Ik heb iedereen bedrogen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lente01

Ik heb iedereen bedrogen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 09:10

Even vooraf: dit is een SA met toestemming van de mods.
Alsnog bedankt daarvoor :)

Er was eens een vrolijk meisje.
Maar ze huilde terwijl ze eigenlijk vanbinnen lachte, en lachte terwijl ze vanbinnen huilde.
Ze woont in de weekenden thuis bij haar ouders, waar zij al heel haar leven woont.
Doordeweeks woont zij in een grote Nederlandse stad waar ze ook studeert.
Twee huizen, twee vriendengroepen, twee totaal verschillende levens. Ze voelt zich als twee verschillende meisjes.

De 'ze' in het verhaal ben ik uiteraard, anders zou ik dit topic niet openen :)
Ik ben altijd al iemand geweest die vrij makkelijk kon liegen. Als kind merkte ik al hoe makkelijk ik er een leugentje om bestwil uitflapte, zonder ook maar een beetje te laten merken aan andere dat ik aan het liegen was. Als ik had afgesproken dat ik om 5 uur thuis zou zijn, maar het werd half 6, dan zei ik dat er een paard ontsnapt was op de manege. Als ik wilde gaan zwemmen met een vriendinnetje, maar ik vermoedde dat het niet zou mogen, dan zei ik op voorhand voor de zekerheid al tegen mijn ouders dat ik samen met haar huiswerk zou gaan doen.
Dit topic open ik omdat ik langzaam de grip op m'n leven aan het verliezen ben, iets wat compleet mijn eigen schuld is. Ik probeer nu alles recht te zetten en op te lossen, maar dat vind ik mentaal heel zwaar en het gaat ook niet makkelijk. Er is niemand in mijn omgeving tegen wie ik altijd eerlijk ben geweest, en er is niemand in mijn omgeving die ik altijd alles volledig verteld heb. Altijd zaten er in mijn verhalen wel leugentjes, of liet ik dingen uit een verhaal weg. Dat konden kleine dingen zijn (zoals een smoesje als ik een beetje te laat thuis was) of grote dingen (dubbelleven). Daarom open ik dit topic, om één keer mijn hart helemaal eerlijk te luchten. Dat kan dus bij niemand in 'real life' omdat ik tegen niemand compleet eerlijk ben geweest, maar het moet er nu toch uit. En dit is de enige manier die ik me kan bedenken.
Ik zal proberen om het verhaal zo helder mogelijk neer te zetten, en ik zal proberen om zo duidelijk mogelijk aan te geven dat ik in die spagaat sta tussen vrienden hier, vrienden daar, ouders, familie en vriendjes.. Maar omdat het in mijn hoofd ook allemaal door elkaar loopt kan het een zooitje worden ;)

Sinds afgelopen zomer ben ik zoals zoveel mensen gaan studeren en dus op kamers gegaan. Ik pendel dus al een half jaar heen en weer tussen mijn ouderlijk huis in de weekenden, en mijn studentenflatje in de de Randstad. Ik vind het moeilijk om te combineren, want het voelt alsof het een dubbelleven is. Als ik in de Randstad ben heb ik een nieuw huis, nieuwe vrienden en een nieuwe opleiding. Als ik thuis ben heb ik de oude vertrouwde vrienden en m'n oude werk. Het voelt dan alsof je moet switchen en even bij jezelf denkt: "oh ja, nu ben ik in het oude leventje terug". Daar hebben veel mensen last van die het huis uitgaan, maar vaak blijft het bij die gedachte en is het een kwestie van wennen aan de situatie met twee huizen en twee groepen mensen met wie je omgaat. Ik ben echter flink ver doorgeschoten.

Zoals ik al zei flap ik er vaak leugens uit. Aan de telefoon hang ik vaak op met de boodschap: "ik ga weer verder, moet nog wat dingen doen", terwijl ik in feite gewoon geen zin meer heb om te bellen maar dat niet durf te zeggen. Zo heb ik vooral in de Randstad nu bij mijn nieuwe vrienden wat dingen verkeerd gedaan. Allereerst heb ik een bijrijdpaard, al een hele tijd. De eigenaar zegt regelmatig dat ik de merrie echt als 'mijn' paard moet zien. Ik mag er dan ook alles mee doen wat ik wil, wanneer ik wil. We hadden het daarover op school en iemand zei tegen me: "Ooh, je hebt dus een eigen paard? Leuk!". Toen ze dat zei wilde ik rechtzetten dat het niet míjn paard was, maar het is best rot om even snel uit te leggen aan een niet-paardenmens wat een bijrijdpaard nu is. Bovendien wilde ik die maand nog stoppen met het rijden van dat paard omdat ik er geen tijd meer voor had, dus ik vond dat het niet de moeite was om dit recht te zetten. Over een tijdje zouden we het er toch niet meer over hebben, dat paard zou toch uit mijn leven verdwijnen. Toen ik dus ook werkelijk stopte met verzorgen was de reactie ook: "Vind je het niet hartstikke moeilijk om je paard te verkopen? Ik heb er geen idee van, maar ik zou het niet zomaar kunnen". Tja, ze moesten eens weten dat ik alleen het bijrijden met pijn in mijn hart op had gezegd....

En zo gebeurt het bij mij dat er een hoop dingen gewoon net niet kloppen. Zo mag ik dit jaar op mijn opleiding een X-aantal vakken niet halen. Ga je daar overheen, dan moet ik stoppen en mag ik me een paar jaar niet meer inschrijven. Ik ga er niet te diep op in, maar ik heb nu X-1 vakken niet gehaald terwijl ik nog maar op de helft van het jaar ben. Dat wordt dus knokken de rest van het jaar, omdat ik alles moet (en wil) halen. Mijn ouders heb ik echter wijsgemaakt, gewoon om ze gerust te stellen, dat ik X-2 vakken (dus eentje minder) niet heb gehaald. Nu komt een negatief BSA (de regel die uitschrijving aan het einde van het jaar verplicht) echter wel heel dichtbij. Ik hoef maar één vak nog te verknallen en ik moet stoppen. Geen idee hoe ik dat mijn ouders moet vertellen, want die denken dat ik meer speling heb.

Dit soort dingen voelen absoluut niet goed, en ik wil ze graag rechtzetten. Al die leugentjes hebben zich vooral voorgedaan in het afgelopen half jaar, met als hoogtepunt (dieptepunt wat mij betreft) het feit dat ik momenteel een relatie heb met 2 jongens: een 18-jarige en een 20-jarige.
De jongen van 18 is gewoon een goede vriend van me die ik via internet ken. Hij is een fijne jongen om mee te praten, en door de afstand van het internet weet hij wel veel van me. Tegen hem ben ik wel bijna helemaal eerlijk. Ik had hem al een paar keer ontmoet op grote meetings, maar de vonk sloeg wat hem betreft over. Bij mij niet, maar toen ik diep in de put zat is hij me heel lief op komen zoeken en met mijn lafheid en zwakke kop ben ik de relatie die hij wilde met hem aangegaan. Die relatie duurt nu ongeveer een half jaar, en wat hem betreft wordt het steeds sterker. Ik zie hem wekelijks als ik in de Randstad ben, dus hij is mijn studenten-boyfriend. Ik voel niets meer voor hem dan vriendschap, maar ik durf het niet uit te maken. Ik weet dat ik dan een goede vriend verlies die ik niet kwijt wil, maar ik zal wel moeten. Hij verdient eerlijkheid, dat is het minste wat ik hem verschuldigd ben. Het scheelt ook dat we precies even oud zijn (ik ben zelfs ruim een half jaar ouder). Dat stoorde me niet, maar dat is zo'n verschil waardoor ik me vaak erger aan zijn 'kinderachtigheid'. De klik is er wat mij betreft gewoon niet... Niemand weet van het bestaan van deze relatie: mijn ouders niet, vrienden in de Randstad niet, vrienden thuis niet.
Mijn 20-jarige vriend is een jongen waar ik wel helemaal gek op ben. We hebben nu ongeveer 3 maanden, en het voelt helemaal goed. Vlinders, kriebels, ik heb het nog nooit zo meegemaakt. Hem ken ik via mijn oude vriendengroep bij mijn ouders thuis, dus ik zie hem altijd als ik weer wekelijks in mijn oude woonplaats ben. Als ik het in gesprekken over 'mijn vriend' heb, praat ik ook altijd over deze jongen. Met hem wil ik heel graag verder.. Iedereen weet ook dat hij mijn vriend is.
De jongens weten (uiteraard) niet van elkaars bestaan. Ik voel me trots als ik merk hoe ik mijn 18-jarig vriend zo op afstand heb weten te houden van mijn ouders (ik heb de zijne allang ontmoet) en mijn vrienden in de Randstad (ik heb de zijne ook al ontmoet). Het voelt goed om te merken dat je zelfs twee tegelijk 'aankan', zonder dat het in de soep loopt. Maar het moet stoppen, want eerlijkheid is zo belangrijk. Ik roep zelf dat ik niet tegen mensen kan die liegen, maar zie mezelf nu staan.

Het duurde wel lang voordat ik besefte dat de leugens (allemaal) de wereld uit moesten. Dat besef kwam pas een paar maanden geleden, toen ik mijn 20-jarige vriend ontmoette. Hij was lief, attent en we hadden het leuk samen. Maar ik geloofde niet dat hij echt meende wat hij zei. Ik geloofde niet dat hij mij echt leuk kon vinden, ook al zei hij dat wel. Ik geloofde dat allemaal niet omdat ik een negatief zelfbeeld heb, maar nog veel meer omdat ik wéét hoe makkelijk het is om zulke dingen te faken. Ik weet nu hoe makkelijk het is om een relatie te faken, aangezien ik dat al 6 maanden doe. Ik vertrouw bijna niemand meer omdat ik weet hoe snel je bedondert kan worden, en dat is een afschuwelijke gedachte.

De reden dat ik zo snel leugens eruit floep en ook grotere leugens aanga heeft imo te maken met mijn mentale staat. Ik ben oprecht vrolijk en gelukkig, maar ik kan heel slecht met (kleine) tegenslagen omgaan. Dat varieert van een slecht cijfer tot een overlijden in de familie. Ik uit die stress en angst voor de toekomst op een totaal verkeerde manier, ik reageer dat op een verkeerde manier af. Hoe precies, daar ga ik liever niet op in (je weet maar nooit met Bokt, ook al is het een SA). Niemand weet overigens van het afreageren af, op één goede vriendin na. Zij is ook een echte steun, maar verder weet niemand dit. Het is ook een soort vluchten voor de werkelijkheid. Zodra ik stress of angst voel zorg ik dat ik het kan afreageren, en dan heb ik het binnen een paar minuten verwerkt. Klaar. Alsof die tegenslag nooit heeft plaatsgevonden. Zo zit mijn leugenpatroon misschien ook wel in elkaar, ik weet het niet... Als ik zelf zo helder wist hoe en waarom ik het deed was het ook makkelijker om alles op te lossen :)
Maar ik weet wel dat mijn echte leven en het leven dat iedereen denkt dat ik heb niet synchroon lopen. Ik sta in een spagaat tussen allerlei groepen die andere waarheden van me gehoord hebben. Ik wil er vanaf dat ik één leven in de Randstad heb en één totaal ander leven in mijn oude woonplaats, maar ik durf dat soort dingen gewoon niet.... Mijn motto is ook: "het komt wel weer goed". Tot nu toe kwam álles in het leven op z'n pootjes terecht. Echt álles. Maar nu moet ik zelf het roer omgooien, want dit komt anders niet op z'n pootjes terecht....

Ik ga er nu aan werken om al die misverstanden en onwaarheden uit de wereld te helpen, maar dat gaat veel energie, tijd en lef kosten. Ik weet niet of ik het allemaal durf, maar ik ga het het proberen. Het breekt me nu echt op. Ik leef een gelukkig leven en geniet van iedere dag opnieuw, maar 's nachts ga ik nadenken en lig ik alleen maar te huilen. Als ik mijn agenda opensla schrik ik als ik zie dat er bijna codetaal staat. Ik schrijf niet op dat ik bij mijn 18-jarige vriend ga slapen (want als iemand dat toch zou lezen, oh jee), maar iets anders geheimzinnigs in de plaats. Het voelt eenzaam en leeg, maar tegelijkertijd voelt het goed om je leven zó in controle te hebben - terwijl het eigenlijk juist uit de hand loopt..

Bedankt voor het lezen, het voelt goed om alles een keer eerlijk kwijt te kunnen voor het eerst in een jaar...
Hopelijk hoef ik nooit meer zo'n topic te openen :j De afgelopen maanden ben ik zo laf geweest om te liegen, nu moet ik maar het lef hebben om mijn rotzooi op te ruimen :)

Yessy

Re: Ik heb iedereen bedrogen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:15

Ik kan je verder niet helpen, ik wil je alleen heel veel succes wensen! Het zal misschien geen leuke tijd worden, maar ik durf te wedden dat je er heel veel voor terug gaat krijgen als alles rechtgetrokken is :j

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 09:22

Dankjewel Yessy :)
Het zal zeker een rottijd gaan worden, daarom blijf ik het ook uitstellen om alles recht te zetten. Maar ik heb nu mezelf dus ook d.m.v. dit topic mezelf een schop onder m'n kont gegeven, zodat ik het echt wel ga doen. Waarschijnlijk duurt het wel even voordat het allemaal lukt, maar beter laat dan nooit. Iedereen die me dierbaar is verdient de waarheid, dat is wel het minste waar ze recht op hebben. Ik vraag me nu ook echt waarom ik zo stom ben geweest....

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:28

Tja waar ligt de grens van een leugentje om bestwil (iemand afkappen aan de telefoon) en dwaqngmatig liegen?

Ik vind het heel goed dat je het plaatst, dat je je beseft dat je over een bepaalde grens gaat.

Ik zou hulp zoeken en in elk geval vanaf nu zoveel mogelijk eerlijk zijn.

Heel moeiijk om uit deze spiraal te komen, maar ik hoop voor je dat jet je lukt.
Succes!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:29

Ik denk dat het heel verstandig is om bij je huisarts een doorverwijzing naar een psycholoog te gaan halen. Die kan je vast goed verder helpen met de manier waarop je dit het beste kan aanpakken.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:30

Heel veel success gewenst met je leven op de rails krijgen, ik hoop dat het je lukt!

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 09:34

amanda2 schreef:
Tja waar ligt de grens van een leugentje om bestwil (iemand afkappen aan de telefoon) en dwaqngmatig liegen?

Precies, dat is heel moeilijk te bepalen. Daarom dacht ik heel lang dat het wel meeviel, totdat ik mijn verjaardag ging plannen. Over een paar maanden ben ik jarig en ik wilde gaan uitzoeken of ik het bij mijn ouders zou vieren of in de Randstad. Toen maakte ik een lijst wie ik uit zou willen nodigen, en toen besefte ik pas hoe ver het doorgeslagen was: ik kon namelijk geen combinaties maken, want van een hoop mensen wilde ik niet dat ze elkaar zouden ontmoeten, omdat ze allemaal andere dingen hebben gehoord. De kans dat ze samen over iets gaan praten en er dan achter komen dat ik van bepaalde dingen twee versies aan twee mensen heb verteld is gewoon heel groot. Dus toen ik zelfs mijn verjaardag niet kon vieren met de grote groep mensen waar ik om geef, toen snapte ik wel dat dat niet helemaal normaal is..

odetteke schreef:
Ik denk dat het heel verstandig is om bij je huisarts een doorverwijzing naar een psycholoog te gaan halen. Die kan je vast goed verder helpen met de manier waarop je dit het beste kan aanpakken.

Daar had ik nog niet aan gedacht, ik vond dat ik het wel zelf op kon lossen. Misschien lukt dat me ook wel... Maar ik ga het toch overwegen, dankjewel voor de tip :)

En bedankt allemaal :) Ik hoop echt dat het gaat lukken, want zo leven ben ik gewoon beu..
Altijd dat geregel en de controle dat mensen niet met elkaar in aanraking komen zodat alles uitkomt..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:36

heel veel succes!
Probeer er echt zo snel mogelijk mee te beginnen voordat je jezelf nog verder in de nesten werkt! :(:)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:37

Goed van je dat je dit hele verhaal zo kan opschrijven.

Het lijkt er op dat je best weet wat er niet goed gaat, alleen dat is je verstand.
Gevoelsmatig is het blijkbaar nog te lastig om je leven goed op de rails te krijgen.

Het zou goed zijn om via je huisarts eens te kijken wie je hierbij het beste zou kunnen coachen. Je erkent het probleem, je wilt het oplossen, met een beetje hulp gaat je dat vast wel lukken.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:43

Hee,
heb je verhaal ook gelezen, Wil je heel veel succes wensen!
De helft heb je al gewonnen, door te beseffen wat je fout doet, en het hier op Bokt neer te zetten.. Dat is al een hele vooruitgang!
Het lijkt heel makkelijk om het zelf 'even' op te lossen, maar ik ga met odetteke mee.. Vind iemand die je er mee kan helpen :) Als jij een tegenslag hebt, kan hij/zij jou hier doorheen helpen!
Je kan het meid!

Veel succes,

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:49

Al is de leugen nog zo snel.........
Maar meid ontzettend veel respect voor je dat je je leugens wilt gaan rechtzetten en eerder opperde iemand al om hulp te zoek hierbij, DOEN wie weet maakt het het allemaal voor jou een stukje dragelijker maar bovenal respect voor je dat je je puinhoop wilt gaan opruimen! Heel veel succes gewenst!
En de belangrijkste stap heb je al genomen, door hier je verhaal neer te zetten :j

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:54

Als eerste wil ik jou een pluim geven voor je eerlijkheid. Je hebt je situatie onder ogen gezien en erkend. Dat was stap 1.
Stap 2 is hoe nu verder. Mijn advies ga eens langs een huisarts, je bent niet gek, depressief of in de war. Dat is waarschijnlijk wat je denkt. Ik ben goed gezond. En dat klopt ook. Hulp zoeken in jouw situatie houdt in een stukje begeleiding, coaching. Advies krijgen. Je hebt je eerste stap erkend nu is het tijd voor je tweede.
Dan stap 3, eerlijk zijn en opbiechten. Van een leugen komt een leugen. Eerlijkheid duurt het langst. Dat zijn van die leuzen, maar er zit een kern van waarheid in.
Ik wil je veel succes wensen en geef jezelf een enorme schouderklop om hier je verhaal te doen. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:56

Heb je verhaal ook helemaal gelezen en ik zou denken dat het ook een soort 'dwangmatig' iets is. Ik zou het advies geven om hier hulp voor te zoeken, eerst naar de huisarts en dit overleggen en kijken wat de huisarts het beste vindt.
Zelf denk ik dat het erg moeilijk is om dit in je eentje te doen, zoals je zelf ook al een beetje aangeeft.

Ik wens je veel succes toe!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:59

je snapt je fout, en het is knap dat je er iets aan wil doen...!
maar net zoals iemand anders het al zei, het is niet makkelijk om zoiets alleen aan te pakken...
àls je merkt dat je het niet meer aankunt, ga dan echt eens langs bij een psych ofzo.. voordat je nog dieper in de put geraakt...

Denk je dat je mentaal sterk genoeg bent voor de gevolgen? en al helemaal om er helemaal alleen voor te staan?
Denk goed na, en probeer ook zeker die 18-jarige jongen niet té hard te kwetsen...

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:06

Hele moeilijke situatie. Wil je veel sterkte wensen.
Je schrijft wel dat je blij bent dat je alles eens een keer eerlijk kwijt kunt. Maar je doet het wel onder een SA. M.i. is dat dan ook niet geheel eerlijk... Als je echt eerlijk wil zijn, vertel je gewoon je verhaal onder je eigen account. Maar ik kan me voorstellen dat je dat ook moeilijk vindt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:12

Allereerst vind ik het ook heel erg knap van je dat je dit verhaal op kan en durft te schrijven.

Je geeft zelf aan dat je het liefste alles alleen op zou willen lossen. Je kunt dit proberen mits je eerlijk tegen jezelf blijft, als het niet lukt, moet je wel hulp gaan zoeken.

Maak voor jezelf een lijstje met alle leugens en hoe je het op zou kunnen lossen. Je moet het met je ene vriendje uitmaken, hier zit geen toekomst in en hij heeft recht op de waarheid, ook al doet die pijn en kun je je vriendschap verliezen. Misschien dat hij je een tijdje niet meer wil zien, maar na een tijdje zal het hopelijk beter gaan.
Nu moet je de rest ook aanpakken, vertel je ouders dat het op school toch moeilijker is dat je ze verteld hebt. Spreek met jezelf af dat je vanaf nu de zooi gaat opruimen. Je hoeft niet tegen iedereen te vertellen dat je gelogen hebt, maar stop nu met nieuwe leugentjes verzinnen. Het is beter om niet tegen iedereen te vertellen wat je gedaan hebt, anders zul je veel mensen verliezen.

Het zal best even tijd kosten, maar je kunt beter nu beginnen met je nieuwe leven, het zal anders alleen maar moeilijker worden.
Nogmaals, wees eerlijk, vooral tegen jezelf, mocht het niet lukken is het echt beter om hulp te zoeken. Je kan ook met je huisarts daarover praten. Maar eerst zelf proberen dus. Succes!

@Suus; ik ben het niet helemaal met je eens. Het is al moeilijk genoeg om alles onder ogen te zien. De TS zal veel mensen kwijtraken als ze nu eerlijk is. Kleine stapjes tegelijk. Hopelijk komt alles dan wel op zijn pootjes terecht.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:13

Dagmar_k schreef:
Als eerste wil ik jou een pluim geven voor je eerlijkheid. Je hebt je situatie onder ogen gezien en erkend. Dat was stap 1.
Stap 2 is hoe nu verder. Mijn advies ga eens langs een huisarts, je bent niet gek, depressief of in de war. Dat is waarschijnlijk wat je denkt. Ik ben goed gezond. En dat klopt ook. Hulp zoeken in jouw situatie houdt in een stukje begeleiding, coaching. Advies krijgen. Je hebt je eerste stap erkend nu is het tijd voor je tweede.
Dan stap 3, eerlijk zijn en opbiechten. Van een leugen komt een leugen. Eerlijkheid duurt het langst. Dat zijn van die leuzen, maar er zit een kern van waarheid in.
Ik wil je veel succes wensen en geef jezelf een enorme schouderklop om hier je verhaal te doen. :)

hier kan ik alleen maar in meegaan.
Hoedje af dat je het lef hebt gevonden om je probleem te erkennen.
Hulp / begeleiding zoeken is denk ik een goed idee, want je zal nogal wat reacties te horen krijgen wanneer je alles opbiecht.
ik hoop dat je er weer uit geraakt !

Suus, TS heeft nog maar net besloten dat ze haar probleem wil aanpakken. Ik kan aannemen dat ze de mensen liever persoonlijk en op haar eigen tempo aanspreekt, dan dat ze het risico wil lopen dat haar vrienden / familie hierover via internet zouden horen (lezen).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:14

Suus, je wilt opeens wel erg snel gaan... :) Het lijkt mij vrij logisch dat TS dit via een SA doet, alles in 1 keer is niet te doen...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:16

Suus schreef:
Hele moeilijke situatie. Wil je veel sterkte wensen.
Je schrijft wel dat je blij bent dat je alles eens een keer eerlijk kwijt kunt. Maar je doet het wel onder een SA. M.i. is dat dan ook niet geheel eerlijk... Als je echt eerlijk wil zijn, vertel je gewoon je verhaal onder je eigen account. Maar ik kan me voorstellen dat je dat ook moeilijk vindt.

Ik vind het al heel wat dat ze het online durft te zetten!
het zij onder een SA...

@ storm: ik denk dat TS nu in een situatie is beland waarin ze ws niet eens meer weet welke kleine leugens ze allemaal verteld heeft... alleen de grotere zal ze ws nog weten....

En idd, (proberen te) stoppen met nieuwe leugens...
En als je ergens op gewezen wordt wellicht zeggen: ik denk dat ik dat toen niet goed/verkeerd heb gezegd.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:23

Goed dat je van jezelf inziet dat je niet op de goede weg zat! Ik heb door omstandigheden in het verleden ook een jaar lang gelogen tegen een hoop mensen, om maar te verbergen hoe slecht het thuis ging. Ik probeerde iedereen op afstand te houden, en tegenover mijn ouders hield ik vol dat ik nog studeerde ondanks dat ik al een half jaar gestopt was met mijn studie, omdat ik niet wilde dat die ook nog eens teleurgesteld zouden zijn in mij.

Toen die &*@periode eindigde, heb ik ook meteen korte metten gemaakt met dat gedrag: eerlijkheid duurt het langst! Ik werd moe van altijd maar weer alle leugens aan elkaar te moeten plakken, en te bedenken wat je nou had gezegd tegen wie. Het is mij op zich vrij makkelijk af gegaan om het roer om te gooien: "je moet gewoon stoppen met liegen". Je hoeft niet tegen iedereen te gaan zeggen dat je eigenlijk niets te doen had, toen je zei dat je ging ophangen omdat er nog zoveel moest gebeuren. Stop in ieder geval met NIEUWE leugens, de oude los je dan vanzelf op. Maar het belangrijkste om te onthouden is dus dat je vanaf heden geen nieuwe dingen meer gaat verzinnen. Ook niet voor 1 keertje, want 1 keer wordt meerdere keren. Vanaf heden geen nieuwe leugens meer. Na een tijdje zal je merken dat je het gewoon niet meer kán, dat liegen. Zo had ik een tijdje terug iets verzwegen voor mijn vriend, maar dan val ik direct door de mand (en dat is maar goed ook). Ik kan gerust zeggen dat ik níet kan liegen.

Er is een grote kans dat mensen uit je leven zullen wegvallen ten koste hiervan. Immers heb jij je voorgesteld als een persoon die je eigenlijk niet bent, en dan zou het zomaar kunnen zijn dat de persoon die je wel bent hen niet bevalt. Maar voor die mensen komen echt wel weer andere mensen terug, en de échte vrienden blijven heus wel.

Sterkte, heel veel succes en mijn complimenten voor het inzicht!

beaugestes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:47

Ik heb heel veel respect en bewondering voor je dat je dit zo open en eerlijk hier neer durft te zetten!
Ik denk dat dat een eerste stap is! Ik hoop voor je dat je alles zo snel mogelijk recht kan gaan zetten. Hoe vervelend het ook voor de anderen is waar je de leugens tegen hebt verteld, voor jou kan dit ook geen leven zijn zo!
Begin met iets simpels, zoals je ouders vertellen dat je X-1 hebt. Waarschijnlijk zul je merken dat ze er alles aan doen om je te helpen als je maar eerlijk bent! En dat zal jou ook weer vertrouwen geven!

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:57

Dagmar_k schreef:
Van een leugen komt een leugen. Eerlijkheid duurt het langst. Dat zijn van die leuzen, maar er zit een kern van waarheid in.

Klopt helemaal wat je zegt. Als je eenmaal begonnen bent zit je in een cirkel waardoor je instinctief nog meer gaat liegen, of waardoor je meer gaat liegen omdat je wel moet. Je verhaal is immers niet waar/niet volledig, dus je kan er daarna niet meer helemaal eerlijk over zijn..

MamboBeach schreef:
ik zou denken dat het ook een soort 'dwangmatig' iets is. Ik zou het advies geven om hier hulp voor te zoeken, eerst naar de huisarts en dit overleggen en kijken wat de huisarts het beste vindt.

Misschien dat ik, na al die tips, toch maar de huisarts op moet zoeken.. Maar ik heb geen idee hoe dat in z'n werk gaat. Allereerst zit ik nog bij mijn huisarts bij mijn ouders in de stad, maar ik moet nog steeds achter een ha in de Randstad aan (daar woon ik immers officieel en ben ik het grootste gedeelte van de tijd). Als ik een nieuwe heb gevonden zal ik het proberen allemaal uit te leggen.. Zoals ik al eerder zei, aan een onbekende kan ik dit makkelijker kwijt dan aan mijn ha die ik al jaren ken :)

_JL_ schreef:
Denk je dat je mentaal sterk genoeg bent voor de gevolgen? en al helemaal om er helemaal alleen voor te staan?
Denk goed na, en probeer ook zeker die 18-jarige jongen niet té hard te kwetsen...

Dat eerste is dus precies waar ik ook bang voor ben. Ik heb geen idee hoe het uit gaat pakken. Ongetwijfeld zal ik mensen zo erg kwetsen dat ik ze niet meer zal zien, of dat contact minder wordt. Maar of ik dat aankan is een tweede vraag. Ik probeer er niet teveel aan te denken, dat zie ik dan wel weer..
En mijn 18-jarige vriend zal zeker gekwetst zijn. Ik weet nu al dat ik de neiging heb om het met een smoesje uit te maken ("het gevoel is weg" oid). Nu is dat geen leugen, maar ook zeker niet de volledige waarheid... En hem vertellen dat ik hem al maanden verzwijg voor familie/vrienden en dat ik zelfs een andere vriend heb, dat kan hij echt niet aan.... Ik ben er nog niet over uit of ik tegen hem helemaal eerlijk kan zijn. Het moet wel, maar het zal hem sowieso pijn doen als het uitgaat: en ik wil niet weten hoeveel pijn nog meer als hij dit allemaal weet.

Suus schreef:
Je schrijft wel dat je blij bent dat je alles eens een keer eerlijk kwijt kunt. Maar je doet het wel onder een SA. M.i. is dat dan ook niet geheel eerlijk...

Ik snap je punt wel, maar ben het er helemaal niet mee eens :)
Er zitten een hoop bekenden van me op Bokt. Als ik dan dit verhaal onder mijn eigen naam moet plaatsen, dan weten zij onmiddellijk wat mijn echte verhaal is. Dat wordt dan snel door de stad verspreid (het roddelcircuit draait in dit gebied overuren), waardoor iedereen het via via al zal weten voordat ik zelf de kans heb gehad om stap voor stap alles recht te zetten. Als dit een eind achter de rug is hoop ik wel zover te zijn dat ik bekend wil maken wat mijn echte Boktnaam is, maar als ik dat nu al zou doen dan gooi ik mijn eigen ruiten in :)

Storm76 schreef:
Maak voor jezelf een lijstje met alle leugens en hoe je het op zou kunnen lossen. (...) Je hoeft niet tegen iedereen te vertellen dat je gelogen hebt, maar stop nu met nieuwe leugentjes verzinnen. Het is beter om niet tegen iedereen te vertellen wat je gedaan hebt, anders zul je veel mensen verliezen.

Het zal best even tijd kosten, maar je kunt beter nu beginnen met je nieuwe leven, het zal anders alleen maar moeilijker worden.

Aan een stapsgewijs plan had ik nog niet gedacht, dat is wel een goed idee om het op een rijtje te krijgen :j
Mensen de volledige waarheid vertellen ga ik ook niet doen... Ik denk dat het ook per persoon en per leugen verschilt wat ik ga vertellen. Het belangrijkste is imo nu dat onwaarheden de wereld uitgeholpen worden en ik inderdaad geen nieuwe dingen verzwijg/nieuwe leugens verspreid. En wat je zegt over dat nieuwe leven, zo voelt het inderdaad helemaal! Ik hoop dat ik er snel aan kan beginnen :)

ma_rie_tje schreef:
@ storm: ik denk dat TS nu in een situatie is beland waarin ze ws niet eens meer weet welke kleine leugens ze allemaal verteld heeft... alleen de grotere zal ze ws nog weten....

En als je ergens op gewezen wordt wellicht zeggen: ik denk dat ik dat toen niet goed/verkeerd heb gezegd.

De meeste leugens weet ik nog wel ;) Echt kleine dingetjes niet meer natuurlijk, maar die doen ook niet echt terzake. Als ik eens tegen mijn ouders heb gezegd dat er een paard op stal was ontsnapt en dat ik daardoor een uur later thuis was dan afgesproken, tja, dat onthoud ik niet en ga ik ook niet rechtzetten.. Dan is het einde zoek :') Maar de meeste (belangrijke) dingen weet ik sowieso nog wel, gelukkig.

Snadrem schreef:
(...) tegenover mijn ouders hield ik vol dat ik nog studeerde ondanks dat ik al een half jaar gestopt was met mijn studie, omdat ik niet wilde dat die ook nog eens teleurgesteld zouden zijn in mij.
(...)
Er is een grote kans dat mensen uit je leven zullen wegvallen ten koste hiervan. Immers heb jij je voorgesteld als een persoon die je eigenlijk niet bent, en dan zou het zomaar kunnen zijn dat de persoon die je wel bent hen niet bevalt. Maar voor die mensen komen echt wel weer andere mensen terug, en de échte vrienden blijven heus wel.

Wow, dat is heftig... Ik denk niet dat het bij mij zo ver zou kunnen komen. Dan verzin ik in mijn laatste blok wel dat ik nog een vak niet heb gehaald, ook al is dat wel zo. Dan heb ik officieel toch nog te slecht gepresteerd om door te studeren :') Zo zou ik mijn ouders dan weer voorlichten.. Helemaal fout natuurlijk, en het feit dat ik er al zo over na heb gedacht is ook niet echt heel goed..
Voor de reactie van vrienden ben ik inderdaad ook het meest bang. Geen idee hoe ze reageren, maar dat ligt er ook aan hoe en wat ik ze ga vertellen... daar ben ik nog niet helemaal uit...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:02

Ik denk dat je misschien voor je zelf, voor je gaat hulp zoeken, er moet achter komen waarom je dit gedrag vertont.
Vind je je levenniet interessant genoeg of wil je je beter voor doen dan je bent, al dan niet om bij een groep te horen?
In dat geval kan het ook een vorm van minderwaardigheidscomplex zijn.
Als je het doet om mensen te manipuleren, is er iets anders aan de hand, wellicht een vorm van borderline.
:)

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:20

Knap van je dat je erkend dat er iets moet veranderen. Persoonlijk denk ik dat het verstandig is om hulp te zoeken bij het oplossen van je problemen.
Vooral omdat je zegt dat je tegenslagen 'wegstopt'. Ik denk dat het fijn is als er iemand is die je kan helpen bij het vinden van de juiste aanpak.
Je zegt dat je in de Randstad woont, je kunt daar ook altijd naar een inloop spreekuur van het Algemeen Maatschappelijk Werk, zij kunnen je ook doorverwijzen. Hieronder staat wat meer uitleg, in alle steden is het AMW aanwezig.
http://www.youramsterdam.nl/jouw-hulp--zorg/overige-vragen-en-problemen/maatschappelijk-werk.aspx

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:24

Ik vind het heel knap en dapper van je dat je je probleem onder ogen durft te zien en het op wil lossen. Het zal niet makkelijk zijn, dus als ik jou was zou ik professionele hulp zoeken. Samen kunnen jullie uitzoeken waarom je leugentjes verteld en wat eraan te doen is.

Heel veel succes en sterkte!