meer mensen met urgentie of aanvraag urgentie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koekjes1985

meer mensen met urgentie of aanvraag urgentie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:26

Ik vroeg me af zijn er veel mensen die bezig zijn met urgentie aanvragen of al urgentie hebben gekregen en wat hun ervaring was kwa wachten (hoelang) en hoe snel je een woning kreeg, wat van woning (fatsoenlijk enz)? Ik ben in afwachting van een brief of ik wel of niet urgentie krijg.
Geen idee hoelang zoiets duurt en nou heb ik bij toeval een huis aangeboden gekregen van de woningbouw. Een klein huis (kamer) in een achterwijk. We hebben gekeken en het was vreselijk. Er lag overal afval, op de muren was overal op gekalkt, er wonen allemaal rare mensen en ook veel gehandicapten en mensen met een phygiatrische stoornis. Er word gevochten, ingebroken, ramen worden ingegooid, lawaaioverlast er word drugs gedeald, mensen worden lastig gevallen en ga zo maar door. Ik heb deze woning daarom ook meteen geweigerd, maar onder tussen liep mijn urgentie al..
Ik ga ervan uit dat dit niet als een passende woonruimte word gezien.
wat is jullie ervaring.....

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:32

Ik ben momenteel bezig met een aanvraag...ik lees even mee want dat wil ik ook graag weten...

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:38

Raimondlover schreef:
Ik ben momenteel bezig met een aanvraag...ik lees even mee want dat wil ik ook graag weten...

hoi

Om welke reden heeft uw of je urgentie aangevraagd en in welke gemeente?
Bij mij is het om sociale/medische reden. Er is ook al een arts geweest van advies bureau argonaut en die heeft advies gegeven aan de woningbouw.
Ik wacht al een maand.

juline

Re: meer mensen met urgentie of aanvraag urgentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:45

mijn vriend heeft urgentie gekregen vanuit het ggz (speciale regeling) na 6 maanden een prima flatje gekregen in een normale wijk (altijd al gewoond)

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:48

De vriend van een vriendin van mij had ook urgentie, omdat de woning waar hij in woonde gesloopt ging worden. Bij ons staan er elke week in het weekblad huurhuisjes en daar kon hij zich gewoon op inschrijven. Zat er volgens hem een leuke tussen koos hij die uit, aangezien hij urgentie had was hij de eerste die mocht komen kijken. De huisjes die hem niks leken daar schreef hij zich gewoon niet op in.

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:51

juline schreef:
mijn vriend heeft urgentie gekregen vanuit het ggz (speciale regeling) na 6 maanden een prima flatje gekregen in een normale wijk (altijd al gewoond)

Aangezien ik ook bij het GGZ loop (al zeker een jaar) ben ik zeer benieuwd wat voor soort regeling dat is>? misschien kan ik daar ook gebruik van maken.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:53

wy hebben sinds 3 weken ook urgentie. en we hebben waarschijnlijk al een huis!
wy zitten in een blijf van me lijf huis ;)

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 16:55

maxipaxixx schreef:
wy hebben sinds 3 weken ook urgentie. en we hebben waarschijnlijk al een huis!
wy zitten in een blijf van me lijf huis ;)

oo wat fijn om te horen gefeliciteerd!

Hebben jullie lang op de uitslag moeten wachten? hoelang ongeveer? ik zit zo in spanning mede omdat mijn broertje (chrizofreen) deze week thuis komt en dat is de grootste reden van urgentie. Maar het duurt allemaal zolang..

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:56

Let erop dat urgentieregelingen per gemeente verschillen :) Ik heb op mijn 18e ooit urgentie gekregen op indicatie van Bureau Jeugdzorg en mijn school, en toen had ik binnen een paar weken een huisje, maar enkele maanden later hebben ze de urgentieregeling in die gemeente aangepast en nu krijg je echt nog maar héél moeilijk urgentie, je moet echt letterlijk op straat staan zo ongeveer. Dit verschilt behoorlijk per gemeente, er zijn er zelfs waar urgentie helemaal niet kan.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:02

ongeveer 2 weekjes, iets korter misschien :o

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:06

Justy schreef:
Let erop dat urgentieregelingen per gemeente verschillen :) Ik heb op mijn 18e ooit urgentie gekregen op indicatie van Bureau Jeugdzorg en mijn school, en toen had ik binnen een paar weken een huisje, maar enkele maanden later hebben ze de urgentieregeling in die gemeente aangepast en nu krijg je echt nog maar héél moeilijk urgentie, je moet echt letterlijk op straat staan zo ongeveer. Dit verschilt behoorlijk per gemeente, er zijn er zelfs waar urgentie helemaal niet kan.

hey

ja dat klopt zeker. De regels zijn erg streng. Bij mij is er een speciale arts langs geweest om een medische indicatiestelling. Hij moest dan advies uitbrengen aan de gemeente. (Gelukkig positief) Maar de urgentiecommissie neemt uiteindelijk toch het besluit. Ik kreeg helaas ook net een aanbieding van een woning van de woningbouw. (maar in de ergste wijk en op de ergste plek bij ons in de regio) de woning was door vele afgewezen en na een maand kreeg ik in ene brief dat ik op 1 stond en ik stond eerst op 10.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:18

Hier in Eindhoven is de stelregel dat áls je urgentie krijgt, wat op zich al niet eenvoudig is, ze je binnen een half jaar een passende woning moeten toewijzen.

Ik heb een paar jaar terug urgentie gekregen op medische grond en kreeg in eerste instantie een woning aangeboden na 3 maanden die totaal niet geschikt bleek. Forse vochtproblematiek, voor mij niet levensloopbestendig, omdt ik door mijn MS een reële kan heb in een rolstoel te belanden. Die heb ik nu voor lange afstanden buitenshuis al. De brievenbus hing een stukje een trap op en de woning was te klein om, indien nodig, met een rolstoel uit de voeten te kunnen, geen logeermogelijkheid voor mantelzorgers (ouders wonen wat verder uit de buurt).

Hier mag je in principe een woning niet weigeren, maar ik heb daar gelijk bezwaar op aangetekend, had niet voor niks urgentie gekregen op medische grond. Uiteindelijk had ik op de valreep binnen 6 maanden mijn huidige, zeer ruime flat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:35

Toen mijn moeder vroeger urgentie kreeg hadden we binnen 3 weken een huis maar het was meer mazzel dat er iets passends vrij kwam zo snel.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:57

Ben er nu ook mee bezig. :)

Vriendin van mij had binnen een paar maanden een huisje.. maar zij had dan ook wel een kind van 3.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:15

juline schreef:

ikj krijg geen urgentie vanuit ggz.. want dat kunnen ze niet doen zeiden ze tegen mij
ik moet ook echt snel weg hier.. het is hier net een drill kamp.. niet te geloven

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:32

[MW] >> [LZP]

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:04

wat ik me wel bedenk is dat hij al wel langere tijd al begeid woonde binnen het ggz. dus weet niet of het ook geldt voor mensen die wel onder behandeling zijn bij het ggz maar niet in een woonvorm zitten van het ggz

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:05

het kan wel even duren .. is verschillend per gemeente/ woningbouw.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:02

Toen mijn ouders, compleet mijn vijf naar schoolgaande kinderen zonder huis kwamen te zitten kregen zij geen urgentieverklaring tot ze hebben gezegd dat we problemen kregen op school omdat we steeds naar een ander huis moeten. Daarna kregen we vrij snel een urgentieverklaring.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:13

Er is geen eenduidig antwoord op je vraag. Het hangt er heel veel vanaf waar je woont en op welke manier woningen toegewezen worden. In Den Bosch is het zo dat je met je urgentie zelf moet reageren op de woningen waar zij mee adverteren. Mensen met urgentie krijgen dan voorrang. Maar omdat je zelf mag kiezen uit de krant mag je ook niet achteraf zeggen dat je het toch niet wilt. Dan raak je even snel je urgentie weer kwijt.
Een urgentie geldt max voor zes weken dus je hebt tijd genoeg een huis te kiezen. Als je echt urgent bent is dat echt wel genoeg.

Ik vind deze methode wel zo eerlijk. Bij toewijzing door de woningbouw kunnen ze makkelijker een voor jou totaal niet gewenste woning toewijzen met alle gevolgen van dien...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 07:28

Op mijn stage vragen we ook af en toe urgentie aan voor clienten en er kan inderdaad wel 5-6 weken overheen gaan voor we bericht krijgen of hij is toegewezen of niet. Daarna kunnen ze gaan reageren op 3 huizen, maar moeten wel één van die huizen ook daadwerkelijk nemen, anders vervalt de urgentie weer.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:52

koekjes1985 schreef:
Raimondlover schreef:

hoi

Om welke reden heeft uw of je urgentie aangevraagd en in welke gemeente?
Bij mij is het om sociale/medische reden. Er is ook al een arts geweest van advies bureau argonaut en die heeft advies gegeven aan de woningbouw.
Ik wacht al een maand.

In gemeente Hoorn, die werken met een puntensysteem (echt heel vervelend en traag).
IK vraag urgentie omdat ik samenwoon maar het steeds ondraaglijker wordt voor mij, en omdat ik anders nog 3 jaar moet wachten wat ik echt NIET volhoud.
Mijn vriend is psychisch niet helemaal oke en heeft ook bij het ggz gelopen en is aan de medicijnen geweest waar hij abrupt mee is gestopt, maar waar het op neerkomt is dat hij nogal wat uitspattingen kan hebben die mij tot het uiterste drijven.
Nu is bij mij autisme geconstateerd (ik wist het al hoor) maar nu officieel en ik sta nu bij het ggz ingeschreven, maar dit puur alleen om hier zakelijk bij bij te staan. Hun willen ook helpen met die urgentie en het krijgen van een uitkering, zodra dat rond is en ik een huis heb wordt ik weer uitgeschreven, want ik kan mezelf prima redden. Ik kan alleen niet meer samenwonen.
Psychisch gezien is het niet te doen.

Nou alleen nog hopen dat ze het geven...zucht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:53

Ik heb ook urgentie gehad, 5 jaar geleden in de gemeente Koggenland.
Dezelfde dag nog kreeg ik ook al een huis aangeboden; een benedenwoning met voor en achtertuin :)
Ik woon hier echt heerlijk rustig! een straatje in een dorpje met eenrichtingsverkeer en hele aardige buren!
De huurprijs valt ook gigantisch mee voor deze regio en ze zijn hier sinds vorig jaar druk met renoveren.
Niet via het GGZ of andere instantie trouwens. Het was sowieso al erg bijzonder dat ik urgentie kreeg omdat er in de gemeente Koggenland eigenlijk helemaal geen urgentie meer wordt gegeven. Ik kreeg urgentie wegens stalking van iemand en mishandeling/andere zaken die hiermee te maken hadden.

Denk er wel om dat je met urgentie de aangeboden woning niet mag weigeren!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:02

Ik ben ook bezig geweest met een urgentie, maar uiteindelijk voor een andere oplossing gekozen.
Urgentie is heel moeilijk te krijgen, maar als je het hebt ben je er ook nog niet altijd. Ik weet dat rotterdam inderdaad ook met het inschrijfsysteem werkt: Dit vind ik een mooi systeem, want dan kan je toch nog zelf een klein beetje kiezen wat en waar je wilt. En er word inderdaad genoeg aangeboden, dus dat moet inderdaad binnen 6 weken wel lukken.
In smallingerland (friesland) werkt het anders: De woningbouw wijst je een huisje aan die past bij de voorwaarden die door de urgentiecommissie gesteld zijn. Je mag 1 keer weigeren, maar de andere heb je dan maar aan te nemen.Verder heb je dus helemaal niks te zeggen over wáár je terecht komt. Het was voor mij heel best mogelijk dat ik in een dorp 20 km verderop terecht zou komen, waar weinig of geen openbaar vervoer was. Tja, aangezien al mijn vrienden en mantelzorgers hier in de buurt wonen, plus al mijn verplichtingen en het ziekenhuis, was dat voor mij dus geen optie.....
Erg vreemde regeling in mijn ogen.

Mijn ene zus heeft in rotterdam via de gemeente een mooie woonruimte gevonden binnen 3 weken, mijn andere zus kwam niet in aanmerking voor urgentie (gemeente utrecht).

Zo zie je maar dat het heel erg kan wisselen per gemeente hoe dingen geregeld zijn en hoe goed of hoe slecht het uitpakt.

Ik hoop dat je snel een geschikt plekje toegewezen krijgt!