Probleem wat steeds groter word. HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liiza

Probleem wat steeds groter word. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:29

Hallo bokkers,
Is een telefonische afspraak geldig?
Bedrijf Vodafone heeft mij een aanbod gedaan van een telefoon met abonnement. Door de man aan de telefoon werd mij verteld dat ik er thuis nog rustig door heen kon kijken, zodat ik zeker was dat er geen kleine letters waren.
Vervolgens werd er gebeld door het leveranciers bedrijf dat de telefoon zou leveren. Ik moest gelijk, bij de deur een handtekening zetten. Omdat dit niet de afspraak was die ik heb gemaakt met de man van Vodafone. Heb ik het leveranciersbedrijf een mail gestuurd om te annuleren. Vervolgens word er zonder enige uitleg geld van mijn rekening afgeschreven voor de telefoon en het abonnement dat ik niet heb. Ik heb gebeld naar het bedrijf Vodafone, en men wist dat de telefoon niet was bezorgd en het abonnement dus niet in gebruik was. Dus het geld werd weer terug geschreven. Toen kreeg ik de eerste dreigbrief dat ik het bedrag van het abonnement en de telefoon moest betalen. De een na de andere dreigbrief kwam. Dus heb ik een brief geschreven naar het bedrijf Vodafone, daarin uitgelegt wat er gebeurd is. Dat het leveranciersbedrijf waarschijnlijk in gebreke is gebleven en niet heeft gemeld dat de telefoon niet geleverd is. Hierop heb ik geen reactie gehad. Hierna ontving ik wederom weer een dreigbrief met de gevolgen als ik niet zou betalen. Ik heb weer naar Vodafone gebeld, en toen zelfs de persoon die mij dit abonnement in eerste instantie wilde verkopen gesproken. Hij bood zijn excuus aan en zou er voor zorgen dat alles weer rechtgezet zou worden. Waarop ik weer een dreigbrief kreeg. Nu heb ik weer een brief geschreven met het zelfde verhaal als in de eerste brief met de vraag om een antwoord. Maar helaas geen antwoord. Maar wel weer een dreigbrief.

Waar sta ik? Heeft iemand dit ooit meegemaakt? En vooral hoe kom ik hier vanaf. Het bedrijf heeft geen handtekening, dan kunnen ze dit toch niet doen? Ik ben wanhopig ;(

pubelia

Re: Probleem wat steeds groter word. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:31

Heb je die brieven allemaal een kopie van en aangetekend verstuurd?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:33

NM -> LZP

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:35

Wat versta je onder dreigbrief? Wat stond erin? Of was het alleen een herinnering?

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:36

pubelia schreef:
Heb je die brieven allemaal een kopie van en aangetekend verstuurd?

De eerste brief is niet aangetekend verstuurd. De tweede wel, en hij is af geleverd.
Van beide brieven heb ik een kopie.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:37

allereerst kun je de incasso bij jouw bank ongedaan maken. En verder heb je recht de overeenkomst ongedaan te maken binnen (ik dacht:) 7 dagen. Omdat het valt onder colportage wanneer jij het telefonisch bent overeengekomen.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:38

Ossie96 schreef:
Wat versta je onder dreigbrief? Wat stond erin? Of was het alleen een herinnering?

Dat ik niet betaald heb. Dat ze stappen ondernemen, dat als ik niet betaal ik in een bestand kom.
En in de laatste brief staat iets over deurwaarders.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:38

Namen opschrijven van de personen die je tot nu toe gesproken hebt, kopie van de brieven die je verstuurd hebt.

Vertel mij wat over vodafone, anderhalf jaar durende rechtzaak gehad over rekening van mijn ex, genoeg bewijs ingeleverd dat het zijn telefoon was maar vodafone bleef terug vallen op mijn handtekening. En nog zeggen bij het tekenen van de papieren....kan ik hier gedonder mee krijgen 2 telefoons op 1 abbo.....nee hoor totaal niet, vodafone staat altijd open voor problemen die kunnen ontstaan tijdens het lopende abbo.
Ik zou lekker blijven vasthouden aan het feit dat je niet getekend hebt, zijn zij zelf ook goed in, zeuren om handtekeningen.

Eventueel wil ik je nog wel bijstaan ook, heerlijk even terug spuwen richting vodafone }>

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:39

rakni schreef:
allereerst kun je de incasso bij jouw bank ongedaan maken. En verder heb je recht de overeenkomst ongedaan te maken binnen (ik dacht:) 7 dagen. Omdat het valt onder colportage wanneer jij het telefonisch bent overeengekomen.

Het is alweer terug overgeschreven naar mijn bankrekening door míjn bank.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:41

In ieder geval in contact blijven met het bedrijf; schrijf een hele mooie, in Hoogh Nederlandsch opgestelde, zeer correcte "dreigbrief" terug, waarin je meldt dat je een mondelinge afspraak hebt, waaruit blijkt dat je geen kosten hebt gemaakt en dat jij hen niets verschuldigd bent. Meldt tevens dat je in dit licht geen enkele intentie hebt om het geld aan hen te doen toekomen, en eis het indien aan de orde, terug (stel ook een termijn)
Dreig ook met consumentenbond ed, noem dat het op deze wijze overkomt alsof zij hun boekhouding niet op orde hebben enz.
Tot slot sluit ik vaak af met een zin in de trant van "Ik ga ervanuit dat u akkoord gaat met dit door mij gedane voorstel, hoogachtend .....". Dan heb jij namelijk iets zwart op wit, en dienen zij te reageren -nu schriftelijk- om hier tegenin te gaan. Nu heb je evt. bewijs wèl zwart op wit. Noem, indien je de naam en functie (en beloftes) van de medewerker die je tweemaal aan de lijn hebt gehad.

Heeft mij enkele malen succes opgeleverd, en in mijn recht staande vele honderden euro's bespaard.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 07-10-09 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:43

De reden dat JIJ iig met hen in contact dient te blijven (in ieder geval het laatste woord hebt gehad!), is omdat er doorgaans een redelijke termijn is, waarbinnen er op een vraag / brief gereageerd dient te worden. Wanneer ZIJ vervolgens nalatig zijn en niets meer van zich laten horen, staan zij zwakker, ipv jij. Je kunt dit ook benoemen. Vandaar is het heel goed om zelf een termijn te noemen, waarbinnen zij dienen te reageren.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:45

Er is al een aangetekende brief verstuurd. Met de vraag om een reactie, maar deze is niet gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:48

Volgens mij heb je een week of misschien zelfs 2 weken bedenktijd, ik denk dat dat inmiddels is verstreken. Dan ben je in gebreken en zal je moeten betalen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:50

Stuur ditmaal dan opnieuw een brief, met daarin niet langer vragen, maar eisen. Zolang jij protesteert op een legale wijze -je recht- moeten zij zaken uitzoeken. Wanneer je niet meer reageert en / of toegeeft, dan zal de deurwaarder aan de deur komen. Maar die komt niet zomaar. Je kunt ook in de brief vermelden dat je er absoluut niet van gediend bent dat zij een deurwaarder dreigen in te schakelen, terwijl jullie nog in "onderhandeling" zijn.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:50

russel schreef:
Volgens mij heb je een week of misschien zelfs 2 weken bedenktijd, ik denk dat dat inmiddels is verstreken. Dan ben je in gebreken en zal je moeten betalen.

Ik heb helemaal niks ontvangen waarvoor ik zou moeten betalen. Ik heb is de dag daarna gelijk geannuleerd.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:52

Irma_Maandag schreef:
Stuur ditmaal dan opnieuw een brief, met daarin niet langer vragen, maar eisen. Zolang jij protesteert op een legale wijze -je recht- moeten zij zaken uitzoeken. Wanneer je niet meer reageert en / of toegeeft, dan zal de deurwaarder aan de deur komen. Maar die komt niet zomaar. Je kunt ook in de brief vermelden dat je er absoluut niet van gediend bent dat zij een deurwaarder dreigen in te schakelen, terwijl jullie nog in "onderhandeling" zijn.

En die brief dan weer aangetekend versturen?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:54

russel schreef:

Volgens mij heb je idd 2 weken tijd om te reageren. Echter, wanneer je binnen deze twee weken schriftelijk (!) hebt gereageerd, wordt deze periode verlengd, en dienen zij hierop eerst te reageren / een uitspraak te doen (ook binnen twee weken, of een door jouw gestelde, redelijke termijn). Daarom is het "blijven schrijven" zo belangrijk; zolang er communicatie is, is er tijd.

Ja, ik zou de brief bij voorkeur aangetekend versturen. (En er zoals gezegd zelf ook een kopie van achter de hand houden).
Ik begrijp dat het niet het geval is, maar indien zo'n bedrijf nog geld van jou heeft, kan een consument trouwens ook met een deurwaarder dreigen!
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 07-10-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:58

Ja alles aangetekend versturen! Dan heb je namelijk bewijs dat de brief is ontvangen. Maar ik vind het wel heel vreemd dat ze og proberen je te laten betalen voor een contract dat niet getekend is. Zeg maar dat je een kopie van dat contract wil omdat je zeker weet niks getekend te hebben kunnen ze ook nooit hard maken dat je nog iets moet betalen.

EDIT: vind het trouwens ook heel vreemd dat ze geld van je rekening af schrijven als je niks getekend hebt heb je ze dus ook niet gemachtigd dat is toch gewoon diefstal dan. (Maar goed dat je dat altijd zelf terug kunt halen.)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:00

altijd vragen naar namen als je iemand aan de telefoon krijgt. Verwijs daar dan naar in je brieven met de gemaakte afspraken.

Bewaar jouw correspondentie in kopie voor het geval een deurwaarder langs komt, dan kan je de hele geschiedenis laten zien.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:01

Mijn vader is nu weer aan het bellen naar Vodafone.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:02

ingvdh schreef:
altijd vragen naar namen als je iemand aan de telefoon krijgt. Verwijs daar dan naar in je brieven met de gemaakte afspraken.

Bewaar jouw correspondentie in kopie voor het geval een deurwaarder langs komt, dan kan je de hele geschiedenis laten zien.

Ik heb alle brieven bewaard.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:05

Ik snap dat je een "snel" antwoord wilt, en gaat bellen. Echter is schrijven veel waardevoller, daar het dan zwart op wit is. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig, maar het aantonen ervan is zo lastig. Ik adviseer je dan ook om in een evt. telefoongesprek te melden dat er correspondentie onderweg is. Verder bij voorkeur geen afspraken meer via de telefoon maken. Mochten zij toezeggingen doen, eis deze dan bevestigd middels een brief bij jou op de mat!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:05

wat een "gebroed"is het toch he?!
Ik zou me er niet druk om maken,is hun fout en niet de jouwe!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:06

als er bovendien bij een telefonische afspraak geen bandje is gebruikt waar jouw stem op is te horen dan staan hun ook nergens!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:07

Irma_Maandag schreef:
Ik snap dat je een "snel" antwoord wilt, en gaat bellen. Echter is schrijven veel waardevoller, daar het dan zwart op wit is. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig, maar het aantonen ervan is zo lastig. Ik adviseer je dan ook om in een evt. telefoongesprek te melden dat er correspondentie onderweg is. Verder bij voorkeur geen afspraken meer via de telefoon maken. Mochten zij toezeggingen doen, eis deze dan bevestigd middels een brief bij jou op de mat!

Als je het vraagt/meld mag je een telefoon gesprek toch ook gewoon opnemen? (Hoewel een brief inderdaad praktischer is meestal)