Auto kopen in het buitenland (doen/niet doen)?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Auto kopen in het buitenland (doen/niet doen)?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:54

Wij (manlief en ik) zijn ons aan het rond kijken op zowel marktplaats als andere sites naar een nieuwe auto. Maar we zijn erachter gekomen dat ze hier in nederland die auto´s waar wij naar kijken etc echt belachelijk duur zijn en dan spreek ik over auto´s vanaf €20.000,-.

Maar dan nu nu komt het:

We hebben echt een gevonden en is er een van het bouwjaar 2008, benzine, 280pk, luxe interieur, nog erg weinig kilometers(44000km). En staat in Duitsland en is de vraagprijs €7500,-
oke wij helemaal in trek op die auto het is namelijk een Audi S8. En we hebben ook al laten berekenen wat het ons extra kost om hem in te voeren (belasting te betalen voor nederlands kenteken), dit zou uitkomen op wel €5000,- dus dan komt het erop neer dat we in totaal kwijt zullen zijn €12.500,- Voor een auto waar ze hier in nederland wel zelfs 22.500euro voor vragen.

We hebben er niet indirect haast mee willen eerst over dit soort dingen goed over geinformeerd zijn. Dus nu komt het bokkers zijn er hier mensen die ooit wel eens of pas geleden een auto in het buitenland te hebben gekocht?!? Deel dan hier je ervaringen daarmee en vertel wat jij er allemaal voor moest doen/regelen?!?

Mijn excuses voor als ik dit hier verkeerd geplaatst hebt, wist even niks anders.

Tivoli

Re: Auto kopen in het buitenland (doen/niet doen)?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:57

In Duitsland een auto kopen kan prima,houd er wel rekening mee dat je bij het invoeren naar Nederland vaak vrij veel betaald,zodat je uiteindelijk rond hetzelfde bedrag uitkomt.
Zo uit mijn hoofd zijn de invoerkosten iets van 7% van de dagwaarde,of nieuwwaarde,dat weet ik zo 1,2,3 niet meer.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:00

Je moet dan inderdaad invoerkosten betalen en van te voren een goed kenteken regelen want je mag niet met een tijdelijk duits kenteken in Nederland rijden

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:22

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:29

Die site van bpmberekenen kenden we al en daarvan weten we dat het ons 5000euro extra erbij zal gaan kosten voor het invoerkosten.

Maar zijn er nog mensen die het al wel eens gedaan hebben auto vanuit Duitsland of ander land gekocht en geimporteerd naar nederland?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:34

Hoi mijn man haalt veel auto's uit Duitsland vandaan.
Houdt er wel rekening mee dat je de auto neit naar Nederland kunt rijden, dus of handelaarskenteken erop of op de aanhanger.
(duitsers hebben allemaal hun eigen persoonlijke kenteken die je niet meekrijgt)
Verder moet je hier in Nederland de auto bij de Rdw laten keuren voor kentekenkeuring en zullen er wat aanpassingen gedaan meoten worden zoals bv de verlichting enz.

Bij http://www.rdw.nl kun je van te voren informeren welke aanpassingen dat zijn, soms kan dat best aardig oplopen.

O ja heel belangrijk, je gaat iets invoeren dus je moet je eigenlijk melden bij de douane, doet eigenlijk niemand tegenwoordig maar die beslissing is aan jou, zorg ervoor dat je de aankoopbon erbij hebt om misverstanden te voorkomen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:38

Ja daarop waren we al wel op voorbereid. Maar wel een wat rare manier dan. Dus dan moeten we maar een aanhanger regelen ook nog om de auto op te vervoeren om bij het RDW te komen, of mag je wel naar het dichtsbijzijnde RDW toe rijden, of mag dat ook niet?
Maar goed we hebben er nog niet heel erg veel haast mee want stel er komt nog een andere type van een bloedmooie Audi aangeboden voor weinig geld dan gaan we daar natuurlijk voor :D

eppie38 schreef:
Hoi mijn man haalt veel auto's uit Duitsland vandaan.
Houdt er wel rekening mee dat je de auto neit naar Nederland kunt rijden, dus of handelaarskenteken erop of op de aanhanger.
(duitsers hebben allemaal hun eigen persoonlijke kenteken die je niet meekrijgt)
Verder moet je hier in Nederland de auto bij de Rdw laten keuren voor kentekenkeuring en zullen er wat aanpassingen gedaan meoten worden zoals bv de verlichting enz.

Bij http://www.rdw.nl kun je van te voren informeren welke aanpassingen dat zijn, soms kan dat best aardig oplopen.

O ja heel belangrijk, je gaat iets invoeren dus je moet je eigenlijk melden bij de douane, doet eigenlijk niemand tegenwoordig maar die beslissing is aan jou, zorg ervoor dat je de aankoopbon erbij hebt om misverstanden te voorkomen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:42

Nee je moet ook een aanhanger regelen om naar de Rdw te gaan, als je een auto in Duitsland koopt wordt het kenteken vewijdert, die gaat weer naar de nieuwe auto van eigenaar vandaar en zonder kenteken mag je nu eenmaal niet rijden.
verder kan het wel 4 weken duren voor je dan eindelijk je kenteken binnen hebt, komen ook kosten bij, weet zo even niet uit mijn hoofd hoor, dacht 140,= euro maar daar zit wel meteen de apk keuring bij.
die apk is wel een stuk strenger dan de gewone apk moet ik zeggen dus de auto moet echt tip top zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:13

Margreet schreef:
Vanuit Duitsland is het allemaal niet zo ingewikkeld, je kunt met een exportkenteken naar de RDW.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:51

Mijn man wil het omgekeerd doen; hij wil in Ned. een auto kopen en die mee naar Dld nemen :+ .
Ik heb hem net gevraagd hoe hij dat dan wil doen (we zijn wel-is-waar nederlanders, maar wonen in Dld en hebben ook een duits rijbewijs, duitse verzekeringen, betalen hier belasting enz. enz.).
Hij zei dat je speciale kentekenplaten kan kopen, waarmee je een beperkt aantal dagen mee mag rijden zodat je bijv. van Ned. naar Dld. kan rijden en dan de auto hier op duits kenteken kan laten zetten.
Dit geldt omgekeerd ook (van Dld. naar Ned.). Hier kan je de kentekenplaten op het Landratsambt kopen; in de regel het LRA van de plaats waar je de auto hebt gekocht. De verkoper van de auto kan dit vaak ook voor je regelen.
Ik denk dus dat dat hetzelfde is wat Margreet ook al zegt :) !

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:58

Ik heb net even zitten kijken op wat autosites hier in duitsland maar wat je hierboven beschrijft staat er niet tussen voor dat geld.Weet je zeker dat alles klopt?(pk s van een s8 liggen ook wat hoger dan 280)Worden volgens mij ook nog wel eens leasecontracten aangeboden op deze manier.Verder zou ik me niet tegen laten houden door bpm.Qua prijs met bpm kom je vaak wel aan de nederlandse prijs alleen heb je dan over het algemeen een jongere auto met 100.000km minder op de teller dan de vergelijkbare auto uit nederland.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 08:15

De S8 die wij gezien hebben heeft inderdaad weinig kilometers namelijk 44000km op de teller en het is een benzine en is van het bouwjaar 2008. Wij hebben via de bpm uit laten berekenen op hoeveel in totaal we kwijt zouden zijn (naast de koopprijs van de auto van 7500euro), en de bpm liet ons zien dat we zo´n 5000euro extra bij moeten leggen, dit is voor om belasting te moeten betalen en voor het invoerbewijs.
We hebben het ook nog even nagevraagd (door het RDW even te bellen). En die vertelden ons dat als we via bpm berekend hebben dat wel zou kloppen.

Dus we zijn wel er zeker van overtuigd dat we sowieso een auto in Duitsland of elders willen aanschaffen, want we willen tenslotte ook wel bij Audi blijven vinden we erg fijne auto´s.

Dus een auto kopen in Duitsland is lang niet zo ingewikkeld wij waren bang dat er nog meer kosten bij zouden komen wel fijn om van anderen ook het te kunnen horen hoe en wat. ;)

zigranta schreef:
Ik heb net even zitten kijken op wat autosites hier in duitsland maar wat je hierboven beschrijft staat er niet tussen voor dat geld.Weet je zeker dat alles klopt?(pk s van een s8 liggen ook wat hoger dan 280)Worden volgens mij ook nog wel eens leasecontracten aangeboden op deze manier.Verder zou ik me niet tegen laten houden door bpm.Qua prijs met bpm kom je vaak wel aan de nederlandse prijs alleen heb je dan over het algemeen een jongere auto met 100.000km minder op de teller dan de vergelijkbare auto uit nederland.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:22

Ik laat eind augustus een auto naar NL komen vanuit Frankrijk.
Ik heb de douane gebeld voor een BPM berekening, en die kwam aardig overeen met die van BPM berekenen.com.
Wat ik wel weet, is dat er verschillende manieren zijn om de BPM te berekenen, en dat dat een paar honderd euro kan schelen.
Ook is er begin juli een uitspraak gedaan door de Hoge Raad mbt BPm berekening, dat kun je teruglezen op http://www.autotelex.nl
Ik meen dat daarin stond dat je van de handelswaarde uit moet gaan ipv de nettocatalogusprijs als je wilt invoeren met de tegenbewijsregeling.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:10

Wat is een betrouwbare duitse autosite? Als het idd zoveel scheelt, vind ik het wel de moeite waard om daar ook eens te kijken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:16

een s8 uit 2008 voor dat geld???? dat geloof ik echt niet. Een s8 is nieuw over de 150 000 euro??? En dan een jaar later voor 7500?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:20

@Misterylady: Wij hebben de auto gewoon gevonden via marktplaats. Alleen denken we dat je bij dat soort auto´s wel snel bij moet wezen en aangezien wij geen haast hebben, want degene die wij gezien hebben voor zo weinig is geloof ik al verkocht. Maar nu we kijken alleen maar naar auto´s die in het buitenland staan.

Uhm...@quadripes: Wij geloofden het eerst ook niet maar tis toch echt waar wij dachten ook echt van dan moet er iets mis zijn met de auto want dat kan gewoon weg niet, maar we hebben de verkoper (duitser) gesproken gisteravond en vertelde ons dat het echt waar is en de auto in goede staat verkeerd, we wilden wel gaan kijken en proefritje doen etc..Maar hij was al verkocht ivm ie meerdere gegadigden ervoor had, en aangezien wij niet zo verrekte veel haast ermee hebben wachten we wel weer ff af.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:21

Is het geen schadeauto? (unfallauto)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:24

Nee absoluut niet hij heeft er ook nog een maar dat is een Audi A4 van het bouwjaar 2006 en daar vraagt ie 6995.-euro voor. En de man zelf klonk erg nuchter en legde alles rustig uit wat we vroegen.

Margreet schreef:
Is het geen schadeauto? (unfallauto)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:24

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:25

nou ik vind het een beetje ongeloofwaardig hoor, sorry. Ik weet dat de prijzen in duitsland voor audi's lager liggen, wij zijn zelf ook audirijders. Onze a6 is uit 2009 (zwart met xenon en led :D :D) en ik wil zelf over een aantal jaar mijn 407 inruilen voor een a4 of de a6, als dit soort bedragen in duitsland normaal zijn dan weet ik niet hoe snel ik daar een auto moet gaan halen... is die auto niet gestolen?

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:27

Nee die auto is niet gestolen dat hadden wij allereerst gechecked namelijk.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:29

nou dan wil hij er wel errug snel en graag vanaf... heeft ie er nog meer staan ;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:33

Possie, in welke plaats had je de auto gevonden?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:35

Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan....

Ik vertrouw geen verkopers op hun blauwe ogen hoor, en autohandelaren al helemaaaaaaaaaaal niet!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:41

Sterre schreef:
Mijn man wil het omgekeerd doen; hij wil in Ned. een auto kopen en die mee naar Dld nemen :+ .
Ik heb hem net gevraagd hoe hij dat dan wil doen (we zijn wel-is-waar nederlanders, maar wonen in Dld en hebben ook een duits rijbewijs, duitse verzekeringen, betalen hier belasting enz. enz.).
Hij zei dat je speciale kentekenplaten kan kopen, waarmee je een beperkt aantal dagen mee mag rijden zodat je bijv. van Ned. naar Dld. kan rijden en dan de auto hier op duits kenteken kan laten zetten.
Dit geldt omgekeerd ook (van Dld. naar Ned.). Hier kan je de kentekenplaten op het Landratsambt kopen; in de regel het LRA van de plaats waar je de auto hebt gekocht. De verkoper van de auto kan dit vaak ook voor je regelen.
Ik denk dus dat dat hetzelfde is wat Margreet ook al zegt :) !

Wij hebben onze auto's gewoon meegenomen toen we naar dld verhuisd zijn.
Gewoon met NL nummerbord naar de Tüvkeuring en dan naar het Kreishaus voor een Duitse nummerplaat.
Je hebt iets van 3 maanden de tijd geloof ik om de auto om te zetten naar Duits systeem maar mss is het anders als het je eigen auto niet is dat weet ik niet.