Bij je partner intrekken, hoe deed jij dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Bij je partner intrekken, hoe deed jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 17:10

Mijn vriend woont in Den Bosch en ik in Woerden. Volgend jaar willen we gaan samenwonen en de kans is erg groot dat ik dan bij hem intrek, aangezien hij een koophuis heeft en ik een huurflatje wat voor ons samen te klein is. Nu ben ik erg benieuwd hoe anderen dat gedaan hebben toen ze bij hun partner introkken. Hoe lang hebben jullie je eigen huis aangehouden? Of heb je direct de boel opgezegd en ben je bij hem ingetrokken?

Waar ik ook benieuwd naar ben, is of er mensen zijn die 'maatregelen' hebben getroffen in geval van uit elkaar gaan. Stel dat de relatie uitgaat, dan sta ik op straat. Terug naar Woerden hoef ik niet, want als het goed is heb ik dan mijn sociale leven en werk in Den Bosch. Maar ik heb ook geen recht op bv. een huurflat als ik niet (lang genoeg) ingeschreven sta bij een woningbouw. Ben benieuwd wat jullie hebben gedaan, je toch ingeschreven bij de woningbouw? Of ga je bv. terug naar je ouders mocht het mislopen?

Het gesprek kwam er laatst op, maak me er niet echt druk over ofzo want ik ga er ook niet vanuit dat ik me zou moeten indekken met bv. huis aanhouden of inschrijven bij de woningbouw. Maar het maakte me wel nieuwsgierig hoe dat met anderen zit, dus vandaar dit topic :)

Anoniem

Re: Bij je partner intrekken, hoe deed jij dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:13

Ik heb mijn huis toen te koop gezet zoals je weet :)
Qua onderhoud werd het ook te duur als ik het zou aanhouden, uiteindelijk heeft het een jaar geduurd tot het verkocht was.
Mocht het misgaan, dan heb ik een vriendin waar ik bij zou mogen logeren tot ik weer iets heb gevonden. (we gaan er niet vanuit natuurlijk he :D )

Als je niet kan kopen alleen, mocht het mis gaan, is het misschien wel verstandig je bij de woningbouw in te schrijven, vaak tellen de jaren wel bij die verenigingen :)
(maar nogmaals gaan we nie van uit he :D )

Leuk Tam! Ben zooo blij voor je :):)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 17:15

Haha leuk dat jij als eerste reageert Su :D Kende jouw situatie idd op gebied van de verkoop, maar fijn om es te weten hoe je het verder zou regelen. Idd, we gaan er niet vanuit dat het allemaal nodig is :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:16

Ja inschrijven en zorgen dat je ingeschreven blijft. Ook als je 100% zeker weet dat het niet nodig is!

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:18

ga met jou eens Jane....gewoon inschrijven, niet eens over nadenken! zowel in woerden als in den bosch als ik jou was...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:19

samenlevings contract opstellen en vastzetten bij notaris..
daarin alle duidelijke afspraken inzetten die jullie maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:20

ja.. dat moeten wij dus nog steeds doen 8)7

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:22

Ik ben ook bij mijn vriend ingetrokken, heb meteen mijn huur opgezegd, niks achter de hand dus ;-)
Voor ons was het ook een behoorlijke afstand (Leeuwarden-Dordrecht)
Ik sta niet ingeschreven bij een woningbouwvereniging oid. Ik zou eerlijk gezegd ook echt even niet weten wat ik zou gaan doen als het uit zou zijn. Ga ik dan terug naar Friesland (waar mijn hele familie woont) of blijf ik hier, waar ik ondertussen toch ook een leven opgebouwd heb... hoe dan ook zal het een pijnlijke keuze zijn denk ik.
Ik hoop maar dat ik nooit die keuze hoef te maken :o In geval van nood zou ik wel naar mijn moeder kunnen, dus kom niet zomaar op straat te staan ;)

Waar ik trouwens wel moeite mee had in het begin, is dat ik totaal niet het gevoel had dat het nu 'ons' huis was, hij woonde er al jaren alleen en het was ook een echt mannenhuis (en ik vond Dordrecht gewoon niet zo leuk..) We hebben wel het een en ander naar mn zin gemaakt maar helemaal super heb ik het nooit gevonden. Dat is ook 1 van de redenen dat we uiteindelijk verhuisd zijn naar een ander huis (en ander dorp) :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:25

ik ben ook bij mijn toemalige vriend ingetrokken, was zijn koophuis.
we hadden niets op papier staan en daar heb ik achteraf toen het uitging wel spijt van gehad. ik stond inderdaad op straat.
dus zet in ieder geval dingen op papier over hoe het gaat mocht het uit gaan.
inschrijven in bij de woningbouw kan je altijd doen, weet je iig dat je lang genoeg ingeschreven staat mocht er wat gebeuren

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:26

Ik ben niet bij mijn (inmiddels ex-)vriend ingetrokken, we hebben samen een woning gekocht. Maar ik kan je wel aanraden om je (direct!) in te schrijven bij de woningbouw in zowel Woerden als Den Bosch.

Ik stond zelf al ingeschreven in Venlo toen we samen gingen wonen, die inschrijving heb ik ook altijd aangehouden. Ik ben een klein anderhalf jaar terug dichter bij Tilburg gaan werken en ik had me voorgenomen om me daar in te schrijven zodra ik een vast contract had. Dat heb ik 1 januari gekregen. En toen liep dus ook mijn relatie op de klippen... Ik heb nu een woning gekocht in Tilburg, maar ik sta ook gewoon ingeschreven en die inschrijving blijft ook... Net als de inschrijving in Venlo. :)

Het kost pakweg een tientje per jaar en je hebt er zo ongelofelijk veel voordeel van als je relatie onverhoopt stuk loopt...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:33

Ik volg dit even! Ik kom hopelijk in dezelfde soort situatie te zitten en ben wel benieuwd hoe anderen zoiets doen...
Bij mij is het net even iets anders, want ik kan altijd terug naar mijn moeder alleen voor mijn paarden-hobby zal het lastiger zijn...Mijn moeder en ik wonen nu nog met z'n 2en in een boerderij, maar dat zal verkocht worden zodra ik ga samenwonen... De pony's/paard kunnen mee naar mijn vriend, alleen stel dat het uit gaat dan heb ik een groot probleem met de paardjes... :7
Maar zover is het nog niet... Eerst moeten de ouders van mijn vriend nog een huis zoeken waar ze in oud willen worden en dan kunnen we pas samen gaan wonen :+ (mijn vriend neemt de boerderij van zijn ouders over e moet dus wachten totdat zijn ouders uit huis zijn :(:) )

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:57

Ik ben vanuit mijn ouders' huis bij mijn hubbie ingetrokken, officieel net voor onze trouwdag, maar dat was omdat ik toen mijn baan kwijtraakte en geen zin had om een maand later weer terug te moeten naar dat CWI met een nieuw adres ;)
Verder heb ik me wel ingeschreven bij de woningbouw, meer voor 'als er iets met hem gebeurt en ik kan de hypotheek niet alleen opbrengen' - dat ik dan met twee kleine kinderen ergens naartoe kan.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:17

Hoe zit dat daar bij jullie in nederland nu eigenlijk met dat woningbouw-gedoe. Ik lees daar vaak over op Bokt, maar snap eigenlijk niet wat het nu precies is.

In ieder geval, om te antwoorden op de vraag.
Mijn vriend heeft sinds 2 jaar een eigen huis, en woont er nu een dik jaar in. (kennen elkaar nu een jaar).
Over 2 jaar gaan we trouwen, en dan trek ik bij hem in. (woon nu nog bij mama en papa, dus heb ook niks om op terug te vallen).
Mijn vriend zijn broer zei dat je het best een apartement koopt, en dat dan verhuurt. Stel dat de lening voor het apartement 500 euro per maand is, en je verhuurt het voor 600 per maand (wat een normale prijs is), doe je daar geen slechte zaken mee.. En je hebt altijd iets om op terug te vallen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:21

Hier heb je woningbouwverenigingen, die eigenaar zijn van een heleboel huizen in een bepaalde streek. Vaak zitten er 1 of 2 per stad en die hebben dan bijna alle huurwoningen in die stad in eigendom. Je kunt je inschrijven op hun site, lid worden zeg maar. Als je dan een woning nodig hebt, kun je op hun site of in de krant zoeken naar een woning die je geschikt lijkt en daarop reageren. Er wordt dan vaak gekeken naar hoe lang je al ingeschreven staat, of je kans maakt om die woning te krijgen en op welke plek je wordt gezet (dwz als er 10 mensen inschrijven en jij bent nummer 6, moeten de 5 voor jou dus eerst de woning niet willen hebben). Daarom is het altijd slim om te zorgen dat je ingeschreven staat, want meer jaren = meer kans als de nood aan de man is!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:30

Oh, klinkt wel handig. Toch in situaties als deze.
Maar wat dan als je onmiddellijk een huushuis zoekt? Dat gaan dan eigenlijk bijna niet als ik het goed snap, aangezien er niet zomaar particulieren zijn die verhuren...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:32

Dat klopt... dan moet je vooral veel mazzel hebben of urgentie kunnen krijgen bij de woningbouw.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 23:27

Bedankt voor de reacties! Goed om te weten wat anderen doen :) Ben inderdaad aan het overwegen om me ook in te schrijven in Den Bosch, ik sta sowieso al ingeschreven in Woerden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:28

Gewoon je spullen mee nemen en daar gaan wonen :D
Ik ging eerst logeren, bleef ongepland langer en ging nooit meer weg... :=

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:32

ik had geen woning, ging vanuit me moeder haar huis, woonde in spijkenisse en ging naar apeldoorn, 220km) we hebben een jaar samen gewoont, en toen maakte die het uit, gelukkig had ik een hele lieve zus ook in apeldoorn wonen waar ik nu 2 maanden na de breuk nog steeds woon, omdat ik dus ook niet gemoeg punten heb. Ik ben hier gebleven omdat ik hier ook al een leven had opgebouwd, vrienden, werk en een paard, heb er nooit spijt van gehad hier te blijven

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:35

bij mij en mn vriend is het eigenlijk best gek gegaan. kende hem al als maatje voordat we wat hadden dus kwma wel vaker bij hem in huis. toen we iets kregen bleef ik een paar keer slapen en dat paar keer werd steeds meer en uiteindelijk was ik nooit meer thuis en woonde ik bij hem. we hebben niet echt regels gemaakt ofzo omdat het zijn koophuis is en ik ben er bij komen wonen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:41

Mijn vriend woonde in Tilburg, ik in Limburg. Na een hele tijd op- en neer reizen hebben we besloten om in Tilburg samen een nieuw huis te kopen en hebben we onze huur opgezegd. Het heeft voor mij nog een halfjaar geduurd voordat ik er uiteindelijk woonde (had nog geen werk, paard moest verhuizen) terwijl hij er meteen inging.
Wij hebben een samenlevingscontract laten opstellen door de notaris, voor alle financiele zaken mocht het foutgaan of een van ons overkomt iets.
Mochten we uit elkaar gaan, dan weet ik niet wat ik doe....Terug naar Limburg of hier in Tilburg blijven. Ik denk dat ik dan terug ga naar mijn familie in Limburg, maar ik begin het hier ook steeds meer naar mijn zin te krijgen en steeds meer mensen te leren kennen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:29

tassie schreef:
ik had geen woning, ging vanuit me moeder haar huis, woonde in spijkenisse en ging naar apeldoorn, 220km) we hebben een jaar samen gewoont, en toen maakte die het uit, gelukkig had ik een hele lieve zus ook in apeldoorn wonen waar ik nu 2 maanden na de breuk nog steeds woon, omdat ik dus ook niet gemoeg punten heb. Ik ben hier gebleven omdat ik hier ook al een leven had opgebouwd, vrienden, werk en een paard, heb er nooit spijt van gehad hier te blijven

Van Spijkenisse naar Apeldoorn 220 km? :n Misschien 150.... is nog ver genoeg, maar goed ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:35

Ik heb mijn (koop-)woning aangehouden met een soort kraakwacht erin, totdat we een samenlevingscontract hadden. Die moet je sowieso maken. Ook zou ik testamenten opstellen, voor het geval dát.
In het samenlevingscontract kan je regelen wat bij het einde van de relatie gebeurt, dus ook kan je daarin opnemen hoe lang je dan nog mag blijven wonen. Altijd fijn, als je weet dat hij niet zomaar de koffers op de stoep mag zetten.
Inschrijven bij een woningbouwvereniging kan nooit kwaad.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:48

Een week nadat wij elkaar leerde kennen woonde vriendlief al zo goed als bij mij in :D
Na een aantal maanden besloten we uit financiele overweging om bij hem in te trekken, direct mijn eigen huisje opgezegd.
Heb dus helemaal niets achter de hand mocht het mislopen maar daar gaan we ook niet vanuit.
Wat ik heel erg moeilijk vond dat "thuis" imo zijn huis was en ik op visite. Nu woon ik hier bijna 10 maanden en het hele huis is geheel gerestyled en begint het eindelijk voor mij als thuis te voelen.....bij ons was de afstand erg klein (voor ts ik woonde boven de chinees in molenvliet en vriendlief boven de ortho aan de andere kant van het parkeerterrein) wat het eigenlijk heel moeilijk maakte, als ik thuis kom, naar buiten loop om weg te gaan word ik gecconfronteerd met mijn ouwe thuis....

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:59

miep1979 schreef:
Een week nadat wij elkaar leerde kennen woonde vriendlief al zo goed als bij mij in :D
Na een aantal maanden besloten we uit financiele overweging om bij hem in te trekken, direct mijn eigen huisje opgezegd.
Heb dus helemaal niets achter de hand mocht het mislopen maar daar gaan we ook niet vanuit.
Wat ik heel erg moeilijk vond dat "thuis" imo zijn huis was en ik op visite. Nu woon ik hier bijna 10 maanden en het hele huis is geheel gerestyled en begint het eindelijk voor mij als thuis te voelen.....bij ons was de afstand erg klein (voor ts ik woonde boven de chinees in molenvliet en vriendlief boven de ortho aan de andere kant van het parkeerterrein) wat het eigenlijk heel moeilijk maakte, als ik thuis kom, naar buiten loop om weg te gaan word ik gecconfronteerd met mijn ouwe thuis....

Ook een Woerdenaar dus, dat is grappig! Dat is inderdaad nog geen steenworp afstand bij elkaar vandaan... Sterker nog, dan woon je ook heel erg dicht bij mij, ik woon in die paarse flat vlakbij het winkelcentrum ;)

@beantsje: bedankt voor je reactie, dat is dus wel even een punt om achteraan te gaan, zo'n samenlevingscontract!