Werkgever werkt niet mee: het hele verhaal...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:33

Elles schreef:
Ik dacht dat het min of meer verplicht was om je werkgever hiervan op de hoogte te stellen! Ik word hier echt zó misselijk van... Misselijk


ABSOLUUT niet dat ben je niet. Zou ik ook nooooooit doen hoe goed de band ook is. Ze moeten je wel ruimte geven een andere baan te zoeken maar ja je gaat dat ook niet zeggen het is vrij dubbel. Bedrijven waar je gaat solliciteren willen best moeite doen om het om de werktijden te houden.

Mijn collega heeft dat wel gedaan gevolg was dat het ten koste gaat van de sfeer op kantoor.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:47

Elles"]
[quote="mayo schreef:
Elles, laat me eens raden... je had volgens de Arbo geen ziekte, geen gebrek, maar wel spanningen en toen was je arbeidsgeschikt gemeld. Klopt dit?

Klopt. Werd door de arbo niet als ziekte gezien, maar een arbeidsconflict dat moet worden opgelost. Daarom ben ik voor een gesprek heengestuurd. Bel net de huisarts, hij kan nu niks doen. Moet me eerst weer ziekmelden... Dat formulier is een goed idee. Maar die had ik vier weken geleden al moeten aanvragen denk ik. Nu zal het een nieuwe ziekmelding worden, waardoor het balletje opnieuw gaat rollen.
[/quote]

Nope, hoeft geen nieuwe ziekmelding te zijn, want er is een apart stukje waarin je aan kan geven dat je het niet eens bent met een arbeidsgeschiktheidsmelding. Dus je kan gewoon deze aanvraag doen, dan krijg je een deskunidge van het UWV GAK die jou opnieuw beoordeeld.

Succes!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:15

Wat een vervelende situatie. Uitzingen met ziekmeldingen tot november is wel een hele lange tijd en dat is met al die nieuwe poortwachterregels bijna niet te doen lijkt me.

Wel gek dat die werkgever het op 1 maandsalaris laat spaaklopen (als ik het goed begrijp), ze zien toch ook wel in dat ze de komende tijd niets of weinig aan je hebben en je salaris moet toch worden doorbetaald Verward .

Even off topic: als je jaarcontract afloopt heb je dan altijd recht op WW?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:19

Ja als je jaarcontract afloopt heb je altijd recht op ww.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:35

Dit is gelijk aan mijn verhaal, wat herkenbaar zeg.
Ik heb dus wel die second opinion aangevraagd en met pijn en moeite heb ik die toegewezen gekregen, maar wel met hulp van mijn huisarts.
Meneer Gak heeft nl. de moeite genomen mijn huisarts te bellen.
Nou had ik wel een goede reden om opgebrand te zijn, maar dat ter zijde.
Het is te belachelijk voor woorden zoals er tegenwoordig met mensen wordt omgegaan, schandelijk gewoon.
Ik heb hier geen woorden voor, ben wel een beetje blij, dat ik, zoals ik het hier lees niet de enige ben die dit is overkomen.

Heel veel succes en Ellis ik heb je een pebe gestuurd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:14

Elles, het is wel "een beetje jammer" dat de waarschuwing van je advocaat direct als dreigement wordt opgevat. Als het goed is heeft hij daar stukken van, dat zou mooi zijn.

Je gaat dus weer aan het werk, als ik jou was zou ik vantevoren alvast even contact opnemen met de huisarts, zodat die weet wat er gaande is en dat hij weet dat hij misschien ook actie moet ondernemen. Voor poortwachter zou ik niet heel erg bang zijn, je moet het spelletje meespelen en je huisarts schriftelijk rapport laten doen naar de arbo, die moet dat weer opnemen in zijn rapportage enzovoort.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:16

Als jij je gewoon aan de regels van poortwachter houd dan kan jou niets gebeuren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:41

Nee, ik zie ook niet echt het probleem met dat poortwachtergebeuren.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 00:02

Even off topic: je hebt recht op de WW als je 26 weken aaneengesloten gewerkt hebt, wel aantoonbaar. (Dus niet bij werkgever 1: 24 weken, dan een week niks en dan bij werkgever 2: de 26e week) Dus zonder tussentijd.

Mocht het verkeerd zijn dan heeft het arbeidsbureau mij toentertijd verkeerd geïnformeerd Haha!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:23

Tessebes schreef:
Nee, ik zie ook niet echt het probleem met dat poortwachtergebeuren.


Het 'poortwachtergebeuren' legt toch ook wel de verantwoordelijkheid van een actieve deelname aan de reintegratie/tewerkstelling bij de werknemer, in tegenstelling tot pre-poortwachter waarbij alle verantwoordelijkheid bij de werkgever lag (als ik het allemaal goed heb begrepen). Je kunt als werknemer niet gewoon maar alleen reageren op wat de werkgever doet, dat is een passieve houding naar mijn mening.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 12:34

Nou als je dus actief meewerkt door op je werk te komen en vervangende arbeid aan te nemen dan doe je het toch goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 13:23

Het reintergratie plan moet van 2 kanten komen en daar werk je dus ook aan mee door te vertellen hoe je je werk weer kunt hervatten. Dat kan zijn door minder uren, door een andere plek, door betere begeleiding, verzin wat. Maak er iets van wat reeel is en dan moet de werkgever zich daar ook aan houden. Het reintergratieplan moet na een aantal weken al gemaakt worden, is dat al gedaan of niet?

Astridh, jou uitleg is dus niet helemaal goed.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 19:10

Lovely schreef:
Het reintergratie plan moet van 2 kanten komen en daar werk je dus ook aan mee door te vertellen hoe je je werk weer kunt hervatten. Dat kan zijn door minder uren, door een andere plek, door betere begeleiding, verzin wat. Maak er iets van wat reeel is en dan moet de werkgever zich daar ook aan houden. Het reintergratieplan moet na een aantal weken al gemaakt worden, is dat al gedaan of niet?
Een reintegratieplan is nooit gemaakt, want ze dachten dat ik zonder slag of stoot weg zou gaan. Ik zal een paar dingen op papier zetten, en driftig aantekeningen maken, maandag. Ik zit nog vol vragen en ik ben alweer behoorlijk verhit, dus ik hou het gesprek wel aan de gang... Knipoog En dat "dreigement" is idd een beetje jammer. Ik vraag me wel af waar mijn werkgever op aanstuurt. Ik neem aan dat ze een bepaald doel voor ogen hebben met deze werkwijze. Ook zal ik aandringen dat er een verslag van gemaakt wordt. Vanmiddag kreeg ik een kopietje van de brief die de andere advocaat naar de mijne had gestuurd. Een heel kort briefje (dit is het belangrijkste deel: "Vooreerst zij opgemerkt dat het gestelde in uw brief geen juiste voorstelling van zaken is. De inhoud hiervan wordt dan ook door [werkgever] betwist". Dit klinkt mij in de oren als: "Ze liegt en wij houden de deur stijf dicht". Als er nou gestaan had dat het in hun beleving anders is gegaan, had ik dat wat sympthieker gevonden... Ons voorstel is vervolgens uiteraard afgewezen en zij willen nu dat de arbeidsovereenkomst tot het einde in stand blijft. En dat laatste snap ik dus echt niet, gezien wat er de afgelopen weken is gebeurd en gezegd. Wat er gezegd is, wordt trouwens allemaal ontkend...
Zal ik maar een nieuw topic openen voor "mijn eerste werkdag"? Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Elles op 24-05-03 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:12

Wie schrijft die blijft, onthou dat nou maar

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 09:11

Elles"]
[quote="Lovely schreef:
ik ben alweer behoorlijk verhit, dus ik hou het gesprek wel aan de gang... Knipoog


Nerd Kun je jezelf wel voldoende in de hand houden om (schijn)vriendelijk te blijven?
Veel vragen stellen en je 'opponenten' zichzelf in de val laten lopen?
Sterkte/succes.
En probeer je niet teveel van de formulering van die advocaat aan te trekken (je kunt je energie wel beter gebruiken). Communicatieve vaardigheden zijn niet iedereen gegeven/aangeleerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:21

Elles, als er nooit verslag is gemaakt van hoe jij weer aan het werk zou kunnen gaan (reintergratieplan), dan zijn zowel de werkgever als de arbodienst ernstig in gebreke mbt poortwachter. Dat is niet zo handig want het initiatief daartoe hoort toch eigenlijk wel bij de werkgever te liggen, of anders bij de arbodienst. Overleg eens met je advocaat of huisarts of het een idee is om op dit moment eens stappen te zetten om dat op papier te krijgen. Je huisarts kan je ook wel een beetje helpen daarmee. Jij moet van jouw kant ook iets doen om terug aan het werk te komen op een betere manier, bekijk de zaak dus nog eens heel goed waar je zelf mogelijkheden ziet. Via je huisarts kun je misschien nog een doorverwijzing krijgen voor het een of ander en als jij dat dus uit jezelf regelt en doet, dan kan dat opgenomen worden in het reintergratieplan en heb jij aan de verplichting voldaan. Als jij bijvoorbeeld uit eigen beweging een fysiotherapeut bezoekt om eventuele lichamelijke klachten te verhelpen (RSI?), dan ben je goed bezig, maar het moet wel opgeschreven staan.

Over die brieven zou ik me niet al te druk maken hoor, de kreet "verkeerde voorstelling" van zaken is eigenlijk zo leeg als een slap balonnetje en gewoon bedoeld om jou op het verkeerde been te zetten en om je een schuldgevoel aan te praten. Verder is het zaak om keurig netjes te blijven zoals Botervlieg ook al opmerkt, "kill them with kindness" is hier wel de beste methode en zoals je weet vangt men meer vliegen met stroop dan met azijn. Wees aardig en vriendelijk, maar kijk heel erg goed uit wat je zegt, zodat je niet per ongeluk iets beaamt waar je beter geen mening over kunt hebben.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 13:20

Jullie zijn wijze mensen...
Op dit moment heb ik het één en ander op papier staan. Dingen die ik wil weten en wat ik zelf wil. Ik zal uit alle macht proberen om mijn "stiff upper lip" in stand te houden en ik zeg zo weinig mogelijk. Het zal deze keer wel drie tegen één zijn. Ik zie het wel. Ik hoop maar dat mijn sollicitaties snel ergens toe leiden, dan ben ik er het snelst vanaf! *LOL*
BTW: mijn huisarts zegt nu niks te kunnen doen... Bovendien ben ik "arbeidsgeschikt", dus geldt de wet Poortwachter niet. Ik ben in feite een werkweigeraar...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:54

Een reintegratieplan wordt pas gemaakt na 6 weken ziekte en daar is nu nog geen sprake van toch, dus in die zin is volgens mij de werkgever/arbo nog niet in gebreke. Als je dit echter vol zou houden, dus paar dagen werken, dan weer ziek melden etc dan worden al die ziektedagen bij elkaar opgeteld en wordt het als 1 ziektegeval 'bekeken', dan krijg je pas te maken met reintegratieplannen, coordinator etc. Maar ja daar schiet jij nu niets mee op Elles.

Het is en blijft een hele vervelende situatie, misschien kan een gewoon gesprek helderheid geven omtrent de motieven van je werkgever want die zijn mij duister. Ik hoop ook dat je snel een andere baan vindt want dit soort dingen hebben een behoorlijke impact en geven je een machteloos gevoel. Heel veel sterkte in ieder geval.