Abortus, waar, wanneer, hoe? of nooit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Abortus, wel of niet?

Altijd mogelijk
30 (50%)
Mogelijk indien ziekte/handicap foetus
10 (16%)
Mogelijk indien sociale/financiele redenen ouders
2 (3%)
Onverantwoordelijk gedrag ontlopen
Geen stemmen
Emotionele impact wordt onderschat (ervaring)
1 (1%)
Wordt te gemakkelijk over gedacht
10 (16%)
Adoptie of andere keuze beter
1 (1%)
Nooit
6 (10%)

Totaal aantal stemmen: 60


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:27

Margreet schreef:
Misschien dat het ontdekt is op een echo die gemaakt is om de leeftijd te bepalen,

Echografie is niet alleen om de zwangerschapsduur te bepalen, maar ook voor:
- diagnostiek bij een dreigende abortus
- placentalokalisatie (bij een punctie en placenta praevia)
- opsporen van foetale afwijkingen !
- volgen van foetale groei
- diagnostiek bij solutio placentae
- lokalisatie en bepaling van de grootte van myomen

Ik neem dus aan dat het op een echo zichtbaar geworden is, want ik geloof niet dat een hazenlip door middel van een punctie op te sporen is, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb het verhaal gehoord van een docent die deeltijd werkt op de afdeling waar het voorgevallen is. Ik vond het vooral schokkend dat die vrouw om wille van iets als een hazenlip (waar met plastische chirurgie nog heel wat aan te doen is) abortus wil en dat is de reden dat ik het hier neer zet. D.m.v welk onderzoek de hazenlip geconstateerd is weet ik niet en dat is ook niet waar het mij om ging. Het ging er om dat mensen om de meest domme redenen abortus willen en als het ziekenhuis daar aan niet mee wil werken vanuit morele redenen dat zij dan een proces aan hun broek hebben hangen. Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:29

http://www.marypages.com/abortus.htm schreef:
Wat gebeurt er bij een abortus?

Eerst brengt de aborteur een speculum in de vagina, die hij openspert om de cervix (baarmoederhals) te kunnen zien. Als hij de cervix kan zien, neemt hij een apparaat, de aanhaaktang, en klemt die door het speculum aan de baarmoederhals vast, door hem dicht te klappen, zodat hij een stevige greep op de cervix heeft. Het volgende instrument dat ingebracht wordt, is de sonde. De sonde gaat de baarmoeder in en er dan weer uit. De aborteur weet nu, hoe diep en hoe groot de baarmoeder is. Met behulp van deze dilatatoren, gebogen metalen tangen, wordt de baarmoederhals opening opgerekt om de instrumenten van de aborteur toe te kunnen laten. De aborteur begint met de dunste dilatator en rekt daarmee de cervix iets op. Dan gebruikt hij het andere eind, dat iets breder is. Zo werkt hij de hele reeks af en gebruikt telkens steeds grotere uiteinden van de dilatatoren. Tenslotte neemt hij het apparaat dat als een zuiger werkt. Dat zit eerst steriel opgeborgen, totdat het gebruikt gaat worden. Het gaat door de verwijde cervix de baarmoeder binnen en doorboort het vruchtvlies dat het kind omringt zodat het vruchtwater wegstroomt. De zuiger, het dodelijke wapen, dat het kind zal verscheuren en vernietigen, komt dan in aanraking met het kind.

Nu het vruchtwater weg is wordt de zuigerkop op het lijfje geklemd en wordt het kind naar beneden getrok- ken. Er komt een druk van 55 millimeter kwik op de zuigerkop te staan, want aan het uiteinde komt een slangetje dat in verbinding staat met de machine die in feite de abortus uitvoert. De top van de zuiger begint het kind in stukken te scheuren. De stukken lichaam worden een voor een naar buiten gezogen tot er alleen flarden lichaam en hoofd over zijn.Het wordt systematisch van het hoofd gerukt.

Als het hoofd te groot is om door de zuiger te kunnen, komt er een speciale tang aan te pas, de verlostang of forceps, die door de verwijde cervix in de baarmoeder gaat. Het hoofd wordt gekraakt. De inhoud en tenslotte het bot wordt weggezogen. Dan is abortus in feite achter de rug.


Ik zal hier even bijzetten, omdat het niet in de tekst staat dat het hier gaat bij een abortus tussen 15 en 20 wk ongeveer.
Dit in het licht van de vrouw die met 20 wk een abortus wilde ondergaan.
Laatst bijgewerkt door orri op 02-05-03 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:30

Natalie schreef:
Ik weet wel dat het al vorm heeft enzo en dat je het kan voelen e.d.
Maar ik vroeg me gewoon af hoe ze al zo gedetailleerd weten dat het een hazenlip heeft...

Het kind is dan af en hoeft alleen nog maar te groeien.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:30

Natalie schreef:
Ik weet wel dat het al vorm heeft enzo en dat je het kan voelen e.d.
Maar ik vroeg me gewoon af hoe ze al zo gedetailleerd weten dat het een hazenlip heeft...


http://www.provita.be/html/IMG/month.jpg zie hier volledige groei in tekening van foetus tot kind...

20 wk zit dus al richting maand 5-6
Laatst bijgewerkt door orri op 02-05-03 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:35

Jeetje vreselijk zeg van die vrouw Scheve mond echt te triest voor worden. Kan zoiemand trouwens niet gestaft worden in Nederland? Dat s toch niet legaal?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:42

Er is tegenwoordig ook een abortuspil!!

http://relatie.vrouwonline.nl/pagina.jsp?page=8376 schreef:
Abortuspil
De abortuspil (Mifepriston) is binnenkort in alle abortusklinieken in Nederland verkrijgbaar. De eerste ervaringen met deze vorm van zwangerschapsonderbreking, zijn over het algemeen positief. Dat blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door het NISSO (Nederlands Instituut voor Sociaal Seksuologisch Onderzoek). Driekwart van de vrouwen zou bij een eventuele volgende abortus weer voor deze methode kiezen. De abortuspil lijkt een goede extra optie op de bestaande methode, de zuigcurettage. Zo hebben vrouwen die in een vroeg stadium abortus overwegen meerdere keuzemogelijkheden. Op de Franse markt bestaat dit abortieve middel reeds 10 jaar. Voor de behandeling met de abortuspil komen vrouwen in aanmerking die maximaal 3 weken 'over tijd zijn', dat houdt in dat je maximaal 49 dagen na je laatste menstruatie deze pil kunt innemen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:45

Gatsie Orri wat een verhaal plaats je, is gewoon te smerig om te lezen zo...

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:46

Abortus moet je niet zomaar laten toepassen, er zijn genoeg voorbehoedsmiddelen en het is en blijft een leventje.

Maar in een aantal gevallen moet de moeder altijd vrij zijn in haar keuze; verkrachting/geweld, psychische instabiliteit, geen goede omgeving kunnen bieden icm echt een ongelukje (dus wel goede zorg voorbehoedsmiddelen).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:53

Jurga schreef:
Gatsie Orri wat een verhaal plaats je, is gewoon te smerig om te lezen zo...


Ik heb meer problemen met achteloosheid waar het betreft het besef en respect voor een leven dat je bij je draagt en dat je afbreekt, vermoord als je wilt... onder het mom, het heeft geen gevoel, het is maar weefsel.
Misschien als mensen beter begrijpen dat het geen wildvlees is dat pas als het levensvatbaar is buiten de baarmoeder gezien kan worden als levend, dat ze is na gaan denken.
Ik vind dat mensen goed geinformeerd dienen te zijn, voor ze een beslissing of mening kunnen vormen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:54

orri, we hebben het niet over een volgroeid kind maar over een klomp cellen. Dat anti-abortus stukje is dus niet echt realistisch.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:56

laurae schreef:
orri, we hebben het niet over een volgroeid kind maar over een klomp cellen.

Dat ligt er maar een hoe je het ziet. De een ziet het als een klompje cellen, de ander ziet het al op het moment van bevruchting als een levend iets.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:57

Orri, ik denk dat jij absoluut niet weet of mensen dat wel of niet realiseren. Het lijkt wel of je in welke situatie dan ook compleet anti abortus bent.

Ik kan me overigens aansluiten bij Jurga.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:57

laurae schreef:
orri, we hebben het niet over een volgroeid kind maar over een klomp cellen. Dat anti-abortus stukje is dus niet echt realistisch.


Daar gaat het over een stukje over een abortus bij een kind van iets minder dan of 20 wk....
ik zag net dat het niet in de tekst staat, maar wel op de site,
verder ging het hierboven over een abortus bij een vrouw die 20 wk zwangerschap had.

Meiske weet niet precies hoelang ze zwanger is, dus een klomp cellen vind ik ook niet realistisch... als je zwanger raakt en er achter komt ben je meestal al 5 wk onderweg, dan is er een zenuwstelsel aan het vormen.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:58

over welk 'onrealistisch' stukje heeft ze het precies?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 13:01

chantal1 schreef:
Orri, ik denk dat jij absoluut niet weet of mensen dat wel of niet realiseren. Het lijkt wel of je in welke situatie dan ook compleet anti abortus bent.

Ik kan me overigens aansluiten bij Jurga.



Chantal1, ik baseer deze mening op de berichten geplaatst door bokkers in deze topics, ik denk dat jij niet weet of ik absoluut wel of niet iets weet uberhaupt.

Ik zeg nergens dat ik compleet anti-abortus ben.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 13:22


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:24

Nee, klopt Orri maar jij denkt dus wel degelijk dat er te makkelijk over een abortus wordt gedacht en ik denk dat dat bij de meeste mensen niet zo is.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:26

ik zou nooit zomaar abortus laten plegen. Lijkt me verschrikkelik. Tenzij ik zwanger zou raken door verkrachting. Dan zou ik wel abortus willen (wordt eerder morningafterpil).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 13:30

Ik denk dat er te makkelijk wordt gedacht over een abortus als ik afga op wat hier door sommigen gezegd wordt, op een ander forum zou ik anders denken en dat heeft weer te maken vanuit welk perspectief mensen antwoorden. Te gemakkelijk in het oogpunt dat ze niet goed beseffen wat een abortus inhoudt en het leven dat ontstaat in die baarmoeder...
niet of de redenen erachter niet 'kloppen'.
Misschien dat als ze beseffen wat ze weg laten halen, dat ze dan meer moeite doen om het te voorkomen, ongelukken daar gelaten.

Ik zeg niet dat het in meeste gevallen zo is, ik kijk nu aan wat ik hier aantref. Verder heeft iedereen recht op een eigen mening.
Laatst bijgewerkt door orri op 02-05-03 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:33

Ik krijg hele andere plaatjes te zien bij de ontwilkkeling van een 'kind' van 12 weken, nl een soort wormpje van 3mm....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 13:43

Waar staat dat dan? met 9 wk is het ongeveer 2 a 3 cm namelijk.

Afbeelding

Met 16 wk is het tussen de 20-25 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:49

Citaat:
Abortus, waar, wanneer, hoe? of nooit?

Ik vind een abortus alleen juist bij verkrachting.
Of zeer ernsige vorm van handicap, of gevaar voor moeder

Anders niet.
Je kiest zelf voor sex.
En je weet wat de gevolgen daar van kunnen zijn.
En die gevolgen moet je dan ook maar aanvaaren/dragen.

Zelf wil ik geen kinderen.
Maar zou ik nu zwanger raken is het kindje meer dan welkom.
En het zou aan niets te kort komen, ook geen te kort aan liefde.
We moeten er dan misschien luxe dingen voor opzij zetten, maar het zij dan maar zo.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:40

Ik ben het met Jurga eens, zo'n verhaaltje hoef je hier nou ook weer niet neer te zetten, als je goed geinformeerd wilt zijn moet je daar zelf naar op zoek gaan en zeker als je een abortus overweegt.
Ook die foto's vind ik niet helemaal kloppen, stel dat je mensen daar door aan het twijfelen brengt? Die ineens iets zien wat in een buik groeiten daardoor spijt van hun abortus krijgen, terwijl ze dat nooit eerder hebben gezien? Ik heb namelijk wel eens gelezen dat dokters mensen afraden, die een abortus laten plegen, om zulke sites te bezoeken, omdat ze dan constant aan het twijfelen worden gebracht. Ook al hebben ze het helemaal goed overwogen. Natuurlijk groeit er een kind in je buik maar stel het is een kind van een verkrachter, of een ongelukje (condoom scheurt of iets dergelijks )

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 16:22

Als je dat ergens gelezen hebt plaats het dan maar hier. Dit topic is niet opgericht om mensen aan het twijfelen te brengen, dat doen ze zelf of doen ze zelf niet. Ik probeer ook niemand wel of niet aan te zetten tot abortus of het houden van een kind... is je eigen beslissing en verantwoording.

Een oud topic over het onderwerp;
[AM] Abortus

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:25

runningkawa schreef:
Je kiest zelf voor sex.
En je weet wat de gevolgen daar van kunnen zijn.
En die gevolgen moet je dan ook maar aanvaaren/dragen.

Zelf wil ik geen kinderen.
Maar zou ik nu zwanger raken is het kindje meer dan welkom.
En het zou aan niets te kort komen, ook geen te kort aan liefde.
We moeten er dan misschien luxe dingen voor opzij zetten, maar het zij dan maar zo.
precies. het is onethisch een (als je wilt: kans op) leven te beeindigen, alleen maar vanwege je lusten.