iemand ervaring met curcus van studieplan gitaar spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

latnahc2

iemand ervaring met curcus van studieplan gitaar spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:16

nou ik heb dus altijd wel graag een instrument willen bespelen en ik zag een niet al te dure cursus van studie plan.
ook voor totale beginners en mensen die dus nog geen noten kunnen lezen.
alleen nou zou ik graag willen weten of iemand ervaring heeft met deze cursus en of het erg moeilijk was en of je tevreden bent.

dank je wel :D

p.s ik weet dat een leraar miss makkelijker is maar daar heb ik geen geld voor en de tijd niet voor helaas.
dus dat is geen optie

spokie79

Re: iemand ervaring met curcus van studieplan gitaar spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:39

Ik ben sinds deze week ook bezig met het leren van gitaar spelen. Ik heb het boek Leer Jezelf Gitaar van Gary Turner. Ik vind het een heel duidelijk boek. Er staat veel uitgelegd over de noten, tabulatuur en accoorden. Ook zit er een DVD bij, zodat je kan kijken en luisteren of je de oefeningen goed doet. Dus tot nu toe, ben ik er erg over te spreken. Maar ben natuurlijk ook net pas begonnen. Op dit boek heb je ook nog verschillende vervolgen. Ook heb je op internet een cursus, die mij wel wat lijkt (www.leergitaarspelen.com). Als ik de basis een beetje beheers, ga ik misschien wat lessen nemen bij een particulier. Maar op dit moment kan ik nog niet eens langer dan 15 minuten mijn gitaar vasthouden (vingertoppen pijnlijk en kramp pols bij de akkoorden).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:44

Ik heb ook ooit met behulp van een boek geprobeerd om gitaarspelen te leren. Dit is echter een stuk moeilijker dan het lijkt. Ik ben er ook mee gestopt, omdat het vreselijk veel tijd kostte en het heel langzaam vordert.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 19:20

ja ik heb het ook eens geprobeert om mezelf te leren maar ik kan geen noten lezen dus ik kwam niet al te ver:)
ik wou graag weten of het moeilijk was want het is toch wel een redelijk bedrag nog wat je kwijt bent.
zonde als de gitaar dan in de kast staat.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:44

Ik was eerst ook van plan om zo'n curcus op internet te volgen.. Maar vond het toch te veel geld omdat ik niet wist of het wat was..
Daarom was ik maar zelf begonnen, gewoon gitaar gepakt en mijn broer heeft me de begin akkoorden geleerd. Na 2 dagen kon ik 'Michel' van Anouk spelen.

Nu heeft mijn moeder een boek voor me gekocht: Leer gitaar spelen van Nick Freeth. Een heel fijn boek met duidelijke foto's en omschrijving. Voor mij werkt het prima zo.. Maar dat zal wel voor iedereen verschillend liggen.
Succes in ieder geval!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:11

latnahc2 schreef:
ja ik heb het ook eens geprobeert om mezelf te leren maar ik kan geen noten lezen dus ik kwam niet al te ver:)
ik wou graag weten of het moeilijk was want het is toch wel een redelijk bedrag nog wat je kwijt bent.
zonde als de gitaar dan in de kast staat.

Als je een goed boek hebt, leer je dat snel genoeg. En bij dat boek waar ik het over hebt, staat de tablatuur er ook bij en dat is toch wel zo makkelijk.
Die cursus waarover ik het had op internet is maar iets van €37, dus dat valt ook wel mee.
@Chantal, dat is een kwestie van doorzettingsvermogen. Als je het echt wilt, heb je de tijd er wel voor over. Dus dat is gewoon een excuus :). Het is inderdaad ook niet makkelijk om te leren. Maar paardrijden is ook niet makkelijk en als je dat echt wilt, kan je dat ook leren. Daar moet je alleen ook tijd instoppen. En het langzaam vorderen, vind ik ook wel meevallen. Ik probeer nu 3x per dag 10 minuten te oefenen en kan nu al redelijk de akkoorden overpakken, kan al een stok noten lezen en ook spelen en kan zelfs al een klein liedje. Je moet ook niet binnen een week iets moeilijks willen spelen. Ook met paardrijden kan je niet ineens binnen een week een appuyement rijden.
Ik zie het maar zo: als je iets echt graag wilt, kun je het leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:26

Ik ben ook net begonnen met gitaar :))

De cursus van www.leergitaarspelen.com heb ik ook naar gekeken, misschien in de toekomst.

http://www.akkoord.be
Dit vind ik ook wel een fijne site om wat akkoorden te leren, hier ben ik momenteel mee bezig.
(oh en met kumbaya my lord spelen, want dat zijn 3 akkoorden).
Verder is er op youtube ook heel veel te vinden :j

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:29

Ik heb een poging gedaan om het uit een boek te leren. alleen ik vond het een rottig boek en de akkoorden vond ik er niet duidelijk in staan. Was eerst 10 minuten bezig met het plaatje te ontcijferen :+

Maar ik wil het heel graag leren, dus wil na de zomervakantie weer gaan beginnen. Alleen dan ga ik wel opzoek naar een ander boek.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:41

Vroeger heb ik een aantal jaren les gehad en sinds een paar jaar ben ik zelfstandig verder aan het leren. De site van Justin Sandercoe (gitarist van o.a. Katie Melua) vind ik erg fijn: gestructureerd, uitgebreid, alles wordt heel duidelijk uitgelegd (m.b.v. YouTube-filmpjes) en de site wordt regelmatig aangevuld en verbeterd. Het is wel tijdrovend om alles te lezen en te bekijken, maar dat zou gitaarles ook zijn. Het vraagt alleen wat meer geduld en zelfdiscipline. Ik weet het dus niet uit ervaring, maar ik denk dat een gemotiveerde beginner ver kan komen met die site. :)

Het begin is overigens moeilijk en vaak pijnlijk, maar als je doorzet wordt het steeds leuker!

Techniek: http://justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php
Nummers: http://justinguitar.com/en/ST-000-SongsTAB.php
Laatst bijgewerkt door Snader op 09-08-09 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:54

Yinka, dan kan ik je het boek Leer Jezelf Gitaar echt aanbevelen. Akkoorden staan er heel duidelijk in. Er zit een DVD bij, waarop die akkoorden gespeeld worden, zodat je kan zien hoe het eruit ziet en je hoort hoe het moet klinken. Ik ben natuurlijk nog niet ver, maar ben wel een muziekleek. En het staat er allemaal heel duidelijk in, stat voor stap.

Snader, ik ga daar ook even kijken. Thanks voor de tip.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:55

Dank je wel Spokie79, is het boek via internet verkrijgbaar of kan je het ook in een muziekwinkel kopen?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:00

Laatst bijgewerkt door spokie79 op 09-08-09 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:01

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:02

Super :D Kijk wel of ik online koop of in een muziekwinkel.. maar alvast bedankt voor de links!

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:09

Overigens ben ik het belangrijkste vergeten erbij te zetten: De site die ik noemde is gratis. ;) Ik snap niet hoe dat kan, maar ik denk dat hij de site gebruikt als reclame voor hemzelf.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:33

nou ik zie al een hoop ervaringen.
de cursus die ik bedoelde is 250 euro en dan moet je het nog wel jezelf aan leren.
misschien kan ik beter alleen een gitaar aanschaffen en dan inderdaad toch maar proberen via internet info op te zoeken.
hoewel ik moet zeggen dat dat ook eerst me plan was en toen kwam ik er echt niet uit.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:40

latnahc2, ik heb een gitaar gekocht voor €99. Ik heb advies gevraagd in de winkel waar ik hem gekocht heb. Ze hadden daar ook gitaren voor rond de €80, maar hij vond dat je voor die €20 meer een veel betere gitaar had. Daarnaast heb ik een stemapparaatje gekocht voor €25. Dat is ook wel erg handig. Dan het boek en een setje extra snaren. En ben nu ieder dag lekker bezig en ga het steeds leuker vinden. Je moet alleen wel rekening houden met blaren op je vingers. Ik wil vaak wel meer oefenen, maar dat kunnen mijn vingers dan echt niet aan :). Dus ik ben voor €100 minder toch al een stuk verder. Misschien dat je met die cursus wel van jou iets meer leert, maar als ik dit boek zie, heb je aan het einde van de cursus best veel geleerd. En dan kan je de meeste pop liedjes wel spelen.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:13

ik heb de cursus nog niet bestelt hoor.
dacht eerst even rond vragen wie er ervaring mee heeft.
maar als ik het zo hoor kan ik beter een gitaar aanschaffen en dan toch proberen het zelf aan te leren en via internet en boeken.
mocht dat niet lukken kan ik natuurlijk altijd nog en cursus gaan doen.
ben wel blij dat ik niet meteen met 300 euro ben gaan strooien:)
misschien moeten we een topic openen van mensen die zichzelf gitaar leren spelen als die er nog niet is:)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:13

Is een goed idee. Kunnen we mekaar een beetje ondersteunen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:33

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met mezelf aanleren gitaar te spelen. Nu moet ik wel zeggen dat ik al mijn hele leven bezig ben met piano zang etc. Als je piano akkoorden al snapt, dan zit er ook meer logica in een gitaar. Dat maakte het voor mij wel makkelijker.

Je hoeft niet perse noten te kunnen lezen om gitaar te spelen. Met tabs en akkoorden op internet kun je een heel eind komen. Ik kom nu 2 jaar later eigenlijk ook niet veel verder dan bepaalde noten een naam te kunnen geven. Als ik hard nadenk kan ik best de noten van bepaalde snaren op een bepaalde fret noemen, maar niet vlot of zo. Laat staan dat ik echt bladmuziek gebruik. Echter, blijft het makkelijk als je in ieder geval akkoorden begrijpt op de piano, dat helpt een heel eind, maar ja, dat leer je ook niet 1, 2, 3.

Koop gewoon een simpele goedkope gitaar voor max 70 euro. Daar kun je op oefenen en kijken of het wil lukken en of je het echt wilt doorzetten. Het is zonde een dure gitaar aan te schaffen als het uiteindelijk blijkt tegen te vallen. Wil het lukken kun je altijd nog besluiten na een tijd voor betere kwaliteit te gaan. Zo heb ik het in ieder geval wel gedaan en ik heb geen spijt van deze keuze.

Verder is het echt een kwestie van doorzetten. Oefen veel met overpakken van akkoorden, hoe meer je oefent hoe makkelijker het gaat. Blijf in het begin bij de makkelijkere akkoorden. C, D, E, Em, F, G, A, Am. Zoek liedjes met die akkoorden en ga ze gewoon spelen. Eerst heeeeeeeeeel langzaam, de tijd nemen om de akkoorden goed te grijpen en dan langzaam aan steeds sneller, tot het overpakken van deze akkoorden soepel gaat.

Speel in het begin zo veel mogelijk, al is het maar 5 minuutjes en ookal doen je vingers pijn. Hoe meer je speelt, hoe eerder je eelt kweekt en je geen last meer hebt van je vingers. Blijf daarna wel spelen, want als je een week of 3 niet speelt, raak je je eelt kwijt en kun je weer opnieuw beginnen :P .

Verder kan ik zo even geen tips verzinnen :P , als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:51

Wat bedoel je precies met akkoorden begrijpen?
Ik probeer iedere dag toch ook wel een beetje de noten te lezen. Dus ik probeer te kijken of ik de noten bij de snaren en fretten kan bedenken. Zo hoop ik dat het straks wat sneller gaat en ik bladmuziek kan lezen zonder de tablatuur erbij te hoeven tekenen. Maar als je dat zou doen, leer je het denk ik op den duur ook wel :).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:25

klopt.. Als je dat oefent wordt het vanzelf makkelijker om te onthouden welke snaar met welke fret welke noot is. Ik kan het wel verzinnen, maar dan ben ik erg lang bezig. Eigenlijk zou ik daar ook meer in moeten oefenen.

Toen ik begon, de eerste akkoorden die ik speelde leerde ik gewoon "Hier moet ik mijn vingers leggen om een c akkoord te spelen" Maar verder snapte ik niet zo veel van de opbouw.

Op de piano zijn akkoorden gewoon makkelijker, omdat je maar 1 rij noten hebt in plaats van 6 (snaren). Als je daar weet hoe je een bepaald akkoord moet maken, dan wordt het op de gitaar ook makkelijker.

Elk akkoord heeft bepaalde noten, zo bevat het C akkoord in feite alleen de C de E en de G en verder niks. Dus alle noten die je aanslaat op de gitaar moeten een C een E of een G zijn. Dat bedoel ik met akkoorden begrijpen. Dus niet alleen weten hoe je je vingers op de snaren moet leggen om een geluid te krijgen dat bij de naam "C akkoord hoort" Maar ook begrijpen dat je die vingers zo legt omdat je alleen de C de G en de E noot wil laten horen en geen andere noten. Etc. En ook begrijpen dat als je een C vorm speelt en je de cappo op de tweede fret zet, dat het dan geen C is maar een D.

Hmm, kan het niet beter uitleggen dan dat. En waarom een C akkoord alleen C E en G bevat is gewoon makkelijker te leren op de piano dan op een gitaar vind ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:02

Ik heb een beetje hetzelfde, ik wil heel graag piano leren spelen, al jaren lang, maar het is er eigenlijk nooit van gekomen... Ik ben nu 21 en heb het nog steeds nooit geprobeerd, en kan dus ook geen noten lezen ofzo...

Ik wil graag beginnen met een keyboard, maar de stap om te beginnen wordt steeds maar uitgesteld, gewoon omdat ik niet weet hoe/wat/waar ik moet beginnen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:35

Shiloh, ik doe het net als jij toen je begon. Maar wil me wel meer in de theorie gaan verdiepen. Maar aangezien je toch ergens moet beginnen, beginnen we dan maar met het leuke deel....het spelen zelf. Ik denk dat je al doende ook al veel leert. En als je iets echt leuk vindt, wil je de achtergrond ook al gauw erbij leren.

Wuis, ze hebben net als voor de gitaar ook het boek Leer Jezelf Keyboard. Als ik jou was zou ik gewoon eens in een muziekzaak gaan kijken. Keyboards moet je denk ik ook wel genoeg tweedehands hebben via marktplaats. En ik ben ook al bijna 30 en net een weekje pas begonnen met gitaar te leren spelen. Je bent nooit te oude om te leren. En noten leren doe je tijdens de rest leren. Is echt niet zo moeilijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:44

Idd, is het leuker om de theorie erachter ook te snappen, dat maakt dat je langzaam ook steeds meer kan met de gitaar.

Echter ik ga denk ik niet echt oefenen met bladmuziek. Wat ik speel haal ik toch van internet en dat is eigenlijk altijd of tabs of akkoorden en meer heb ik eigenlijk ook niet nodig. Ik wil echter wel handiger worden in het benomen van een noot op de gitaar zelf, zodat ik ook sneller zelf akkoorden kan vormen en ook eens een D akkoord halverwege de hals kan verzinnen, ipv altijd maar op die eerste 3 a 4 fretten te spelen.