Huis 'illegaal' onderverhuurd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Huis 'illegaal' onderverhuurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 09:07

Twee jaar geleden heeft mijn vader (voor mij) een huis gekocht in Utrecht. Het huis is 1% van mij (officieel op papier).
Hier woon ik met nog 4 mensen. Die dus allemaal een kamer huren in het huis.
Er zijn heel veel appartementen in ons blok die per kamer verhuurt worden. Ik weet dat een paar gezinnen het daar helemaal niet mee eens zijn en ons het liefst zien verdwijnen.
Ook al leveren we absoluut geen overlast. (We hebben 1 keer een incident gehad met een dronken vriend van één van ons maar verder hoor je ons echt niet)

Krijg ik tot mijn grote schrik gister avond een smsje van een van mijn huisgenoten (die ik nu net pas lees)

Met dat we een brief hebben gekregen met daarin dat er klachten zijn geweest over ons adres wat betreft kamerverhuur en illegale verbouwing. Dat er volgens archief onderzoek is er geen omzettingsvergunning afgegeven (van zelfstandige woning naar kamerverhuur dus) En daarom komt er a.s. dinsdag inspectie tussen 16.00 en 19.00 en die moeten alle vertrekken in kunnen.

Nu hebben wij nooit geweten dat we daar een vergunning voor nodig hadden.

Dus hoe staan wij?

Huisgenoot die de sms stuurt, zegt ook niet thuis te zijn dinsdag en weigerd haar kamer open te laten.
Verder weet ik nog niet wat er exact in de brief staat omdat ik dit weekend bij mijn vader ben, mijn vader gaat zo even één van de huisgenoten bellen.

En nog een leuke bij komstig heid die dinsdag is precies de diploma uitreiking van mijn zus -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:11

x_Anne_x schreef:
Huisgenoot die de sms stuurt, zegt ook niet thuis te zijn dinsdag en weigerd haar kamer open te laten.

Dat kan ze wel weigeren maar reken er maar op dat er een machtiging tot binnentreden is uitgeschreven.
Laat je ze dan niet binnen kunnen ze aan de politie vragen het met geweld te open te maken.

Het lijkt me trouwens logisch dat je een vergunning aanvraagt, je kan toch ook niet zomaar een winkel of een hotel in je huis beginnen....

_Tara_

Re: Huis 'illegaal' onderverhuurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:16

Je hebt inderdaad wel een vergunning nodig... Maar die kun je volgens mij vrij simpel aanvragen. Als ouders een huis kopen voor hun zoon/dochter moet je en studentenhuisverhuurdingvergunning hebben.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 09:18

Ja dat snap ik inmiddels, maar wat nu? :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:21

op zich loopt het allemaal niet zo een vaart.

Als alle veiligheidsnormen ok zijn is het wel snel goed.

Ik zou ze gewoon binnen laten, en alles laten zien en gewoon zeggen dat je dit dus inderdaad niet wist en dat de kamers bewoond worden door vriendinnen die hun steentje bijdragen in de kosten :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:22

Contact opnemen met de gemeente denk ik. De situatie uitleggen en dan kijken hoe je zo snel mogelijk zo'n vergunning kunt krijgen.

De politie inderdaad gewoon binnen laten en zeggen dat je geen idee had dat je 't fout deed. Dat komt iig al een stuk beter over dan je deur dicht laten en ze niet binnen laten.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 09:24

:) Dank jullie,

kan toch wel zeggen dat ik lichtelijk in paniek ben namelijk.
Maarja we kunnen dus eigenlijk helemaal er niet zijn.

Mijn zus gaat zaterdag ook voor 3 maanden weg en dit is de laatste keer dat ik haar kan zien ;(

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:25

Misschien dat je dan vantevoren even contact op kan nemen met de politie? In die brief die jullie gekregen hebben staat misschien wel een telefoonnummer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:25

tja, dan zal je het toch zo moeten regelen dat ze naar binnen kunnen.......

er zit weinig anders op

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:58

Ik zou me zeker wel zorgen maken!
Er is dus minstens een klacht over jullie huis gekomen en dat wordt nu weggewuifd omdat jullie 5 modelstudenten zijn die geen overlast (kunnen) veroorzaken....

Maar schijnbaar maken jullie toch genoeg lawaai of rommel( fietsen in de hal of even de vuilnis op gang, loop lawaai en geluid op een flat, weet ik wat)dat mensen een klacht hebben ingediend, sterker nog, de klachten worden zo serieus genomen dat er al een onderzoek is gestart!

Ze weten al dat jullie aan illegale kamerbewoning doen! En nu komen ze dat controleren! Een deur op slot doen bewijst dus alleen maar dat het een studenten woning is zonder vergunning.

Nu is het dus zaak dat je moet uitzoeken hoe het precies geregeld is in Utrecht, kan je makkelijk een vergunning krijgen of zijn er strikte regels?
Mag je in jouw blok wel of niet kamers verhuren?
Hoe zit het met de veiligheidseisen?

Dit soort zaken moet op internet te vinden zijn en dan moeten jij en je vader wel aanwezig zijn op dinsdag om eea in orde te maken.

En dan maar hopen dat de klachten niet al te ernstig waren, anders krijg je nooit een vergunning...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:02

Vreemd dat jullie als eigenaar niet de brief krijgen, maar dat het naar een huurder wordt gestuuurd.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:04

Hij zal wel algemeen naar het huis gestuurd zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:09

Kun je niet naar het huis toe om die brief op te halen? Dan weet je tenminste zeker wat erin staat. En er staat vast ook een telefoonnummer bij, wat je dan morgen kunt bellen. Het lijkt me dat je die afspraak ook een dag moet kunnen verzetten als je daar goede reden voor hebt?

Het lijkt overigens wel of de gemeente Utrecht haar woord houdt door inderdaad de controle op kamerverhuur aan te scherpen. Eerlijk gezegd vind ik dat niet heel verkeerd..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:11

Ik zou je zeker wel zorgen maken ja. Dit zijn geen dingen die licht worden opgevat bij de instanties.
Ook zou ik zoveel mogelijk mee proberen te werken, uiteraard gaat dit ook op voor je huisgenoten. Ze kan wel willen dat de kamer niet open gaat, maar daar hebben ze wel manieren voor om hem alsnog open te breken.

Ik zou toch even de brief ophalen. Dan weet je gelijk meer.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:14

Ik zou me er ook beetje zorgen om maken, hier word het streng aangepakt en heel terecht. Snap echt niet waarom mensen illigaal onderverhuren zijn strenge eisen voor met reden. :) Ik kan echt niet inkomen dat jullie niet wisten dat er geen onderverhuur mocht. Lijkt me beetje vreemd is een algemene regel die je zelfs op bokt veel tegenkomt. ;)

Verder zou ik ook meewerken, zo gaat het alleen erger worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:18

Hebben jullie het wel opgegeven bij de belasting want anders heb je nog een probleem erbij :=

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:19

Ik ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt. Succes in ieder geval.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:19

dat zou ik niet weten, neem aan van wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:21

Lia_ schreef:
Hebben jullie het wel opgegeven bij de belasting want anders heb je nog een probleem erbij :=

Als dat wel zo is, kan de inspectie dat dan opvragen bij de belasting?
Via die weg kan de inspectie natuurlijk ook natrekken of er wel of niet aan kamerverhuur wordt gedaan.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:23

Dat is ook snel genoeg duidelijk als ze langs komen.

vind dit op de gemeente website

Citaat:
Ouders die voor hun zoon of dochter (die bij een Utrechtse onderwijsinstelling is ingeschreven) en medestudenten een woning kopen, krijgen een tijdelijke omzettingsvergunning en hoeven geen compensatie te bieden.

In de aandachtsgebieden Ondiep, Zuilen, Hoograven, Overvecht en Kanaleneiland worden in beginsel geen nieuwe omzettingsvergunningen verleend. Zie kaart [pdf, 365 KB]. Ook in andere gebieden waar de leefbaarheid onder druk staat kan een vergunning geweigerd worden.

Zou dat 2e deel ook nog betrekking hebben op het eerste?
Want laten we nou net in zuilen wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:24

Dat kunnen ze ook wel via de gemeente en de ib-groep, neem tenminste aan de de studenten op dat adres ingeschreven staan om een uitwonende beurs te krijgen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:26

Denk dat je dan in Zuilen minder snel aan een vergunning komt dan in andere delen van Utrecht...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:26

kan je het niet gooien dat jullie gewoon samen wonen met zn alle? En samen de kosten betalen?

Ik mag toch samen wonen met wie ik wil in mijn huis? Jij woont ook toch in dat huis? Ze kunnen hun onderhoud ( eten etc) toch betalen? heb je contract met die meiden?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:28

Ja ze hebben allemaal een contract.

_tara_ , Ik las t meer als, dat je in die gebieden het dus niet krijgt, maar daarvoor staat dat je als ouders hem automatisch (waarschijnlijk dus wel na aanvraag) krijgt, maar zou dat dan ook nog gelden voor de aandachtsgebieden?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:30

deze bepaling:
Volkshuisvestelijke toets
Vanuit volkshuisvestelijk oogpunt is het wenselijk om woningen in een bepaalde prijscategorie te behouden als zelfstandige woonruimte. Het gaat daarbij om woningen die een directe of indirecte rol (via het op gang brengen van een verhuisstroom) kunnen spelen in de wooncarrière van starters. In dit kader is in de Utrechtse Woonvisie vastgelegd dat woningen in de categorie die nog bereikbaar is voor doorstromers op de woningmarkt (tot € 360.000,-, prijspeil 2009) beschermd dienen te worden tegen omzetten in onzelfstandige woonruimte. Heeft een aanvraag betrekking op een woning die behoort tot die categorie dan wordt een omzettingsvergunning verleend wanneer de aanvrager bereid is compensatie te bieden.

Ouders die voor hun zoon of dochter (die bij een Utrechtse onderwijsinstelling is ingeschreven) en medestudenten een woning kopen, krijgen een tijdelijke omzettingsvergunning en hoeven geen compensatie te bieden.

In de aandachtsgebieden Ondiep, Zuilen, Hoograven, Overvecht en Kanaleneiland worden in beginsel geen nieuwe omzettingsvergunningen verleend. Zie kaart [pdf, 365 KB]. Ook in andere gebieden waar de leefbaarheid onder druk staat kan een vergunning geweigerd worden.

Klik op de volgende link voor meer informatie over de beleidsregels rond de omzettingsvergunning.

Zou jullie redding kunnen zijn tenzij je huis dus in de genoemde wijken staat....

want de rest van de regels zijn echt geen kattenpis:
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=260784

edit: zo lang op verbinding moeten wachten dat het al gequote was, excuses hiervoor
Laatst bijgewerkt door Frantic op 04-10-09 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt