scherpstellen lukt niet altijd...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

scherpstellen lukt niet altijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 15:23

om de een of andere reden steld mijn camera de laatste tijd niet meer goed scherp,
de ene keer wel maar ook redelijk vaak niet. dan is het paard een beetje smooth, dus niet scherp.
ik denk dat het aan mijn instellingen licht, maar ik weet dus niet wat.

ik heb een Canon EOS 450d met een sigma 55-200mm (geen lichtsterke).

voorbeeld, een onbewerkte foto, je ziet dat die niet scherp is (dit is dan nog een redelijke foto, maar heel vaak is het dus erger)
Afbeelding

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:52

Mijn camera (Kodak Z1012) doet dit tegenwoordig ook soms! Maakt niet uit op welke stand/instellingen.
Ik heb zelf geen idee wat dit is, of wat ik eraan moet doen, dus ik volg dit even!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:56

Wij hebben een panasonic DMC-FZ-20 en die heeft zo'n beetje hetzelfde probleem. Erg stom, want de helft van de foto's kun je tegenwoordig weggooien omdat ze zo onscherp zijn. Vooral de binnenfoto's zonder flits zijn lelijk. Ookal is er licht genoeg, worden nog de foto's niet mooi. De buitenfoto's zijn redelijk. Wij hebben de camera nu bijna 5 jaar en nou weet ik niet of het kan, maar ik dacht dat de camera vanwege het vele gebruik misschien slechter werd. Slijtage dus, maar ik weet dus niet of dat kan bij digitale cameras.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:00

Hallo,

Ik had dat probleem ook met mijn Nikon camera.

Ik heb hem toen opgestuurd naar Nikon en er bleek iets met de motor van het objectief mis te zijn, gelukkig viel dit nog onder de garantie toen.

Wat ik ook vaak deed is scherpstellen en dan nog de compositie veranderen. Dat bleek ook niet zo goed voor de lens te zijn.

In een fotozaak kreeg ik de tip voor op iets scherp te stellen dat goed contrastrijk is, anders weet de camera niet waar hij op moet scherpstellen en krijg je ook onscherpe foto's.

Een andere mogelijkheid kan bewegingsonscherpte zijn, omdat je sluitertijd niet snel genoeg is. Dat lijkt vaak ook op onscherpte, maar als je dan achteraf kijkt met welke instellingen je gefotografeerd hebt, blijkt het toch aan de sluitertijd te liggen. Je kunt je vraag ook eens posten op http://www.dutchphotozone.com. Daar staan ook veel goede tips op.

Succes!

Groetjes,

Shirley

Saskiaatje

Re: scherpstellen lukt niet altijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:19