelijn schreef:
Ik weet natuurlijk niet de aard van de briefjes etc. maar je zou toch misschien wel aan je buurman kunnen vragen of hij weet van wie die dingen komen en dat je het erg vervelend vindt dat je allemaal dingen krijgt en je weet niet van wie. Bijv. omdat je de spullen niet wilt en ze wil teruggeven.
Dan beschuldig je hem niet meteen maar geef je wel aan dat je het niet leuk vindt. Nu neem je de zakjes steeds mee naar binnen en neem je het dus aan.

Ja ik zou zoiets ook doen. Ik denk dat een camera ofzo niet realistisch is, of heb jij het geld voor een kleine camera, of heb je enig idee hoe je een webcam voor de deur kunt hangen op die manier dat ie ook opneemt?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:15

Tuurlijk mag jij wel een camera bij je voordeur hangen, als die gewoon het plekje voor jou deur filmt, is er niets aan de hand hoor! Ik zou gewoon eens informeren bij de politie, wat voor tips zij voor je hebben, die hebben natuurlijk regelmatig met stalkers te maken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:17

Maar... met camera weet je straks misschien wel wie het doet... en dan? Dan moet je toch iemand gaan confronteren. Ik zou eerst gewoon maar eens de buurman vragen... en misschien ook wat bij andere buren informeren.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:18

Maar vind het idd wel raar dat meneer weet dat je een paard hebt
en dat je muziek speelt. Ik wil je absoluut niet bang maken maar als
het niet je buurman is, dan houdt hij je wel goed in de gaten.
Misschien volgt hij je wel of staat hij uren te luisteren naar jouw
muziek kunsten. Doet u wel voorzichtig ? Ik zou net al jij ook
de politie even inlichten, dit gaat toch een tikkeltje te ver.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:19

als ze weet wie het is, kan ze dat bij de politie melden en die kan dan weer een praatje met diegene aanknopen. Denk niet dat ze iemand zelf moet confronteren...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:21

Ja maar meiden, heeft iemand hier een idee hoe je een webcam ophangt voor de deur zodat ie ook nog opneemt? Of heeft iemand een idee waar je een onopvallende bewakingscamera kunt kopen?

ik vind het een fantasie idee, sorry

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:22

Kan je niet aan een paar buren vragen of ze iemand gezien hebben?

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:23

Jee wat vervelend. Je zou misschien de buurman kunnen vragen of hij wel eens vreemde personen bij jouw voordeur ziet die tot vervelens toe zakjes met cadeautjes aan jouw deurknop hangen? En dat je dat erg irritant begint te vinden. Dus niet direct hem beschuldigen maar wel duidelijk maken dat je het vervelend vindt. Edit: zelfde als Evelijn dus ;)

Verder het eventuele volgende cadeautje gewoon aan de deur laten hangen? Want je neemt het inderdaad wel steeds 'aan'.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:25

Ik zou de "cadeautjes" inderdaad ook niet meer aannemen, gewoon laten hangen. Waarschijnlijk hangt dat ding er dan een paar weken, maar ik zou het echt vanaf nu gaan negeren. Wie weet is de hint dan duidelijk?
Verder uiteraard even aangifte doen. Ik denk niet dat de politie er nu al veel mee kan, maar mocht het straks nog verder gaan dan weten ze in ieder geval vast van de situatie af!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:26

Kun je geen doorzichtige vuilniszak in de voortuin leggen?