Kleine maaltijden voor 1 persoon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Kleine maaltijden voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 08:16

Sijn er hier heel toevallig bokkers die net soals mij geen grote eters sijn, een mini vrieser hebben en het sonde vinden om alles weg te gooien?

Ik woon alleen, eet meestal maximaal de helft van wat de meeste mensen eten maar alle verpakkingen sijn al snel op 4 persoons huishouden gericht!
Doordat ik een tafelkoelkast heb, heb ik formaat vrieser waar net een brood in kan, koken en daarna de rest maar invriesen kan niet.
Tips van wat goed te maken is voor 1 maaltijd sonder meer dan de helft weg te moeten gooien?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:56

Eerste reactie was: "doet jouw Z het niet?" tot ik je onderschrift las.

Met welke dingen heb je de meeste problemen? Vlees is ook voor 1 persoon te kopen, voorgesneden groentes vaak ook. Alleen dingen als bloemkool, sla e.d. is wel lastig, maar andere groentes zijn toch ook per stuk te koop? Ik kook voor twee personen en heb juist vaak 2 stuks nodig. En gewoon twee dagen hetzelfde eten? Pasta e.d. is geen probleem, dat kun je kleiner klaar maken. Gemengde groenten kun je voor twee verschillende sauzen gebruiken, of bv 1 * pasta en de volgende dag nasi.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-08-09 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Kleine maaltijden voor 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:58

Ik eet ook vaak alleen en dan kook ik voor twee dagen. Wat ik ook wel eens doe is naar de groenteboer gaan en dan kun je je eigen porties samenstellen, en zo heel veel duurder is het niet.
En dan bij de slager vlees halen, maar dat kan ook in de supermarkt, dan vries je het andere deel gewoon in.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:59

In onze super zijn van die eenpersoons-zakjes sla te koop, ideaal. :j Ook heeft Bonduelle van die miniblikjes groente, precies genoeg voor één, niet te veel etende, persoon. Ik kan het weten, ik eet ze ook, en ik eet ook niet veel, haha. :P

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:05

eigenlijk is alles klein te maken,, 4 aardappels in een pan aan de kook maken.
klein kropje bloemkool uitzoeken in de pan en klaar maken en als je dan nog zin heb maak je er een klein hamburgertje, tartaartje etc bij :)

het zelfde met broccoli.

sperciboontjes uit blik zo ook doperwten mais etc gewoon de kleine blikjes.

spagettie s houdbaar in een pot dus gewoon het pak spaghettie halveren groentes er bij ( desnoods de broccolie van de vorige avond ( is heeel lekker ) en broccolie kan makkelijk een dagje in de koelkast :)

zo kan ik nog wel ff doorgaan :)

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:04

Sommige zakjes voorgesneden groente kan je ook invriezen, en dan steeds pakken wat je nodig hebt en de rest bevroren laten. bij mij pastte dat met een beetje geprop wel bij het brood in mijn vriesvak. Nu heb ik een losse vriezer in de schuur staan, echt ideaal, vries restjes in. Heb vanochtend bijvoorbeeld op de markt een mooie bloemkool gekocht, die snijd ik in roosjes en verdeel in porties voor vanavond en voor wat ik over heb. De porties die niet voor vanavond zijn kook ik ca 2 minuten en spoel het dan af onder koud water, droog deppen en in de vriezer, is dan ca een maand houdbaar. Wat ik vanavond eet kook ik gewoon op de normale lengte.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:07

als je je vlees , groente en rijst (kan heel goed als je het gekookt hebt) in boterhamzakjes invriest kun je heel erg veel in je kleine vriesvakje kwijt hoor! goed proppen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 09:32

Het allergrootste probleem is dat ik niet goed kan koken en dus het liefste van die pakjes heb met stap voor stap beschreven hoe het moet :o

Daarnaast wist ik niet dat groenten en rijst in de vrieser kon :n

Die kleine blikjes van bonduelle ken ik en heb ik meestal ook wel in huis, maar dat is selfs te veel :o

Groenten sijn wel los te koop ja, maar als ik bijv. spagetti met prei en paprika wil hou ik ontsettend veel prei over :)
Groenteboer is hier wel ontsettend veel duurder, maar bij de supermarkt hebben se het meeste ook wel los.

Misschien moet ik gewoon wat creatiever worden met koken :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:36

Tip: Het magriet kookboek. Daar staat alles stap voor stap beschreven.

Wij hadden met zijn zevenen zo'n vriezer ;( Tot we een nieuw huisgenootje kregen en een 7-vaks vriezer meenam :D

En inderdaad, alles in diepvrieszakjes! Dat scheelt een hoop ruimte.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:15

Nijn schreef:
Het allergrootste probleem is dat ik niet goed kan koken en dus het liefste van die pakjes heb met stap voor stap beschreven hoe het moet :o

Die pakken kun je toch gewoon gebruiken als je de hoeveelheden halveert (of zelfs nog kleiner maakt?)
ideaal, heb je toch een duidelijke beschrijving, maar wel een kleine maaltijd :D

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:19

Zag gister bij de AH 1 persoons bakjes aardappeltjes op verschillende manieren gekruid!
Aardappeltjes bakken is niet zo moeilijk ;)
Beetje sla erbij. Stukje vlees en klaar!