Ik had een hele nette Sony videocamera, ruim 3 jaar oud. Eigenlijk heel tevreden over. Enige probleem. Hij is niet compatible met vista. En eigenlijk was ik die mini DV bandjes eigenlijk ook wel zat.
Dus hard op zoek naar een nieuwe camera. Me uitgebreid laten informeren in de winkel. Een maandje gewacht nog en vandaag dan toch maar de camera gekocht.
Heb hem voor 3 jaar uitgebreid verzekerd, je weet maar nooit. Nu kom ik thuis, braaf de batterij opgeladen. Eerste stukjes film gemaakt, daar liep ik al tegen de eerste teleurstelling aan. Ik vond de beeldkwaliteit ronduit om te huilen. Vergeleken met mijn oude camera is het dus ECHT slecht. Ok, het licht op mijn kamer was niet optimaal, maar mijn oude camera kon dit prima aan. Het schermpje is ook niet echt geweldig. Dus ik dacht, wellicht ligt het aan de kwaliteit van het lcd scherm.
Dus stap 2, overzetten naar de computer, nou daar kwam dan gelijk het eerste echte probleem.
Wat blijkt, hoewel ik uitgebreid heb gevraagd of de camera compatible is met Windows Vista, blijkt de software dus niet te kunnen met Windows Vista Ultimate. Juist en wat heb ik? Je raad het al. Ultimate. Business en premium doet ie wel, maar net ultimate niet. Je hebt de software nodig omdat de filmpjes in een raar MOD formaat zijn. Wat ik al mega irritant vind eigenlijk (wil het liefst gewoon rechtstreeks kopieren naar computer en gelijk in winamp of zo kunnen afspelen). Nou goed, geluk bij een ongeluk heb ik ook nog een laptop met busines, dus de software daar maar geinstalleerd. Eindelijk uitgevogeld hoe de beelden overmoeten en helaas was mijn vermoeden correct. De kwaliteit is echt om te huilen. Heb mijn oude camera er nog even bijgepakt en die is toch echt stukken en stukken beter. (en dat was echt geen super duur ding)
Toen nog even een filmpje waarop ik gitaar speel en zing. Ik film mezelf best vaak om het terug te kunnen luisteren en zien, dus geluidskwaliteit is best van belang. Het klinkt een beetje koud, maar opzich wel prima, misschien zelfs wel beter dan mijn oude sony.
Al met al ben ik dus eigenlijk zwaar teleurgesteld.
Nu vraag ik mij dus eigenlijk af. Heb ik het recht om de camera terug te brengen? Ik heb me uitgebreid laten informeren over welk merk de beste beeld en geluidskwaliteit had en zo. Zij hadden mij toen dit aangeraden. Ook blijkt hij niet samen te gaan met mijn computer.
Nu heb ik een verzekering afgesloten en ik heb begrepen dat als de reparatie duurder is dan de camera zelf, dat ik dan gewoon geld terug krijg. Dus kan hem altijd nog "per ongeluk" in de plomp laten vallen
)