6 VWO, examenjaar, en het jaar van het profielwerkstuk (PWS)
Ik heb gekozen om mijn profielwerkstuk voor het vak Biologie te combineren met mijn sport/hobby en ben uitgekomen op het onderwerp:
De evolutie en toekomst van het sportpaard
In een profielwerkstuk hoort een praktisch 'deel', in dit geval een enquête/onderzoek onder paardenfokkers.
Als jullie even 10 minutjes tijd hebben zou ik het erg op prijs stellen als jullie mij zouden willen helpen
In deze enquête heb ik me beperkt tot de wetenschappelijk ontwikkelingen die betrekking hebben en/of gaan krijgen op de paardenfokkerij en -sport. Deze ontwikkelingen kunnen een grote invloed gaan uitoefenen in de toekomst van het sportpaard en zijn dus zeer interessant om te onderzoeken

Graag vraag ik mensen boven de 18 met enige kennis van zaken mbt de paardenfokkerij.
Ook vraag ik jullie om gegeven antwoorden kort en bondig te onderbouwen. En, liever geen discussies voeren in dit topic
Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden!

Enquete
Leeftijd: 18-25 | 26-35 | 36-50 | 51+
Categorie: amateur - professional
- * Amateur: hobbymatige fokker
* Professional: beroeps fokker
Wetenschappelijke ontwikkelingen dringen zich tegenwoordig steeds verder door tot in de paardenwereld. Vooruitgang is altijd al gewenst en met de huidige technieken is zeer veel mogelijk. In de toekomst zullen er ook zeker veel meer mogelijkheden bij komen.
De vraag is alleen: willen we dat?
Zoals bij zoveel paard-gerelateerde aspecten heeft iedereen ook een eigen mening over wetenschap.
Kunstmatige inseminatie (KI) is een veel gebruikte vorm van insemineren waarbij de merrie kunstmatig wordt bevrucht. Bij KI is de kans op verwonding bij zowel hengst als merrie zeer klein (een natuurlijke dekking verloopt niet altijd zonder kleerscheuren), buitenlandse hengsten zijn makkelijk toegankelijk, de kans op geslachtziektes is zeer klein en hengsten kunnen veel meer merries bevruchten dan bij natuurlijke dekkingen. Wel kan de kwaliteit van het sperma achter uit gaan en het is niet zoals de natuur de voortplanting bedoeld heeft.
1) Kunstmatig insemineren:
- voor - tegen - geen mening
- onderbouwing:
Klonen is een kunstmatige wijze van reproductie, waarbij een identieke, genetische kopie van een organisme wordt geproduceerd. Let wel: een kloon is iets anders dan een exacte kopie! Het klonen is nog een vrij nieuwe techniek en wordt pas sinds kort (2003) toegepast op paarden. Klonen bij paarden zou een grote vooruitgang zijn in de fokkerij van internationale sportpaarden. Veel toppaarden zijn ruinen en zo kunnen zij via hun kloon toch voor nakomelingen zorgen. Ook kunnen de genen van toppaarden lang bewaard blijven en de genen zijn verzekerd voor de fokkerij mocht het ouderdier plotseling overlijden. Vragen die echter opkomen hebben onder andere betrekking op de reden van het ruin-zijn (afgekeurd etc.), ethische principes en gezondheidskwesties: hoe veilig is het sperma van een kloon en hoe groot is de kans op bijwerkingen? Ook de nature-nurture discussie speelt hier mee: in hoeverre bepalen de genen het succes van een paard?
Inmiddels zijn er al heel wat toppaarden gekloond (onder andere op de Zangersheide stoeterij) en een paar klonen zijn ook al goedgekeurd als dekhengst.
2) Klonen:
- een aanwinst voor de fokkerij - onnatuurlijk en verkeerd - geen mening
- onderbouwing:
3) Zou een kloon van een toppaard een optie zijn voor jou merrie? (geld is verwaarloosbaar)
- ja - nee
- onderbouwing:
4) Het klonen moet alleen een optie zijn voor ruinen die zich in de sport bewezen hebben?
- ja - nee - geen mening
- onderbouwing:
5) Een kloon (hengst) moet dezelfde verrichtingsonderzoeken doorlopen als 'normale' hengsten?
- ja - nee - geen mening
- onderbouwing:
6) Klonen moeten toegelaten worden tot de sport?
- ja - nee - geen mening
- onderbouwing:
7) Het klonen moet stoppen en is een bedreiging voor de huidige paardensport en -fokkerij?
- ja - nee - geen mening
- onderbouwing:
Geslachtsbepaling is een nieuwe mogelijkheid binnen de paardenfokkerij. Vanaf 2010 wordt geslachtsbepaling beschikbaar voor fokkers. Men kan een veulen naar keuze samenstellen uit de X en Y chromosomen van de hengst en merrie en zo precies het geslacht krijgen wat het beste uitkomt. Geslachtsbepaling is efficiënt omdat er minder over geproduceerd zal worden om maar het gewenste geslacht te krijgen en veulens kunnen ver voor de geboorte (eigenlijk bij de dekking al) verkocht worden. Nadelen zijn een mogelijk scheefheid in de paardenpopulatie en het verdwijnen van de geluksfactor.
8) Door geslachtsbepaling verdwijnt de geluksfactor bij het fokken:
- positief - negatief - geen mening
- onderbouwing:
9) Als het financieel toegankelijk is heb ik interesse:
- ja - nee - geen mening
- onderbouwing:
10) Ik zou eerder een zelf 'samengesteld' veulen kopen dan een al geboren veulen:
- ja - nee - geen mening
- onderbouwing:
Algemene vragen:
11) De paardenfokkerij zal een massaproductie worden onder invloed van wetenschappelijke ontwikkelingen:
- ja - nee - geen mening
- onderbouwing:
12) De paardensport zal minder boeiend worden als aspecten als keihard trainen, talent, en geluk hebben verdwijnen:
- ja - nee - geen mening
- onderbouwing:
13) Bij paarden is het nog 1 ding, maar hoe groot, of klein, is de stap naar mensen?
- fascinerend - beangstigend - anders - geen mening
- onderbouwing:
einde
Ik wil jullie alvast enorm bedanken voor jullie medewerking

met vriendelijke groet,
Marieke