Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Citaat:Hartstichting best belonend goed doel
Volkskrant.nl
Van onze verslaggevers Pieter Klok Xander van Uffelen
Gepubliceerd op 06 maart 2004 02:32, bijgewerkt op 28 januari 2006 00:15
Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant onder de 21 grootste goede doelen. De organisaties staan onder toenemende druk om meer openheid te geven over hun financiën. Drie goede doelen (het Rode Kruis, Unicef en Zonnebloem) weigeren hun medewerking. Zij zijn van mening dat met publicatie de privacy van directeuren wordt geschaad.
De onderzochte organisaties halen elk op jaarbasis meer dan tien miljoen euro bij particuliere gevers op en staan geregistreerd bij brancheorganisatie CBF. Het gemiddelde directeurssalaris bedraagt een ton.
Het Leger des Heils, met 2500 medewerkers veruit de grootste charitatieve organisatie, betaalt zijn directie het slechtst: ruim 25 duizend euro. 'Het zijn officieren', zegt luitenant-kolonel Jaap Krans. 'Die krijgen alleen een toelage voor levensonderhoud, of ze nu soep opscheppen of bestuurder zijn. Het heeft iets met roeping te maken.'
Bij niet-kerkelijke organisaties speelt roeping een kleinere rol. Goede doelen moeten bij het aantrekken van bestuurders concurreren met het bedrijfsleven, zegt Gosse Bosma, directeur voor de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen. 'Ze worden geselecteerd op hun managementvaardigheden, hun netwerk, en soms ook op hun commerciële kwaliteiten.'
De hoogste salarissen worden betaald bij gezondheidsfondsen. Organisaties als de Hartstichting, de Nierstichting en het Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) betalen meer dan een ton aan de directie.
De Hartstichting spant de kroon. De directeur ontvangt een salaris van 170 duizend euro. Inclusief overige kosten bedragen de salariskosten gemiddeld ruim twee ton. 'Het is een cardioloog. Hij ontving dit salaris ook in zijn vorige baan als chef de clinique', zegt een woordvoerder. 'Wij schamen ons nergens voor.'
belachelijk laag salaris.... Ik ga overigens ook echt fulltime werken hoor, en dan wil ik een normaal uurloon....die bedragen die in het artikel worden genoemd zijn absurd natuurlijk

ik ben er ook erg blij mee, zit alleen erg met de structuur. Daphna jij zou ook een SPF kunnen oprichten maar dan moet je feitelijke leiding wel hier op Curacao of eventueel op Aruba zijn. En dan zit je met de kosten van een trustkantoor enzo....
ik heb verschillende groepen waar ik me op ga richten, kinderen van 6 tot 12, jeugd van 12 tot 18, volwassenen tot ongeveer 50/60 en ouderen....ik zat idd ook te denken aan begeleiding van een psycholoog/dietiste naast de beweging die aangeboden zal worden. Ik krijg wsl overheidssteun, geweldig toch! moet nog wel even dat gedeelte van salaris oplossen, ik moet immers ook leven....