Les geven als ZZP-er

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BuenaVista

Les geven als ZZP-er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 08:54

Hoi.. Ik zit met een aantal vraagjes.
Ik geef al een hele periode les en dat wordt eigenlijk veel meer. Natuurlijk hartstikke leuk, maar is het nu niet handig om het op papier te zetten?
Evt door het leven gaan als ZZP-er?
Ik werk er nog wel bij naast. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben om als ZZPer door het leven te gaan?
Hoe start je zoiets op? Etc etc..
Ik hoop op zoveel mogelijk reacties!
Groetjes

EllyC

Re: Les geven als ZZP-er

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:24

ik ben 1,5 jaar geleden voor mezelf begonnen in een hele andere branche en heb bewust voor bv gekozen ivm aansprakelijkheid prive vermogen.

Houdt er rekening mee dat je ongeveer 50% naar de belasting brengt. Wel zijn evt. reiskosten ea wel weer aftrekbaar.
Zorg dat je een goede boekhouder krijgt, die je kan helpen en adviseren.
De site van de belastingdienst en kvk heeft nuttige info over het starten van een eigen bedrijf.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:44

JI --> STW

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:31

ik werk als zzp als verpleegkundige doe het nu een jaar.
ik werk hier nog wel naast en doe zo nu en dan.

Ik heb een kvk nummer, ben apart verzekerd,
en doe me eigen boekhouding, 1/3 van wat ik uitbetaald krijg zet ik op een aparte rekening. dit moet je aan eind afdragen aan belasting.

mvg marielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:20

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar, als ik straks afgestudeerd ben, wil ik ook voor mezelf beginnen.

Mijn grootste vraag is ook: wat houd je over? Welk uurloon is realistisch wil je er nog iets fatsoenlijks aan overhouden? En hoe zit het met reiskosten?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:37

Goeie vraag. Hier worstel ik ook mee. En wat als je alleen wit wilt lesgeven, maar geen ZZP-er wilt worden?
Weet iemand hier meer over.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:17

Ik had gehoopt op meer reactie. Ik ben echt aan het zoeken om idd mijn prive vermogen wit te beheren..

favourite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:59

Ik ben ook ZZP-er en samen met een partner een VOF. Ik heb er zeer goede ervaringen mee en zou niet weer in loondienst willen. Als ZZP-er is het erg belangrijk een VAR te hebben, die kan je krijgen via de belastingdienst. Natuurlijk moet je ook een BTW nr en KVK nr hebben, kan je ook regelen bij de KVK.

Ik vond het eerst heel lastig om een uurtarief te bedenken, je bent zo vrij als een vogeltje. Bedenk eerst wat je absoluut nodig hebt om te leven, reken dat om naar uurloon en doe daar 40% bij op (kosten en belasting). Dat moet je minimaal vragen anders doe je jezelf te kort. Verder moet je goed naar je branche kijken wat reeel is. Wij zaten in het begin te laag en dan kijken ze je ook niet aan. Ook hebben sommige beroepsgroepen afspraken omtrent tarieven, daar moet je je dan aan houden.

Een bv zou ik je in eerste instantie niet aanraden dan mis je best veel startersaftrekposten en het salaris van een DGA is best fors, dat moet je als bv wel op kunnen hoesten. Zorg ervoor dat je je niet in de schulden steekt dan kan je ook niet failliet gaan en dan heb je zeer geringe risico's. Wel je er meer over weten of gewoon hierover even doorkletsen mail of pb me dan maar even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:03

favourite schreef:
Ik ben ook ZZP-er en samen met een partner een VOF. Ik heb er zeer goede ervaringen mee en zou niet weer in loondienst willen. Als ZZP-er is het erg belangrijk een VAR te hebben, die kan je krijgen via de belastingdienst. Natuurlijk moet je ook een BTW nr en KVK nr hebben, kan je ook regelen bij de KVK.

Ik vond het eerst heel lastig om een uurtarief te bedenken, je bent zo vrij als een vogeltje. Bedenk eerst wat je absoluut nodig hebt om te leven, reken dat om naar uurloon en doe daar 40% bij op (kosten en belasting). Dat moet je minimaal vragen anders doe je jezelf te kort. Verder moet je goed naar je branche kijken wat reeel is. Wij zaten in het begin te laag en dan kijken ze je ook niet aan. Ook hebben sommige beroepsgroepen afspraken omtrent tarieven, daar moet je je dan aan houden.

Een bv zou ik je in eerste instantie niet aanraden dan mis je best veel startersaftrekposten en het salaris van een DGA is best fors, dat moet je als bv wel op kunnen hoesten. Zorg ervoor dat je je niet in de schulden steekt dan kan je ook niet failliet gaan en dan heb je zeer geringe risico's. Wel je er meer over weten of gewoon hierover even doorkletsen mail of pb me dan maar even.

Dit zijn handige tips, dankje!

favourite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:09

graag gedaan, mocht je nog iets willen weten zeg je het maar!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:01

Voor TS zal een eenmanszaak verstandiger zijn (kosten/baten die hierboven al aangehaald worden door favourite, althans ik ga er vanuit dat je paardrijles geeft).

Om te beginnen:
- Accountant/adviseur zoeken!
Deze kan je helpen met het invullen van de volgende formulieren, je op weg helpen en daarna je administratie/belastingaangiftes verzorgen.
- KvK inschrijving
KvK: Oprichting eenmanszaak
Onderaan de pagina is er een menu "Selecteer een formulier". Kies dan voor "inschrijving eenmanszaak", helemaal bovenaan. Dit formulier invullen, uitprinten en samen met het volgende formulier (en identiteitsbewijs) meenemen naar de KvK. Zie voor vestigingen http://www.kvk.nl.
- Belastingdienst inschrijving
Belastingdienst: Opgaaf startende onderneming eenmanszaak
Bestand downloaden, invullen en dus meenemen naar de KvK.

TADA! U bent ondernemer!

In jouw geval hoef je geen VAR-verklaring aan te vragen. Voor de overige bokkers waar dit eventueel wel van toepassing voor is Belastingdienst: Aanvraag Verklaring ArbeidsRelatie.

Verder is het, zeker in jouw beroep TS, aan te raden om een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) af te sluiten en een rechtsbijstandverzekering.

Wat wil je nog meer weten?
Want dit is pas het begin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:57

Arnyek: jij ook bedankt!

Nog mensen gisteren naar de startersdag van de KvK geweest? Ik wilde wel, maar door verjaardag vriendje helaas niet meer van gekomen.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 00:30

Bedankt voor je tips Arnyek :)
Haike: Ik maak binnenkort een afspraak bij de KvK.