sergeant-majoor Mark Leijsen omgekomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LF_xx_D

sergeant-majoor Mark Leijsen omgekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 08:31

En alweer is er een militair omgekomen.. ;(

Citaat:
Voor de tweede achtereenvolgende dag is een Nederlandse militair in de Afghaanse provincie Uruzgan om het leven gekomen. Drie andere militairen en een Afghaanse tolk raakten gewond.

Dat maakte commandant der strijdkrachten Peter van Uhm maandagavond bekend.

De 44-jarige sergeant-majoor Mark Leijsen van het 101e Geniebataljon in Wezep liet dinsdag het leven door een bermbom.

Hij is de 21e Nederlandse dode sinds het begin van de missie in Afghanistan. De Nederlandse gewonden zijn een 19- en een 24-jarige korporaal en een 30-jarige sergeant der eerste klasse. Hun toestand en die van de tolk is stabiel.

(...)

Bron:
http://www.nu.nl/algemeen/2077139/weer- ... uzgan.html

Prrrr

Re: sergeant-majoor Mark Leijsen omgekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:12

NM -> LZP, geen aanzet tot discussie.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:11

ja i know is al de zoveelste en nog lang niet de laatste word zelf beroeps militair en het is nog lang niet afgelopen dit helaas

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:36

Waarschijnlijk krijg ik heel bokt over mij heen maar dit is mijn standpunt;

Ik ga het niet mooi inpakken, maar zeg het een beetje grof; We zijn in oorlog (geweest), en in oorlog gaan mensen dood. Bovendien gaan die gasten niet bij het leger om op een basis te zitten, als jullie snappen wat ik bedoel.

Waarschijnlijk niet het standpunt wat de meesten willen horen, maar zo denk ik erover..

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:39

Marije112 schreef:

Ik ga het niet mooi inpakken, maar zeg het een beetje grof; We zijn in oorlog (geweest), en in oorlog gaan mensen dood. Bovendien gaan die gasten niet bij het leger om op een basis te zitten, als jullie snappen wat ik bedoel.

Waarschijnlijk niet het standpunt wat de meesten willen horen, maar zo denk ik erover..

wel mee eens ik ga dienst niet in om binnen te gaan zitten

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:39

Marije112 schreef:

Ik ben het toch wel eens, als je op uitzending gaat naar zo een gebied is de kans dat je om komt natuurlijk groter dan wanneer je hier zit. Vroeger was een oorlog de ene groep uitmoorden of ze gaven zich over..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:42

Omdat dit een beroepsrisico is betekend het dan dat we het dan maar heel gewoon en helemaal niet erg mogen vinden?

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:43

Marije112 schreef:

Dat klopt. Maar voor de nabestaanden blijft het natuurlijk verdrietig.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:45

Nou ik ben maar wat blij dat mijn pa met de vracht van begin augustus thuis is gekomen hoor!

Natuurlijk, mensen komen om bij dit soort missies. Maar als het jou in je omgeving treft, dan piep je wel anders hoor.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:46

Het is inderdaad zo dat de mannen en vrouwen die zich aanmelden voor het leger (hoe je dat ook noemt) weten dat er een kans is dat de uitgezonden worden. Ook weten ze dat er een kans is dat ze nooit terug komen van de uitzending.
Dit maakt niet uit of de mensen wisten dat er risico was, het blijft vreselijk dat er nu al 21 Nederlanders het leven gelaten hebben in Afganistan.

Gecondoleerd aan de familie en vrienden van deze man.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:54

Het blijft heftig :\

Maargoed, het is hard om te zeggen dat 'ze ervoor kiezen'. Ze kiezen om bij het leger te gaan en de kans om uitgezonden te worden, niet om te overlijden. Aan de andere kant is het voor een beroeps misschien een hele mooie dood, je sterft wel voor het volk.

Vind het aan de ene kant wel typisch dat er met een 21ste dode meteen geroepen wordt 'weg daar'. We zitten daar nou al een aantal jaar, gemiddeld valt het aantal doden nog mee. (het aantal gewonden weet ik zo niet, bovendien wordt niet alles doorgegeven aan ons).
Maar ik vraag me dan af, er zijn beroepen hier in Nederland waar soms meer doden bij vallen dan bij defensie, waarom dan al die ophef? Ja goed, het is in en in triest dat zulke dingen gebeuren... En het is vreselijk... Maar die ophef zo nu en dan...

(toegeven: ik steun de missie niet, de mannen en vrouwen die erheen gaan des te meer!)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:09

Voor de mensen die achterblijven vind ik het inderdaad heel verdrietig.

Cookies schreef:
Omdat dit een beroepsrisico is betekend het dan dat we het dan maar heel gewoon en helemaal niet erg mogen vinden?

Helemaal niet erg zeg ik niet, maar het is inderdaad 'gewoon' in een oorlog dat er mensen overlijden...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:14

ik moet zeggen dat sommige sommige reacties geven waar ik uit kan lezen dat ze er wel een beetje iets vanaf weten en van sommige weer niet. niet aanvallend bedoel maar ik ga er zelf voor werken weet wara ik aan begin ik kies niet om dood te gaan maar wel voor de risico`s.