kinderstoeltje voorin of achterin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

kinderstoeltje voorin of achterin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 22:45

Weet niet of het hier goed staat, maar daar kom ik vanzelf achter :o

Na een discussie met mijn partner en na zoeken op het internet kunnen wij niet vinden of je volgens de wet een kinderstoeltje voorin de auto mag hebben.

Ik ben van mening dat het niet mag, mijn partner zegt zeker te weten dat het wel mag.

Wie kan mij helpen om erachter te komen of het dus wel of niet mag.

ManonWL

Re: kinderstoeltje voorin of achterin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:46

als je airbags heb mag het stoeltje niet voorin ;)

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:46

Ik heb volgens mij eens gelezen dat een maxi cosi wel voorin mag(mits je de airbag kunt uitschakelen), maar wanneer het kindje in en normale stoel komt ze zitten, mag het niet meer.
Vanaf 1.35 (meende ik) mag het kind zonder stoelverhoger voorin zitten.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:48

Autogordels en kinderen
Regelmatig worden de regels met betrekking tot het gebruik van autogordels en kinderbeveiligingsmiddelen aangepast.
De basisregel is dat alle kinderen die kleiner zijn dan 1,35 meter met een maximaal gewicht van 36 kg zowel voorin als achterin een geschikt en goedgekeurd kinderzitje of zittingverhoger moeten gebruiken. Anderen moeten de veiligheidsgordel gebruiken. Er mogen niet méér passagiers worden vervoerd dan er autogordels zijn.
Daarnaast zijn er aanvullende regels met betrekking tot het gebruik van driepuntsgordels, gordelgeleiders en airbags.
Let op: In o.a. Duitsland moeten kinderen tot 1.50 meter in een kinderzitje.

Airbags en kinderen
Montage van een autostoeltje achterin is altijd veiliger dan voorin. Kinderen mogen niet in een naar achteren gericht kinderzitje worden vervoerd op een plaats met een airbag ervoor, tenzij de airbag is uitgeschakeld (handmatig of automatisch). Het zitje kan door de airbag met kracht naar achteren gestoten worden, met mogelijk ernstig letsel voor het kind als gevolg. Het is bovendien raadzaam om kinderen tot 12 jaar niet bij een ingeschakelde airbag te zetten. Kan het niet anders, zet dan de autostoel zo ver mogelijk naar achteren.
Niet alle auto’s hebben een airbag die buiten gebruik gesteld kan worden. Veel garages weigeren dat te doen, omdat zij bang zijn aansprakelijk gesteld te worden als er een volwassen passagier gewond raakt doordat de airbag uitstaat.

Bron: ANWB.nl

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:49

@Lovekoos, alleen een naar achteren gericht stoeltje (zoals de baby maxicosi) niet.

De ANWB zegt dat achterin het veiligst is.

Maar je mag een naar voren gericht stoeltje/verhoger altijd voorin gebruiken en een naar achteren gericht stoeltje alleen voorin als de airbag is uitgeschakeld (of als er geen 1 in zit natuurlijk).

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:51

o ze zeiden dat het niet voorin mocht omdat die als die naar achtergericht klem kan komen te zitten tussen het stoeltje en de autostoel en als ze naar voren gericht staat de kan stikken ofzo...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 23:00

lovekoos schreef:
o ze zeiden dat het niet voorin mocht omdat die als die naar achtergericht klem kan komen te zitten tussen het stoeltje en de autostoel en als ze naar voren gericht staat de kan stikken ofzo...

zoiets staat mij dus ook bij.

hm moet ik helaas mijn wederhelft gelijk geven. :o

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:55

[NM] > [LZP]

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:34

In mijn theorie boek staat dat je het kinderstoeltje voorin mag plaatsen, mits de airbag is uitgeschakeld en het stoeltje naar achteren gericht staat.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:36

Paula schreef:
In mijn theorie boek staat dat je het kinderstoeltje voorin mag plaatsen, mits de airbag is uitgeschakeld en het stoeltje naar achteren gericht staat.

Staat ook in mijn theorieboek!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:37

kinderstoeltje zoals maxi cosi mag voorin als de airbag uitgeschakeld kan worden of als je geen airbag hebt anders kan t kindje stikken in de airbag

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:01

Ik kwam ook tot het stukje van de ANWB met zoeken.
Zou daarbij toch gek worden als je geen achterin hebt dat het niet mag.
Maar inderdaad de airbag moet wel uitgeschakeld worden, anders zou het ook levensgevaarlijk zijn.

edit: en balen is dat he, als je ze gelijk moet geven :Y) ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:03

Pashon schreef:
lovekoos schreef:

zoiets staat mij dus ook bij.

hm moet ik helaas mijn wederhelft gelijk geven. :o

haha af en toe moet dat (helaas :+ ).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:05

Brainless schreef:
haha af en toe moet dat (helaas :+ ).

Helaas wel ja, gaat me sneu af ;(
kan er altijd nog een leuke draai aangeven dat hij indirect niet gelijk had natuurlijk :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:07

Jaaah, dat van de ANWB het wel het veiligst vind om kinderen achterin te vervoeren. En dat over de airbag.....
Het is te proberen natuurlijk. (of niks zeggen :D ).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:09

Brainless schreef:
Jaaah, dat van de ANWB het wel het veiligst vind om kinderen achterin te vervoeren. En dat over de airbag.....
Het is te proberen natuurlijk. (of niks zeggen :D ).

}> niks zeggen zou beter zijn, anders moet ik een hele tijd aanhoren dat ik geen gelijk had := :o
hij begint er vanzelf weer over :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:16

MiSz_SaNdY schreef:
kinderstoeltje zoals maxi cosi mag voorin als de airbag uitgeschakeld kan worden of als je geen airbag hebt anders kan t kindje stikken in de airbag

Stikken? Nou dat denk ik niet, kind wordt helemaal platgedrukt hoor, blijft niets meer van over.

Je heb ook modernere auto's met kinderzitherkenning, als je dan een speciaal aangepaste stoel koop die dat herkent kan je jet kindje voorin plaatsen zonder de airbag apart uit te schakelen :) (Kan je het nooit meer vergeten)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:35

Echter zal vriendlief de kleine gewoon achterin moeten doen, bij onze auto's kan je niet handmatig de airbag uitschakelen en om steeds naar de dealer te gaan om het aan en uit te schakelen is ook zowat.
mijn vriend rijd een Mercedes die 2 jr oud is en die auto heeft geen kinderzitherkenning, althans niet voor zover ik weet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:42

@Pashon, dit geldt dan alleen voor de naar achteren gerichte zitjes. Naar voren gericht mag wel met een airbag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:45

Pashon, dat is een optie bij Mercedes :) De meesten zijn er wel standaard mee uitgerust hoor :) Helaas die van jullie dus niet?

En de airbag laat je niet bij de garage uit te schakelen hoor zit een schakelaar op het dashboard ergens bij je pook op het middenconcole en staat als het goed is SRS op.