dromen over overleden dierbaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

dromen over overleden dierbaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 10:22

Hoi wie droomt er nog meer over een overleden dierbare? Wat droom je dan bijv en geloven jullie dat het echt is, een soort communicatie die plaatsvindt dmv dromen of dat het slechts een droom is?

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:33

De nacht nadat mijn pony is ingeslapen droomde ik dat hij nog een x een knuffel kwam brengen. Of het echt communicatie is ( voor zover dat gaat met een pony) weet ik niet, maar ik vond het wel fijn :)

Meraki

Re: dromen over overleden dierbaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:34

Ik denk van wel, volgens mij heb ik het zelfs een keer ergens gelezen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:40

Ik niet, je dromen zijn symbolen van je onderbewustheid. Dus wat je onderbewust mee bezig bent komt naar boven en dus ook soms je dierbaren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:42

Ik ben altijd zo blij als mijn ouders in mijn dromen voorkomen, zo heb ik ze nog altijd een beetje bij me. Ik geloof niet in boodschappen of zo.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:55

Dromen is een verwerkingsproces van je emoties die dagelijks bij je spelen. Het is belangrijk om te dromen voor je geestelijke & lichamelijke gezondheid. Iedereen droomt, ook al denken sommige mensen dat niet. Omdat dromen vaak toch iets bijzonders heeft, maken sommige mensen een bepaald geloof. Zo heb je idd mensen die geloven dat het iets paranormaal is. De wetenschap is nog niet helemaal uit wat het precies is, maar het is sowieso een proces in je hersenen.

Het is natuurlijk een prettig idee dat er een communicatieband is met overledenen. Ik droom vaak over m'n overleden kat, dan heb ik toch stiekem het gevoel dat ie bij me is en ik voel me daarna prettig wanneer ik wakker wordt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:57

Ik droom vaak over mijn overleden echtgenoot. Maar altijd in de fase waarin we pas een relatie kregen of bijna. Ik kom nooit echt bij hem in de buurt, ik zie hem, ik hoor hem, maar iedereen schermt hem van me af of zo.

Heel raar, hij is gewoon onbereikbaar voor me, net als in het echt dus.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:06

Ik droom ook nog vaak over mijn overleden moeder. Deze nacht zelfs nog :)
De eerste maanden na haar overlijden droomde ik vaak dat ze terug leefde. En dan zei ik ook in mijn droom tegen haar: hee, je leeft terug..
En dan keek ze mij verbaasd aan van huh?

Na zo'n half jaar zijn die dromen overgegaan in 'gewone' dromen over mijn moeder.

Ook over mijn eerste paard die ik 4j geleden heb moeten laten inslapen droom ik nog wel eens.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:18

Ik droom regelmatig over mijn overleden vader. In het begin droomde ik dan dat hij er was en dat ik dacht maar dat kan niet want je bent dood. Of ik droomde dat hij al ziek was.
Nu het iets langer geleden is (eind augustus 2 jaar) droom ik regelmatig over hem dat hij gewoon nog leeft en dat ik dat ook niet vreemd vind.

Ik weet niet of ik in boodschappen moet geloven. Maar ik vind het in ieder geval niet onprettig.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:20

Nickytje schreef:
De eerste maanden na haar overlijden droomde ik vaak dat ze terug leefde. En dan zei ik ook in mijn droom tegen haar: hee, je leeft terug..

Dat had ik ook bij zowel mijn vader als mijn moeder.
Ik had heel veel moeite met het verwerken van het overlijden van mijn moeder. Tot ik op een nacht droomde dat ze naar me zwaaide en wegliep. Ik denk dat dat het moment was dat ik kon accepteren dat ze er echt niet meer was.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:24

Ik kan mijn dromen eigenlijk bijna nooit onthouden.. Ik heb daarom helaas maar een paar keer over mijn overleden moeder gedroomd. (die ik me bewust herinnerde) In die dromen leefde ze nog en het voelde ook 'echt'. Tijdens die dromen voelde het zó goed. Erg verdrietig als je dan weer wakker wordt. Ik heb echt een tijdje verlangd naar die dromen, omdat ze dan weer even bij me was..
Ik ben wel echt blij dat het altijd fijne dromen zijn geweest en geen dromen over het ongeluk waarbij ze is omgekomen.
Ik geloof niet in boodschappen die doorgegeven worden oid. Ik geloof dat het een projectie is van verschillende herinneringen aan die persoon die in je onderbewuste zitten. Dromen zijn een manier om gedachtes en emoties te verwerken, te ordenen en een plaats te geven in je geheugen. Wel fijn dat bij mij blijkbaar de fijne herinneringen sterker zijn dan die van het ongeluk en het rouwproces.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:57

Innepin schreef:
Nickytje schreef:

Dat had ik ook bij zowel mijn vader als mijn moeder.
Ik had heel veel moeite met het verwerken van het overlijden van mijn moeder. Tot ik op een nacht droomde dat ze naar me zwaaide en wegliep. Ik denk dat dat het moment was dat ik kon accepteren dat ze er echt niet meer was.

Dat had ik inderdaad ook. Op een gegeven moment droomde ik ook dat mijn moeder zich realiseerde dat ze er echt niet meer was. Ik nam afscheid van
haar en sinds die keer heb ik dat nooit meer gedroomd. Wel andere dingen over haar, maar nooit iets dat met haar dood te maken heeft. Echt gek.
Denk dat het inderdaad een soort van acceptatie is.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:01

Ik droom heel vaak dat ik mijn oma en opa zie lopen over een grote weide met de mooiste bloemen, later komt mijn paard erbij en nog wat mensen die overleden zijn (en die ik ook kende). Er gebeurt altijd hetzelfde en het gebeurt altijd als ik zoiets heb van: Waarom zijn ze nou weg? Het voelt als een soort troost.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 13:10

Wow heel herkenbaar, ik droomde toen mijn vader overleden was meteen die nacht dat ie naar me toekwamlopen met een witte pyama aan en ik zei je bent dood en hij zo van dat hij het niet wilde en het hem speet enzo.

Ook toen me eerste verjaardag zonder hem, ik droomde dat ik in een lunchroom liep en ik liep daar van wat doe ik hier.. opeens zag ik mijn vader aan een tafeltje zitten in zn eentje, hij had een mooi pak aan en dronk een kopje koffie. Ik rende naar hem toe en gaf hem een knuffel en zei dat ik hem miste, hij zei dat weet ik. Ik huilde en werd ook huilend wakker, toen was ik dus jarig..
Alsof hij met mn verjaardag nog langskwam...

Na een tijdje droomde ik dat ik kon vliegen, echt heel cool. Ik vloog naar huis haha maar beneden stond dus mijn vader, met andere kleding aan. Hij stond op de plek bij mijn huis waar hij zijn brommer altijd zette, (de brommer had hij omdat hij niet meer kon fietsen van de pijn). Hij keek trots omhoog ik dacht, 2 dingen kloppen hier niet; 1 ik kan vliegen en 2 mijn vader leeft en staat daar? Toen werd ik leek wel terug naar mn kamer gezogen en werd dus wakker.. Of het een uittreding was weet ik niet..

Tsja en verder droomde ik vaak dat hij me belde, er is dan een telefoon ergens, meestal een beetje een oud ding en die gaat over en ik neem op en het is mijn vader. Vaak is er een moeilijke verbinding want ik kan hem maar heeel even spreken, hij vraagt hoe het gaat en ik geef antwoord en vraag hoe het met hem gaat en dan is de verbinding snel verbroken. Ik kan hem niet bellen, hij mij wel.Soms belt hij wel weer terug als de verbinding verbreekt. Ik besef me ook dat hij dood is en hij weet het ook. Maar t is een beetje van nu kunnen we dan toch contact hebben even tot ik weer wakker word.
En het lijkt dan zo normaal. En het voelt dan alsof hij op dat moment op een andere plek is waar ik niet kan komen, een soort vakantieplek.

Mja zal wel niet echt zijn en maar een droom, of er echt communicatie is betwijfel ik want ik droom toch ook over levende mensen?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:43

Ik had dit ook, met mijn overleden poes (beetje vreemd), maar dit is totnogtoe de meest dierbare overledene voor mij)
Ik droomde ook nog enkele nachten dat ze nog leefde en in mijn buurt was. Heerlijk gevoel tijdens die droom, maar echt een klotegevoel als je weer wakker wordt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:47

Ik moet zeggen, dat ik nooit weet dat ze dood zijn in mijn droom zoals bij jullie. Dan heb ik in mijn droom woorden met mijn moeder en wordt dan wakker. Dan baal ik zo, dat ik niet even aardig heb kunnen zijn.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:55

Mijn moeder heeft een hondje kado gekregen met haar trouwdag van haar beste vriendin, daar hielde we ook zo veel van, die nacht na ze ingeslapen was heb ik er ook over gedroomd verder heb ik ook over onze kat gedroomd, eigelijk alleen maar over overleden dieren, komt misschien omdat ik altijd meer van dieren heb gehouden als van mensen natuurlijk hield ik ook van de mensen in mijn familie maar ik heb altijd al meer met dieren gehad. maar ik geloof er wel in, soort afscheid ofzo.
verder heb ik nooit over een andere overleden persoon ofzo gedroomd, terwijl eigelijk onze hele familie er niet meer is, op mijn moeder oma oom en tante na dan.

Jan_ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:42

Ik heb een paar keer over mijn overleden moeder gedroomd, dat ze leefde, dat ze er was, dat ze mijn arm aan raakte. Dat voelt zó echt. En zoals al eerder genoemd is, ben je dan helemaal verdrietig en raar ervan als je wakker wordt.
Ik denk dat het puur een droom is, dat je bezig bent met verwerken. Natuurlijk hoop je stiekem dat er een soort contact is, dat heb ik wel, maar ik denk dat het echt dromen is..

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:47

Ik heb 2x gedroomt over een vriendin die overleden is!
De eerste keer was dat ze heel de tijd online kwam op msn en de 2de keer toen zag ik haar in een kamer en toen waren we aan het praten en ineens was ze weg, maar ze zei nog wel: Ook al zie je me niet, ik ben er wel..
De laatste droom was ik een beetje van slag van, maar heeft zeker indruk op me gemaakt!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:50

Ik droom er zelf niet over, maar ik heb wel eens gehoord dat dat inderdaad een manier van communiceren is, dus wie weet..

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:19

Ik heb inderdaad ook gedroomd over een overledende zeer dierbare, mijn opa. :)
Hij kwam de nacht na mijn operatie, toen werd ik al zowiezo geaait, toen zei ik dat het goed ging en toen stopte het. :)
en zo wel meerdere dingen. :)

Wat ik ook heb is dat als ik s'nachts wat gedroomd, heb dan komt het die dag ook nog eens uit, maar niet bij die persoon!
Zoals vandaag dus, ik droomde dat ik helemaal uit mijn dak ging, zat er nml helemaal doorheen omdat ik denk teveel heb opgeropt over deze persoon.
En zonet aan de telefoon ja hoor bom was gebarst. :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:41

Een vriend van me die overleden is is al vaak in mijn dromen voorgekomen. Dan denk ik 'huh je was toch dood?' Soms is het ook net alsof ik dan niet goed bij hem kan komen alsof er iets tussenzit.

Dat heb ik ook met mijn overleden opa's en oma's gehad.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:49

ik heb mn pony al een paar keer in mn droom gehad. is vorig jaar overleden en heb ik geen afscheid van kunnen nemen. het is altijd dezelfde droom soms wel 2 of 3 verschillende maar altijd gebeurd er hetzelfde.
paar maanden geleden heb ik overonze overleden hond gedroomt. hond is al 4 jaar dood maar ben heel de dag van slag geweest. en dat heb ik ook al een keertje gehad toen ik weer een droom over mn pony had ook compleet van slag af maar wat is het heerlijk als je dan droomt en ze toch even nog bij je zijn. alleen helaas als je wakker wordt is de klap weer heel hard dat ze er toch niet meer zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:22

ik ken t, ik droom ook nog heel vaak over een dierbare vriend van me die omgekomen is bij een auto ongeluk :(
ik besef n mijn droom ook dat hij dood is.

Ik onthou bijna al mn dromen heel vaag, ik heb ook meerdere dromen in een nacht onthou ze allemaal, maar dromen waar hi in voorkomt voelen anders aan, echter heel vaag

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 07:34

Ik weet niet of het door dit topic komt, dat ik er meer mee bezig ben ofzo, maar ik heb vannacht voor het eerst in tijden weer eens over mijn moeder gedroomd. Dit keer een hele aparte. We waren op wintersport en ze skiede voor me uit. Na een tijdje stopte ze en kon ik even met haar praten. Daarna gingen we snowboardend verder. Wel een beetje raar, mijn moeder vond skieën namelijk heel eng, laat staan dat ze op een board zou stappen.. (We gingen wel altijd met zijn 3en op wintersport)
Dit was de eerste droom over haar die niet realistisch kon zijn. Dit maakte het wakker worden ook minder erg dan anders na zo'n droom. Toch ben ik blij dat ik haar weer even 'gezien' heb. Nog meer mensen die uitkijken naar dromen over overledenen? Of het juist liever niet willen, omdat het wakker worden zo'n harde reality check is?