c rijbewijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lotje5lotje

c rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:42

Hoe zit het nou met de nieuwe regels voor het halen van je C rijbewijs, er is mij verteld dat je extra examens moet doen (oa techniek), naast je theorie, en dan pas aan je rijlessen mag beginnen. Geldt dit ook voor niet-beroeps chauffeurs???

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:48

lotje5lotje schreef:
Hoe zit het nou met de nieuwe regels voor het halen van je C rijbewijs, er is mij verteld dat je extra examens moet doen (oa techniek), naast je theorie, en dan pas aan je rijlessen mag beginnen. Geldt dit ook voor niet-beroeps chauffeurs???

Yep. Je moet drie theorie-examens doen:
1) techniek
2) administratie
3) verkeer

Wanneer je deze hebt, mag je je rij-examen aanvragen. Doe je het goed, dan heb je tevens je CCV-B (chauffeursdiploma). Er zit een klein beetje verschil in de eisen, maar dat gaat dan in de orde van dat je voor je CCV-B 42 van de 50 vragen goed moet hebben en voor je rij-examen 40 van de 50 (pin me niet vast op de cijfers, maar het ligt in die verhoudingen). Doe dus even je best, voor dezelfde prijs heb je je CCV-B en geloof me, dat doet het heel goed op je CV!!

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:50

Hoi Ikke bedankt voor de info. Ik zal mn best gaan doen ;-)

Daihyo

Re: c rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:54

TAO --> LZP

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:57

Moet je om je gewone C-rijbewijs voor privé gebruik te halen dezelfde theorie examens als voor het chauffeursdilpoma?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:57

In Belgie is het 1 examen, maar bevat idd de drie pijlers zoals hierbovern vermeld (techniek, adminstratie en idd verkeer)

Ik was door mijn theorie van de eerste keer. Manouevres 2 keer moeten doen, had 1 manoeuvre niet binnnen de vooropgestelde tijd. Maar de keer erop was dat in orde en was de baan ook geen probleem, dus heb nu ruim 3 jaar mijn c-rijbewijs

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:36

Falona schreef:
Moet je om je gewone C-rijbewijs voor privé gebruik te halen dezelfde theorie examens als voor het chauffeursdilpoma?

Yep, er is geen enkel onderscheid. Je hebt voor privé doeleinden in de praktijk geen chauffeursdiploma nodig beneden een bepaalde TMM en je zou dus erop kunnen gokken om in de marge wel je rijbewijs te halen maar je CCV-B te missen. In de praktijk is dat voor de domme sukkels; sinds ik mijn C-rijbewijs heb is daar bij ELKE sollicitatie een positieve opmerking over gemaakt en met dat ik mijn CCV-B haalde (als mentale steun voor mijn vriendin) kreeg ik daar OOK opmerkingen over! Het doet het op je CV, echt waar!!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:06

Zal er wel aan liggen wat voor werk je doet. Ik denk niet dat iemand er om zal malen of ik al dan niet een C met of zonder CCV-B op mijn CV kom opdagen. Debet en credit worden er daar echt niet beter op.
En als ik het nodig heb dan schakel ik mijn man wel in, die is beroepschauffeur dus heeft naast een leuk papiertje ook de nodig kilometers op de teller staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:12

Falona schreef:
Zal er wel aan liggen wat voor werk je doet. Ik denk niet dat iemand er om zal malen of ik al dan niet een C met of zonder CCV-B op mijn CV kom opdagen. Debet en credit worden er daar echt niet beter op.
En als ik het nodig heb dan schakel ik mijn man wel in, die is beroepschauffeur dus heeft naast een leuk papiertje ook de nodig kilometers op de teller staan.

Denk jij werkelijk dat ik een C-rijbewijs nodig heb om achter een PC te zitten (heb een kantoorbaan)? Toch maakt iedereen er een opmerking over. Het gaat er niet zozeer om of het zin heeft in je baan, het geeft aan dat je verder gaat dan de gemiddelde middelmaat. Initiatief wordt nog steeds op prijs gesteld.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:50

:roll:
Sorry, maar mijn reactie word gevoed door jouw reactie. Je bent nogal nadrukkelijk dat je C met CCV-B MOET halen omdat dat goed op je CV staat. En dat herhaal je ook nog eens in een latere reactie. Zeg dan iets in de trand van "ow, en het staat ook nog leuk op je CV ook."

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:10

Falona schreef:

Als je je C-rijbewijs hebt gehaald dan is het vrij normaal om dat op je CV te zetten, hoor, net zoals het heel normaal is om aan te geven dat je je B-rijbewijs hebt. Het is niet voor elke vacature nodig, maar er zijn genoeg bedrijven die het prettig vinden dat ook de administratieve krachten eens een boodschap kunnen doen of even een wagen aan de kant kunnen zetten. Als je dus bij een vrachtwagengarage zou solliciteren op een boekhoudbaan is een C-rijbewijs echt wel een pré. :D
En bij sollicitatieprocedures moet je opvallen om uitgenodigd te worden, dan kan een excentriek rijbewijs net dat zetje zijn om jou uit te nodigen en niet diegene met dezelfde vaktechnische achtergrond als jij.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:56

That's not my point. Heb je mijn andere reactie al wel gelezen?
Maar goed, ik houd er verder over op. Daar gaat dit topic niet over.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:08

Falona schreef:
That's not my point. Heb je mijn andere reactie al wel gelezen?
Maar goed, ik houd er verder over op. Daar gaat dit topic niet over.

Wat is dan wel je "point"?
Zoals @Ikke al aangeeft moet je inderdaad dezelfde 3 theorie-examens afleggen als een beroepschauffeur, als je die drie netjes haalt heb je je CCV-B, als je die eigenlijk net niet haalt (scheelt weinig punten) kun je wel je rijexamen gaan doen en je C halen, maar dan uitsluitend voor privé gebruik. Als je je theorie gewoon netjes geleerd hebt, dan heb je dat CCV-B gewoon binnen, heb je altijd nog de keuze om eens een sabbatical te nemen van je boekhoudbaan en een tijdje als chauffeur te werken :P
En ja, het levert bij sollicitaties gesprekstof op.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:59

Weet iemand ook of er een soort "snelcursus"is? Bij een rijschool in de buurt duurt het 26 weken (!) voordat je alle theorie examens hebt gehad, en dan kan je pas beginnen met rijden....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:12

lotje5lotje schreef:
Weet iemand ook of er een soort "snelcursus"is? Bij een rijschool in de buurt duurt het 26 weken (!) voordat je alle theorie examens hebt gehad, en dan kan je pas beginnen met rijden....

Er zijn wel rijscholen die het aanbieden, maar dat betekent wel heel veel inzet om het te halen. Enne, je kunt al wel gaan lessen voor je alle theorie-examens hebt gehaald, hoor. Alleen het aanvragen van je rij-examen mag pas als je je theorie binnen hebt.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 09:18

Ok dat klinkt goed! bedankt.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:44

Waratje schreef:
lotje5lotje schreef:

Er zijn wel rijscholen die het aanbieden, maar dat betekent wel heel veel inzet om het te halen. Enne, je kunt al wel gaan lessen voor je alle theorie-examens hebt gehaald, hoor. Alleen het aanvragen van je rij-examen mag pas als je je theorie binnen hebt.

Bij Blom in Etten Leur kun je snelcursus doen. Die hebben goede slagingspercentages. En die theorie is echt een eitje...

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:49

Ik heb mijn theorie voor het chauffeursdiploma via de LOI gedaan. Was ideaal, lekker leren in je eigen tijd, zodra je er klaar voor bent examen aan vragen en hoppa.
Ik heb in 2 weken tijd mijn examen gehaald. 2 weken leren en toen meteen examen gedaan en geslaagd. 2 weken later had ik mijn C rijbewijs. En in 2 weken ook mijn CE. Al met al dus lekker vlug gegaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:28

Marjan1984 schreef:
Ik heb mijn theorie voor het chauffeursdiploma via de LOI gedaan. Was ideaal, lekker leren in je eigen tijd, zodra je er klaar voor bent examen aan vragen en hoppa.
Ik heb in 2 weken tijd mijn examen gehaald. 2 weken leren en toen meteen examen gedaan en geslaagd. 2 weken later had ik mijn C rijbewijs. En in 2 weken ook mijn CE. Al met al dus lekker vlug gegaan

Enne, als je C-E hebt, heb je automatisch ook B-E!! Voor wie dat nog niet heeft en ook overweegt z'n C-rijbewijs te gaan halen, scheelt je dat toch weer een examen en C-E is zeker niet moeilijker.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 22:30

Wauw klinkt goed, ga ik me even in verdiepen!

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:40

ikke schreef:
Marjan1984 schreef:

Enne, als je C-E hebt, heb je automatisch ook B-E!! Voor wie dat nog niet heeft en ook overweegt z'n C-rijbewijs te gaan halen, scheelt je dat toch weer een examen en C-E is zeker niet moeilijker.

Klopt, dat is echt ideaal, mag je meteen ook met de trailer rijden enzo.
Alleen vind ik een trekker-oplegger makkelijker om achteruit te zetten dan een luxe wagen-trailer. Stom he :+