Discussie/dillema, wie kan me helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirus

Discussie/dillema, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 20:29

Hey mede-kook-bokkers... :Y)

Ik zit momenteel weer midden in een discussie/dilemma die ik al eens vaker heb gevoerd (haha... woordgrapje).

Wat is de definitie van FRUIT en wat van GROENTEN???
Oftewel: waarom is een appel, ananas of meloen een "fruit", terwijl courgette, tomaat en wortel "groenten" zijn?

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn dochter uit moet leggen wanneer iets onder fruit of groenten valt??

Shoot, ben benieuwd....

Avelienvd

Re: Discussie/dillema, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:30

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:41

misschien heb je hier ook nog iets aan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_groente_en_fruit

En ergens anders gevonden:

''Of dat nu met de ph te maken heeft weet ik niet, maar volgens mij is het heel eenvoudig: fruit is alles wat we onder vruchten verstaan, dus appels, peren, citrusfruit, tomaten (!), meloenen, bananen, kersen, bramen, frambozen, etc.
Onder groenten vallen de wortelgewassen, zoals bieten, knolraap, peen, aardappels, etc., maar ook bladgroenten, zoals andijvie, sla en spinazie, etc., en stengelgroenten, zoals rabarber, asperges, etc.
Niet te moeilijk denken! ''

Bron: http://www.groeninfo.com/forum/groente_en_fruit_forum/35650-het_ware_verschil_groentenfruit.html

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:46

ehm, mijn boek zegt "in de tuinbouw is groente de verzamelnaam voor kruidachtige gewassen, waarvan delen gekookt of rauw door de mens worden gegeten. In de praktijk rekent men ook vruchtgewassen als komkommer, tomaat en paprika erbij".
Heb je vast ook niets aan voor je dochtertje zeker?
Over fruit zegt mijn boek "Plantkundig gezien is een vrucht het eetbare gedeelte van de bloem of wat zich daaruit ontwikkelt na bevruchting. Sommige vruchten rekent men tot groente, zoals tomaat patrika, aubergine, komkommer"

Misschien is dat duidelijker, het eetbare gedeelte van een bloem of wat zich daaruit ontwikkelt is een fruit, de rest groente?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:40

Dit vind ik ook altijd zo moeilijk. Komkommer, paprika, tomaten, courgette en aubergine, worden in de tuinbouw vaak 'glasgroenten' genoemd. Omdat ze in de kas verbouwd worden. Of 'vruchtgroenten', omdat ze dus wel vrucht, maar ook groente zijn.

In die link hierboven naar wikipedia, stond wel een aardige definitie: fruit zijn over het algemeen suikerhoudende vruchten. Iets wat je van o.a. komkommers niet bepaald kunt zeggen. Dus alle zoete vruchten vallen onder fruit.

Wat ik me vaak afvraag en waar ik bij het Voedingscentrum niet direct antwoord op kan vinden. Heb je een volwaardige hoeveelheid groenten bij je maaltijd als je 200 gr. tomaten en paprika in je maaltijd verwerkt? Ik heb twee kleine kinderen die ik toch zeker minstens 6 keer per week genoeg groente wil laten eten. Maar in veel pastagerechten verwerk ik alleen tomaten en paprika en champignons (is dat trouwens ook een groente? Het is een schimmel, maar is het ook voedzaam genoeg?).

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:49

Duke, juist de afwisseling is heel belangrijk, het is niet alleen het gewicht dat bepalend is. Een maaltijd zoals jij omschrijft voldoet prima, zeker als je op andere dagen weer andere groenten geeft. In paprika zit heel veel vitamine C (maar daar heel veel tegelijk van geven is niet zinvol, dat neemt het lichaam toch niet op), met name bewerkte tomaten bevatten veel anti-oxidanten (tomatenpuree werkt zelfs beter dan verse tomaten) en sla bevat bijvoorbeeld weer veel ijzer. Bij een pasta met saus zoals jij omschrijft maak ik daarom vaak ter aanvulling een groene salade met bijv. rucola.

Champignons zijn idd geen groente, maar ze bevatten wel veel zaken die je lichaam goed kan gebruiken. Kijk maar eens naar deze link bijvoorbeeld, en deze link is ook wel interessant.

Wat betreft fruit en groente, ik zat mezelf vandeweek toevallig hetzelfde af te vragen :)) . We hebben het ooit wel op school behandeld, maar da's te lang geleden, dat weet ik niet meer :+ . Ik denk dat de omschrijving van Duke heel goed voldoet, fruit --> vruchten met een hoog suikergehalte. Worteltjes zijn bijvoorbeeld wel zoet, maar dat zijn geen vruchten (duh, het zijn de wortels tenslotte :+ ). Tomaten zijn zo zoet dat ze bijna onder het fruit zouden kunnen vallen, vruchten zijn het in elk geval sowieso.

Ik kan eigenlijk geen fruitsoort bedenken die geen vrucht is, wel vruchtsoorten die geen fruit zijn (courgette, aubergine, etc.).

[Edit]Even wat verdwaalde letters verwijderd[/edit]
Laatst bijgewerkt door Gwen op 11-08-09 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:59

Maar komkommers e.d. horen ook tot de groep vruchten, dus als je het "echte" onderscheid aan je dochter wil leren is dat niet echt een goede definitie.
Zoals Gwen al zegt is de afwisseling belangrijk, maar deze "groentes" vallen wel onder de groep groentes.

Champignons kun je niet als groente zien, ook niet als vervanging. Er zitten nauwelijks koolhydraten in, als je het als een vervanging wil zien, is het eerder een vervanging voor vlees, door de eiwitten (alhoewel je dan echt heel veel champignon moet eten). Een champignon is echter vooral heel veel water.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:28

Champignons moet je gewoon als aanvulling op je menu zien, denk ik, niet als vervanger van wat dan ook.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:05

@Gwen: met die afwisseling zit het wel snor hier. Zo'n pastamaaltijd hebben we 1, hooguit 2 keer per week. ;) Maar bedankt voor je uitleg!