Autorijlessen volgen; eerst theorie halen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Autorijlessen volgen; eerst theorie halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 23:17

Beste bokkers :P ,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik waag een poging!

Ik wil binnekort graag autorijlessen gaan volgen.. maar nu kwam er laatst iemand; je moet toch echt eerst je theorie halen voor je de weg op mag!!

Is dit een nieuwe regeling? Dat je eerst je theorie moet hebben gehaald voordat je rijlessen mag gaan volgen?

marjoleinft

Re: Autorijlessen volgen; eerst theorie halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:20

nee hoor je mag gewoon gaan lessen als je nog geen theorie hebt.
maar het is wel aan te raden eerst je theorie te halen voor je gaat lessen.
als je namelijk snel leert en je mag snel examen doen heb je teminste je theorie in je zak en kun je gelijk examen doen.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:25

Nee hoor, je hoeft je theorie pas te hebben voordat je praktijkexamen wel doen. Is wel handig om het vooraf of in het begin te hebben.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 23:27

Bedankt ;) , ik zal dan inderdaad een beetje vlot er achteraan te gaan :j , kan ik wel gewoon lekker gaan lessen.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:29

Ik ben ook eerst begonnen met lessen en heb pas twee maanden daarna eens een keer mijn theorie gehaald :P
Er is dus geen sprake van een nieuwe regeling (ben nog steeds aan het lessen :P )
Maar ik zou het niet te lang laten liggen, idd wat marjolein ook al zegt: als je snel op examen zou kunnen, heb je tenminste je theorie al. Hoef je daar niet meer op te wachten :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:30

Je kan het beste wel alvast beginnen met wat dingen doorlezen en dan rond 10 autorijlessen je theorie halen. Want dan begrijp je de situaties uit het boek vaak wat beter en je kunt het meteen toepassen in je lessen.

Wel écht goed leren. Ik ken zat mensen die best wel slim zijn, maar theorie onderschatten en daardoor alsnog zakken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:31

rare regeling in Nederland zeg... Hoe kan je nu praktijk doen als je geen theorie kent?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:33

Je mag niet afrijden voor je je theorie hebt. Maar het is helemaal niet zo'n rare regeling hoor.

Als je zelf in de auto hebt gezeten dan kan je je veel meer voorstellen bij allerlei verkeerssituaties.

Wat ik raar vind, is dat je in België les kan krijgen van je vader / moeder. Tenminste, dat heb ik weleens gehoord.
Hier kan dat ook...als je ouders een erkende rijschool hebben tenminste.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:34

Denk wel dat de nodige theorie zoals borden en dergelijke handig is voordat je de weg opgaat. Helemaal geen theorie vind ik wel een beetje vreemd.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:34

Is ook wel zo pharagirlke. Maar zo heeft elk land zijn rariteiten ;) (zoals dat in België de ouders hun kinderen les mogen geven, die kunnen dan toch niet ingrijpen? Maar dat is even offtopic met een serieuze vraag: moeten je ouders dan ook hulp-pedalen, om ze zo maar even te noemen, in de auto hebben?)

Maar daar is de instructeur ook voor. Om je te helpen met de regels. Wat Sigrid zegt is wel waar, onderschat het niet. Oefen vooral ook die gevaarherkenningsvragen! Ik had thuis elke keer maar 1 of 2 fout, en tijdens het examen toch echt 10 :=

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 23:37

Dat denk ik inderdaad ook wel :j , ik was begonnen met testen e.d. te maken op internet.. omdat er gezegd was dat je theorie-examen moest hebben voor je mocht starten met auto-rijlessen. Je kan het maar beter weten..

Vond het nogal een domme vraag van mezelf :o , maar kon het internet nergens vinden :+ (dus dan zal die regel er wel niet zijn.. dôh)..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:39

PineApple schreef:
Is ook wel zo pharagirlke. Maar zo heeft elk land zijn rariteiten ;) (zoals dat in België de ouders hun kinderen les mogen geven, die kunnen dan toch niet ingrijpen? Maar dat is even offtopic met een serieuze vraag: moeten je ouders dan ook hulp-pedalen, om ze zo maar even te noemen, in de auto hebben?)

Maar daar is de instructeur ook voor. Om je te helpen met de regels. Wat Sigrid zegt is wel waar, onderschat het niet. Oefen vooral ook die gevaarherkenningsvragen! Ik had thuis elke keer maar 1 of 2 fout, en tijdens het examen toch echt 10 :=

Neen ze moeten wel 8 jaar hun rijbewijs hebben... Dan gaat men er van uit dat die ouder verstandig genoeg is om de basis dingen aan te leren op industrie terreinen enz dus niet meteen het verkeer in.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:42

"ga er vanuit"
:x

Maargoed, je kan banketstaaf wat je wilt. In andere Europese landen krijg je je rijbewijs bekant bij een pak koekjes (mijn zus woont in Italië en kan er over meepraten). Helaas zie je dit terug in het aantal verkeersslachtoffers dat jaarlijks valt.
In Italie bijvoorbeeld 8 keer zoveel als in NL.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:43

Men gaat er ook van uit dat iedereen zich netjes aan de snelheidsregels houd... Heb je gelezen hoeveel mensen dat niet doen? Zie ik je daarover " :x"?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:47

Ok, minstens 8 jaar dus. Ok, prima...t werkt overal anders, en t werkt overal volgens de regeringsleiders. Iedereen heeft overal wel wat op aan te merken :) Overal is het anders, en anders wil niet per definitie zeggen slecht.
Ik geloof dat TS nu wel antwoord op haar vraag heeft :P
Succes TS met je theorie en later met je praktijk :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 23:48

"Ah.. nu u hier toch bent voor uw melk en pakje boter.. maar gelijk een rijbewijs erbij doen?" :D

Ik kom.. ben ik bang :o .. niet in aanmerking voor een snelcursus van de ANWB.. dan heb ik straks m'n rijbewijs en durf ik niet de weg op _O- .. neehoor dat is larie..
Er zijn een hoop landen met dat soort gekke regels... dat 'kinderen' van 16 in Amerika gewoon al achter het stuur kunnen kruipen.. ze maken amper hun huiswerk >;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:49

Nou, je hebt tegenwoordig bijna overal een diploma voor nodig. Zelfs om volgens de laatste HCCP regels de plee te schrobben. Maar in België kan jan en allemaal die 8 jaar een rijbewijs heeft zo iemand achter het stuur zetten en rijden maar (zonder extra rem of gaspedaal). Vergeet niet, een auto is een moordwapen.

Dus ja, ik vind dat wel een beetje onverantwoordelijk. Dat er gekken in auto's rond rijden. Dat gebeurt en daar kan je vrij weinig aan doen ja. Maar vind de Belgische situatie een beetje vragen om problemen. En aangezien het wegenonderhoud het daar ook nogal af laten weten (vooral Wallonië)....

Niet mijn favo land om doorheen te crossen in ieder geval.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:51

_Sigrid_ schreef:
Nou, je hebt tegenwoordig bijna overal een diploma voor nodig. Zelfs om volgens de laatste HCCP regels de plee te schrobben. Maar in België kan jan en allemaal die 8 jaar een rijbewijs heeft zo iemand achter het stuur zetten en rijden maar (zonder extra rem of gaspedaal). Vergeet niet, een auto is een moordwapen.

Dus ja, ik vind dat wel een beetje onverantwoordelijk. Dat er gekken in auto's rond rijden. Dat gebeurt en daar kan je vrij weinig aan doen ja. Maar vind de Belgische situatie een beetje vragen om problemen. En aangezien het wegenonderhoud het daar ook nogal af laten weten (vooral Wallonië)....

Niet mijn favo land om doorheen te crossen in ieder geval.

En iemand zonder enige kennis van regels achter het stuur gooien vind je niet gevaarlijk?
Zoveel ongelukken gebeuren er anders niet met de "L"en. Denk je dat ouders hun kind dood willen? Dat ze hen gewoon in het verkeer gooien alla "nou, links is de koppeling, midden is de rem en rechts zit de gas, en nou zoek je het maar uit"?
Misschien dat jij dergelijk gedrag zou vertonen in deze situatie maar daarom nog niet de gehele bevolking. Hier in Vlaanderen vallen die wegenwerken anders goed mee. Het is natuurlijk makkelijk om kritiek te hebben op iets waar je eigenlijk helemaal niets van af weet. :')

Alsnog gaan er heel veel mensen met de rijschool overigens (waaronder ik). Vaak word er een basis via de rijschool gedaan en gaan de ouders dan verder oefenen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:54

Nee, ik heb er ook helemaal geen verstand van. Je hebt helemaal gelijk _/-\o_ . Ik heb wel een mening, maar die past niet in je Vlaamse straatje. Maar ik hou er maar over op, want hier ging het topic eigenlijk niet over.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:55

Dames, kunnen jullie dit ergens anders uit discussiëren?
Ts heeft dit topic geopend met een vraag, niet om een discussie te veroorzaken waar het veiliger is om te lessen.

Ze woont in Leiderdorp, dus ik denk niet dat ze in België zal gaan lessen ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 23:56

Nee.. dit wetende zal ik een stuk minder lekker in de auto zitten in de Ardennen :roll: , wat een mafketels. En dan verbaasd staan te kijken over het jaarlijkse dodental..

@Pharagirlke: Uiteraard is het verstandiger om eerst een heel stuk theorie te kennen, puur omdat je dan al de linken kan leggen met theorie en praktijk.. Maar in een lesauto heb je een gedegen instructeur naast je, die een paar extra remmen heeft, mocht misgaan.
Hoeveel ongelukken zouden er zijn onstaan door moeder-puber ruzies in de auto tijdens het lesgeven, heb ik liever les van een instructeur die niet bang is dat je de versnellingsbak naar mallemoeren hebt, dan van mijn moeder... :')

@PineApple: Nee.. zou zonde van mijn geld zijn, kan ik net zo goed een van mijn ouders mee nemen :D .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:00

Als moeder en puber ruzieën gaan die meestal richting rijschool (zoals ik dus. Mams en ik in de auto = slecht idee :') ) Maar hier zijn verschillende terreinen, industrieterreinen waar je 's zondags mag gaan, er zijn een aantal terreinen waarop van die parkeer"baren" staan en waar je bergop kan leren vertrekken enz. :) Het idee achter dat acht jaar rijbewijs is dat die persoon verstandig genoeg is en niet zijn eigen leven wil riskeren en dus dergelijke terreinen zal op zoeken tot de basis onder de knie is en van daaruit rustige straatjes gaan doen en dan pas in het grote verkeer. :) Die versnellingsbak leid idd wel maar ik ken er genoeg die bv zelf kunnen schakelen. Die dan gewoon op een gegeven moment zeggen "koppeling induwen" en dat de begeleider schakelt de eerste keren zodat de "leerling" enkel moet concentreren op sturen en gas geven :')

In het kort het idee achter dat 8 jaar rijbewijs... Mede omdat rijschool ontzettend duur is (weet niet hoeveel het in Nederland kost?) is een reden om het thuis te doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:18

Jullie zitten nu wel zo lekker af te geven op de situatie in Belgie, maar zoals ze het daar doen is precies de manier zoals ze het in NL willen gaan doen en dan wel al vanaf 17 jaar!

Je mag idd lessen zonder je praktijk te hebben maar het is aan te raden om wel al met je theorie bezig te zijn en niet te lang te wachten met het theorie examen. De eerste paar lessen heb je je theorie nog niet echt nodig omdat je dan meer bezig bent met de omgang van het voertuig maar het is wel fijn als je wat van de regels weet. Tuurlijk zal een instructeur je met alle liefde alles uitleggen maar als je bv een theoriecursus doet is het zonde als je instructeur alles gaat zitten uitleggen wat je zelf ook door kan lezen, daar is een instructeur meestal een beetje prijzig voor ;)

Ben zelf instructeur overigens.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:11

NM -> LZP