jong, alleen en eerst huis kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

jong, alleen en eerst huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 18:18

Wie heeft er ervaring met een huis kopen als je single, jong (in de 20) en nog thuis woont? Ik ben (bijna) 25 en heb straks waarschijnlijk een vast contract en heb al met mijn moeder besproken dat ze best wil helpen met een huis kopen (financieel gezien). Ik wil dan een opknappertje, waar potentie inzit (dicht bij stadscentrum, min. 2 slaapkamers en een tuin). Die kan ik dan verbouwen/ opknappen (vrienden kunnen een hoop en ik kan inmiddels zelf ook aardig klussen) als ik nog thuis woon. Als het klaar is ga ik er in wonen, en dan kan ik het over pak hem beet een jaar of 10 (als de prijzen weer flink gestegen zijn :D ) weer verkopen.

Zijn er mensen die dit hebben gedaan, of mensen in je nabije omgeving die dit hebben gedaan? ik ben heel benieuwd naar ervaringen en adviezen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:59

Je zou eens in dit topic kunnen informeren: [HK] Het grote huizen topic!
Volgens mij zitten hier 1 of 2 dames die alleen een huis hebben gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:53

:wave: :) Ben nu 24, alleen, en idd een huis gekocht. Was 23 toen ik het huis kocht, maar wegens omstandigheden van oude eigenaren hebben we een lange levertijd van een paar maanden afgesproken, die nu dus eindelijk voorbij zijn. Krijg maandag de sleutel :D In dat topic wat Zonnebloem aanhaalt kan ik zo nog een aantal mensen opnoemen die in hetzelfde schuitje zitten :j Klets gezellig mee joh :)

Mijn plan is overigens hetzelfde, lekker waarde vermeerderen en over 5 tot 10 jaar verkopen en dan een leuk vrijstaand huis scoren :)

Overigens : opknapper, probeer het wel te beperken wát er opgeknapt moet worden, want je zult het uiteindelijk wel alleen moeten doen... Persoonlijk trek ik ook weer pas 2 maanden na de sleutel in het huis zodat alles af is. Immers, thuis heb ik verder geen vaste lasten, dus hoef dan niet en in de troep te zitten van het geklus, en te wonen en te werken en de paarden te doen en alles :)

Palmera

Re: jong, alleen en eerst huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:44

Ik kan je alleen maar veel succes wensen, het is een hele verstandige keuze om nu te kopen! :D

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:46

Ik was 22 toen ik mijn eerste appartement kocht.
Mijn appartement is uit 96, dus veel op te knappen was er niet.
Heb er nooit spijt van gehad, en als de markt weer een beetje bijtrekt doe je er ook nog goed aan ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:09

ik was euhm 26 dat k mijn eerste huisje kocht, de keuken zou opgeknapt kunnen worden, maar ik kan er prima mee leven, ik heb er eerlijk gezegd weinig aan geknutseld behalve hier een daar een verfje :o

Huisje kostte minder dan 1 ton

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 05:03

Ik was 25 toen ik mijn eigen huis kocht. 2 onder een kap en weinig werk eraan gehad.
Heb het voor een goede prijs kunnen kopen.

Hangt wel af van waar je het wilt gaan kopen denk ik daar zit veel verschil in.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 06:18

Ik was 26 toen ik mijn eigen huis kocht, ook een opknapwoning. Superleuk huis in ontzettend leuke straat, nooit spijt van gehad!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 06:38

ik was 19 toen ik mijn eerste huis kocht dan wel samen met mijn vriend. 1 advies als je een hoop geld er in wilt gaan steken wat betreft verbouwen laat je dan goed informeren wat wel waarde vermerend is. Wij hadden namelijk ook een opknapper gekocht nu 5 jaar verder het huis ziet er top uit zit een hoop tijd en geld in maar hij is van de week getaxeerd en winst 0,0 eerder verlies dus dan baal je geloof me.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:03

Ik ben nu 23 en sinds 1 juli eigenaar van een super leuk huis.
Heb niet eens een vast contract. Was nog even stressen, want op 1 juli had ik de sleutel en op 2 juli raakte ik mijn werk kwijt door bezuinigingen. Gelukkig snel nieuw werk gevonden, maar toen wilde mijn oude werkgever me toch wel terug :')

Ik heb geen recht op koopsubsidie (verdien goed), maar er is veel mogelijk voor een starter als jou. Ik zou je adviseren om langs wat hypotheekadviseurs te gaan, ik spreek in meervoud, omdat bij mij er behoorlijk verschil in zat qua advies, is mijn ervaring :o

Verkijk je niet op een opknapper, er gaat veel geld in zitten! Ik had ook eerst een huis op het oog waar veel aan gedaan moest worden, echt allerlei basisdingen.. nieuwe kozijnen, muur moest worden doorgebroken etc.. Mijn pa kan veel, wilde het ook doen.
Maar ik ben toch blij dat ik het niet gedaan heb.
Nu heb ik een huis wat qua basis goed is, kozijnen zijn ok en er zijn geen grote verbouwingen gedaan, behalve de badkamer veranderd. Maar dat viel enorm mee achteraf gezien :o !!

Succes!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 08:21

Echte grote opknappers zit ik niet naar te kijken. Een goede vriend van mijn moeder heeft een aannemersbedrijf en die kan goed inschattten wat de kosten gaan worden. Grote verbouwingen ga ik niet aan beginnen, maar wellicht een nieuwe keuken/badkamer zou misschien nog wel kunnen.

Overigens zoek ik een huisje in Oldenzaal. Daar was voor de crisis niet eens een starterswoning te koop. Dus ik hoop dat wanneer de markt weer een beetje aantrekt, dat je dan zowiezo winst hebt, ook al zou je niet gek veel aan het huis doen.

Maar ik ben blij om te horen dat er meer jonge, single vrouwen een huis hebben gekocht. Ik wordt door sommigen in mijn omgeving voor gek verklaart ^) . dat ik dat nooit kan opbrengen, want ja een meisje kan dat toch niet helemaal alleen :7 . Ik verdien overigens modaal. Ik zal ze allemaal eens laten zien wat allemaal wel en niet kan :D

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:28

Ik heb het gedaan, en mijn zusje ook. Ik nog voor de crisis, en mijn zusje heeft in maart de sleutel gekregen. Zij heeft volgens mij koopsubsidie gehad. Constructie: nu wat meer mogen lenen maar bij verkoop moet het terugbetaald (geloof ik).

Ik heb mijn huis zonder subsidie gekocht. Als je modaal verdiend kan het (net). Ik heb nog mijn paard en auto. Mijn hypotheek is ongeveer 100,- duurder dan mijn huur destijds, maar moet bijgezegd dat de huur belachelijk laag was, ik huurde een app van mijn moeder. Als ik de huurprijzen van woningbouw hier zo zie voor een vergelijkbaar huis (eensgezinswoning) dan komt dat wel ongeveer overeen met hypotheek.
Ik moet er wel bijzeggen dat de maandelijkse teruggaaf van de belasting heel veel scheelt. Had ik dat niet, dan had ik mijn paard niet kunnen kopen denk ik.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:35

Meld zich! Ik was 23 toen ik in mijn eentje een appartement kocht. Ik twijfelde tussen een jaren '30 bovenwoning en een nieuwbouw appartement. Ik heb gekozen voor het nieuwbouw appartement maar dat had ik beter niet kunnen doen. Het nieuwbouwappartement heeft koopgarant (25% korting bij aanschaf en terugkoopgarantie binnen 3 maanden). Ik had een veel hogere hypotheek kunnen krijgen, maar dat wilde ik niet omdat ik ook een paard heb en van vakantie hou!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:39

Een huis kopen is altijd wel een goed investering.
Je moet alleen wel heel goed nadenken wat je echt wil.
Je praat namelijk over 10 jaar verkopen, maar over 10 jaar ben jij 35 en is jouw stand in het leven misschien helelmaal veranderd.
Bijv. inmiddels heb je dan een vriend/man en wil je kinders en is zo'n huisje dan ook voldoende voor de eerste tijd.
Anders moet je waarschijnlijk eerder gaan verkopen en speel je met je verbouwingen misschien net quit.
Daarbij is het natuurlijk hopen dat de huizenprijzen flink gaan stijgen, maar het kan natuurlijk ook anders zijn.
Dit zijn dingen die je echt op een rij moet hebben staan.
Daarbij zou ik nooit een huis willen kopen als mijn ouders garant moesten staan, maar dat is persoonlijk.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 08:49

Het gaat ook niet om garant staan maar een andere regeling ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:55

Het gaat inderdaad om een andere regeling: http://www.koopgarant.com/koopgarant/koper/170/

En 10 jaar is wel erg lang hoor. Gemiddeld blijven starters 7 jaar in hun woning en ik hoop over rond 1.5 jaar al weg te zijn (dan heb ik er 2.5 jaar gewoond)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:56

marquez1 schreef:
Het gaat ook niet om garant staan maar een andere regeling ;)

OO, oke daar was ik niet mee bekend, duidelijk.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:03

Ik ben nu (een week) 24 en heb een nieuwbouwappartement gekocht in mijn eentje. Heb wel een vriend, maar die studeert nog etc, dus koop het in mijn eentje. Ik ben blij dat ik geen opknapper heb genomen, want ik ben totaal geen klusser, of heb vrienden/kennissen die kunnen klussen.

Mijn planning is om er 5 jaar te blijven wonen. 10 jaar vind ik persoonlijk best wel lang.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:48

Ik vind dat je daar geen periode aan kunt hangen. Vijf jaar is zo voorbij, en weet je zeker dat je tegen die tijd een woning hebt die voldoende opbrengt om je hypotheek min of meer te dekken?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:19

@ Abeltje, dat is wel waar, maar ik ben 'al' 25.... en aangezien ik eigelijk voor mijn 30ste wil beginnen aan kinderen en dan al getrouwd wil zijn := Mijn vriend heeft ook net een huis gekocht (jaren 30 opknapper). Ik heb deels daarom ook voor nieuwbouw gekozen, omdat deze huizen gemiddeld sneller in waarde stijgen. Ik weet wat ik voor dit huis moet krijgen (ik krijg taxatiewaarde door de koopgarant), maar staar mij daar niet blind op. Naar mijn idee is het reëel om dit binnen 2.5jaar te krijgen. En sowieso kost je hypotheek(rente) ook een hoop!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:21

ik heb maart 2008 alleen een huis gekocht, echt alles moest gedaan worden. Ik had 1 maand de tijd en bijna alles alleen gedaan
muren uitgebroken, vloertegels gelegd, laminaat gelegd, alles geschilderd, en keuken geplaatst. Het stucken heb ik wel aan de profs over gelaten
inmiddels woon ik samen en zijn we aan kijken voor wat anders, en zou ik 10.000 overwaarde hebben nu in een jaar tijd

ik heb in maart het huis gekocht en in spril kreeg ik te horen dat mijn winkel wegging, en was ik dus ook werrkloos
gelukkig snel een andere baan gevonden, maar was even schrikken hoor
ik heb ook het huis zonder garantstaan van ouders od gekocht

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:01

Het is natuurlijk altijd de vraag of je dat er voor terug krijgt wat je gehoopt had. Ik heb 10 jaar genoemd, maar voor het zelfde geld is het 5 jaar, of nog minder, je weet niet wat het leven je brengt. Dus wat dat betreft kun je daar denk ik geen zinnig woord over zeggen.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:04

Abeltje77 schreef:
Ik vind dat je daar geen periode aan kunt hangen. Vijf jaar is zo voorbij, en weet je zeker dat je tegen die tijd een woning hebt die voldoende opbrengt om je hypotheek min of meer te dekken?

Vijf jaar is inderdaad zo voorbij. En wat mo_van_dijk zegt, deze huizen stijgen gemiddeld eerder in waarde. Bovendien is mijn vriend nu nog aan de studie, over maximaal 3 jaar klaar en heeft dan twee jaar de tijd om te werken etc en kunnen we de boel verkopen en aan een groter huis en eventueel kids 'beginnen'. De eerste paar jaar kan dat nog wel in dit appartement, maar daarna wordt het toch echt te klein.

Lynn_Nikita, respect hoor dat je alles zo in je eentje hebt gedaan!