Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:40

Hebben jullie dat ook? Dat je je kapot ergert aan hoe slecht het niveau/de kennis van de Nederlandse taal tegenwoordig is?
Wat wordt de kinderen dan geleerd op school? Ik kwam een topic tegen vandaag hier op Bokt, ik heb er een klein stukje uit gekopieerd. Mijn nekharen gaan ervan overeind staan.
Citaat:
Van wegenss over kompleet en het toch in de weg licht!
Voor alles geld bieden! Gaat alleen weg als ik heb bod goed vind!

Twee zinnetjes, en acht fouten erin, en de schrijfster is niet nog maar 13 jaar of zo. Dan zou ik er wat minder moeite mee hebben...

Wie is het met me eens dat dit echt slecht is?

Goof

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:42

Schrijven is kennelijk erg moeilijk. Ik erger me er ook groen en geel aan...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 18:42

Gelukkig, dan ben ik dus niet de enige...!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:46

Ik ook hoor :j Ik heb ook altijd zwaar de neiging om zulke TSers niet meer serieus te nemen :=

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:47

Dat soort fouten erger ik me ook flink aan idd.
Ik maak de laatste tijd wel meer taalfouten merk ik, maar sinds ik in Duitsland woon, merk ik dat het steeds moeilijker word voor me :=

Al probeer ik mezelf wel altijd te corrigeren, want vaak zie ik het pas als ik het getypt heb :')

Vaak lees ik dat soort posts niet eens meer idd :=

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:48

Shadow0

kleinvosje schreef:
Hebben jullie dat ook? Dat je je kapot ergert aan hoe slecht het niveau/de kennis van de Nederlandse taal tegenwoordig is?
Wat wordt de kinderen dan geleerd op school?

Het punt is trouwens niet dat mensen het niet geleerd krijgen, maar dat ze het niet nodig vinden om toe te passen. "Ja, doei, waarom zou ik moeite doen mijn tekst leesbaar te maken voor anderen?"
En dan ben je ongeveer uitgepraat geloof ik.

BraveSpots

Ik niet. Althans bij het voorbeeldstukje vind ik het net wel wat storend, maar hier en daar een fout moet kunnen vind ik.

Ik maak er zelf ook zat :j. Soms uit pure luiheid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:48

Citaat:
maar hier en daar een fout moet kunnen vind ik.

De teskt die als voorbeeld dient in dit topic bevat echter teveel fouten om het nog "hier en daar" te kunnen noemen....

Trouwens; "hier en daar" en fout vind ik eigenlijk ook al niet nodig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:55

Vind het ook storend. Weet alleen niet hoe netjes het is om uit een bestaand topic te citeren. Ik merk bij mezelf wel, dat sinds ik regelmatig op internetfora kom, ik zelf ook meer taalfouten maak, het lijkt wel besmettelijk. En dat is met name in mijn geval heel vervelend, aangezien ik beroepsmatig met taal bezig ben.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:57

Goof schreef:
Citaat:
maar hier en daar een fout moet kunnen vind ik.

De teskt die als voorbeeld dient in dit topic bevat echter teveel fouten om het nog "hier en daar" te kunnen noemen....

Trouwens; "hier en daar" en fout vind ik eigenlijk ook al niet nodig.

Dat eerste ben ik met je eens. Het tweede, tja, ik vind dat dat moet kunnen, we zijn hier nu eenmaal op een paardenforum, geen Nederlandse spelling forum.
Ikzelf vind het teveel moeite om elk bericht met een woordenboek te controleren. Als het min of meer correct is vind ik dat ok voor mezelf :j.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:00

Teelee schreef:
[...]Ik maak de laatste tijd wel meer taalfouten merk ik, maar sinds ik in Duitsland woon, merk ik dat het steeds moeilijker wordt voor me. [...]

;)

Ik vind het ook vreselijk, maar ben ook een vreselijke mierenneuker wat taal aangaat. Ik zit nu op het HBO, dus mensen met allemaal een relatief goede vooropleiding, en zelfs daar is het echt een complete ramp.

BraveSpots schreef:
Dat eerste ben ik met je eens. Het tweede, tja, ik vind dat dat moet kunnen, we zijn hier nu eenmaal op een paardenforum, geen Nederlandse spelling forum.
Ikzelf vind het teveel moeite om elk bericht met een woordenboek te controleren. Als het min of meer correct is vind ik dat ok voor mezelf :j.

Ben ik met je eens hoor, maar het gaat hier niet om het feit dat we op een paardenforum zitten, maar het feit dat het gewoon juist hier opvalt hoeveel spellings- en grammaticafouten er worden gemaakt. Dat hoort in principe toch iets te zijn wat je onbewust goed doet?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:12

LizMD schreef:
Ben ik met je eens hoor, maar het gaat hier niet om het feit dat we op een paardenforum zitten, maar het feit dat het gewoon juist hier opvalt hoeveel spellings- en grammaticafouten er worden gemaakt. Dat hoort in principe toch iets te zijn wat je onbewust goed doet?

Voor de meeste mensen blijkbaar niet. Mij inclusief. De grove lijnen ken ik wel en pas ik toe, maar kleinere foutjes sluipen heel gemakkelijk in mijn teksten. En dat vind ik eigenlijk zelfs niet heel raar. Ik ben nu eenmaal geen spellingsmachine helaas ;) .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:28

Plien91 schreef:
[HK] Taalbloepers #7 : zo gloed als niew!

Denk dat je je hier wel thuis voelt :))

Ja, die had ik ook al gezien, erg leuk!

mysa schreef:
Vind het ook storend. Weet alleen niet hoe netjes het is om uit een bestaand topic te citeren. Ik merk bij mezelf wel, dat sinds ik regelmatig op internetfora kom, ik zelf ook meer taalfouten maak, het lijkt wel besmettelijk. En dat is met name in mijn geval heel vervelend, aangezien ik beroepsmatig met taal bezig ben.

Er wordt in bovengenoemd topic ook regelmatig gequote, ik heb er bewust niet bijgezet uit welk topic ik het gehaald heb.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:31

Ik maak ook taalfouten hoor. Maar ik doe het onbewust. :o Ik denk dat iedereen het wel eens doet. ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:33

Jawel, natuurlijk, ik zelf ook, maar je hebt taalfouten en tikfouten. Wat ik gewoon niet vind kunnen is iets zoals in de openingspost als voorbeeld is gegeven. Kom op zeg, zo moeilijk kan het toch niet zijn om iets gewoon neer te zetten zonder zulke fouten?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:34

Ik denk dat vooral door het zogenoemde 'MSN-taal' kinderen minder vaak doorhebben wanneer er nou eigenlijk echt een fout staat, en het dan kopiëren als zijnde correct. Het maakt ook niet meer uit als je een fout hebt staan want het valt toch niet op.

Of iets dergelijks.

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:34

Ik kan er mij ook zo aan storen, zo moeilijk kan het nu toch écht niet zijn! B-)
Soms moet ik het wel drie keer opnieuw lezen voordat ik door heb wat er nu staat. Tjongejonge :+

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:35

Denk dat het ook veel te maken heeft met de taal die gebruikt wordt in msn en de afkortingen in een sms. Bevordert niet echt het ABN.

Edit. Jilleroo was me voor.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:36

Ik durf hier bijna niet iets te schrijven :o
Ik erger me heel erg aan het spreken tegenwoordig.
Plat,met een heel erg buiterlands accent zoals bv me chikie of wat dacht je van me pokkie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:36

jilleroo schreef:
Ik denk dat vooral door het zogenoemde 'MSN-taal' kinderen minder vaak doorhebben wanneer er nou eigenlijk echt een fout staat, en het dan kopiëren als zijnde correct. Het maakt ook niet meer uit als je een fout hebt staan want het valt toch niet op.

Of iets dergelijks.

Ik denk best dat zulke 'kinderen' de correcte taal wel kennen, maar er gewoon geen graten in zien om iets anders te schrijven.
En aan de ene kant, wie kan ze ongelijk geven, als dat goed gaat in hun wereldje, waarom zou je dan mijn in plaats van me schrijven ;) ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:37

Als zelfs leerkrachten op een bassschool niet meer goed weten hoe ze fatsoenlijk Nederlands moeten schrijven, is het end zoek volgens mij.
Kinderen schrijven tegenwoordig woorden zoals ze ze zeggen, zoals me paard i.p.v. mijn paard. Als mijn kinderen zo praten, corrigeer ik ze. Helaas gebeurt dat niet bij iedereen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:38

BraveSpots schreef:
jilleroo schreef:

Of iets dergelijks.

Ik denk best dat zulke 'kinderen' de correcte taal wel kennen, maar er gewoon geen graten in zien om iets anders te schrijven.
En aan de ene kant, wie kan ze ongelijk geven, als dat goed gaat in hun wereldje, waarom zou je dan mijn in plaats van me schrijven ;) ?

Totdat ze gaan solliciteren op een functie waarbij ze de Nederlandse taal in woord en geschrift vloeiend moeten kunnen beheersen. En dan vinden ze het raar dat ze nergens door de selecties komen...?!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:40

kleinvosje schreef:
Jawel, natuurlijk, ik zelf ook, maar je hebt taalfouten en tikfouten. Wat ik gewoon niet vind kunnen is iets zoals in de openingspost als voorbeeld is gegeven. Kom op zeg, zo moeilijk kan het toch niet zijn om iets gewoon neer te zetten zonder zulke fouten?

Ja dat ben ik met je eens. Dat stukje was wel heel erg. ;( Ik kan mijn eigen inderdaad ook ergeren aan taal gebruik. Met een buitenlands accent terwijl je gewoon een hollander bent! :+

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:42

Verschrikkelijk idd, mijn stiefzusje haalt dan soms ook het bloed onder mijn nagels vandaan :=
En ik heb een vriendin in Wognum en zegt ipv hebt dan heb, ze laat overal T's weg, zo super irritant.