Ik naar het zolder. Geluisterd, en ja hoor, een heel zielig gefluit. Dan was het weer even stil, en dan weer gefluit. Luchtrooster gedemonteerd, maar ja, een schoorsteen is net iets te groot om met je arm te voelen of je een vogel kunt vangen.
Geopperd dan maar de brandweer te bellen, want die hebben een hoogwerker!
Even nagedacht, en eerst maar met de dierenambu gebeld of zij een idee hadden. Als je naar de dierenpolitie op tv kijkt, weten zij daar altijd van alles op, maar hier.....vergeet het maar, die komen alleen als je al een beest gevangen hebt, en zij niets meer hoeven te doen.
Vervolgens de vogel eerst maar gelaten voor wat ie was. Als ie er in is geraakt, dan komt hij er ook wel weer uit.
Maar goed....'s avonds nog maar eens die zolder bekeken, aangezien ik ook geen rust had. Ma vertelde dat het diertje waarschijnlijk toch niet in de schoorsteen zat maar ergens onder het dak. Ze wilde wel een bedrijf inschakelen om het dak te laten lichten. En dat voor een vogel!
Op zolder weer geluisterd. Niets te horen. Ik gefluit, en ja hoor daar floot de vogel weer.
Inderdaad, het leek alsof de vogel onder het dak vast zat. Het gefluit gelocaliseerd door zelf ook maar af en toe te fluiten, want aangezien het al donker was, zou de vogel kennelijk een dutje gaan doen als het stil zou zijn.
Uiteindelijk dacht ik dat de vogel achter een kast zat. Mis! In de kast gekeken, niets. Toen achter de kast. Ook niets. En daar floot de vogel weer. Ik een stoel gepakt om eens goed bij het plavond te luisteren. En daar floot de vogel weer! Ik kijk naar de kast en zag een viertal rookmelders op de kast liggen. Even gewacht, en daar floot de vogel weer! Twee rookmelders vast gepakt en er naar gekeken, en daar floot de.....rookmelder!
Ma geroepen dat ik de vogel had. Zij was ontzettend blij.....tot ik beneden kwam en de fluitende rookmelder liet zien! Je zou haar gezicht eens moeten zien!
Ik ben wel benieuwd naar het gezicht ja