boete voor baldadigheid? :P

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cloaca

boete voor baldadigheid? :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 21:47

heyhey.

heeft iemand hier ooit een boete voor baldadigheid gehad?
Ik was gister bij een feest in een straat waar allemaal sloophuizen staan. Mensen waren ruitjes aan het ingooien en ik stond erbij te kijken... Toen kwam er ineens politie aan, dus ik hoorde iedereen zo: politie, RENNEN! dus ik rende met hun mee :P Maar toen werd ik dus aangehouden. Ze hebben m'n naam en geboortedatum genoteerd, maar ik had mijn ID-kaart niet bij me. Ik zag net een stukje in de krant over een 19-jarig meisje uit *mijn woonplaats* die een boete voor baldadigheid heeft gekregen, samen met nog iemand.

Weet iemand hoeveel zo'n boete kost? En of ze me uberhaupt wel iets kunnen maken, omdat ze mijn ID niet hebben gezien en ik niet echt iets fouts heb uitgevroten...

gr Jantine

Liezel1

Re: boete voor baldadigheid? :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:52

Boete wordt vaak vastgesteld door de Officier van Justitie, afhankelijk van wat je nog meer op je kerfstok hebt....
Jij had je ID niet bij je, en daarmee was je al in overtreding...

Je zult een Transactievoorstel ontvangen, als je het er niet mee eens bent, moet je die niet betalen en de zaak voor laten komen.. dan mag je bij de rechter in de rechtzaal uitleggen wat je wel of niet "uitgevroten" hebt....

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 21:55

Ja maar wtf kost het om voor de rechter te moeten komen?
En ik heb verder helemaal niks op mijn kerfstok staan :P

x

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:56

kost niets, de boete kan hooguit 25% hoger worden als de rechter de boete die door de OvJ geëist is niet hoog genoeg vindt...

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 21:58

hmm oke... maar serieus, als ik voor de rechter moet komen... dan word ik vet zenuwachtig en denkt ie toch dat ik lieg :P dus dat heeft niet zoveel zin denk ik..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:49

NM -> LZP

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:23

Nou, als je erbij staat te kijken en bij de groep stond en mee wegrende ben je medeplichtig, dus kun je terecht een boete krijgen. Even afwachten dus.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:29

en je hebt niet even de gedachte gehad om te vragen waar ze in godsnaam mee bezig waren...? :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:44

Bedenk wel dat als je een boete krijgt, die wel eerst moet betalen voordat je bezwaar kan aantekenen :)

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:00

Een boete voor baldadigheid wordt wel vaker uitgeschreven, niks bijzonders wat dat betreft.

Ik vind het wel stom van je dat je er bij bent blijven kijken en mee bent gaan rennen. Ga nu maar eens bewijzen dat jij niks gegooid hebt. Als de anderen die gepakt zijn allemaal verklaren dat je niks gedaan hebt dan zou je er nog onderuit kunnen komen. Maarja, je stond er bij en keek er naar, je had het eigenlijk moeten melden bij de politie...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:07

Citaat:
Als de anderen die gepakt zijn allemaal verklaren dat je niks gedaan hebt dan zou je er nog onderuit kunnen komen.

Alleen doen ze dat nooit omdat ze zichzelf daarmee beschuldigen.
Raar "feest"trouwens dat een hele groep ruiten gaat ingooien... Goh, wat een lol....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:49

Welshcobfan schreef:
Bedenk wel dat als je een boete krijgt, die wel eerst moet betalen voordat je bezwaar kan aantekenen :)

Dat is absoluut niet waar. Zowel voor een verkeerdboete niet, als voor dit soort zaken niet.
Sterker nog, als TS deze boete voldoet, erkent ze daarmee schuld en kán ze niet eens meer in beroep.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:58

Oh, ik dacht dat je altijd eerst moest betalen voordat je wat kon doen. Heb ik altijd de boetes van de snelheidsovertredingen verkeerd begrepen :=
(nee, niet mijn eigen boetes, heb namelijk nog nooit 1 ontvangen :) )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:02

Misschien is het veranderd maar vroeger moest je verkeersboetes echt eerst betalen voor je beroep aan kon tekenen. Dat is namelijk voor ons een dure les geweest, wij hebben tegen een onterechte boete beroep aangetekend zonder te betalen. Boete werdt alleen maar hoger en hoger.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:03

Liezel1 schreef:
Welshcobfan schreef:

Dat is absoluut niet waar. Zowel voor een verkeerdboete niet, als voor dit soort zaken niet.
Sterker nog, als TS deze boete voldoet, erkent ze daarmee schuld en kán ze niet eens meer in beroep.

Daar is tegenwoordig wel wat in veranderd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:16

daantjuhhh schreef:
Liezel1 schreef:

Daar is tegenwoordig wel wat in veranderd.

Hoe bedoel je?

Crazycactus: de eerste keer in beroep tegen een verkeersboete is: niet betalen
Wil je tegen de beslissing van de OvJ in beroep dan moet je zekerheidstellen. Dat is het originele bedrag zonder verhogingen...

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:40

amondi schreef:
Alleen doen ze dat nooit omdat ze zichzelf daarmee beschuldigen.
Raar "feest"trouwens dat een hele groep ruiten gaat ingooien... Goh, wat een lol....

Meestal niet idd, schat de kans ook klein maar het gebeurt wel eens.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:43

Ze kunnen je zonder ID ook nog wat maken, heb je daar niet eens een boete voor gekregen? (Dat je dus geen id bij je had?)

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 09:28

Nee ik heb geen boete gehad omdat ik m'n ID niet bij me had...

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:47

Dan heb je mazzel! ;-)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:52

cloaca schreef:
Nee ik heb geen boete gehad omdat ik m'n ID niet bij me had...

Roep dat maar niet te hard ;)
Mijn broertje kreeg de boete later opgestuurd en stond er ook gelijk 35 euro bij vanwege het niet bijhebben van z'n ID.

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:34

ja maar je bent wel medeplichtig omdat je erbij stond
ik denk dat je wel een boete kan verwachten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:36

Welshcobfan schreef:
Oh, ik dacht dat je altijd eerst moest betalen voordat je wat kon doen. Heb ik altijd de boetes van de snelheidsovertredingen verkeerd begrepen :=
(nee, niet mijn eigen boetes, heb namelijk nog nooit 1 ontvangen :) )

dat is inderdaan na 1 keer bezwaarschrift zo. als je bezwaarschrift is afgewezen en je wilt daar weer bezwaar op maken moet je hem eerst betalen. spreek uit ervaring, en heb mijn geld gewoon terug gekregen :)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:35

Mijn vriend heeft ook een keer een boete voor baldadigheid gekregen en dat was €90.

Dat sloeg echter helemaal nérgens op. Ik ga het hele verhaal niet vertellen, maar het komt er op neer dat ze ín het huis van een klasgenoot met elkaar aan het klieren waren (snoep gooien). En daarbij is er wat van het balkon naar beneden gevallen (tapijt, plastic, weet niet meer precies). De buurman is komen klagen wegens geluidoverlast en ze hebben hem netjes te woord gestaan en hun excuses aan geboden. Een paar minuten later stond er politie voor de deur en hebben ze allemaal een boete gekregen. Dit waren twee jonge gasten (volgens mij nog in opleiding) en ze waren ook niet bepaald netjes in hun gebruik van taal. Mijn vriend had uiteindelijk geen flauw idee waar hij eigenlijk voor bekeurd was. Na een belletje bleek dat er in de computer stond dat de getuige (buurman) had verklaard dat ze met bakstenen (!!) naar beneden hadden gegooid, naar auto's. En dat de hele groep jongeren dit heeft bekend (is dus ook niet waar). Mijn vriend kreeg die brief van justitie op de mat met de boete en ik heb toen gebeld hoe ik bezwaar kon aantekenen want ik vond het gewoon uitermate belachelijk. De politie was zelf geen getuige geweest waardoor ze eigenlijk al niet zomaar een boete uit kunnen delen, bovendien heeft hun getuige iets verteld wat absoluut niet is gebeurd en heeft niemand iets bekend. Er is ook niets aan mijn vriend gevraagd wat er is gebeurd of wat er waar was. Volgens die vrouw aan de telefoon moest ik wachten tot de boete twee keer was verhoogd en er dan een rechtszaak van maken. Ik heb daar echter niet op gewacht en een schriftelijk bezwaar ingediend bij justitie, met het hele verhaal over bewijs en die rare getuige en dat er nooit iets is bekend of ondertekent door mijn vriend. En dan nog het meest rare van het verhaal: we hebben er daarna nóóit meer iets van gehoord. Volgens mij klopte het sowieso van geen kant en is het de doofpot in gegaan. We hebben geen verhoogde boetes gekregen en ik heb ook nooit antwoord gekregen op mijn bezwaar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:57

Ukkiee schreef:
Volgens die vrouw aan de telefoon moest ik wachten tot de boete twee keer was verhoogd en er dan een rechtszaak van maken. Ik heb daar echter niet op gewacht en een schriftelijk bezwaar ingediend bij justitie, met het hele verhaal over bewijs en die rare getuige en dat er nooit iets is bekend of ondertekent door mijn vriend. En dan nog het meest rare van het verhaal: we hebben er daarna nóóit meer iets van gehoord. Volgens mij klopte het sowieso van geen kant en is het de doofpot in gegaan. We hebben geen verhoogde boetes gekregen en ik heb ook nooit antwoord gekregen op mijn bezwaar.

Dat kan kloppen.
Als de betaling niet is ontvangen gaat jouw brief incm het gehele dossier naar de Officier van Justitie. Die heeft jouw brief waarschijnlijk gelezen en besloten de zaak bij voorbaat te seponeren. Dit hebben ze dan gedaan in aanloop naar de rechtzaak toe.