Onderverhuren van een huurwoning, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderverhuren van een huurwoning, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 10:25

We wonen in een benedenwoning en boven ons woont nog een gezin zeg maar. Een soort van stapelwoning dus :D
Normaal hadden we nooit problemen en was het altijd rustig, tot we 2 jaar geleden aan de rechterkant nieuwe buren kregen. Sinds die tijd was het iedere nacht feest; s'nachts tot ongeveer half 4 keiharde muziek (ook in de tuin), schreeuwen, keihard met de deur slaan (zo hard dat het raam eruit vloog) en ga zo maar door. Je kunt je voorstellen dat de buurt hier deze mensen na verloop van tijd nogal zat was, te meer omdat er ook niet normaal mee te praten was.

Nou waren ze gisteren tot onze grote verbazing de hele inboedel aan het leegtrekken. Ze gaan eruit! *\o/* Eindelijk rust! Maar er blijkt toch nog een heel verhaal aan vast te zitten:
De mensen die er tot nu toe in zaten, huren het van hun vader (die dus de eigenlijke huurder was maar er nooit heeft gewoond), en nu is het de bedoeling dat er vrienden van hen in komen wonen. Deze vrienden zijn daar al regelmatig over de vloer en zo nodig nog grotere herrieschoppers dan de huidige bewoners.

Nou wil ik absoluut geen bemoeial zijn, maar we zijn toch wel weer erg bang voor hetzelfde verhaal.
Dus ben ik benieuwd of onderverhuren eigenlijk wel is toegestaan in een huurwoning? Zou je hierover melding kunnen maken of is het toegestaan?

De woningbouw weet overigens wel van de geluidsoverlast en is al meerdere keren komen praten; had helaas weinig tot geen effect.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:26

Volgens mij mag dat niet. Anders moet jij even je contract doorlezen. Ik ga ervan uit dat jij hetzelfde contract hebt! Ik heb een koophuis, maar ik mag ook niet onderhuren van mijn hypotheekverstrekker!

Nicje87

Re: Onderverhuren van een huurwoning, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:39

Zoals hoe ik het lees mag het niet...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:42

Nee onder verhuren mag absoluut niet van een woningbouw vereniging.Je moet dit gewoon doorgeven als jij last hebt van die mensen.Dit is geen bemoeien maar opkomen voor je eigen woon genot.Doen hoor!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:46

Nee, onderverhuren mag niet. Dit is reden tot onderzoek en uit huis zetting van eigenlijke huurders. De woning komt dan weer vrij op de markt.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:17

Ik zit zelf ook in een huurappartement, en onderverhuur mag niet.

Wat ik wel uitgezocht heb vanwege mijn waarschijnlijk half jaar buitenland afstuderen en ik toch mijn geld hard nodig heb en niet wil dat het leeg staat. Dan mag je het voor een jaar onderverhuren, mits je bewijs hebt dat je ook echt naar dus het buitenland gaat voor stage. De persoon moet ik dan ook aanmelden bij de woningbouwvereniging.

Voor de rest mag onderverhuur niet.

Ik zou naar de woningbouw gaan, en melden van de geluidsoverlast, dat dit al enige tijd duurt, en dat je ze van onder verhuur verdenkt.

Als ze daar niet veel mee doen, blijven melden met de buurt, dan zijn ze verplicht poolshoogte te nemen.

Een feestje mag een keer maar je moet wel rekeninghouden met je buurt!

Voor jou is je woongenot zo ook ver te zoeken ja!

suc6 ermee, zijn altijd vervelende dingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:20

Hangt er vanaf. Als ze huren van de woningbouw: nee dan mag het niet, kun je gewoon melden. Als ze huren van een particulier, dan heb je geen poot om op te staan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:22

Vjestagirl schreef:
Hangt er vanaf. Als ze huren van de woningbouw: nee dan mag het niet, kun je gewoon melden. Als ze huren van een particulier, dan heb je geen poot om op te staan.

Dat weet ik nog zo net niet, als het beschreven staat in een contract van een particuliere verhuurder is het ook niet toegestaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:24

Dat is waar, maar meestal hebben particulieren er niet zoveel moeite mee, omdat ze toch hun geld wel krijgen. de woningbouw vereniging doet er moeilijker over, omdat het niet hun doelstelling is om geld te verdienen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:33

Het gaan om verhuur van een woningbouwvereniging inderdaad.

Zoals ik het lees mag het dus inderdaad niet? Dan ga ik maandag toch even bellen met de woningbouw.
Voel me wel een beetje een verrader, maar de overlast loopt echt de spuigaten uit en mijn overbuurvrouw durft s'avonds nieteens meer door de straat te lopen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:35

9 van de 10x mag het inderdaad niet.
Gewoon even een belletje naar de woningbouw doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:01

Je hoeft je echt geen verrader te voelen hoor,jij hebt ook recht op normaal wonen zonder veel overlast.En verder komt niemand te weten dat jij het gemeld hebt.Je komt voor jezelf [en meer mensen?] op en terecht!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:06

Ik werk bij een woningbouwvereniging.

Als hoofdhuurder moet je op het adres wonen en bij de gemeente geregistreerd zijn. Er zijn wel uitzonderingen. Je mag als hoofdhuurder op bepaalde redenen iemand in je huis laten wonen; detentie, tijdelijk werk in het buitenland, proef samenwonen en nog een aantal. Wel dient er een aanvraag te worden gedaan bij de corporatie. Daarbij mag dit maar voor een jaar met een verlenging mogelijk tot 2 jaar.

Als hij dit niet doet is het woon fraude, met de gevolgen van dien.

Dat de kinderen erin zaten en de vader niet, kan de woningbouw vereniging weinig mee, zolang de vader dus wel daar in de basis administratie stond in geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:26

Cayenne schreef:
Het gaan om verhuur van een woningbouwvereniging inderdaad.

Zoals ik het lees mag het dus inderdaad niet? Dan ga ik maandag toch even bellen met de woningbouw.
Voel me wel een beetje een verrader, maar de overlast loopt echt de spuigaten uit en mijn overbuurvrouw durft s'avonds nieteens meer door de straat te lopen.

'
Nee natuurlijk mag dit niet, zou betekenen dat er nooit meer een huis vrij zou kunnen komen.
Iedereen weet wel een vriend of kennis die in jou huurhuis wilt als jij dr uit gaat immers.
Zou dr gewoon melding van maken.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:30

mag idd niet, zou er een melding van maken vooral omdat
de huurders zoveel herrie veroorzaken :)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:31

@daphna, volgens mij zaten eerst de kinderen erin en nu
worden het 'vrienden', mag het dan nog steeds ?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:09

Dat de kinderen er zonder vader wonen mag dus eigenlijk niet. De woningbouw kan er alleen niet veel aan doen, camera's ophangen om te controleren of pa thuis komt gaat een beetje te ver...

Die vrienden mogen absoluut niet, tenzij ze dus aan huisbewaring doen.

Wat je het beste kan doen, is het enkele dagen aankijken. Misschien zijn het wel erg rustige lieve mensen, die je koekjes komen brengen :P, Als ze overlast veroorzaken, neem eerst contact met de buren op, als is het een anoniem briefje.

Bel je woningbouw vereniging op en vraag wat je ermee kan doen. Schrijf zowiezo brieven en emails naar de woningbouw. Heb je een huismeester neem contact met hem op.

Het is vervelend, maar als jij overlast hebt moet je de woningbouw gaan bestoken met informatie. Houd alles bij, wat er allemaal gebeurd: zo en zo laat gebeurd dit en dit.