Auto met een aanhangertje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Auto met een aanhangertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 21:00

Nee dit is geen zoveelste topic over wat een auto kan en mag trekken en of je daarvoor E rijbewijs nodig heb.

Ik heb een meningsverschilletje met een vriend van mij.

Dus stel je deze situatie voor:

Persoon A heeft een auto met een kentekengewicht van 3400 kg (zo'n dikke amerikaanse bak). Mag je, als je geen E rijbewijs heb een aanhangertje erachter zetten die bv 500 kg weegt??

Dan kom je uit op een totaal gewicht van 3900 kg en zou je dus verplicht moeten zijn tot een E rijbewijs, maar je mag met een klein aanhangertje van onder de 750 kg zonder E rijbewijs rijden.

Dus wie heeft er nu gelijk??
Degene die zegt: Ja je moet E hebben omdat je boven de 3500 kg zit.
Of heeft degen gelijk die zegt: Nee je hoeft geen E te hebben omdat je altijd met een aanhanger van onder 750 mag trekken ook als je boven de 3500 kg uitkomt.

Ik ben heel erg benieuwd.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:17

Ook hier geld gewoon de FAQ die antwoord bied hoor.

Alleen is die voor 'gewone' auto's geschreven en auto's van 3400 kg moet je dus opvatten als uitzondering. Vandaar dat er staat dat je een aanhanger met MTM van maximaal 750 kg mag treken met B-rijbewijs. Als je een zwaarder busje gebruikt als trekauto, heb je het nog steeds over een auto die 2000 kg weegt dus vandaar..

Wat in de FAQ staat:
Citaat:
B-rijbewijs
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
én
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg

In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaart optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500.
Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.

Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.

biancavos

Re: Auto met een aanhangertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:12

volgens het theorieboek die ik kreeg voor mijn E-Rijbewijs mag je dus altijd een aanhanger trekken van 750 kg, daarin staat zelfs nog extra vermeld dat als je een auto hebt die 3500 mag wegen je daarachter nog een aanhanger mag hebben die maximaal 750 mag wegen en je dus totaal 4250 mag wegen.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:31

Met B-rijbewijs mag je met een voertuig rijden die een mtm heeft van maximaal 3500 kg. Daarboven is rijbewijs C benodigd.

Met elk voertuig mag je een aanhanger trekken van 750 kg mtm zonder dat je daarvoor een apart rijbewijs nodig hebt.

Dus je mag met rijbewijs B een auto of zware bestelbus van 3400/3500 kg rijden en nog steeds een aanhanger van 750 kg erachter hebben waardoor je combinatie ruim boven de 3500 kg uit komt.
Deze uitzondering geldt alleen voor aanhangers tot 750 kg. Zodra je bijv. een aanhanger van 1000 kg hebt geldt dit dus niet meer.

Uiteraard moet het trekkende voertuig wel die 750 kg mógen trekken. Anders ben je alsnog in overtreding.

Voor een vrachtwagen is dit overigens hetzelfde, vandaar dat je bijv. hijskranen vaak ziet rijden met een klein aanhangertje met toebehoren erachter. Deze chauffeurs hebben dan vaak geen CE, maar alleen C.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:11

Oh, is dat zo? Leek mij niet logisch, maar vast weer een uitzondering die ik niet interessant genoeg vond om te onthouden dan denk ik..

Heb ik niets gezegd ;)

Wel even in de gaten houden of je het hebt over een aanhanger die 500 kg weegt of dat je het over de MTM van zo´n aanhanger hebt.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 08:35

Oke ik snap het.
Dank jullie wel.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:09

Dit hoort dan thuis op LZP.
Dus een verplaatsing van TAO-->LZP.