Doden en gewonden op een strand van Albufeira

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Doden en gewonden op een strand van Albufeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:37

http://sic.aeiou.pt/online/noticias/pai ... graves.htm

Tenminste 5 doden en drie gewonden (waarvan 1 zwaar) bij het instorten van een rots op het strand Maria Luísa, Albufeira, Algarve, Portugal.

Deze op zichzelf staande rotsen zijn kenmerkend voor de Algarve, maar door de erosie zijn ze niet erg stabiel. Er hangen kleine borden op de rotsen waarop in verschillende talen wordt gewaarschuwd voor instortings gevaar. Er zijn aan de hele Portuges kust bewaakte stranden en daarbuiten is het echt over het algmeen gevaarlijk om te zijn en om te zwemmen.
Toch zijn er altijd mensen die waarschuwingen in de wind slaan en elk jaar vallen er doden.
Graag wil men een schuldige/verantwoordelijke aanwijzen, maar ik vind de mensen die de plekken opzoeken zelf gewoon schuldig. (punt van discussie)
Er wordt nog steeds gezocht naar lichamen/mensen die bedolven zijn, het nieuws wordt ook steeds anagepast, vandaar dat ik morgen pas met een vertaling van het laatste nieuws kom als de mods dat goed vinden.

Lyonesse

Re: Doden en gewonden op een strand van Albufeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:45

Daar ben ik ook geweest :j Ze zijn inderdaad erg poreus en er zitten kleine grotjes in. Die borden staan er inderdaad, maar het zijn vooral de portugezen zelf die in de grotten gaan liggen en niet de touristen is mijn ervaring.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 23:04

De Portugezen die daar op het strand liggen, zijn ook toeristen. ;) Het gaat idd om Portugezen en 1 Spanjaard, tot nu toe. Maar dat is niet het punt.
Waar het mij om gaat is dat men nu met man en macht graag wil wijzen naar wie er schuldig/verantwoordelijk is, maar ik denk niet dat men meer kan doen. Als ze er een hek omzetten, gaat men er ook overheen. De mensen zelf zijn zo dom om waarschuwingen in de wind te slaan. En denken ook niet echt na. Er sterven óók buitenlanders hier op de stranden en in de oceaan.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:08

o dar ben ik 3 weken terug nog geweest:O
creapy je hebt btw ook boot ritjes die daar onder de rosten door gaan en een wandeling die heb je daar....
haha gelukkig ben ik meer op het strand met het bit en zonnen maar :Y)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:44

Lusitana schreef:
De Portugezen die daar op het strand liggen, zijn ook toeristen. ;) Het gaat idd om Portugezen en 1 Spanjaard, tot nu toe. Maar dat is niet het punt.
Waar het mij om gaat is dat men nu met man en macht graag wil wijzen naar wie er schuldig/verantwoordelijk is, maar ik denk niet dat men meer kan doen. Als ze er een hek omzetten, gaat men er ook overheen. De mensen zelf zijn zo dom om waarschuwingen in de wind te slaan. En denken ook niet echt na. Er sterven óók buitenlanders hier op de stranden en in de oceaan.

Helemaal eens :j Die borden staan er niet voor niks dus lijkt mij eigen schuld. Ik ben er iig snel weggegaan nadat ik de borden zag :D Ben ook niet verder dan mn knieen in de oceaan geweest omdat je al op je kont weer op het strand lag als een golf je schenen raakte :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:53

NM -> LZP

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:08

Dus als ik het goed begrijp is dit op een stuk strand gebeurd waar word afgeraden te komen?
Als hiervoor duidelijk is gewaarschuwd, dan is er niemand anders schuldig dan de mensen die daar zijn gaan liggen.
Over 1 goede week ga ik naar Albufeira, gelijk een wijze les in m'n oren geknoopt!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:09

Nee, er vielen ieder jaar gewonden. Dat er doden zijn is nu voor de eerste keer.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:44

Nee, er staat een bord waar op staat dat je niet onder de rots mag gaan liggen ivm afbrokkelend gesteente. Maar dat doen ze dus wel. verder naar de zee toe is gewoon veilig ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:56

De overheid heeft zijn best gedaan met de bordjes lijkt me, en moeder natuur is nu eenmaal grillig. De mensen hebben een risico genomen door er toch te gaan zitten, maar het blijft heel naar dat zoiets gebeurt natuurlijk. Dit wens je niemand toe...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:00

Nee Kel, idd, dus we gaan maar braaf straks richting het water liggen :Y)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:50

Bordjes staan er niets voor niets.
Ik hoorde gisteren van de zus van mijn vriend een verhaal over twee personen die een bordje ergens genegeerd hebben, bij een waterval was dat volgens mij. Op het moment dat ze daar stonden viel er een enorme rots naar beneden en zijn beiden overleden.
Ja erg sneu dat ze het niet hebben overleefd, maar die bordjes staan er niet voor niets.

Soms vraag ik me toch af of mensen geen stront in hun oren en ogen hebben zitten, je weet het gevaar en toen negeer je borden??!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:46

Nee, die mensen nemen het risico.... En daarmee lopen ze risico, en dat kan wel eens fataal aflopen, helaas...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 09:24

Inmiddels is bekend dat het oa om 4 mensen van 1 gezin uit Porto gaat, die de dagen ervoor waren aangekomen. Vader moeder en twe dochters van in de twintig. Het dodental blijft op vijf, alle rommel is weggehaald en er is gegraven tot onder het oorspronkelijke niveau van het zand.

Inmiddels komen er ramptoeristen die ook gewoon de inmiddels geplaatste hekken negeren... De rest van de rots wordt weggehaald tot op een niveau waarbij instorting onmogelijk is.

De filmploeg heeft op de stranden rondgevraagd of men weet welke zones gevaarlijk zijn en waar bijna iedereen kon wijzen en het allemaal precies wist, kwamen Hollanders met: "Nou nee, niemand waarchuwd hier dat het gevaarlijk is hoor".
Die verwacht zeker dat iemand even persoonlijk aan alle mensen dagelijks komt vertellen waar het gevaarlijk is?

Portugezen werd gevraagd of ze nu nog wel de schaduw van rotsen zouden opzoeken en die zeiden van wel, maar al er een bord bij stond, niet meer.
Het zijn niet de eerste doden die onder deze omstandigheden zijn gevallen.

De rotsen worden wekelijks geinspecteerd zegt de ene partij, de andere roept dat ze maanden geleden al op instortingsgevaar (van verschillende rotsen)hebben gewezen en dat het genegeerd werd.

Let op dit geld voor de hele kust van de algarve: Er zijn rotsen met instortingsgevaar, sommige wat kritieker dan andere. Dit wordt aangegeven, soms met losstaande borden die voor een hele zone tellen, soms met een bord op de rots zelf.

Er is vorige week een aardbeving geweest die deze rots mogelijk plots instabieler heeft gemaakt.

En blijkbaar mag op nieuws en maatschappij geen echt nieuws dat nog geactualiseerd wordt?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:49

Heftig hoor..zag het op net nieuws idd.
Wat ik mij afvraag he, zijn die borden duidelijk? Kijk, ik kan bv geen Portugees, dus zouden ze met een bordje moeten komen waar een gevaarteken opstaat, of in het Engels erbij ofzo..en dan niet een minibordje, maar een groot bord in het zicht.
Ik ben nl het type dat liever de iets rustiger stukken strand opzoekt om te liggen, maar als we dat doen en er ligt niemand, dan weten wij dat er vaak een reden voor is dat het er zo stil is, dus gaan wij er ook niet liggen..

Ik was laatst in een Duinrell, daar hebben ze de rodelbaanm staat er in de bocht in het Nederlands afremmen..zaten engelse voor me te kleppen en die wisten niet wat stond, dochterlief remde niet af in de bocht en haalde t maar net..vind dat zoiets in meerdere talen moet aangegeven zijn, of een tekening erbij..ik heb m niet gezien iig en sja, dan gebeuren er ongelukken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:02

Hoe de borden er precies uit zagen weet ik niet meer, maar het was me iig zonneklaar dat het gevaarlijk was en ik spreek ook geen portugees :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:08

Lusitana schreef:
De rotsen worden wekelijks geinspecteerd zegt de ene partij, de andere roept dat ze maanden geleden al op instortingsgevaar (van verschillende rotsen)hebben gewezen en dat het genegeerd werd.

Ook al worden ze wekelijks geïnspecteerd, je kan zo'n rots toch niet vastlijmen? En dat er maanden geleden al sprake was van instortingsgevaar was duidelijk, ze hebben die bordjes toch opgehangen?

Zulke dingen kunnen gewoon van de een op de andere dag gebeuren. En als het duidelijk was aangegeven dat deze rotswand wel eens af kon brokkelen, is het gewoon héél dom om d'r onder te gaan liggen. Het is net zoiets als je gaat tanken bij een benzinestation dat op ontploffen staat.. dat doe je toch ook niet?
Enfin. Moeder natuur is niet de liefste.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:26

Ja, precies, dat zeggen ze hier ook, het is een natuurverschijnsel. Toch heb je ze in verschillenden gevarenklasses. Er zijn er die blijkbaar meer direct gevaar dan anderen.

De borden zijn hele verschillend. Op de rotsen zelf staan verbods borden, dus rond met een rode rand, met daarin in verschillende talen een waarschuwing (kan niet precies zien welke, ik heb het ook maar van film). Andere zijn waarschuwingsborden (dus driehoeken met een rode rand) op een paal (meer voor hele zones) met daarop een tekening van afbrokkelend gesteente. Dus gewoon een duidelijke pictogram zoals dat heet.

De zichtbaarheid is punt van discussie, maar het zijn nu eenmaal gewoon verkeersborden types, dus ja, die zie je niet van een kilometer afstand. Maar tegen de tijd dat je gevaar loopt, kun je ze echt wel zien.

Er waren mensen die zeiden dat het een kwestie van tijd was, dat het goed te zien was dat hij ondermijnd was door de zee.

Hier kun je zien dat de rotsen weleenswaar flink schaduw leveren (een van de redenen dat ze opgezocht worden), maar wel buiten de "normale" zone (waar je de parasols en strandtentjes vindt) vallen.
Afbeelding
Iets links van het midden op deze foto de werkelijk ingestorte rots (naar mijn weten, als ik beelden vergelijk, in lek geval vergelijkbaar), daar nog overeind:
Afbeelding

Als toerist is het altijd verstandig om echt wel op de zones te blijven die speciaal uitgezet zijn. (En ook alleen te zwemmen in de stukken die uitgezet zijn en waar bewaking bij zit).

anke2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:58

Echt verschrikkelijk dat dit gebeurd is. Mijn moeder en broer zaten vorig jaar in een appartement achter dit strand, ze hebben toen ook foto´s van zichzelf en de rots gemaakt. De rots zag er wel wat poreus uit, maar er waren geen borden die waarschuwden voor instortingsgevaar.

Het deel van de rots dat is ingestort is inderdaad de rots in het midden van de onderste foto, op de bovenste foto is het de rots helemaal aan rechts. Als je heel goed kijkt zie je een open, maanvormige ruimte onder aan de rots, hierdoor is de rots misschien niet bestand geweest tegen de druk van het water als het vloed wordt en als gevolg hiervan ingestort.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:50

Pff wat verschrikkelijk zeg dat dat gebeurd is!