Nu ben ik een tijdje terug naar de huisarts geweest met wat specifieke klachten.
Nu een maand later, gaat het even een momentje niet goed met me, en floept er bij mijn moeder het een en ander uit haar mond. (ik woon overigens niet bij mijn moeder, ik woon zelfstandig en ben meerderjarig).
Ze beweert dat ze alles weet, en dat ze dit door de huisarts te bellen, te horen heeft gekregen.
Mijn vraag is, kan dit zomaar?
Oeless
Geplaatst: 09-08-09 18:03
Nee hoor dat mag absoluut niet, want de huisarts heeft zwijgplicht!
Laatst bijgewerkt door Oeless op 09-08-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Dat mag niet, huisarts heeft een beroepsgeheim, dus jouw moeder zou het helemaal niet mogen weten, je bent tenslotte meerderjarig..
zonnebloem18
Nee je huisarts heeft geheimhoudingsplicht zelfs tegenover je ouders, zelfs al zou je nog bij ze wonen. Voor zover ik weet mogen instanties alleen informatie aanvragen bij je huisarts met jou schriftelijke toestemming dus zelfs dat kan niet zomaar. Dus of je moeder was aan het bluffen of ik zou zo snel mogelijk een huisarts zoeken die wel te vertrouwen is.
Yessy
Geplaatst: 09-08-09 18:04
Het zou niet moeten kunnen, maar je hoort de verhalen vaker, dat huisartsen of bijv de vertrouwenspersoon op school toch jouw verhalen aan de ouders doorspelen.
Esther_1985
Geplaatst: 09-08-09 18:05
ik zou je huisarts hier zeker op aanspreken, ik zou zelfs een andere ha overwegen
Belachelijk! Ik zou de HA hierop aanspreken inderdaad en een andere HA zoeken (of hij moet echt een heleheleheeeele goede reden hebben, maar dan is hij nog in overtreding en is het nog altijd niet netjes van hem)!
Mariskatw
Geplaatst: 09-08-09 18:07
bij ons is dat ook gebeurd toen mijn moeder ziek was. We wisten niet precies hoe groot de tumor was, maar de assistente van de huisarts doet ook pedicure, waar mijn vader heen ging. Toen hij thuiskwam wist hij ineens veel meer van hoe het ervoor stond met de kansen en hoe groot de tumor was. Absoluut niet netjes, zelfs al is het je man! Mijn moeder heeft haar hier ook op aangesproken. Niet dat je als echtpaar dingen verzwijgt voor elkaar, of tenminste die van mij niet, waar het om z'n vreselijke ziekte gaat, maar het mag echt niet!
tjady
Geplaatst: 09-08-09 18:08
Ik zou een gesprek willen met mijn huisarts. Als hij idd zijn beroepsgeheim geschonden heeft, zou ik een klacht indienen.
Equidea
Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-09 18:09
Nouja, het kan ook prima zijn dat ze bluft hoor en dat ze een keer in mijn post heeft zitten snuffelen (wat me bij mijn moeder niet eens zo vreemd lijkt).
Wat je kunt doen is gewoon je huisarts eens bellen en vragen of het zo is, vertrouw je het dan nog niet helemaal kun je bijv. een vriendin laten bellen die zich voordoet als je moeder of een vriend bijv als je vader om te zien of hij/zij een reaktie kan ontlokken bij je huisarts?
Net als mijn Crossmonster, kan ze het niet via een andere weg weten? of ontzettend zitten te bluffen om je een reaktie te ontlokken?
Nee, je huisarts mag dit absoluut niet doorspelen naar jouw moeder/ouders.
Ik ga mee met Crossmonster en Bitterbal, kan je moeder niet via een andere weg aan deze info zijn gekomen?
Fleurtje100
Geplaatst: 09-08-09 20:05
Het mag niet nee, maar het kan wel. Wij hebben een nogal luidruchtige assistente, en die heeft ook weleens terwijl ik in de wachtkamer zat hard schreeuwend aan de telefoon doorgegeven dat iemand ook nog even op een bepaalde soa getest moet worden. Ze noemde voornaam, achternaam, geboortedatum en vermelde om een soatest ging. Helaas zijn ze niet altijd zo discreet als ze horen te zijn.
Anoniem
Geplaatst: 09-08-09 20:34
Toen mijn moeder een paar weken na mij onze huisarts bezoekte liet hij ook wat over mij los. Nu wist mijn moeder er alles van maar toch was ik daar ook niet zo blij mee. Dus de volgende keer dat ik de beste man met een bezoekje vereer maak ik er ook wel even een opmerking over.
Volgens mij mag dit zolang je minderjarig bent wel gemeld worden aan de ouders. Ben je ouder dan 18 dan niet en heeft de HA zwijgplicht. (correct me if I'm wrong).
Als ik jou was zou ik wel een gesprek met je HA overwegen hoe en wat.