Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daaf4ever

Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:01

Hallo medebokkers,

Net een half uurtje geleden ging ik (19 jaar) boodschappen doen met zusjelief (15 jaar).
Voor de 'familie-avond vanavond'. We hadden een kistje Grolsch.. en lopen naar de kassa en dat domme wief zegt meteen: Jullie beide ID-kaarten, NU!
Waarop ik al zoiets had van: Ehum...Pardon?
Ik laat keurig mijn id kaart zien maar mijn zusje had hem niet bij zich. Dus ze zegt dat ik het niet mag kopen.
Ik ben 19 jaar dus ik ben wettelijk gemachtigd om bier te kopen, maar omdat mijn zusje erbij was mocht het dus niet.. :7
Ik overhandig het geld, ik koop het bier. Ik ben verd*mme al 3 jaar legaal bier-koper.
Ik kan me hier echt druk om maken, mag de Digros mij het kistje bier 'ontzeggen'?
Grrr, mocht ik weer een omweg maken, bij de Gal&Gal waar ik het wel weer gewoon meekreeg?
Deze man zei ook dat de Digros mij het bier gewoon mee had moeten geven.

Pfff, wie heeft duidelijkheid voor mij?

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:03

Ik denk dat het niet persoonlijk is, denk dat cassiere op dr donder gekregen heeft omdat ze het te vaak mee gegeven heeft aan jongeren onder de 16 :=
Enige wat ik erop kan bedenken..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:03

Begrijp niet zo goed waar je je druk om maakt.. Misschien handelde de supermarkt niet helemaal correct, maar ze controleren tenminste (om een boete en misbruik te voorkomen). En je hebt het bier nu toch?

Wat als je gelijk hebt? Wat wil je dan doen? Een klacht tegen ze indienen?!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:04

Ze hadden jou het bier gewoon mee moeten geven. Jij bent degene die het koopt en niet jou zusje!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:04

volgens mij mogen ze het jou niet weigeren aangezien jij kan aantonen dat je ouder bent als 16 en dat je zusje van 15 dan mee gaat moet niks uitmaken

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:05

Jij mag het wel kopen, maar je zusje niet. Heb jij het bier afgerekend en deed ze daar moeilijk om?

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:05

Marieke_K, ik ben gewoon benieuwd waarom ik het bier niet mee krijg, ik ben benieuwd of de supermarkt dit had mogen doen.
Mag een 19 jarige niet eens een biertje halen voor haar ooms en tantes? (Ik drink zelf niet eens, maar goed dat weet de cassiere ook niet)

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:06

Tjaldur schreef:
Jij mag het wel kopen, maar je zusje niet. Heb jij het bier afgerekend en deed ze daar moeilijk om?

Ja ik wou het gewoon afrekenen, en m'n zusje stond er alleen bij. Maar ik moest het nog terugzetten ook.
Pfff :+

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:07

Tja wij verkochten ook geen bier/drank als er 2 meisjes kwamen waarvan 1 ervan nog geen 16 is. De kans is dan groot dat het bier naar de ander gaat, danwel samen gedronken word. Dit was in discotheek

Of het wettelijk gezien mag?? Geen idee

Ik heb ook regelmatig mensen geweigerd toen ik nog aan de kassa zat.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 31-07-09 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Bij ons (werk bij ah) stond laats wel in de nieuws brief dat iedereen in een groep jongeren boven de 16 moest zijn en dat je anders niet mocht verkopen. Volgens mij mag dit dus wel ontzegt worden anders stond het niet in het regelement.

Vond dit zelf een beetje onzin die van 15 loopt dan de winkel uit en de rest loopt nog een keer rond en gaat in een andere rij staan. Bovendien als je een zusje van laten wezeggen 7 jaar had meegenomen zou je het waarschijnlijk wel gewoon mee krijgen. Grote onzin dus.

capopjekop

Volgens mij had jij het gewoon mogen kopen, maar waarom heb je het niet even nagevraagd (bij de infobali).

Erna_

Toevallig hebben ze het net op de BBC over hetzelfde: daar kreeg een moeder die met haar 16 jaar oude zoon drank ging halen het ook niet mee. Supermarkt ging ervan uit dat de moeder het voor haar zoon ging kopen.
Het slaat zo wel erg door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:08

Zo sensationeel zal het wel niet gegaan zijn, kan ik me niet voorstellen.
Als jij zo gereageerd heb als in dit topic tegen die kassiere kan ik me wel voorstellen dat ze dr niet op stond te springen.

Prima zaak dat dit streng gecontroleerd wordt!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:08

Als het reele vermoeden bestaat dat iemand die legaal alcohol koopt, het aan een minderjarige gaat geven, mogen ze inderdaad weigeren om jou bier te verkopen. :j

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:09

daaf4ever schreef:
Tjaldur schreef:

Ja ik wou het gewoon afrekenen, en m'n zusje stond er alleen bij. Maar ik moest het nog terugzetten ook.

had het echt niet terug gezet had ze zelf maar gedaan :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:09

Ik kan me goed voorstellen dat je pissig bent. Ik denk dat ik er idd ook een principe kwestie van gemaakt had :o Bedrijfsleider erbij. Tuurlijk is controle goed, maar oud genoeg is oud genoeg, toch? Bedoel, volgende keer neemt iemand z'n zoontje van 6 mee en krijgt 'ie ook geen bier mee ofzo? TS is toch gewoon meerderjarig? Hele vreemde gang van zaken en balen TS dat jij nu naar een andere winkel moet om toch je inkopen compleet te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:10

Marieke_K schreef:
Begrijp niet zo goed waar je je druk om maakt.. Misschien handelde de supermarkt niet helemaal correct, maar ze controleren tenminste (om een boete en misbruik te voorkomen). En je hebt het bier nu toch?

Het slaat toch nergens op dat ze haar het bier niet meegeven omdat haar jongere zusje mee was? Het was toch niet nodig dat ze hiervoor naar een andere winkel moest gaan?

Ik was gewoon net zo lang blijven staan tot ik dat kratje bier meekreeg, kom op zeg, je bent 19 en mag het gewoon kopen. Je doet niks verkeerd. En de manier waarop die om je ID vroeg, ik had nog een keer gevraagd "Wat zeg je?" :+

miss_kippie

beetje vaag jij bent toch 19.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:10

capopjekop schreef:
Volgens mij had jij het gewoon mogen kopen, maar waarom heb je het niet even nagevraagd (bij de infobali).

Ze heeft nog een collegaatje gebeld, ('Ik heb hier 2 meisjes aan me kassa staan, 1 heeft geen id, mag ik ze niks meegeven toch?'

Pardon... dat wief was 3 x jonger dan ik. Maar goed, kan zij niks aan doen.

Maar ik kreeg het niet mee. Ik vind dit echt gewoon zo raar. Theoretish gezien; als mijn moeder dus met mijn zusje bier was gaan halen, had mijn moeder het ook niet meegekregen :D

Desperado_

Het mag inderdaad niet, ookal ben jij 19, je zusje die dus niet kan aantonen dat ze 16+ is kan ervan gaan mee drinken.

Ik werkte bij de albert heijn en bij mij werd ok steeds herhaald, als er meer dan 1 persoon is met alcohol moeten ze allemaal hun ID kaart laten zien, is er eentje minderjarig? jammer dan

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:11

Chiqa schreef:
Zo sensationeel zal het wel niet gegaan zijn, kan ik me niet voorstellen.
Als jij zo gereageerd heb als in dit topic tegen die kassiere kan ik me wel voorstellen dat ze dr niet op stond te springen.

Prima zaak dat dit streng gecontroleerd wordt!

Tuurlijk ben ik wel gewoon beleefd gebleven tegen haar. Maar hier op bokt mag ik het best wel even afreageren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:11

jelledaantje schreef:
daaf4ever schreef:

had het echt niet terug gezet had ze zelf maar gedaan :D

Gewoon al je boodschappen laten staan/liggen en weglopen. laat ze dan ook álles maar houden en weer terugzetten :+ :P

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:11

Marieke_K schreef:

Belachelijk ze heeft haar id toch laten zien, en kon aantonen dat ze oud genoeg was ?
Natuurlijk heeft ze gelijk, en uit principe zou ik er toch melding van maken..
Ze mogen het bier gewoon niet weigeren aan je te verkopen.

En wat als een moeder met haar dochtertje van tien de winkel in komt lopen, wordt haar de drank dan ook ontzegt omdat ze een jong kindje heeft ? Nou denk het niet..
Gelijke grenzen trekken noemen ze dat.. (wat nu dus niet gebeurd is).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:12

wat suf van die cassiere in op de bcc. Dat zou dus betekenen dat iedere ouder die zijn kinderen meeneemt naar de supermarkt nemt geen alcohol mag kopen kinderen beginnenimmers al rond een jaar of twaalf gemiddeld. wie wet welke ouders het allemaal voor hun kinderen kopen }:0 . slaat ook nergens meer op die betutteling.
Citaat:
Toevallig hebben ze het net op de BBC over hetzelfde: daar kreeg een moeder die met haar 16 jaar oude zoon drank ging halen het ook niet mee. Supermarkt ging ervan uit dat de moeder het voor haar zoon ging kopen.
Het slaat zo wel erg door.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:13

daaf4ever schreef:
Marieke_K, ik ben gewoon benieuwd waarom ik het bier niet mee krijg, ik ben benieuwd of de supermarkt dit had mogen doen.
Mag een 19 jarige niet eens een biertje halen voor haar ooms en tantes? (Ik drink zelf niet eens, maar goed dat weet de cassiere ook niet)

Ze hadden jou denk ik het bier moeten verkopen, maar ik begrijp wel waarom ze het niet gedaan hebben: als ze alcohol aan een minderjarige verkopen kunnen ze enorme boetes krijgen. Vaak genoeg gaan 'oudere' jongeren alcohol halen voor minderjarigen. Van een volwassene wordt verwacht dat die 'verstandiger' zijn en alcohol niet aan een minderjarige geven.

Ze hadden het dus niet mogen doen. Wat ga je nu doen? Ik zou lekker van mijn vrijdagavond gaan genieten en me niet zo druk maken om een cassieren die een fout maakte (is ook maar een mens).

Edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 31-07-09 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt