Wat vraagjes omtrent Stichting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Girley_

Wat vraagjes omtrent Stichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 18:56

Hallo bokkers...

Even paar vraagjes omtrent de rechtsvorm 'Stichting'. Heb rechten gestudeerd en overal goed ingelezen enzo maar ik kom er niet uit.

Kan een stichting een ideeel doel hebben maar wel bijvoorbeeld freelance werknemers uitbetalen (aangezien dit geen ideeele vergoeding/uitkering is?) en hoe kun jij er als bestuur voor zorgen dat jouw werkzaamheden worden vergoed?Of is het dan beter helemaal niet in het bestuur deel te nemen en ook als freelancer je bonnetjes in te leveren? Een SPF (antiliaanse stichting particulier fonds) lijkt ook niet ideaal aangezien dit vaak alleen voor aandelen of onroerend goed is... wie kan mij verder helpen?

Daphna

Re: Wat vraagjes omtrent Stichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:38

Ik loop tegen het zelfde op. Op dit moment werk ik fulltime, maar heb mijn baan opgezegd omdat ik fulltime aan de stichting wil werken. Ik zal dus in het bestuur zitten, maar ondanks dat ik min. 40 uur per week zal besteden en subsidies binnen zal gaan halem mag ik mezelf geen mimumum uurloon geven... Mocht ik dat wel willen zal ik dus het bestuur uit handen moeten geven zodat anderen over mijn ideaal en werk mogen gaan beslissen. Ik ben er ook nog niet uit. Ben benieuwd naar de reacties in dit topic.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:09

Een stichting wordt opgericht om een bepaald doel te realiseren, doorgaans is dat idd ideëel of sociaal, maar niet noodzakelijkerwijs. Je hebt bijvoorbeeld ook Stichting Administratiekantoren (STAK's), die hebben als doel het stemrecht van de aandelen in een AvA uitoefenen (en voorkomen dat een bedrijf al te gemakkelijk overgenomen wordt). Dat kun je als ideëel beschouwen, maar persoonlijk versta ik iets anders over ideëel :o

Een stichting mag alleen winst maken als het ten goede komt aan een ideëel of sociaal doel. Ik ben niet echt thuis in stichtingen als rechtsvorm, maar bij mijn weten mag een stichting gerust freelancers betalen. Die personen zijn immers werkzaam tbv de stichting en telefoonkosten zijn ook niet ideëel. Het gaat gewoon echt om de winst, die mag niet uitgekeerd worden. Je mag de winst nl wel in de stichting laten zitten, een stichting kan belastingplichtig zijn voor de vennootschapsbelasting (en dat betaal je dus over de belastbare winst). Winst maken mag, uitkeren niet. Uitkeren is nl niet ideëel. Wel sociaal voor de bestuurder an sich, maar daar houdt het sociale op ;)

Het werk van bestuurders mag gehonoreerd worden. Een bestuurder is alleen niet in loondienst en valt daardoor niet onder de werknemersverzekeringen. Maar dat geldt bij mijn weten voor freelancers net zo goed. Ik ben geneigd om aan te raden die discussie met de fiscus aan te gaan, wat een reële vergoeding is... En dat ook schriftelijk laten bevestigen. Ik kan me op zich levendig voorstellen dat je als stichting zijnde geen standaard uurloon uit mag keren aan je bestuurder, de lijn met winst uitkeren is maar dun... Een stichting kan overigens ook werknemers hebben.

Ik zou met dat freelance-verhaal wel heel voorzichtig zijn, ik denk dat dat al heel snel gaat neigen naar een dienstbetrekking...

Dit is op zich wel een fijn stukje info: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-14.html
Dit is wel boeiend voor wat betreft het freelance werken: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... lp-14.html Ik zou daar vooral even het stuk over 'nagaan of er een dienstbetrekking is' doorlezen...

Succes! :)

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:44

Daphna, ja dat is dus precies de reden dat ik het vraag. Ik hoef geen winst te maken, maar ik wil wel een normaal uurloon voor de arbeid die ik verricht. Ik zal namelijk daarnaast geen baan kunnen hebben....

Het werk van een bestuurder mag gehonoreerd worden, maar wie bepaalt hoeveel dat is?? Ik zal eens kijken of ik contacten heb met de fiscus hier ( geloof me, een waar drama op curacao als je geen mensen kent)
Nee het is duidelijk dat je zelf nog vanalles en nog wat dient te regelen als je daarnaast geen baan hebt.

Sylvia bedankt voor de informatie!!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:51

Wat ik begrepen heb is dat het werk van een bestuurder gehonoreerd mag worden met max 1500 per jaar.. Erg magertjes vind ik dat.

Overigens mag een stichting wel een directeur in dienst nemen en die wel dik uitbetalen :S

Citaat:
Hartstichting best belonend goed doel

Volkskrant.nl
Van onze verslaggevers Pieter Klok Xander van Uffelen
Gepubliceerd op 06 maart 2004 02:32, bijgewerkt op 28 januari 2006 00:15

Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant onder de 21 grootste goede doelen. De organisaties staan onder toenemende druk om meer openheid te geven over hun financiën. Drie goede doelen (het Rode Kruis, Unicef en Zonnebloem) weigeren hun medewerking. Zij zijn van mening dat met publicatie de privacy van directeuren wordt geschaad.

De onderzochte organisaties halen elk op jaarbasis meer dan tien miljoen euro bij particuliere gevers op en staan geregistreerd bij brancheorganisatie CBF. Het gemiddelde directeurssalaris bedraagt een ton.

Het Leger des Heils, met 2500 medewerkers veruit de grootste charitatieve organisatie, betaalt zijn directie het slechtst: ruim 25 duizend euro. 'Het zijn officieren', zegt luitenant-kolonel Jaap Krans. 'Die krijgen alleen een toelage voor levensonderhoud, of ze nu soep opscheppen of bestuurder zijn. Het heeft iets met roeping te maken.'

Bij niet-kerkelijke organisaties speelt roeping een kleinere rol. Goede doelen moeten bij het aantrekken van bestuurders concurreren met het bedrijfsleven, zegt Gosse Bosma, directeur voor de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen. 'Ze worden geselecteerd op hun managementvaardigheden, hun netwerk, en soms ook op hun commerciële kwaliteiten.'

De hoogste salarissen worden betaald bij gezondheidsfondsen. Organisaties als de Hartstichting, de Nierstichting en het Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) betalen meer dan een ton aan de directie.

De Hartstichting spant de kroon. De directeur ontvangt een salaris van 170 duizend euro. Inclusief overige kosten bedragen de salariskosten gemiddeld ruim twee ton. 'Het is een cardioloog. Hij ontving dit salaris ook in zijn vorige baan als chef de clinique', zegt een woordvoerder. 'Wij schamen ons nergens voor.'

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:54

Oh...dan maak ik mijn moeder bestuurslid en dan benoemt ze mij tot directeur ;) belachelijk laag salaris.... Ik ga overigens ook echt fulltime werken hoor, en dan wil ik een normaal uurloon....die bedragen die in het artikel worden genoemd zijn absurd natuurlijk ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:58

Inderdaad absurd.

Ik heb half google af gestruind op zoek naar een antwoord maar een bestuurslid lijkt echt geen salaris te mogen ontvangen.

Mijn nieuwe idee is om dan een bv te beginnen die ervoor kiest als non profit te werken, dus zonder winstoogmerk. De winst gewoon weer het bedrijf inpompen om te groeien en meer goede dingen mee te doen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:41

Om de simpele reden - die ik al noemde - dat het bestuur van een stichting zichzelf niet mag verrijken. Als jij een normaal uurloon uit gaat keren aan jezelf, ben je daar in feite wel mee bezig. Je moeder als bestuur laten fungeren kan, maar dan heb je het over een naaste familielid en daar zal wsn niet veel anders mee om gegaan worden dan de situatie dat je zelf bestuurder bent.

Zijn die regels op de Antillen eigenlijk wel hetzelfde als hier?

Normaal is overigens een subjectief begrip. In de DGA-sfeer zit je met het fictieve salaris op zo'n € 40.000 of minimaal 70% van de hoogstverdienende werknemer. Net welke van de 2 het hoogste is eigenlijk. Hoger mag altijd, lager wordt lastig.

Dat verhaal van de Hartstichting is niet vergelijkbaar hiermee. De directeur van de Hartstichting is niet tevens bestuurder (geweest). Je moet die 2 zaken los van elkaar zien: je hebt een bestuur en dat bestuurd benoemd een directie en stelt een salaris vast. De directie bepaald niet zelf hoeveel ze zichzelf uitkeert.

Daphna, ik weet niet hoe de Belgische fiscus tegen jouw idee aan kijkt, maar een BV zonder winstoogmerk oprichten wordt bijzonder lastig. De oprichtingskosten van een BV zijn vrij hoog, je moet een startkapitaal van € 18.000 hebben en er komen notariskosten bij kijken (dat laatste is bij een Stichting overigens ook het geval). Verder zit je met ministeriële verklaringen van geen bezwaar etc etc. Een onderneming die non-profit werkt heeft wel een aantal haken en ogen wat ondernemerschap betreft, voor de fiscus...

Je moet winst en kasstromen trouwens niet door elkaar halen. Winst je bedrijf in pompen is evengoed winst maken en winst is gewoon subjectief, dat kun je sturen. Je kunt bakken vol winst hebben, maar uiteindelijk zijn het de geldstromen die tellen... Dié zijn van belang om je bedrijf te laten groeien. :)

En even gewoon puur uit nieuwsgierigheid: wat voor stichtingen willen jullie op gaan zetten?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:39

@ Sylvia, ik ben bezig 'iets' op te zetten met als doel het stimuleren van kennis en mogelijkheden in het welzijn.
Klinkt heel vaag maar dat is tot noch toe ook. Ik wil graan werken met projecten, het eerste project is al concreet met als doel informeren en ondersteunen bij iboga behandelingen. De nadruk ligt vooral op informeren, een informatieve website, lezingen, informatieve film bijeenkomsten, in gezondheidscentra en opvang presentaties geven. Het belangrijkste is de beelvorming rond iboga te veranderen. Er is nouwelijks iemand die weet wat iboga en ik vind dat daar verandering in moet komen. Dit is dus de main goal.

Klein beetje al gelukt, ik heb tv programma nova een mail gestuurd, vervolgens hebben ze meteen een reportage gemaakt:
http://www.novatv.nl/page/zoek/iboga

Ik wil niet iedere verslaafde iboga door zijn strot dauwen, iboga is naar mijn idee maar voor een heel klein aantal mensen. Het kan namelijk een uitkomst bieden, maar op dit moment is het nog te onbekend. Ook wetenschappelijk onderzoek is nog erg gebrekkig, daarom wil ik ook door mensen en media te informeren stimuleren tot wetenschappelijk onderzoek. Dit kan ik zelf nooit betalen maar mogelijk zet dit mensen en bedrijven tot denken die dit wel willen en kunnen.

tweede doel in het project is ondersteuning bieden bij behandeling. Voorlichting, nazorg en een setting organiseren waar een behandeling + nazorg plaats kan vinden met de juiste mensen eromheen (dokter, verpleegkundige, etc)

Flink veel werk allemaal, ik ben nog aan het begin...

Als je mij wil helpen met onderzoek naar de beeld vorming op dit moment: [STW] enquete mening verslavingszorg :D

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:50

Leuk daphna!

Sylvia de regelgeving is vrijwel hetzelfde, behalve dat wij hier de mogelijkheid van een SPF (Stichting Particulier Fonds) hebben. Een stichting die dus WEL niet-ideeele uitkeringen mag doen. Trouwens bij ons hoeft volgens mij nauwelijks kapitaal volgestort te worden bij het oprichten van een BV of NV.

Het is nog in de kinderschoenen, maar ik ga een stichting opzetten die als doel heeft het bestrijden van Obesitas door middel van kosteloos en op een aansprekende manier bewegen. Dat is hier echt een groot probleem en een grote kostenpost voor de ziekenfondsen en instellingen.

Nou werk ik bij een rustbedrijf dus ik ga het sowieso eens voorleggen aan mijn baas en voormalig chef...die zullen mij ongetwijfeld bij kunnen staan! Zal het ook in dit topic posten.....

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:59

Klinkt goed Little Ann.

Je brengt me wel op een idee, ik weet niet of het wat uitmaakt als je een non profit bv begint in het buitenland. Het lijkt me alleen belasting technisch ingewikkeld als je je zelf daar in loondienst zet.

Wat ik mij afvraag is in welke vorm alle maatschappelijkwerk kantoren werken. Ze werken in het belang van de maatschappij, lijkt me niet dat ze winst maken. Waar ik wel van op de hoogte ben is dat je als zorg verlener in het 0% tarief van de belastingdienst zit.

Morgen ga ik is met de belastingdienst bellen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:11

Ook als je in het belang van de maatschappij werkt mag je winst maken hoor. Het gaat bij een stichting puur op het doen van 'niet-ideële uitkeringen'. :)

Ik ga straks even op mijn gemakje lezen, maar ik vind het wel bewonderingswaardig wat jullie in gedachten hebben! :j

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:24

:D ik ben er ook erg blij mee, zit alleen erg met de structuur. Daphna jij zou ook een SPF kunnen oprichten maar dan moet je feitelijke leiding wel hier op Curacao of eventueel op Aruba zijn. En dan zit je met de kosten van een trustkantoor enzo....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:35

Ik heb geen kennis om je vraag te beantwoorden, maar als ex morbide obesitaspatient moet ik zeggen dat ik je streven echt bewonderswaardig vind!
En ik hoop echt dat het je lukt ondersteuning en begeleiding van mensen met kennis (zoals psycholoog/sportactiviteiten enz) kun je echt veel mensen een ander leven schenken. En en er is niks mooier dan een persoon of kind opnieuw laten leven.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:03

Katiavl superbedankt voor je mooie woorden :D ik heb verschillende groepen waar ik me op ga richten, kinderen van 6 tot 12, jeugd van 12 tot 18, volwassenen tot ongeveer 50/60 en ouderen....ik zat idd ook te denken aan begeleiding van een psycholoog/dietiste naast de beweging die aangeboden zal worden. Ik krijg wsl overheidssteun, geweldig toch! moet nog wel even dat gedeelte van salaris oplossen, ik moet immers ook leven....

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:48

Op meerdere plekken ben ik op zoek naar info vandaag een mailtje gehad, ik zal hier een stukje uit plakken:

Een aantal dingen:
Allereerst is het niet zo vanzelfsprekend dat je NIET in loondienst mag van je eigen stichting als bestuurslid. Ik heb een boel onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat een bestuurslid wel degelijk beloond mag worden voor zijn werk (dat is dus [/u]naast onkostenvergoeding).
Het punt is dat aan het bestuur geen
uitkering[u] mag worden gedaan, m.a.w. het bestuur mag geen geld ontvangen zonder daar een evenredige tegenprestatie voor te leveren (voorbeeld: 50 euro geven aan een zwerver voor eten namens een stichting die zwervers aan eten helpt, mag. 50 euro aan jezelf als bestuurslid van die stichting geven, zonder daarvoor werk te leveren, mag niet) Overigens, je noemt het dan geen loondienst, maar 'vergoeding'.. Het blijft allemaal een onduidelijk verhaal en het zal pas echt duidelijk worden als ik naar een notaris ben geweest.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:46

Ik heb zojuist gebeld met de kamer van koophandel en heb de situatie voorgelegd. Quess what ik werd uitgekafferd en verteld dat ik maar een uitkering moest gaan aanvragen want zelf verijking gaat mooi niet door :(.
Lekker dan, een bestuur opzetten zou het dan dus moeten worden...

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 17:39

jeetje zeg!!! wat belachelijk Daphna!!!! ehm en als jij als het bestuur jouzelf dan persoonlijk aanwijst om diensten te leveren als freelancer? volgens mijn moeder gaat het zo in de praktijk...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:39

Dat ben ik op het spoor.. Ik stuur je een pb!

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:57

Hallo, ik kom even jullie topic binnen vallen omdat ik het idee heb dat hier wat termen door elkaar worden gehaald.

Laat ik voorop stellen dat ik geen deskundige ben op het gebied van stichtingen, maar de basis is mij wel bekend.

De term directeur bestaat niet in de wet. Dat is meer spreektaal voor een bestuurder. Een stichting wordt bestuurd door haar bestuur. Dus hoe het idee ontstaat dat er een bestuur is dat een directeur benoemt die dan wel een salaris zou kunnen krijgen, snap ik niet helemaal. Bij stichtingen heb je dus in ieder geval een oprichter en een bestuurder (deze zijn soms dezelfde persoon) en soms heb je ook een toezichthoudend orgaan zoals bijvoorbeeld een raad van toezicht. De organen van een stichting worden beschreven in de statuten. Hier kun je een en ander heel beperkt terug vinden: http://www.notaris.nl/page.asp?id=55.

Voor zover ik weet mag een bestuurder van een stichting overigens gewoon een salaris ontvangen. Voor de zekerheid kun je dit natuurlijk navragen bij een notariskantoor of een accountant of fiscalist.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 01:48

Karolien ik heb die info omtrent directeur van het internet geplukt, maar je hebt helemaal gelijk. Sowieso ga ik met een deskundige hierover praten. thanks!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:49

Update van de vorderingen..

Vandaag ben ik naar de belastingdienst geweest. Handboek ondernemen gekregen en verder eigenlijk niets nieuws gehoord. Ook daar gesproken over het honoreren van werk wat naast de bestuursfunctie gedaan wordt, formuleer ik het goed?

Er werd mij verteld dat het erg ingewikkeld ligt en een stichting om idealistische redenen wordt opgericht en niet om de bestuurder te voorzien.... zucht....
Een goed punt wel is dat je gratis een starters gesprek kan krijgen.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:39

Ik heb info opgevraagd bij een proffesional die ik ken, als ik het antwoord krijg pb ik je even ok?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:47

Heel mooi, ik wacht het af :)