Huis kopen: hoeveel afdingen op vraagprijs?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Huis kopen: hoeveel afdingen op vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:25

Ik ben tegen een geweldig boerderijtje aangelopen, de vraagprijs 475.000,-

wat is nou een goed openingsbod en met welke mogelijk koopprijs kan ik een beetje rekening houden.

heb al wat gelezen op internet en zag wat van beginnen op 10% eronder en vaak eindigen tussen de 5% en 7% onder vraagprijs.

wat zijn jullie ervaringen?

Samurai

Re: Huis kopen: hoeveel afdingen op vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:27

Is het van jullie kant al door iemand getaxeerd?

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:27

Is moeilijk te zeggen. Is helemaal afhankelijk van verschillende factoren. Bijv. hoe lang staat het al te koop, is de vraagprijs reëel. Moeten ze het kwijt. En zo zijn er nog wel tig dingen op te noemen. Maar 10% onder de prijs bieden zou ik zeker doen. Vooral in deze tijden. Het is een echte kopersmarkt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:31

staat pas 3 mnd tekoop, maar ze liggen in scheiding en willen er wel snel af denk ik. an sich vind ik het niet heel hoog geprijst omdat er veel kogelijk is, maar er moet ook nog veel in worden geinvesteerd.

heb nog niets laten taxeren, we zijn net voor het eerst wezen kijken, donderdag gaan we met iemand voor een 2e keer kijken, die ons een raming kan geven wat het allemaal gaat kosten om het op te knappen.
als dat positief lijkt, dan wil ik eerst nog naar de bank, en dan laten taxeren.
zit nog in dubio of we wel of geen aankoopmakelaar in de arm nemen, vind het wel zonde, je bent zo weer een paar 1000,- kwijt,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:33

Zoals Suus hierboven al schreef; het is echt heel erg afhankelijk van veel factoren.

- Is de vraagprijs reëel; is het object duur of juist heel goedkoop in verhouding tot andere huizen.
- Want doen vergelijkbare huizen in dezelfde omgeving qua prijs in de verkoop?
- Wat is de staat van het huis, en is daar eventueel nog op af te dingen (als je bijv. een volledig nieuwe fundering moet laten aanbrengen op korte termijn, dan is dat een góede reden om behoorlijk af te dingen)
- Staat het al lang te koop, en is dit de originele vraagprijs, of is de koper al eens in prijs gedaald?
- Moet het snel weg, of heeft de koper absoluut geen haast?
- Hoeveel andere geïnteresseerden zijn er?
- Hoe graag wil je het persé hebben?

etc. etc. etc.

Wij hebben ook net zelf een bod gedaan op een huis, en dat is geaccepteerd.
Dat was per inschrijving. Heel vervelend omdat je dan niet weet wat 'de concurrentie' doet.

We waren bereid om een bod te doen van 221.000 euro. Terwijl de vraagprijs 185.000 euro was.
Klinkt als veel geld. Om een bod te doen dat zo ver bóven de vraagprijs ligt.

Maar als je weet dat de verkoper een paar dagen daarvoor net maar liefst 70.000 euro in prijs is gezakt (dat is geen typefout), dan is zo'n bod juist wel weer te begrijpen.
Zeker als er nog ruim 20 andere zeer geïnteresseerde koppels waren, en wij helemaal verliefd waren op het huis.

Uiteindelijk hebben we toch maar 'n bod van 210.000 gedaan.
Toch nog 25.000 euro bóven de vraagprijs van dat moment.
Maar daar hadden we het huis uiteindelijk wel voor.

En dan nog was het een gigantisch koopje. Want als het is opgeknapt is het minstens 3 ton waard, terwijl we er niet eens veel aan hoeven te doen.

Het huis stond al een jaar leeg. Dat scheelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:35

Een aankoopmakelaar kan wel veel geld kosten, in eerste instantie.
Maar hij kan je oók net zo goed veel geld besparen, dankzij z'n kennis. :)

Een aankoop makelaar weet vaak heel veel van de huizenmarkt af, en of een aankoop verstandig is. En hij kan je adviseren om een bepaald bod te doen. En hij ziet vaak dingen die je als koper over 't hoofd ziet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:38

het is gewoon heel moeilijk omte vergelijken met andere huizen, betreft een klein boerderijtje met een kleine hectare grond, wel heel veel opstallen, niet allen in goede staat, huis moet ook nog veel aan gebeuren, nieuwe rieten kap, isolatie, dubbel glas, badkamer.

dr staat gewoon zowat niets te koop onder de 5 ton, met wat grond.

maar is wel is het goed gebied voor ons, wil niet tever wer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:39

Ik zou wel voor een bouwtechnische keuring gaan zodat je weet wat je nog te wachten staat....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:40

fokfanaat schreef:
staat pas 3 mnd tekoop, maar ze liggen in scheiding en willen er wel snel af denk ik. an sich vind ik het niet heel hoog geprijst omdat er veel kogelijk is, maar er moet ook nog veel in worden geinvesteerd.

heb nog niets laten taxeren, we zijn net voor het eerst wezen kijken, donderdag gaan we met iemand voor een 2e keer kijken, die ons een raming kan geven wat het allemaal gaat kosten om het op te knappen.
als dat positief lijkt, dan wil ik eerst nog naar de bank, en dan laten taxeren.
zit nog in dubio of we wel of geen aankoopmakelaar in de arm nemen, vind het wel zonde, je bent zo weer een paar 1000,- kwijt,

mijn huis was ook te koop door scheiding, maar stond al 2 jaar te koop
1 van de partijen wilde niet zakken met de prijs

uieindelijk zijn ze , voordat wij een bod hebben gedaan zelf al gezakt en mijn prijs was 18.5000 onder de eerste vp (ik geloof iets van 10.000 onder de vp die huis had tpen wij het bezichtigden)
moest wel nog het een en ander aan gebeuren, en er staan hier in deze prijsklasse erg veel huizen te koop
ik zou niet te laag beginnen, ze kunnen het bod afwijzen ipv een tegenbod te doen
als ze namelijk aan onderhandelen zijn, mogen ze geen andere biedingen accepteren

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:43

Lia_ schreef:
Ik zou wel voor een bouwtechnische keuring gaan zodat je weet wat je nog te wachten staat....

dat doen we ook zeker, eerst maar eens kijken of het in eerste instantie haalbaar lijkt.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:44

Inderdaad is het heel wijs door een bouwkundig ing naar de staat van het huis te laten kijken, leidingwerk, electra, fundatie en dergelijke zijn zaken waar de gemiddelde huizenkoper iets minder verstand van kan hebben, en het kan veel stress en onkosten naderhand schelen, je weet namelijk van te voren waar je aan toe bent.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:02

[NM] > [LZP]

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:10

Wij hebben na wat onderhandelen het huis gekocht voor iets meer dan 10% onder de vraagprijs.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:25

Bij een aankoop van een woning gaat het toch om een flink bedrag. Om er zeker van te zijn, dat alles goed verloopt en er geen dingen over het hoofd worden gezien is het, naar mijn idee, slim om een aankoopmakelaar in te schakelen. Of je moet zelf goed op de hoogte zijn van alle bijkomende zaken...