mag een makelaar dit doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

mag een makelaar dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:11

Wij hebben een bod gedaan op een huis, wel stuk lager dan de VP, en nu wil hij het bedrag niet doorgeven aan de verkopers
Ik heb extra laag ingezet ( zo`n 30.000 onder de VP, maar het is ook een openingsbod) vanwege een slecht dak ( boktor en houtworm erin, slecht lood, pannen kapot en slecht lattenwerk, kon op sommige plaatsen zo de lucht zien)
Zijn voor 2e keer gaan kijken, hebben tot vaavond een optie op het huis, en was met dak niks mis volgens hem
Gisteren met ouders gaan kijken, en hun zagen dus dat er vanalles aan mankeerde, waaronder de boktor

Nu zegt de makelaar dus, dat er ook andere geintreseerden waren, en dat die wss wel hoger bieden als ons en hij dan met hun verder wil onderhandelen, maar ze hebben nog geen optie of bod gedaan ( kan ook niet tot na het weekend ivm onze optie)ik vroeg of die andere kijkers ook al wisten van de boktor e het slechte dak, maar dat ging hij ook niet melden, aangezien kopers onderzoeksplicht hebben volgens hem

Ik wil eerst weten wat het dak ons gaat kosten, maar helaas hebben alle dakdekkers nu bouwvak. En als ik de prijs betaal die we eerst in gedachten hadden ( en waar de makelaar het over had) , en de kosten van het dak (en nog wat kleine dingen) erbij komen, dan zit ik al over de vp heen en dat is zeker nu mijn andere huis nog niet eens officieel te koop staat veel te duur voor ons

waar kan ik dit melden? Of mag hij dit zomaar?

Ben best kwaad, is ontzettend leuk huis, wil het graag hebben maar laat me geen poot uitdraaien

_Bonte_

Re: mag een makelaar dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:14

Hieruit maak ik op dat hij je probeert te bespelen en zo wel de volle pot gaat betalen . In deze tijd van crisis ... wil hij het maximum proberen te krijgen :)

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:16

Het kan zijn dat jullie openingsvoorstel niet geaccepteerd wordt door de verkopers ja. Min of meer laat de makelaar dit weten (wel onduidelijk trouwens) dat je met een hoger openingsvoorstel moet komen. Dit kan je doen maar dan wel met een voorbehoud erbij: namelijk de bouwkeuring! indien je dus de woning koopt heb je het recht om binnen een x aantal dagen een bouwkeuring uit te laten voeren,. komen de kosten voor het vervangen van het dak e.d. boven een bepaald afgesproken bedrag uit dan kan je zonder verdere consequenties van de koop af.

Het klopt dat de kopers onderzoeksplicht hebben maar de makelaar heeft meldingsplicht. Dus makelaar mag bekende gebreken niet achter houden onder de smoes van onderzoeksplicht.

Miss handig voor jou om een aankoop makelaar in de arm te nemen? (jai k ben zelf ook makelaar maar dring het mensen niet op hoor! hihihi)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:18

dat snap ik, en ik heb hem ook duidelijk gemaakt dat ik dat niet ga doen, en nu dan??

huis was volgens hem 2 jaar geleden op de vp getaxeerd, en was vorig jaar ook al verkocht geworden voor die prijs, maar de koper had een hypotheek bij een bank die fraudeerde, en is de koop niet doorgegaan door failisementvan die bank

kopers willen dus eigenlijk die prijs hebben voor het huis

maar als ik een bod doe, en hun vinden het te weinig, kunnen ze toch ook een tegenbod doen, en dan maar heel weinig zakken?
Zo is het toch ook duidelijk??
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 07-08-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:20

monsterina schreef:
Het kan zijn dat jullie openingsvoorstel niet geaccepteerd wordt door de verkopers ja. Min of meer laat de makelaar dit weten (wel onduidelijk trouwens) dat je met een hoger openingsvoorstel moet komen. Dit kan je doen maar dan wel met een voorbehoud erbij: namelijk de bouwkeuring! indien je dus de woning koopt heb je het recht om binnen een x aantal dagen een bouwkeuring uit te laten voeren,. komen de kosten voor het vervangen van het dak e.d. boven een bepaald afgesproken bedrag uit dan kan je zonder verdere consequenties van de koop af.

Het klopt dat de kopers onderzoeksplicht hebben maar de makelaar heeft meldingsplicht. Dus makelaar mag bekende gebreken niet achter houden onder de smoes van onderzoeksplicht.

Miss handig voor jou om een aankoop makelaar in de arm te nemen? (jai k ben zelf ook makelaar maar dring het mensen niet op hoor! hihihi)

al gedaan, en zelfs die zag de boktor niet!!!
PAS TOEN WE HEM ER ZELF OP WEZEN

en de extra kosten
1,5 % van het bedrag wat hij eraf krijgt en 695-

dan zouden we op ongeveer 3000.- uitkomen, terwijl we in een jaar tijd 2 huizen door hem hebben laten verkopen ( van mijn vriend en nu het mijne waar hij dus ook flink op verdiend heeft )

3000- betalen aan een makelaar die niet eens ziet hoe slecht het dak is, is een schande

we konden wel korting krijgen, toen ik erop aandrong, 1 % van verschil van VP en uiteindelijke prijs die die 695,-
Nu snap ik dat dat niet gratis kan, maar om alsnog 2000- te betalen aan zo iemand vind ik persoonlijk erg veel

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:23

ja ik begrijp je. Maar verkopers willen geen tegenvoorstel doen omdat ze het openingsvoorstel waar jij mee komt gewoon weg te laag vinden. De onderhandeling zou dan veel te lang en omslachtig worden. Zij gaan dan met een 1000 euro naar beneden en dan kom jij weer met een 1000 euro boven op jouw openingsvoorstel. tja kan lang gaan duren dan zo voordat je bij elkaar gekomen bent. Verkopers hebben blijkbaar de vraagrpijs in hun hoofd en dat bedrag willen ze hebben. Waardes getaxeerd 2 jaar geleden zijn absoluut niet meer relevant en haalbaar in deze tijd. Vrees voor jou dat je of met een hoger bod moet gaan komen (alleen als je het je kan veroorloven) of de woning moet laten lopen omdat het boven je budget is...

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:25

zooo ik schrik ook erg van dat bedrag! Vanwaar die €695,- extra erboven op? jeetje.....ik zou zeggen idd dat je gek bent als je dat doet zeker als je een onvakkundige hebt idd. Misschien iemand in je naaste omgeving die timmerman is ofzo? neem degene ook eens mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:26

dan word het waarschijnlijk de woning laten lopen helaas, aangezien ik zolang mijn huis niet verkocht heb dubbele lasten heb, en wss het hele dak gerenoveerd moet worden
en dat terwijl de makelaar fijn zijn mond houd

rets van huis is op zich wel in orde, alleen een dak is een enorme kostenpost, en als hun de vp willen hebben, of in elk geval niet ver gaan zakken, vind ik dat onredelijk

Ik wilde eigenlijk een dakdekker laten kijken en die offerte laten zien aan de verkopende makelaar, maar dat kan nog wle even duren ivm de bouwvak. nu

als ik weet wat het nu exact gaat kosten, en het makkelijker onderhandelen

dat hun het openingsbod te laag vinden, kan zo zijn, maar dan kan de makelaar dat toch zo zeggen, ipv het bod gewoon niet eens door te spelen naar hun

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:26

kan je niet achter het nummer komen van de eigenaar van het huis en het bod buiten de makelaar om doen?? Of probeer met de huidige eigenaaren in contact te komen zodat je het persoonlijk met hun kan overleggen, de prijs, dak overige vragen die je misschien nog over het huis hebt e.d.

Ik zal als ik jou was anders ook eens een aankoop makelaar vragen, en zeker een bouwkundig advies laten uitvoeren door een onafhankelijk bedrijf. (die jullie zelf hebben uitgekozen of via de aankoopmakelaar).

En als die mensen zo graag dat huis willen verkopen, nou de bouwvak duurt nog 1 week willen ze misschien nog wel even op wachten.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:27

_Pien_ schreef:
kan je niet achter het nummer komen van de eigenaar van het huis en het bod buiten de makelaar om doen?? Of probeer met de huidige eigenaaren in contact te komen zodat je het persoonlijk met hun kan overleggen, de prijs, dak overige vragen die je misschien nog over het huis hebt e.d.

Ik zal als ik jou was anders ook eens een aankoop makelaar vragen, en zeker een bouwkundig advies laten uitvoeren door een onafhankelijk bedrijf. (die jullie zelf hebben uitgekozen of via de aankoopmakelaar).

En als die mensen zo graag dat huis willen verkopen, nou de bouwvak duurt nog 1 week willen ze misschien nog wel even op wachten.

Achter de rug om van de makelaar in contact komen met de eigenaar heeft geen zin. Verkopers mogen toch niet zelfstandig onderhandelen buiten weten van de makelaar om....(ja dat staat in de voorwaarden ;))

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:28

Absoluut niet. De makelaar is ten eerste verplicht om alle biedingen en andere vorderingen door te geven aan de verkopers, en ten tweede mag hij maar met 1 bieder tegelijk in onderhandeling gaan.
30.000 onder de vraagprijs is trouwens helemaal geen verkeerd openingsvoorstel :)
Je kunt sowieso een Bouwkundige Keuring eisen!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:30

Dat mag dus niet Pien, de verkopers hebben een makelaar in de arm genomen om hun te helpen. Dan is het niet de bedoeling om buiten de makelaar om te gaan bieden.

Dat verschilt per makelaar Mandy, of je met meerdere mensen tegelijk mag onderhandelen. Een makelaar heeft ook het recht om een bod niet door te geven als het té laag is. Makelaars weten van hun klanten wat ze minimaal voor hun huis willen hebben en een bod wat hier te ver onder ligt mogen ze weigeren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:31

_Pien_ schreef:

hier duurt bouwvak langer, nog 2 weken
naar verkopers opzoek gaan mag niet en is ook niet mogelijk, beide zijn uit elkaar gegaan en hebben niet voor niks een makelaar in de arm genomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:32

Wat een kneus van een makelaar, sorry. Hij zou eens wat meer aan jullie kant mogen gaan staan, voorlopig hebben jullie het geld uit te geven. Zie verder post van Vue.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:40

Het is voor een makelaar heel dubbel Lovey, hij wil het beste voor de koper maar uiteraard ook voor zijn klant.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:41

Nou, ik zou op zoek gaan naar een ander huis.. Op het moment dat je het huis zo ver op moet knappen, zou ik er persoonlijk al vanaf zien. En die makelaar had van mij een dikke trap onder zijn reet gekregen, kom nou zeg!! :oo

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:51

Een makelaar mag best een bod niet doorgeven. Is bij ons ook gebeurd toen we een bod van 10% onder de VP uitbrachten op een erg gewilde woning in Utrecht. Waar wij vandaan kwamen was 10% eronder heel normaal, maar daar niet dus doorgeven was toch nutteloos :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:55

Niwla schreef:
Het is voor een makelaar heel dubbel Lovey, hij wil het beste voor de koper maar uiteraard ook voor zijn klant.

Het gaat hier toch om de aankoopmakelaar?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:00

Huh? Een aankoopmakelaar? Dat had ik dan even gemist, in dat geval is het echt een ei... die zijn in dienst van de koper :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:04

Ik denk eigenlijk dat alles er omheen qua regeltjes niet zo heel erg relevant is :)

Volgens mij is DE kwestie op dit moment :
wat is de laagste prijs waarvoor het huis weg mag (dat bedrag weet je begrijp ik ?) en heb je dat er voor over , ja of nee ?

Bij ja : als je het geld er voor over hebt en je krijgt spijt als je het huis niet koopt : kopen !!

Bij nee : simpel toch ? Zij willen er een bepaald bedrag voor hebben en wat je ook doet : dit is het bedrag dat zij willen en anders gaat het niet weg.

Als jij het er niet voor wil geven dan ben je gewoon klaar , heel simpel :)

Misschien is de vraagprijs al heel erg laag en is de prijs (zelfs met dat dak / boktor) voor andere geïnteresseerden geen probleem :)

Het is het goed recht van de makelaar / verkopers om fijn af te wachten totdat er iemand langskomt die het er wel voor over heeft , en als dat niet gebeurt : zorg dat je je gegevens achter laat zodat ze dan eventueel later nog contact met je opnemen als de tijd rijp is dat ze wel in hun vraagprijs willen zakken :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:13

Tjonge nu weet ik waarom ik altijd een hekel heb gehad aan makelaars...en gelukkig is het ons al vaak gelukt ons huis zonder makelaar te kopen en verkopen en het werkt een stuk prettiger en een hoop geld minder kwijt aan makelaar. Vroeg had je het nodig tegenwoordig met internet en fotos enz en een koper die toch al iemand mee neemt heb je een makelaar al lang niet meer nodig. maar we zijn het zo gewoon geworden er nog iemand tussen te hebben terwijl je toch ook zelf een bouwkundige inspectie enz kunt laten uitvoeren. Wat mij betreft mag het vak makelaar omvallen heb al met vele te maken gehad en het is nutteloos...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:14

pmarena schreef:
Ik denk eigenlijk dat alles er omheen qua regeltjes niet zo heel erg relevant is :)

Volgens mij is DE kwestie op dit moment :
wat is de laagste prijs waarvoor het huis weg mag (dat bedrag weet je begrijp ik ?) en heb je dat er voor over , ja of nee ?
2 ton en ja, als dak in orde was wilden wij dat betalen, maar er zit asbest in, je ziet de kucht en zit houtworm en boktor in , wat hij niet gemeld heeft

Bij ja : als je het geld er voor over hebt en je krijgt spijt als je het huis niet koopt : kopen !!
ik kan best spijt krijgen, maar ik moet het ook kunnen betalen

Bij nee : simpel toch ? Zij willen er een bepaald bedrag voor hebben en wat je ook doet : dit is het bedrag dat zij willen en anders gaat het niet weg.
hoe langer huis te koop staat, hoe meer onkosten hun er aan hebben, elke maand zullen ze toch de hypotheek moeten betalen
uiteindelijk staat al ruim 2 jaar te koop, nu na die mislukte verkoop weer 7 maanden, ervoor ook al anderhalf jaar

Als jij het er niet voor wil geven dan ben je gewoon klaar , heel simpel :)

Misschien is de vraagprijs al heel erg laag en is de prijs (zelfs met dat dak / boktor) voor andere geïnteresseerden geen probleem :)
zolang hun niet weten dat het dak zo slecht is, is het een leuke prijs, en die makelaar is niet van plan dit tegen andere kopers te melden
Het is het goed recht van de makelaar / verkopers om fijn af te wachten totdat er iemand langskomt die het er wel voor over heeft , en als dat niet gebeurt : zorg dat je je gegevens achter laat zodat ze dan eventueel later nog contact met je opnemen als de tijd rijp is dat ze wel in hun vraagprijs willen zakken :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:15

De makelaar wil het bod niet doorgeven en geeft aan met een andere partij te willen onderhandelen omdat die hoger bieden.

Klinkt mij alsof het over de verkoopmakelaar gaat..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:17

Je mag wel gewoon om de makelaar heen hoor, alleen zal de verdere afhandeling met hun makelaar verlopen. Als hij het bod niet wil doorspelen, dan zou ik de bewoners zelf opbellen :j

Ik zou er persoonlijk niet blij van worden als mijn verkopende makelaar geen biedingen door zouden spelen. De kopers kunnen het bod ook afslaan en dan staan zij weer open voor andere biedingen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:18

mijn lieve strijdlustige mama heeft net eens even gebeld met zijn baas }>
hij was er nl niet en zijn baas nam op
hij vond dit geen normale gang van zaken en zou zometeen een gesprek met hem aangaan, vooral omdat dit al het 2e huis is waar ik een bod op doe, wat hij niet doorspeeld aan de kopers ( dat huis is uiteindleijk verkocht voor 5000- meer dan mijn openingsbod, ik deed een bod etrwijl nog geen optie of bod op het huis gedaan was door een ander!!)
die beste man vond mijn openingsbod reeel ( funda ook, hadden we inmiddels ook al gebeld) zeker aangezien dat dak slecht was en er asbest opzat, en vond erg slim van mij om een dakdekker er naar te laten kijken

de betreffende makelaar belt straks terug naar mijn moeder
dus ik ben benieuwd!

de verkopende makelaar wilde het bod niet doorspelen
ik heb zelf nl al gebeld om openingsbod door te geven