Oliebollenvet in Riool!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Oliebollenvet in Riool!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:33

8)7

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5680 ... html?p=2,1

Citaat:
DEN HAAG - Bij oud en nieuw horen oliebollen maar het vet waarin die worden gebakken bezorgt de waterschappen jaarlijks handenvol werk. Het kost miljoenen om al het frituurvet dat oliebollenbakkers door de gootsteen of het toilet spoelen, te zuiveren. Dat meldde de Unie van Waterschappen (UvW) woensdag

Het oliebollenvet stolt in het riool en veroorzaakt zo verstoppingen. Ook de zuiveringsinstallaties voor rioolwater zijn niet berekend op zo veel troep. De zuivering kost volgens een woordvoerster van de UvW 2,80 euro per liter vet. De waterschappen roepen mensen dan ook op hun oude frituurvet in plastic flessen bij het gewone huisvuil te zetten.

Hoe kom je op het idee, gatver.
Of hebben jullie dit ook wel eens gedaan :P
Het zou in ieder geval niet in mijn hoofd opkomen.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:41

Wij gooien het gebruikte vet inderdaad in een plastic fles, die dan met het huisvuil meegaat. :) Tegenwoordig bakken we alleen niet meer zelf, maar halen we lekker oliebollen ed bij de kraam. Dan heb je wel de lekkere dingen, maar niet de rotzooi haha! :)

Jeanneee_

Re: Oliebollenvet in Riool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:43

Dat je op het idee komt om het door te spoelen :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:44

oliebollen bak je toch in zonnebloemolie?
Dat stolt niet hoor....

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:48

Kennelijk bakt niet iedereen in zonnebloemolie :-)

Wij woonden eerst op een flat op de eerste etage en ergens boven ons, mikte ze het vet ook door de gootsteen. OP een gegeven moment lag ons balkon vol met witte ranzige bolletjes vet en het stonk toch smerig. Ik kreeg er kotsneigingen van toen ik het ging opruimen. En het lag zo weer vol met die troep, bah, als ik er aan terug denk. brrr

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:50

Wij bakken ze ook in zonnebloemen olie, maar ik kan me voorstellen dat ook die olie voor problemen zorgt in het riool, alleen al om het te zuiveren.

Wij vangen het oliebollenvet op in de flessen waaruit het gekomen is. En die gaan of bij het afval, of als het een heel strenge winter is en wij voeren veel vogels bij op het land, dan gaat er een scheut olie over het brood met zaden heen, plantaardig vet is prima voor vogels en het voorkomt dat alles bevriest...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:55

NM > LZP

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:58

geerke schreef:
oliebollen bak je toch in zonnebloemolie?
Dat stolt niet hoor....

Gooi eens olie door water voor lol en kijk wat er gebeurt.

Dat kun je heel lastig filteren, als het niet gebeurt krijg je bij je water elke keer bollen olie erbij..
En het blijft ook nog drijven wat extra lastig maakt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:03

Ja, mijn ouders maken ook altijd hapjes met frituurlijkvet voor de vogels . Halve kokosnoot met zaadjes en vet.

Ik snap gewoon niet dat mensen er aan denken om het door de gootsteen te spoelen.

Bruine bonen of restant soep spoel ik wel eens door de wc :-), maar meestal gaat het het naar de hond !

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:07

Nou je moest een weten wat mensen allemaal in het riool gooien. Er zijn zelfs mensen die kattebakgrit door de WC spoelen. De vochtige doekjes, tampons en maandverband kosten de overheden jaarlijks echt miljoenen.

In de stad Amsterdam zijn er 360 grote verstoppingen per jaar! Dat is dus bijna iedere dag eentje!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:11

Ik giet restanten soep door een vergiet en de boullion wel door de gootsteen, de restanten gooi ik in de prullenbak.
Eerlijk gezegdt heb ik er nooit aan gedacht om wel of niet olie door de goot te spoelen, zal er aan denken want hier in de polder hebben we al zo'n last met niet-doorlopend-riool. Getver de getver, alles komt weer net zo hardt terug als je de wc doorspoelt _O-

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:03

Dat zal een lekkere smeerbende geven ja :x.
Wij gooien het gewoon in de fles zelf weer terug en daarna in de ton bij de rest van het afval.

@Geerke: Meestal zit er voordat je oliebollen bakt nog frituurvet in je frituurpan (tenminste bij ons wel ;)) en dat moet er dus eerst uit, vandaar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:14

Frituurvet gaat bij ons terug in de fles waarin het is gekocht en dan gaat het mee met het huisvuil.

Soep gaat nog wel eens door het toilet hier. Maar verder? Tampons en maandverband gaan allemaal de prullenbak in. Het zou echt niet in me opkomen om dat door het toilet te spoelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:36

Ik gooi het ook gewoon door het riool hoor

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:44

Laatst was er een programma op tv over de mensen die het riool schoon moeten maken. Het was echt vies! Volgens mij hadden ze het meeste last van tampons en maandverbandjes en het vele vet wat mensen door de gootsteen spoelen, de boel gaat aan elkaar plakken en je krijgt supersmerige toestanden. Ik kan me goed herinneren dat mijn zus haar zooi ook altijd door de wc spoelde, totdat de boel een keer dichtzat en mijn vader de put in moest om de boel schoon te maken. De arme man heeft naast alle wasmiddel resten weet ik hoeveel smerige tampons en soortgelijke toestanden eruit gehaald. Geen fijne baan dus, riool schoonmaken. Ik gooi zelf ook geen vet door de gootsteen, frituurvet gaat terug in de fles en dan in de vuilnisbak. Als er veel vetresten in pannen zit, dan maak ik het eerst even schoon met een keukenpapiertje.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:52

Hmm :9 Misschien ruikt de wc dan straks naar oliebollen in plaats van riool :D

Het is belachelijk dat het door de wc gespoeld word. Hoe vaak word dat wel niet gewaarschuwd. Ik kan me nog herinneren dat wij een poster thuis hadden hangen in e kast daar stond ook op wat wel en niet door de wc mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:59

Ik spoel niets door de plee dat vind ik té ranzig, wel door het gootsteenputje. Ik ben het hele jaar door bezig met afval scheiden, plastick, gft, kca, glas, kleding, en nu weer frituurvet?
Gaan ze mijn bak ook gratis reinigen als de fles omvalt of gaat lekken in de grijze bak?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:07

@ Chiqa, dus jij gooit frituurvet wel gewoon door de gootsteen.
Je kunt toch een dop op de fles doen?

Doekjes en tampons gooi ik ook nooit door de wc.

Kattegrit...dat meen je niet! Hoe kom je erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:08

Ja ook frituurvet gooi ik door de gootsteen. Om de door mij genoemde practische reden

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:11

Ik snap niet wie bedacht heeft dat door het riool heen te spoelen := sterker nog misschien kun jij je kleine beetje vet wel lozen bij de cafetaria houder om de hoek ;) als je weigerd het in een fles in je eigen prullenbak te gooien.
Ik zie het probleem niet, vet aftappen in een fles, fles netjes in berging zetten en als het tijd is voor de bak, de fles erbij en alles bij het vuil :D

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:17

Het lijkt mij net zo praktische om een trechter op de fles te zetten waar de olie in eerste instantie uit is gekomen en de dop er weer op te doen als de fles dan omvalt is er niets aan de hand . Naar mijn mening ben je fout bezig om dat maar zo door de gootsteen te gooien. Bij onze supermarkt staat ook een bak waar je het in kan doen dan wordt er met dat vet weer andere dingen gedaan. Toen mijn ouders een snackbar hadden mochten de klanten hun eigen vet ook in de vettonnen gooien die bij ons opgehaald werden door de vetboer. Leverde ook weer geld op.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:21

jemig, dat doe je toch niet in eht riool! ....

ik bewaar altijd de fles waar het uit kwam, daar past het ook met zekerheid weer terug in...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:58

Wij doen het ook terug in de fles waar het uit kwam, dan de avond voordat de container aan de weg moet de fles erbij in en het is weg. Het is een kleine moeite en je voorkomt er ook mee dat het rioolrecht voor iedereen omhoog gegooid wordt omdat er een paar mensen zijn die het weer eens voor de rest verpesten...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:41

Hier gaat het terug in de fles en dat word bewaard, mn pa vet er in de zomer wel es (landbouw)machines ed mee in :+
Dus dan hebben we ergens in juli een heerlijke oliebollenlucht in de loods hangen :Y)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:45

Hier doen we het ook terug in de fles, en daarna in de afvalbak... Net zo makkelijk en zie eigenlijk niet zo in waarom je het in het riool zou doen. Ooit drink je zelf dat water weer...